
Click here for Full Issue of EIR Volume 1, Number 3, May 17, 1974

© 1974 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

'-

Vol. I. No. 3 Page 14 

/<-., 

IPS INTELLIGENCE REPORT 
YUGOSLAVIA TARGETED: 

CASE STUDY IN PSYCHOLOGICAL 

WARFARE THROUGH THE PRESS 

(IPS) - The following report from the IPS Intelligence 
files is a case study in the use of the press in psycho­
logical warfare: in this instance conducted against Yugo­
slavia by the Rockefeller interests in the United Stttes . 
and Western' Europe. The two-pronged psywar operation 
was geared towards breaking' Yugoslavia out of the 
Soviet bloc by circulating terror stories about Soviet 
plans for invading Yugoslavia. and toward stirring 
Western European nationalist frenzy against the Eastern 
European "red menace." 

By mid-February of thi� year Yugoslavia had been 
targeted by the Rockefeller/CIA forces for special atten­
tion in the European-wide "red scare" and psycho­
logical-warfare attack· against the populations and 
governments of Western Europe and the Soviet bloc. 
Two bizarre campaigns focused on Yugoslavia emerged 
simultaneously from Vienna and Rome aimed at stimu­
lating military paranoia and political polarization. A 
complementary press campaign against Yugoslavia was 
undertaken in the United States, stressing not the 
nationalist hysteria appropriate to Rockefeller's planned 
Balkanization of Europe, but the American suscepti­
bility to "liberal anti-repression" anti-communism. " 

The Viennese Campaign 
" . 

On A'lfred Payrleitner's February 20 nationally tele­
vised discussion program "Cross· Currents," originating 
in Vienna, an interview was broadcast between Werner 
Stenzl and Major General Jan Sejna, former First Secre­
tary of the Czechoslovakian Defense Ministry, who fled 
to the United States in 1968 and became a U.S. "military 
advisor." This interview, presented as "having been 
recorded in December 1973 at a.n unidentified location," 
claimed to reveal the Warsaw Pact countries' plan for 
invasion of Yugoslavia via Austria as soon as Tito's death 
sent Yugoslavia into internal chaos. According to Sejna, 
this plan (allegedly code-named "Operation Polarka") 
was drawn up in 1967. Its timely exposure by Sejna was· 
lent the necessary credibility and authority by Austrian 

" Defense Minister �arl Luetgendorf, whose comments 
. were appended to the Sejna interview. In another inter­

view at the same time, handled by Hans Zerbs, Luetgen-
dorf identified himself as a qualified expert since 
"among other things I held the position of Intelligence 
Officer of the former German Eighth Army [in Austria]" 
- a qualification which recently led to his consideration 
for the post of Chief of Austrian Espionage. The broad-

r ,� ." cast called on the Austrian population to meet the in­
vaders with armed resistance; in addition to being given 
assurances of Austrian miEtary might, the audience was 
told they could "count on active support." 

Official Consent 

According to the Austrian Communist Party organ 
Volkstimme in its issue of February 22, Sejna's reve­
lations were issued "with the express consent of the 
competent American authorities of Austrian Radio and 
TV." The "Cross Currents" broadcast itself stated that 
"the Austrian Defense Ministry knew about [the inva-

; sion plans] as early as 1971, although this was confirmed 
only this week [week of February 20] by Minister 
Luetgendorf to the Austrian newsmagazine Pro.til . . . 

Austrian Chancellor Kreisky was forced to deny publi­
cly on February 28 that Luetgendorf would be asked to 
resign because of the broadcast or his attitude on the 
"Operation Polarka" affair. Kreisky stated that "there 
were no differences between himself and Luetgendorf on 
the Polarka affair ... that he had only considered the 
military essence of the Polarka plans as likely. but that 
he expressly excluded that political motives couid be 

involved." By March 1. K reis:(y had been pressured into 
admitting that "television iwo! been misused." according 
to a news report of that date ('rom Arbeiter-Zeilllllg. 

The Roman CllInpaign 

Simultanemdy .:::�.- ,1_", �r,:, .. ti"f1 i" the Austrian 
media of a "red scare" specifically linked to Yugoslavia, 
ominous ru mblings werc issuing from Rome about three 
border markings set up by Yugoslavia at crossroads in 
the now-notorious Zone.B between Italy and Yugoslavia. 
This press campaign continued to gain momentum 
locally until March 11, when Rome sent an official note 
to Belgrade protesting the "terrotorial violations." 

Following this official stamp of approval on the Italian 
press campaign to stir up nationalism, the rightwing 
French press and the reactionary Springer network of 
pUblications in West Germany began to spread the 
:nU!lI"lilctured crisis throughout Europe. Acc .... rding to 
the Yugoslavian newspaper Tanjug. gloomy speCUlations 
originating in Vienna about Tito's health and potential 
internal political chaos in Yugoslavia were consistently 
linked in the press to the Italian "terrotorial violations" 
articles. By March 19 an interplay between the Italian 
and Austrian psywar messages was circulating through­
out the press. 

According to K urier. quoting Austrian Foreign 
Minister Kirchschlaeger, Vienna expressed interest in a 
quick resolution of Italy's manipulated emotional border 
cOl1troversy - an interest coming in response to an 
increased tempo of scare articles in the Austrian press on 

:. the stepped-up activities of the Warsaw Pact "with an 
eye to Yugoslavia" (Die Presse. March 19). The Die 

Presse article catalogued troop movements in Czechoslo­
vakia and Hungary, mentioning a 5-kilometer violation 
of Austri�n airspace by Czechs, and closed by remark­
ing: "The sandtable games [scheduled for April] are to 
take place under the simulated conditions of a worldwide 
crisis." Concurrently, as reported in the March 20 Volk­

stimme. Luetgendorfs intelligence service claimed dis­
covery of current "blitz war preparations" and "new 
Polarka-style provocations" by the Warsaw Pact. 

The day after Foreign Minister Kirchschlaeger ex­
pressed hope for an end to the Trieste crisis, the Yugo­
slavs protested NATO Adriatic ntaneuvers code-named 
"Operation' Dark Image '74" and the doc�ing of the 
Sixth Fleet in Trieste, while two American destroyers 
docked in Dubrovnik on March 26 for "sightseeing pur­

:poses." 
The Italian newspaper Carriere della Sera. in an April 

5 article entitled "The Seven Fears of Yugoslavia," 
mocked Yugoslavia's official protests against the 
"routine NATO activities" and pointed out that her real 
fears of invasion, stemming from anxiety about post-Tito 
collapse, were located in her reaction to Warsaw Pact 
maneuvers, a reaction which consisted in virtually. 
mcbilizing wIthout making any official clamor. 

Effects �f the Campaign 

".," Yugoslavia repeatedly assessed the Austrian and 
Italian psywar.campaign as developed through the right­
wing press as "an.application of that branch of propa­
ganda called psychological warfare," and spokesmen all 
the way from Talljug to Tito identified the purposes of 
the operation as follows: 

• To crack efforts at detente in Europe; especially by 
sabotaging the efforts of the European Security Confer­
ence in Geneva (interestingly, the Conference was 
discussing formulations of the principle of territorial 
integrity and inviolability during this period); 

• To sabotage the NATO-Warsaw Pact troop reduc­
tions confer�nce meeting in Vienna in this same period; 

• To punish Yugoslavia for her efforts among non­
aligned states regarding the oil-eneloY crisis; 

• To sabotage self-management socialist goals and 
national unity drives in Yugoslavia prior to the May 27-
30 Tenth Party Congress; 

� 
f· 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1974/eirv01n03-19740517/index.html


\'0. 3 . Page 15 

" s'" intimidate Yugoslavia with regard to Soviet­
YUP:;;<l"{ fricndship while spreading throughout 
Wcstern and Eastern Europe alike the notion that 
without Tito Yugoslavia cannot possibly exist. 

Thp ,.him..; of the Yugoslavs to the contrary, there is 
hard evidence that the campaign has wrought significant 
damage: 

- The difficulty which each of the pre-Congress 
conferences of national subsectors has experienced with 
nationalists has been severe, even to the point of reshuf­
flings and purges in the two key sectors, Serbia and 
Croatia. The renewed vigorous activity of the Cr'oatian 
Party in Exile (a Frankfurt-based operation with possible 
ties to the Ustashi - the Croatian Fascist orga,nization), 
openly calling for Soviet intervention to help set up a 
separate Croatian state, received wide publicity in West 
Germany, and a special Ettnre Petta dispatch in Corriere 

della Sera on April 14 - just as the Croatian LCC 
conference was being held and as Executive Committee 
Chairman Josip Vrhovec's opening speech strongly 
attacked foreign pressures on the LCC. 

- The Yugoslavs responded to U.S. import restric­
tions against Yugoslavia with the pathetic comment that 
there must be some mistake - the regulations were 
supposed to be aimed at Communist countries! 

- In a major speech on April 15 in Sarajevo Tito 
asserted emphatically that the Yugoslavs do not fear the 
Soviets. The strong implication was that the psywar 
campaign had had discernible consequences, and had 
produced a significant popular attitude of fear of the 
Soviets which Tito was forced to address. 

Transatlantic Strategy 

While the European continent was being fed Red 
Army takeover stories and territorial/nationality-viola­
tion bulletins, Americans were assaulted on their point 
of vulnerability: the anti-Soviet bogey of "thought 
control," repression of intellectuals, and violation of <, 

individualism. The "evidence" came in the form of 
Yugoslavia's persecution of the eight Belgrade philos­
ophy professors (the "Praxis" group) under attack by 
Tito as "anarcho-liberalists." February 22-25 the New 

York Times raked these coals. A committee of American 
scholars was formed to rally to the defense of the 
Belgrade 8; among its luminaries were State Department 
socialists Daniel Bell, Stanley Hoffman, Noam Chom- l 

sky, Robert S. Cohen, Charles Frankel, and Herbert 
Marcuse, as New York Times writer Raymond Anderson 
announced as early as January 31. 

Eric Pace reported Feb'ruary 23 the special persecution 
of Professor M. Markovic, who was denied a passport to 
come to the American Association for Advanced Scien-
ces California symposium on "Problems of Forbidden , 

r ·-'and Discouraged Knowledge." Mark,ovic is identified as 
the intellectual who was first persecuted in 1965 for an 
article on Soviet prison camps claiming that the 
Russians, not the Nazis, invented concentration camps. 
PEN-American Center President Jerzy Kosinski linked 
the Yugoslav campaign to the Solzhenitsyn deportation; 
while Pennsylvania University Professor of Philosophy 
Richard C. Jeffrey noted in a letter that Markovic was a 
faculty member of the University of Pennsylvania last 
year and had had an essay published in the New York 

Times. and that Z. Pesic-Golubovic,' also of the Belgrade 
8, was denied a passport to visit the University of 
Pennsylvania this year. 

Significantly, it is out of the University of Pennsyl­
vania that Tavistock co-thinker Eric Trist operates his 
criminal Wharton School network of menticide and slave 
labor against ghetto youth, as extensively documented in 
New Solidarity. 

At the very outset of coverage of the persecution 
campaign, Raymond Anderson reported in the New 
York Times that the Belgrade 8 had been offered non-

teaching positions at full salary by the Yugoslav authori­
ties, but that "they favor leaves of absence for a: fcw YCal'S 
to take teaching posts in the West." 

The U.S. press overlooked Major Sejna's rcvelations, 
which so scandalized Europe. When the Yugoslav­
Italian bOI'der dispute became official in early March, 
the Times occupied itself with recounting how house­
wives in Yugoslavia would not be able to participate 
directly in the national political process (New York 

Times. March 9); how two Britons accused of spying on 
Soviet airlifts during the October Mideast war were 
appealing for freedom in Belgrade (Ncl1! York Times. 

March 16); and how Yugoslavia was planning a national 
celebration of the founding of its State Security Police, 
who were quoted as needing modernized equipment 
(New York Times. March 17). Only on March 22 did the ­
Zone B dispute receive mention, and no f'ditorial 
eommt:nt appeared until March 31. The dispute was 
then treated as a clumsy and even pathetic propaganda 
ploy on the part of the two nations involved to build up 
respective internal unity. 

The'sign'ifieance of the anti-Yugoslavia campaign can 
be measured in its capacity to wreck what the Rocke­
feller interests had analyzed as Soviet expectations for 
the New Year (as drawn up by Hedrick Smith, the New 

York Times slick man in Moscow, in an article entitled 
"Soviet Exults in the West's Problems"). According to 
Smith, Soviet expectations for 1974 were: (1) increased 
Soviet stature and credibility in the Mideast; (2) an 
advantageous world trading position; (3) Warsaw Pact 
solidar,ity and European detente; (4) East-West troop 
reductions; (5) Yugoslavia and Rumania "lured" closer 
to the Soviet orbit; (6) political unmooring of and eco­
nomic competition with Western powers. These expecta­
tions were rendered virtually inoperative by late April 
through the Rockefeller/CIA offensive on numerous 
fronts: from the heating up of the cold war- by Rocke­
feller's brinksmanship operative U.S. Secretary of 
Defense Schlesinger; to Rockefeller's created explosions 
in the Mideast, accomplished through the offices of Dr. 
Henry Kissinger; to the rupture in East bloc relations 
achieved by the psychological-warfare operation under 
examination in this case study of Rockefeller's use of 
major sections of the bourgeois press. 

CHINESE TO INCREASE TRADE WITH 

ROCKEFELLER/CIA GENERALS 

May 17 (IPS)- The Brazilian Export Association 
mission is back from China, and China is due to return 
the visit this year. At that time, official economic 
relations will be re-established. In 1973, China bought 
$100 million worth of commodities from Brazil, of which 
$58 million was direct purchases and the rest mediated 
through third parties [Diario Las Americas]. 


