Click here for Full Issue of EIR Volume 4, Number 8, February 22, 1977

PRESS

CBS Up In Carter Appointments,

Down In Viewer Ratings

The Carter administration is unofficially reported to be
considering two CBS-TV bigwigs for top ambassadorial
appointments...

CBS State Department reporter Marvin Kalb has
refused to deny rumors that he may be the Carter team'’s
choice for ambassador to Israel. Kalb certainly ought to
know how step-by-step diplomacy is conducted... having
sedulously followed the Kissinger waddle back and forth
across the Middle East for CBS. In fact, Kalb might be
described as Kissinger’s personal Boswell... he and his
brother, Bernard, CBS’s Defense Department reporter,
have co-authored one laudatory biography of Henry
already, and Marvin reportedly has another Kissinger
book on the way...

Prior to his detachment to Dr. Kissinger, Kalb was
CBS’s Soviet correspondent... and received his academic
training in foreign policy at Columbia University’s
school of Russian studies, formerly headed by Carter’s
National Security Advisor Zbigniew Brzezinski.

Kalb’s latest exploits involve a series of events begin-
ning with the State Department Press Association’s

_decision to expel one of its members, news commertator
and Episcopalian Father Les Kinsolving, accused of paid
agentry for the South African government. Numerous
broadcast situations found Father Kinsolving defending
the South African racist regime in a fashion above and
beyond the call of ‘““objective news reporting’’ duty. Kalb,
however, objected so strongly to the Kinsolving ex-
pulsion that he resigned from the elite press club in
protest. One week later, his name turned up in well-

informed Washington gossip circles as the leading choice
for the Israeli diplomatic post.

Former CBS broadcasting president Arthur R. Taylor
is similarly reported under consideration for the post of
ambassador to Japan. CBS chairman William S. Paley,
known for his OSS background and his dictatorial way,
fired Taylor from the network’s presidency last year
while retaining him on the station’s board of directors.
Taylor recently travelled to the Soviet Union as a CBS
negotiator for U.S. television rights to the 1980 Olympics
in Moscow ... in which CBS lost out to NBC. Diplomatic
sources have it that Taylor may reject the am-
bassadorial position in order to remain at CBS for the
upcoming transition of power from the aging Paley to his
as yet unnamed successor.

Taylor’s career credentials include memberships on
the Rockefellers’ Trilateral Commission, the New York
Council on Foreign Relations, the United Nations
Association and numerous other Rockefeller-connected
banking and international institutes.

Prospects of new glory for CBS in the Carter ad-
ministration, however, did little to lighten the ‘‘somber”’
scene reported from CBS network’s meeting with its
broadcast affiliates in Miami Beach last week. The oc-
casion for sobriety was current boradcasting president
Robert D. Wusslér’s report to the affiliates... CBS, long
number one in the ratings, has fallen to third place,
behind its competitors NBC and ABC.

Conservatives To Buy Washington Star?

The Washington Star, D.C.’s only afternoon newspaper
and the sole competitor to the Washington Post, may be
acquired by conservative publisher John McGoff.
McGoff is president of the sizable Panex chain of news
dailies and weeklies in Michigan, plus the southern
California daily Sacramento Union newspaper. When
McGoff showed up in Washington last week, present Star
owner Joseph Allbritton’s name suddenly disappeared
from that paper’s masthead.

Numerous explanations have been offered Allbritton’s
move to re-designate himself as chairman of the board —
and no longer publisher of the Star — including the idea
that Allbritton is trying to ‘‘scare’’ his unionized news-
paper workers into accepting a third year without wage

increases at the financially troubled paper by feigning a

sale. Allbritton himself has offered ‘‘no comment.”’
Texas banker Allbritton bought the paper in 1974 from

D.C.’s Kauffmann family, he has since been under

‘pressure from the Federal Communications Commission

(FCC) to divest his Washington media holdings of either
the near-bankrupt Star or its less prestigious but more
profit-making broadcast affiliates, WMAL-TV and radio.

A possible clue to the situation: John McGoff himself
forced the FCC to invoke its little-used divestiture penal-
ties against Allbritton after McGoff had lost a competi-
tive bid with Allbritton to buy the Star from the Kauff-
manns. Given the FCC’s current actions, an offer from
rival McGoff may now look good to Allbritton.

PRESS 77

© 1977 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.”™ ™~



http://www.larouchepub.com/eiw/public/1977/eirv04n08-19770222/index.html

Wiesbaden BRD
Tel. (06 121) 37 70 81

Mexico City

Apdo Postal 32-0229
Mexico, 1, D.F. Mexico
Tel. (915) 546-3088

New York

231 W. 29 St.
N.Y., N.Y. 10001
Tel. (212) 563-8600

COLOMBIA — Bogota
VENEZUELA — Caracas

62 W. Schiersteiner Str. 6

LATIN AMERICA

CONTINENTAL HEADQUARTERS

Executive Intelligence Review

Press Service Bureaus

EUROPE

FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY —
Bonn, Frankfurt, Berlin, Dusseldorf,
Hamburg, Brussels

FRANCE — Paris

ITALY — Rome, Milan, Turin

SWEDEN — Stockholm

DENMARK — Copenhagen

NORTH AMERICA

UNITED STATES — Boston, Charlotte,
Philadelphia, Baltimore, Washington,
D.C., Detroit, Cleveland, Chicago, Den-
ver, Seattle. San Francisco

CANADA — Vancouver, Toronto,
Montreal

Subscription Rates for

New Solidarity International Press Service

Executive Intelligence Review

Name

Affiliation

Street

City

$ 60 . | for three months
$115 | ' forsix months
$225 | | forone year

Executive Intelligence Review

P.O. Box 1972, GPO
New York, N.Y. 10001

January Special Offer

$ 40

" for three months




