Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 5, February 7, 1978

Jack Anderson Does Not Have
The Right To Lie

The National Caucus of Labor Committees released
the following statement Feb. 1, for endorsement by
representatives of farm, labor, minority, civic, and in-
dustry groups.

Jack Anderson’s nationally syndicated column Jan. 30,
in which he libels the National Caucus of Labor Com-
mittees, exemplifies the current deliberate misuse of
‘“freedom of the press’’ for the purpose of falsely
characterizing individuals and groups, and associating
them with violence, crime, and terrorism.

This Anderson column lies to portray the NCLC as
armed fanatics, associated with threats on the life of
Nelson Rockefeller. Every so-called fact in the column
was fabricated to support this view, and the NCLC will be

forced to file a costly and involved legal action for .

redress and damages.

This same type of deliberate, dangerous fabrication is
being run against the National Association for the Ad-
vancement of Colored People. Since the NAACP
leadership released their energy policy statement in
December 1977, they have been subject to a barrage of
lies and distortions that they have been ‘‘bought out”
by‘‘big oil,”’ that they support price deregulation, and
that they are in any case incompetent to formulate
policies in the area of energy. These racist lies have
appeared in format fashion throughout a media circuit

including the Washington Post, the New York Times, and
the Village Voice.

These and other media outlets and individual reporters
are part of a network including the Fund for In-
vestigation Journalism (of which Mr. Anderson is an
Advisory Board member) and the Washington Institutee
for Policy Studies, which specializes in coordinating
slanderous press campaigns against representatives of
labor, agriculture, industry, and minority and political
spokesmen whose views these same media and their
backers oppose. Their particular targets are those in-
dividuals who favor economic growth and high-
technology energy expansion.

We, the undersigned, deplore this abuse of journalism.
At this juncture in history it is vital that the American
people have the information necessary to make policy
decisions on energy and questions of economic
development which will determine the future for our-
selves and all the world’s people. We condemn in par-
ticular the control and use of journalism for political
‘“Watergating’’ of advocates of economic growth.

We endorse the standards of journalism estalished by
Benjamin Franklin and Alexander Hamilton: freedom of
the press is the responsibility to honestly inform the
population on the national and international news that
will enable our fullest competent participation in
determining world events. :

The Crib

When New York’s fourth daily newspaper, The Trib,
was launched last month, New Yorkers may have hoped
for a respite from the daily lies of the ‘‘good grey
Times,’’ the no-news Daily News, and Rupert Murdoch’s
British-pedigreed Post scare and scandal mongering.
But such hopes were quickly dispelled when the Buckley
family enterprise, the tabloid Trib, appeared on news-
stands its first day with an even more Anglophile ‘“‘non-
news hole’’ than the New York Post.

Anyone looking for news found a proliferation of
British and American wire service shorts, instead,
buried behind the Trib’s up-front words news analyses
and feature columns cribbed from the Washington Post
Writers’ Group, the Christian Science Monitor, New
Republic, and the Hearst press, to name a few. More-
over, The Trib, in its ‘““First Day’’ signed editorial
column by editor-in-chief and publisher Leonard Saffir,
pledged, ‘‘Our voice will be moderate...we belong to no

political party.” Yet it gave out the front page kicker,
“For All Our Sakes...Go, Ed, Go!”’, the same day, direct-
ing the reader to its lead editorial endorsement of Mayor
Koch and his ‘‘clear mandate’’ for austerity rule in New
York.

Yes, the Buckley family which brought you vote fraud
against Gerald Ford in the 1976 elections, which endorsed
decriminalization of marijuana for the nation’s youth,
which backed Ed Koch for viceroy of New York — all
under the label of ‘‘dyed in the wool conservatism’ —
now brings you The Trib New York, run by brother
James (ex-Senator from New York), with the political
duplicity and sheer incompetence that only a Buckley
could bring you.

Trib editor-in-chief and publisher Leonard Saffir is the
not-very-independently-wealthy former chief political
aide to, and close personal friend of, former New York
Senator James Buckley. The Chairman of the Board of

EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW PRF]] 1

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.



http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n05-19780207/index.html

The Trib and investor of at least $1.5 million in the enter-
prise to date, is James Buckley’s brother-in-law,
Raymond J. Learsy. The other Trib financiers are a well-
kept secret. But James Buckley, a member of the Board
of Directors, insists he has no financial or editorial rela-
tionship to the ‘‘independent newspaper’’ and is only ‘‘a
friend.”’ The Trib’s own announcement of Learsy’s chair-
manship ‘“‘objectively’’ ommitted to mention his Buckley
Family-in-law connection.

It does not take a bloodhound to sleuth out The Trib’s
pedigree. Their news consists of U.S. wire service shorts-

— with a generous assist from British Reuters. The
Trib’s own reporters, culled from the newsrooms of a
wide spectrum of ‘‘left’’ and ‘‘right’’ press, ranging from
the British Murdoch-owned Village Voice to the imita-
tion-British National Observer (now defunct), contribute
lengthy ‘““news analyses’’ on dated items, served up as
Trib ‘“‘exclusives.” Their columns draw on the Ken-
nedy-Lazard clan’s Washington Post Writers’ Group
columnists, Christian Science Monitor columnists, and
heavily on Fabian New Republic writer Tad Sculz;
features have been cribbed from the London Economist
and like-minded sources. Saffir’s ‘“First Day’’ column
boasted the Oxonian tastes of the Buckley clan, hiring
‘“talented youngsters’’ from the recently British-
acquired magazines, ‘‘New York, Esquire and the
Village Voice.”’

To date, the ‘“‘independent’’ Trib has managed to crib
most of its news and views from environmentalists,
Schlesingerian zero-growthers, the Walter Lippman-
founded New Republic, and from the annals of Winston
Churchill’s Cold War diatribes. For example, its Jan. 25
headline reporting on the fall from orbit of a Soviet space
satellite read, ‘‘Reactor Aboard Red Craft — SPY
SATELLITE — Story Behind the Crash of Space-Age U-
2"’ (original emphasis). Signed columns warn daily of the
danger of communist takeovers around the globe.

The Trib’s news however follows the ‘‘good grey’’ lies-
by-omission technique of misinforming and banalizing
the reader to death. For example, under the headline
““GOP Cheer Black Leader,” Jan 23, here’s what The
Trib did and did not report: ‘...the Grand Old Party
cheered civil rights activist Jesse Jackson’’ (calling for
“full employment’’ slave labor for blacks) ‘‘and heard
party chairman Bill Brock promote the traditional demo-
cratic line that the best hope for the economy was a big
tax cut’” (rather than expanded industrial growth and
investment favored by prodevelopment Republicans)
and ‘‘defeated a move by the Republican right to move
into party leadership’’ (that is, a rebuff to the candidate
of the Reagan wing of the party).

The Trib also omitted to report on the NAACP’s
January resolution calling on President Carter and Con-
gress to expand energy growth and nuclear energy
development as the only real full employment program
for blacks, and on former governor Reagan’s warm
endorsement of this resolution before a Jan. 21 Atlanta
convention.

In its energy and environment section, Trib writers
have touted solar energy, conservation and other James
Schlesinger deindustrialization favorites. Its Jan. 9
‘““Special”’ from the London Economist, entitled ‘‘This is
Chairman Hua’s China Today,”” promoted the Peking
road to labor intensive economic regression and political

2 PRESS

alliance with the Great Han Chauvinists against indus-
trial development of Europe, the East bloc and under-
developed countries.

First Days — Unionbusting

The Trib really only made news on its second day — by
disappearing from most New York newsstands. In true
Buckley form, Len Saffir had launched the paper with a
strict no-union policy for newspaper reporters, produc-
tion, and delivery — he hoped. The deliverers’ union re-
sponded with a job action against the paper that suc-
ceeded in keeping it off most newsstands the second day,
cutting severely into circulation and advertiser confi-
dence. Saffir lived up to another one of his ‘“First Day’’

column promises — ‘“The Trib will demand a fair policy
for labor, without self-destructive strikes, brass knuckles
and police clubs’’ — by bringing a court injunction and

lawsuit against the union for $50 million in damages
immediately. In' this union-busting stance, The Trib’s
publishers were heartily seconded by their ‘‘competitor’’
New York Post publisher, Rupert Murdoch. Addressing
the Overseas Press Club in New York last week, Mur-
doch had this to say about The Trib: ‘“‘I’m more optim-
istic for The Trib than most people I meet in the indus-
try....They are using a modern technology...to produce a
newspaper without union contracts....I think Mr. Saffir is
on to an idea...I think you’ll find other people will be fol-
lowing this example if he (Saffir) gets away with it.”’

Murdoch should know — he’s been in a battle to destroy
the newspaper unions at the Post since taking that paper
over in 1976. Not coincidentally, as Murdoch was congrat-
ulating one Buckley brother last week, another, ‘‘Firing
Line’”’ television emcee William F. Buckley, won his long-
standing union-busting suit against the American
Federation of Television and Radio Artists (AFTRA), in
a court case overruling mandatory union membership
requirements for that industry.

Saved by the Family
The deliverers’ action, combined with lack of adver-

(tisers, brought the Buckley-based Trib into dire financial

straits by the end of its first week. Prospective big-
money investors William Simon, Richard Scaife and
Robert Abplanalp — all pro-Nixon Republicans — had
quit the Board of Directors and pulled out financial
support for the paper months earlier in a struggle over
editorial control of the paper. Little trust could be placed
in Len Saffir, the Buckley agent who helped run Water-
gate and other British intelligence operations against the
Nixon White House.

Unable to swindle honest conservative layers into
support for his enterprise, James Buckley looked else-
where for bankrollers, covering up his finds as ‘‘confi-
dential.”’ But news of one of The Trib’s ‘‘friends’’ broke
when British press magnate Vere Harmsworth offered to
rescue The Trib from its first week’s financial collapse.
Harmsworth is heir to British Lord Northcliffe’s nine-
teenth century press empire — the same that helped
bring Nazi Fiihrer Adolf Hitler to power and supported
the rise of his British counterpart, fascist leader Sir
Oswald Mosley. (Harmsworth had recently been shop-
ping around for press in New York and purchased
Esquire Magazine, from which Saffir culled some of his
Trib writing staff. Harmsworth’s new Esquire editor is

EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW



former Village Voice-New York Magazine editor Clay
Felker, and those publications are now run by ‘‘British”’
press magnate Rupert Murdoch.)

Saffir claimed he would not relinquish editorial control
and therefore turned down the purchase offer from
Harmsworth for the Buckley family offer instead.

— Fay Sober

U.S. Publisher Warns Against British-Style Press Censorship

The publisher of the Panax newspapers, John McGoff,
has publicly identified the National News council, which
has recently singled out conservative U.S. press for
alleged media misconduct, as a ‘British’’-modelled
press-policing agency. ‘‘I know of no court in the land
which would engage in some of the precipitous activities
the (National News) Council has,”” McGoff stated in an
interview with Editor and Publisher magazine.
Referring to the News Council, a self-appointed medis
“watchdogs’’ agencythatelectsitsown members from the
“media community,” McGoff warned against in-
troducing the British system of press censorship here.
“From what little I know, the British system is not
working too well,”’ he quipped.

McGoff also demanded to know ‘‘who is behind the

Council?”’ and identified a partial list of funders which
included Institute for Policy Studies conduits, the John
and Mary Markle Foundation; the Twentieth Century-
Fund; the Ford Foundation; the American Telephone
and Telegraph Co.; Bethlehem Steel, and others.

Last year the News Council censured McGoff’s press
chain for criticizing the Carter White House in a series of
articles McGoff describes as reflecting the apprehension
with Europeans regard the unorthodox Carter White
House. McGoff, who toured Europe last year, had written
that Europeans questioned the advisability of delegating
the First Lady, Rosalyn Carter, to carry out diplomatic
missions of strategic importance such as her 1977 trip tQ
Latin America.

EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW

PRESS 3



Your newspaper gives you

only part of the picture...

No matter what news-
paper- you read, coast
to coast — from the Wall
Street Journal to the Los
Angeles Times — at best
you'’re only getting parts
of the puzzle. And a lot of
those parts don’t even fit
when you try to put the

If you don’t believe us,
thumb through a few back
issues of the newspapers
you read, and then com-
pare with the Executive
- Intelligence Review...

Which gives you the
facts and analysis you
need to know?

Special bulk rates on request.

whole puzzle together. Isn’t it time you sub-
scribed to the Executive
Intelligence Review?
’ IIIII LA R R R Y Y R R R R R R X X KRR s
PRICE CHART : lam subscribing to the Executive Intelligence Review for the
Area 3 months 6 months 1year : following:
U.S. Canada ! 1 3months (3 6months O 1year
Mexico $125 $225 $400 :
B T NAMI.
Venezuela, :
Colombia, 2 AdAreSS . o
[ 4 : .
Caribbean $140 $250 $455 t City ..o State ............... Zip...oooian
Europe, South Do -
America $115 $265 $495 i Slgnatufe ....................... R AR R
¢ amountenclosed...... P
Rest of World $150 $280 $520 : Make checks payable to:

New Solidarity International Press Service,
G.P.0O. Box 1922, New York, N.Y. 10001 .



A\
@0’

/ < \:\
NS > ot
& o s
P 9 oS 6\@\,}:0.*
pad g\‘ < O\ .ot
ot \ PN edirys 7.
3 ¢t [a) PO A N5 PR\
& 3oL TR S L
DS 4 W CoMeth o At Y.
sz ) R ‘Q\‘ AR :\“« N S
- $$°:€ o® g‘-’%i\\ \\': “\e\‘\\‘\"t \) ,“:};"% ‘f ‘{: Pu®
oY et Y e S Sette e s et
Ve Y ‘ﬁ, (N N2 40 AY \@‘\0 O ‘G O TR Q(’ | SN ‘\ QY 0‘ ‘$
RRERS P T et eh Vet a0 (o e
. RN o \\-e’é"’% & 2 °: % ‘2“' &% ‘:@ '\,"‘ ‘Qe“@*""‘ o ﬁé‘
SEW o o AT A TR S Ve ©
(3 N FORUWCH ettt ot b0 P g TOVE 60,60 o
O SRR I N Weoa b WO IR R OR NSO IRA
Gt W ottt ORI oAt a e &
, * «"@\3%‘@ ":\':‘, ":\\\f\‘ "-'?\"\“‘{3@\" \‘f{}ﬂ*" 2\ e ,,%‘gsf
-’ W & Q W ) 3\
% S s > RIS «\‘e’,\slg%"
° @ <0 Hate
) » W . ‘Q.\ & 5°
O § 2R s eoNe”

eV

A ) &
S \)
S \‘\°‘$€ G}QQQ‘"@ ® ;QQ

2N %

The Daily Executive Intelligence Bulletin

is produced by the same

Executive Intelligence Review staff that
puts together the news and analysis

which has made the EIR Weekly

unique in its field. The Bulletin provides
the subscriber with all the latest energy news,
world press briefs, short features, rumors,

reports on the ecologist’s latest
moves, and the energy lineup on
Capitol Hill—all provided to

you in short form, five days a week.

With this service you will have all

6"%‘ the world’s energy news at your

fingertips on a daily basis.

$2000 per year*

B\
Shab At W8t et ‘@s”
O N \3 ot
P\ W) < |0 ¢ 4%
o (VRS (WD 40 Y60
COOR R IR LR
& A DO RICSZAICR SO Y
RIS “\?\‘“‘t\t‘ o\ >
) I o
g}‘é"@g M vf:gtt,e:‘ !:‘x.\
‘Q? i‘:“*‘fs‘Q ‘\"\“ (’ %
wlie et 06 Tttt <
USRS St e “
Doalree Wit 6 _
oy o :‘$\\ Q&g:;e}‘:\\t‘\ 66\\3’“’ Special _arrangements have been
@(‘61\4 4o *‘.‘s‘ made with the publisher of the In-
*; oW @::"Qq&( ternational Journal of Fusion Energy
<* Q\\\o :‘ \\‘@%‘ \:, and Fusion magazine, and all charter
&2 Go‘(q%@:x*;\s\., subscribers to the EIR Daily Energy
& é\‘\@\pgo:&q\:\\o:\g‘\\;‘: Intelligence Bulletin will also receive
‘,\»“g‘: ;‘gz\\“,‘(ﬁz‘ "‘:\‘gz a one year subscription to these
NS M AR g S iodical b
NI v, ¢ periodicals as a bonus.
QPO IRCACUR IS
O ©° W e ot
B0 g er e ats
3 QI\\‘?‘Q::‘;\; ‘\’; i‘;;%\‘:\\'.‘\;
< o ) ) .
o:\ Q‘Q‘g :2%::@1‘9&\:2@‘» *The price includes airmail or first
g\“(” iﬁ*“\:‘g ‘;\,\\ < class postage. Telex or express mail
S ‘6°\\,‘€:\»‘°o“¢“\ ‘3\:\' can be arranged at additional cost.
¥ \\;@0 e 5‘;«‘\"'
g TR ¥ e NS
‘00““;5 < t?sg A
N e,:“\" N O 6: ¥
2 "0\\;‘,\} s‘-"“:‘%: ‘c,o;:&‘ \‘x‘ Executive Intelligence Review
R c.xo\g‘\‘:gﬁ,:\\s:\\t &}:\0‘ Daily Energy Intelligence Bulletin
2\3‘ o @,:\;,g%‘ « G.P.O.Box1922
Sy Fe L %% New York, N.Y. 10001
Sog® ) g\‘ © ‘(} S
¥ Shaot¥e Vet




