
Click here for Full Issue of EIR Volume 4, Number 2, January 11, 1977

© 1977 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Behind The Bylines 

Under The Gun 

The Washington Post, the newspaper that led the 
Watergate pack which brought down Richard Nixon, 
may be in for a Watergating itself. Inside sources are 
hinting that Post owner Katherine Graham has a few 
skeletons in her editorial closet left over from the bloody 
1973 coup against the Allende government in Chile, in 
which both Henry Kissinger and ITT have been heavily 
implicated. According to the sources, "anonymous 
leaks" exposing the Post's part in that grisly affair are 
now on the agenda. 

If the Post was instrumental in the Chile coup, it would 
shock no one knowledgeable about the paper's family 
history. Katie Graham is the daughter of Post founder 
Eugene Meyer, intimately connected to the Rothschild 
fortunes through the New York investment banking 
house Lazard Freres. During the 19th century, the 
Rothschilds invented the techniques of anarchist 
terrorism, which were used to oust Allende and Nixon. 

Our sources report, however, that it is not yesterday's 
crimes which have put the Post in Jeopardy. Other Wall 
Streeters, particularly those at 1 Chase Manhattan 
Plaza, it is said, are not very happy about how the Post 
has broken ranks with The New York Times recently to 
express alarm over the Carter Cabinet's nuclear 
eyeballing of the Soviet Union. A recent Post Sunday 
magazine section featured an expose of the Cabinet's 
numerous connections to David Rockefeller's Trilateral 
Commission; its author wound up suggesting that, given 
Kissinger's role in the Ford Administration, the 
"transition" from Ford to Carter might well be seen as 
the shift "from Nelson to David." This week, the Post has 
featured a whole series of articles keyed to expose the 
war issue. (See Military Strategy) 

If the Post publishes more such critical coverage of the 
Carter-Rockefeller crowd, look for the Chile skeletons to 
come out of the closet. 

*** 

The Washington Star, the Post's chief competitor and 
the paper some credit with "keeping the Post honest" on 
the explosive 1976 vote fraud issue, has just lost round 
one in its fight for its life. 

Si�ce the Star was taken over by Texan independent 
millionaire banker Joe Allbritton in 1974, it has been 
battling the Federal Communications Commission 
(FCC) to retain ownership of its three Washington, D.C. 
radio and TV stations, whose profits maintain the 
financially weak paper. In 1974 and 1975, under 

. ,Allbritton, the Star publish.ed devastating exposes of 

66 PRESS 

the Rockefeller international terror and intelligence 
operations. Coincident with Allbritton's takeover of the 
Star and its media company Washington Star 
Communications, Inc., the FCC came up with a new 
ruling calling for the break�up of "local news_ media 
monopolies" to go into effect only when such news 
monopolies came under new ownership. 

The FCC ruling was never taken very seriously, even. 
by the majority of the FCC, since it is common practice 
in the industry to establish such local monopoly 
arrangements. The FCC allowed at least a year to lapse 
in hearings and other formalities.· But soon after the 
media's News Election Service declared Carter the next 
President, the ABC radio network (some call it a 
monopoly) won the right to buy Allbritton's two 
Washington, D.C. radio stations, WMAL-AM and -FM, 
as new pressures were brought to bear to re-open the 
divestiture suit "of all but one of (the Star's) media 
properties in the Washington market." Allbritton now 
faces the "optibn" of selling either the Washington Star 
itself or the one remaining TV station in his corporation 
which keeps the. Star solvent. 

'New Faces' of 1977 

The New York Post published an unconfirmed report 
this week that none other than Henry Kissinger will be 
named to head the CBS broadcasting empire when aging 
chief exec William Paley steps down this year. Former 
OSS psywarrior Paley "thinks Kissinger's a genius" one 
CBS honcho told the Post. A somewhat less flattering 
view of Dr. K's qualifications was offered by another 
media insider, who identified the job switch as "a 
straight cost-cutting move" by the incoming Carter 
Administration. "With Henry in charge at CBS, the State 
Department won't have to make all those long-distance 
phone calls to Cronkite's studio," the source explained. 

*** 

Rev. Sun Myung Moon and his Unification Church 
International have presented New York City with a daily 
newspaper called News World. The Moonies, whose links 
to international intelligence agencies have been widely 
reported in the U.S. press, and who were recently 
criticized by a spectrum of religious leaders for their 
"anti-Christian. anti-Semitic, anti-democratic" 
teachings. are representing their newest venture as an 
act of charity to give "independent voices" a chance to 
be heard. Said News World business manager Tom 
Miner in an interview with Editor and Publishel' last 
month, "We are looking for members of the newspaper 
who will not be connected in any way with the church." 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1977/eirv04n02-19770111/index.html


The Moonies, or some of their "unconnections," have 
clearly sunk millions into News World, which has 
alreadY purchased costly subscriptions to United Press 
International's "A" and "B" wires, to its sports service, 
and to its region and picture wires. In addition, News 
World has taken out high-priced subs to Reuters and 
Agence France Presse intemational news wires. 
Incorporated just last October under the company News 
World Communications, Inc., News World already 
employs its own editorial department of 130 full-time 
paid workers, a business staff of ·70, a national 
"stringers" crew of 100, its own three.man Washington, 
D.C. bureau, and 100 "foreign correspondents." 

News World rolled out its first 24-page, 25 cent daily 
edition, Dec. 31, with a run of 150,000 distributed to 
Manhattan outlets with plans for expansion to New 
York's boros later. Spot checks of News World's 
newsstand vendors discovered New Yorkers were 
greeting the product with the same lack of enthusiasm 
they accord to the Moonies' panhandlers. News World 

-advertisers were reported already cancelling out. 
So far News World's Miner has not commented on his 

newspaper's sources of funding. We advise him to check 
his bank accounts; it could be a short, cold winter. 

*** 

A newcomer to the so-called left press fostered by the 
networks of -the Institute for Policy Studies is a weekly 
called These Times, now in its seventh number. Included 
among its backers and writers are such Institute 
stalwarts as J ere�y Rifkin and Paul Jacobs; United Auto 
Worker's vice-president Paul Schrade; MIT's Rand 
Corp. radical, linguistics professor Noam Chomsky; and 
zero-growth spokesman Barry Commoner, among 
others. So far These Times has put forward a laundry list 
of IPS demands: for legalization of dl'\lg �seage and 
prostitution, for Humphrey-Hawkins 'minimum wage' 
jobs legislation, for federal guarantees of municipal 
debt service payments to the banks. These Times kicked 
off its career by circulating the same litany of slanders 
against the U.S. Labor Party recently published by IPS's 
Pacifica News Service and William F. Buckley's 
National Review. 

PRESS 67 

I 



Subscription Rates for 

New Solidarity International Press Service 

Executive Intelligence Review 

Name 

Affiliation 
._-_._. __ .. _-_. 

Street 

Executive Intelligence Review 

P.O. Box 1972, GPO 

New York, N.Y. 10001 

--_ .. - --- ---- _._- ._-----------------

City 

$ &0 : ; for three months 

$115 I : for six months 

$225 I : for one year 

State 

January Special Offer 

$ 40 ' for three months 

Zip 

-


