
Click here for Full Issue of EIR Volume 4, Number 50, December 13, 1977

© 1977 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Kissinger Forces Reporter's Ouster 
Ernest Volkman, a reporter for Long Island Newsday, 

was effectively forced out of his job this week in retal­

iation for publication of an article exposing Henry Kissin­

ger as the man who ordered and directed repeated 

assassination attempts against Jamaican Prime Min­

ister Michael Manley during 1974-75. The article, 

"Murder As Usual," which appeared in the December 

issue of Penthouse magazine, was the first mass-media 

circulation of information originally published in this 

newspaper detailing the Kissinger-National Security 

Council plot to destabilize prodevelopment governments 

in the Caribbean. 

Immediately following the article's appearance, an 

embattled Henry Kissinger - already the target of at­
tacks from intelligence agency traditionalists - issued a 
routine denial through the CIA. Then, Kissinger ordered 

the law firm of Arnold and Porter to send a telegram, 

signed by former Secretary of State William P. Rodgers, 

to Penthouse publisher Bob Guccione, threatening the 
magazine with legal action. Kissinger loyalists within the 

Central Intelligence Agency have reportedly applied 

pressure to suspected "leakers," while reserving space 

for them on the list of CIA senior officials slated for CIA 

Director Stansfield Turner's in-progress "house­

cleaning. " 

Pressure was also put on Newsday from Kissinger 
connected elements in its ownership, the Times-Mirror 
Co., to squeeze Volkman and the articles coauthor John 
Cummings, also at Newsday. Sources close to the news­
paper report that Kissinger contacted his close friend, 
Dr. Franklin Murphy, Chairman of Times-Mirror Co. 
and former head of the now-defunct Foreign Intelligence 
Advisory Board. to complain about the article. Following 
this, during the week after the offending article ap­
peared, Otis Chandler, owner of Times-Mirror Co. and 
publisher of the Los Angeles Times, arrived in News­
day's Garden City office and ordered the ax sharpened. 

Volkman - a 13-year veteran at Newsday who as a 

national reporter with a wide bailiwick, broke such 

stories as the CIA's intervention in Angola and ERDA's 
attempted cover-up of the Rudakov revelations - was 

ushered into the office of Newsday Executive Editor 

Antony Insolia and told that he was being "reassigned" 
to the Long Island aerospace beat, effectively an adjunct 

to Grumman Aircraft Public Relations. Said a reporter 
at Newsday, "The transfer stuff was all pro forma ... he 

was fired. If you want to call this a case of a newspaper 

bending to pressure, go ahead, because that's exactly 

what it is." 
Insolia denied that the transfer was punitive, as was 

charged by the pressmen's union, but was quick to 

acknowledge that "we decided to place him under closer 

supervision because we have no confidence in his ability 

to represent the newspaper or to work on his own." He 

also claimed sole responsibility for the decision to 
transfer Volkman and denied any intervention by Times­

Mirror or Newsday's publisher, former State Depart­
ment Africa expert William Attwood. Volkman, 

however, reported that Insolia told him that the decision 

to transfer was not his. Insolia denied this. 

Insolia confirmed that the Penthouse article played a 

role in the decision to transfer Volkman. but only 

because its publication violated Newsday freelancing 

rules. The pressmen's union contests this, and Volkman 

notes that Newsday Suffolk Editor Robert Green had 

already turned down a requested authorization for the 

investigation which led to the story, submitted by Pent­

house co-author John Cummings. 

Subsequently. a scheduled appearance by Volkman 

and Cummings on ABC's Good Morning America was 

cancelled at the last minute. and a taping done by WPIX 
has never been aired. according to More magazine. 

Volkman denies having definite proof that Kissinger 

brought about his ouster. but commented. "It looks like a 

duck. it waddles like a duck. and it quacks like a 

duck .. . " 

CORRECTION 

In the issue of Executive Intelligence Review No. 

41l. we inadvertently omitted the name of Prof. 

Behram Kursunoglu. of the University of Miami's 

Center for Theoretical Studies, from the list of 

signatories of the final statement of the Conference 

on an Ar,r,ept�hle Nnclear Future. 

Prof. KU1'"sllnor,lu was not only a signatory. but a 

leading organizer of the nuclear conference and a 

draftee of the final statement. one of the most 

important expressions for development from the 

sdentific community in recent years. We regret 

this error. 

6 U.S. REPORT EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1977/eirv04n50-19771213/index.html

