Montonero-led General Labor Confederation in
Resistance (CGTr). The recently published program of
the CGTr represents the political core around which an
anti-fascist movement can defeat Bessone’s National
Project. The CGTr program calls for: guaranteed
minimum wage and defense of living standards; an end

~ Click here for Full Issue of EIR Volume 3, Number 50, December 13, 1976

to political persecution and labor repression; an end to
military rule; cancellation of the foreign debt; decent
health care, education and housing guaranteed by the
State; and a broadening of international links with
progressive governments and national liberation
struggles around the world.

Whose Voice Is It?

Exclusive to NSIPS _

In October 1975 columnist Mary Perot Nichols submitted to
her editor at the Village Voice a detailed exposé of New York’s
Urban Development Corporation, showing how the UDC was set
up in 1968 by then Governor Nelson Rockefeller as a gigantic
speculation designed to prop up his brother David’s Chase
Manhattan Bank.

Nichols’ editor, Thomas Morgan, refused to print the story. In
February 1975 the UDC went bankrupt, threatening to take the
entire state with it. Nichols rewrote the story and submitted it
again to Morgan. Again the story was rejected. Editor Morgan
immediately thereafter took a weekend trip — to the Pocantico
Hills estate of his father-in-law Nelson Rockefeller! When he
returned Monday morning, Mary Perot Nichols, a featured
writer at the Village Voice for more than ten years and an
associate editor, was fired.

In any honest journalistic enterprise, an incident like the
Nichols case would have provoked a mass exodus of protesting
writers and editors.

Instead, within a week of Nichols’ firing, Voice journalists
Jack Newfield and Pete Hamill penned a slander piece for the
nearby Villager newspaper defending the firing of Nichols
because she ‘‘sounded like the Labor Party’’ and had become a
right winger. Nichols recently won the first round of a legal
battle against Morgan, Newfield and Hamill when a New York
judge found the Voice reporters’ characterization of her
libelous.

The Nichols case spotlights one of the rawest hoaxes

_perpetrated on the American population by the Rockefeller
family — in the name of journalism — the development of the so-
called ““‘alternate media.”

Founded more than twenty years ago by counterculture hero
Norman Mailer, the Village Voice is the grandfather of a whole
slew of publications claiming to represent a ‘“radical alterna-
tive” to the establishment press. The pages of the Voice are
filled with supposed ‘‘anti-establishment” scandals and
exposés; Voice writers constantly pat themselves on the back
for printing stories the New York Times won't carry. A vast
swamp of radical academics, collegiate rock fans, dope-
smoking junior executives, and artists of the absurd certify
their membership in the counterculture with the weekly
purchase of the Voice, which now has a national circulation. And
the establishment press rewards the Voice for its ‘‘stinging
criticisms’’ by certifying its credentials as a ‘‘left-wing’’ organ.

56 NSIPS

In fact, as the Nichols case illustrates, the Village Voice is a
private political intelligence operation run by the Rockefeller
family for the New York banks.

Who Owns the Voice?

The Village Voice is owned by New York Magazine Co., Inc.
(publishers of New York and New West magazines in addition to
the Voice) which is controlled by assorted tentacles of the
Rockefeller financial empire.

*17 per cent of the corporation’s stock is owned by CEDE and
Co., a Wall St. dummy corporation through which individuals
and banks anonomously own stock. CEDE is a wholly owned
subsidiary of the Depository Trust Co. which is headed by
William Dentzer, formerly the New York State Superintendent

of Banking under Nelson Rockefeller and a top official in the~"

CIA’s Aid for International Development (AID) throughout the
1960s.

*New York Magazine Co. stock is floated by Unterberg-
Towbin, a Chase Manhattan-linked securities brokerage. The
younger Towbin brother, A. Robert, is on the board of the
company and the older, Belmont (both are senior partners in the

7

firm), has been a close personal friend of Laurence Rockefeller s’

for 35 years. A. Robert Towbin is a major fund raiser for the
New York Democratic Party.

* Among the other major stockholders are John Loeb, a
member of the Council on Foreign Relations and a senior
partner of Loeb-Rhodes, a large Wall St. investment bank, and
Loeb’s son-in-law, Edgar Bronfman. Loeb Rhodes partner
Thomas Kempner is on New York Magazine’s Board of

Directors. Last fall Bronfman, along with J. Paul Austin of Coca *

Cola and Henry Ford II, introduced Jimmy Carter to Wall Street
ata ‘“21”’ Club luncheon in Carter’s honor.

Riding on top of this sea of Rockefeller money and Carter
backers are Voice publisher Clay Felker and Carter Burden, the
Kennedy team New York socialite who masquerades as a city
councilman. In 1967 Felker started New York magazine, a slick
publication selling chic to New York’s social-climbing petty
bourgeoisie, after a career with Time-Life, Inc. and the New
Ycrk Herald-Tribune. In 1963 he served with Gloria Steinem as

]

the U.S. delegate to the CIA-run International Cultural Youth ' ‘

Festival. In 1974 Felker bought the Voice from Burden and

proceeded to install Rockefeller-in-law Thomas Morgan as-

© 1976 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1976/eirv03n50-19761213/index.html

editor. Burden has continued to tag along as a major stock-
holder.

Who Runs the Voice

The make-up of the Voice’s Board of Directors gives some
indication of the political policies the Voice backs:

* Peter Tufo — A founding member of the law firm of Tufo,

Johnston and Zucotti with his close associate John Zucotti.
Zucotti, Deputy Mayor of New York City, is Lazard Fréres
banker Felix Rohatyn’s inside man in the city government. One
aide to Mayor Abe Beame said of Zucotti, ‘I walk into Zucotti’s
office and it’s like I'm in the enemy camp.’’ Tufo also serves as
head of New York's Department of Corrections and was
responsible last winter for fingering Daniel Schorr in the leaking
of the Pike Report on the CIA.
\/ * Theodore Kheel — Kheel is the founder and president of the
Automation House, a brainwashing center for labor unions
affiliated with Nelson Rockefeller’s Cornell School of Industrial
and Labor Relations; a director of the Ford Foundation’s
Metropolitan Applied Research Council (MARC) and a director
of the New York City Rand Institute. Kheel has been a key figure
in wrecking any union resistance to Rockefeller austerity
proposals for New York.

* James Q. Wilson — The ‘“‘neo-conservative’’ writer on the
Editorial Board of Public Interest magazine, which is a mouth-
piece for right-wing Social Democratic circles around Daniel
Moynihan, Lane Kirkland and the Committee on the Present
Danger. Wilson has co-authored several books with the racist
urbanologist Edward Banfield which urge that inner cities be
abandoned and ghetto youth be taken out of school at age 14 and
put in menial jobs. '

Who Writes the Voice — And Why

The editorial policy of the Village Voice is entirely consistent
with the political policies of its controllers.

The Village Voice endorsed Carter for President, painting him
as the Great White Hope for New York. Columnist Ken Auletta,

who replaced Nichols, wrote a stream of pro-Carter and anti-
Ford material during the campaign. Auletta is a former °

campaign manager for Carter backer Howard Samuels and was
a Deputy Mayor under John Lindsay. Even Voice ‘‘Marxist”
Alex Cockburn (widely rumored to be a British MI-5 Intelligence
agent) gave his stamp of approval to Carter.

In January, 1976 the Voice published the Pike Committee
report on the CIA, allegedly in the name of the ‘‘public’s right to
know.” Infact, the Voice publication was the beginning of a CIA-
directed campaign to terrorize Congress, the press and the
population to stop further investigations. Voice Director Peter
Tufo conned CBS reporter Dan Schorr (who had the report) into
giving it to Clay Felker. Felker then printed the report, the

contents of which had already been fully revealed. What the
Voice didn’t say was that the original leak of the report came
from the CIA’s own lawyer, Mitchell Rogovin! The CIA
investigations were terminated, Schorr was fired and the Voice
had a bigger anti-establishment reputation.

In October 1976 the Voice began to go after the City’s
Patrolmen’s Benevolent Association in a classic Theodore Kheel
operation. “Who’s Policing the Police?,”” Voice reporter Denis
Hamill asked, and then proposed that ‘‘they (PBA) clearly need
a professional civilian who understands bargaining and union
politics to represent them — as Victor Gotbaum represents
District 37.” Gotbaum, who learned to ‘‘bargain’ as a State
Department union organizer in Turkey in the 1950s, has been the
leader in forcing a wage freeze and Big MAC bonds down his
own and other unions’ throats. This week counterinsurgents
purporting to represent black policemen threatened to split the
union on racial lines.

A leading sponsor of local control, the Voice feels that the
smaller and more atomized a population is, the better. Voice
writers not only write about it, they practice it. James
Ridgeway, who splits his time between the Voice and the Fabian
Institute for Policy Studies, played a key role in destroying the
United Mine Workers while he was a ‘‘community activist’’ in
Appalachia in the 1960s. Geoff Stokes, whose more recent work
includes calling the Labor Party ‘‘fascistic and dangerous’’ was
an official in the administration of John Lindsay carrying out
Ford Foundation ‘‘community control’’ projects in New York’s
racially tense lower East Side.

In January 1974 Voice columnist Nat Hentoff libeled the Labor
Party in a column entitled ‘“‘Of Thugs and Liars.” Hentoff is,
according to reliable sources, an intelligence operative whos
serves both as controller of the degenerate Socialist Workers

- Party and the leader of a slander network against the Labor

Party.

Sisters in Crime

~Voice czar Felker also publishes New York magazine and its
California counterpart New West as part of the same corpora-
tion as the Voice. Felker and his financial backers bankrolled
Ms. magazine in 1971-72, the magazine of Felker’s old CIA
cohort, Gloria Steinem. Felker recently did the same for
Michael Kramer, a former New York writer and son of a top
New York State official under Rockefeller, who bought out
MORE magazine, which styles itself as a reporters’ watchdog
on the press. Among the top stockholders of New York Magazine
Co. is George Hirsch, who owns the swampy periodical New
Times. Rockefeller son-in-law Thomas Morgan just left the
Voice using some of his wife’s inheritance to buy The Nation, a
nest of Jimmy Carter liberals. Finally, the Voice’s main East
Coast ‘‘competition,” Boston’s Real Paper, has been owned by
David Rockefeller, Jr., since 1974.

NSIPS 57



NEW SOLIDARITY
INTERNATIONAL
PRESS SERVICE

Novombe 15 1976

. 4 The Atianta Mafia: "
Can You Afford To Be Without NSIPS Weekly?

The Ring Around Jimmy Carter
NSIPS Weekly Report

X A impont on the sunound the graning M. Comer,
moke his 1l him whot 1o do ond 10y
NSIPS Weekly Report plus hard- \ e

cover wire service daily reports for e & oo 05t
the week - ¥

Soviets Attack Committee

. - S
NEW SOLIDARITY INTERNATIONAL PRESS SERVICE  { . : n)
e S

0O $225 1 year subscription
O $ 40 3 month introductory

On The Present Danger *
Os$ 5 singleissue

f 3 1 ' The Comm.nee on the Present Donger went
0O $350 1 year subscription W e e v e e o
0O $ 60 3 month introductory =5 W Arabs, Europe Buck Wall Street To

Seek Peace, Independent Oil Deals
O Check or money order enclosed

O Billme ] ! Slavery For A War Economy
Name

Address

City State
Affiliation

Corter Unveis Domestic Program:




