
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 30, August 7, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Washington Post Leads Press Crusade 

To Halt Bonn Momentum 
The Washington Post is leading a press crusade in the 

United States to disrupt growing support for the policies 
implemented by the Bremen summit of Common Market 
countries last month, and to i,sQlate and slander the main 
proponents - most notably the U. S. Labor Party - of the 
Bremen initiative. With its compatriots, the New York 

THE PRESS 

Times and the Baltimore Sun, tlJe Post is attempting to 
create a constituency for the completely untenable 
policies of the British oligarchy. 

The U.S. Labor Party has singled out the Washington 

Post in a statement issued this week for its particularly 
dishonest reporting on the Bremen and Bonn summits. 
"Let no one believe that Katherine Graham's 
Washington Post is a neutral newspaper. Since the July 
Bremen summit of the European Community which set 
into motion an alternative to the International Monetary 
Fund-World Bank system, the Post has consistently 
pushed the British strategy of economic recession and 
depression in the United States," a Labor Party release 
charged. 

"They are the major press outlet in the United States 
for the British-centered 'Black International' 
aristocracy, currently deploying for the assassination of 
U.S. Labor Party chairman Lyndon H. LaRouche, Jr., 
whose International Development Bank proposal was the 
basis for the Bremen plan. The Kennedy family provides 
the immediate link of the Post to the 'Black 
International' ... 

The activities of the Post, as well as the Sun and the 
Times, bear this out. Informed sources report that the 
Post is preparing a round of libels against the U.S. Labor 
Party which would update the 1976 guest editorial 
column by Post editor and Kissinger intimate Stephen 
Rosenfeld. 

In that article, entitled "NC LC: 'A Domestic Political 
Menace'," he wrote of the Labor Party: "The syndrome 
is familiar to anyone who has studied the rise of Hitler. 
LaRouche belongs to the radical right, the Nazi fringe. 
He and his apparently brainwashed acolytes (his 
methods seem Moon-like) are not interested in dissent or 
dialogue, but in disinformation and disruption." 

Most recently, it was the Baltimore Sun's turn with a 
July 31 article by Carl Leubsdorf libeling New Solidarity 
International Press S e r v i c e ' s  W h i t e  Hou s e  
correspondent Laura Chasen a s  being from "the radical­
left Progressive Labor Party" only days after the 
Progressive Labor Party, a British intelligence-run 
Maoist sect, was widely covered on national television 
for instigating a violent brawl with the Ku Klux Klan in 
California. Le�bsdorf �ccused Chasen of turning White 

House briefings into "absurd plays" with questions on 
"obscure details" about "international monetary 
manipulations" and claimed falsely that the White House 
was upset with her disruptions. 

Reed Irvine of Accuracy in Media (also named in the 
article) specifically asked White House press briefer Rex 
Granum if Leubsdorf's article was correct in stating that 
the White House was "upset" at the presence of certain 
reporters at these briefings. Granum replied, 
"absolutely not," and assured all those present that the 
White House had nothing to do with Leubsdor.f's article. 

In his article Leubsdorf also elaborated one of the 
characteristically "nutty" questions asked by Chasen at 
White House press briefings. Much to Leubsdorf's 
embarassment, the "nutty" question was asked by UPI's 
senior White House reporter. 

Not coincidentally, the article follows admissions from 
Carter Administration officials that "obscure details" 
like the Bremen summit and the role of LaRouche in its 
formation are being seriously debated in the highest· 
circles of the Carter Administration. 

While the Times has yet to print any post-Bremen 
libels of Labor Party, it is keeping the rumors flowing. A 
Times national editor has said that he won't cover the 
LaRouche assassination attempt because "you libeled 
the Anti-Defamation League." One of their reporters 

. didn't see why the Times should cover "internal squab­
bles of the Labor Party" such as the planned hit against 
LaRouche at New York Supreme Court. 

The Evolving Lies 

None of these papers has been any more honest about 
Bremen and Bonn than about Lyndon LaRouche and the 
Labor Party. Hobart Rowan's Washington Post coverage 
of the Bremen summit is exemplary. "European heads 
of state yesterday announced agreement to study a new 
monetary stabilization system for Europe," the Post's 
economic editor wrote on July 8, "but so far there is more 
cosmetics than substance to the scheme ... . The plan is 
sufficiently far from reality so that it can be a dominant 
factor in discussions at Bonn." 

When that line of dis information failed to counteract 
discussion of support for the Bremen policy in the U.S., 
the Sun and the Times started mimicking Evelyn de 
Rothschild's agent Robert Moss in editorial attacks on 
Bremen and Bonn. 

On July 26 the Sun, in an editorial "Downer for the 
Dollar," wrote that "world financial markats .;n&lly 
have returned their verdict on the Bonn economic 
summit, a verdict that is strictly a downer for the 
dollar." 

Then, in a transparent effort to "thumb the dike" in the 
United States, the Times addressed. the Bremen initia­
tive for the first time in a July 30 lead editorial. After 
admitting that the Bremen summit "dominates 

August 7-August 13, 1978 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW U.S. REPORT 3 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n30-19780807/index.html


discussion on three continents." the Times asserted that 
"no one - appar-ently including its architects. 
Chancellor Schmidt of West Germany and President 
Giscard d'Estaing of France - has a clear idea of how it 
will work." The conclusion? "But the odds against 
succeess are high and the risks of failure are real. 
Dramatic initiatives are no substitute for the hard 
decisions needed to bring order back to the international 
economic system. For Western Europe and Japan. that 
would mean a greater commitment to economic growth 
and open world trade. For the United States. it would 
require the imposition of tough measures for energy 
conservation and a serious effort to control spiraling 
prices and wages." 

Voice of the Black International 

None of this dis information is in the slightest bit 
surprising, once it is known what "Black Internatio�al" 
policy is and who runs these newspapers. 

The Washington Post has been firmly in Britain hands 
since Eugene Meyer. Jr. bought it at public auction in 
1933. Both Meyer's father and brother-in-law were senior 
partners of Lazard Freres bank. with which Eugene 
Meyer Jr. worked closely throughout his career. 

At the end of World War II. Meyer became the first 
president of the World Bank. 

The present publisher and board chairman of the Post 
is Katherine Meyer Graham. Eugene's daughter. who 
has diligently maintained the British-Lazard heritage at 
the Post. Lazard senior partner and New York City "Big 
MAC" chairman Felix Rohatyn is the Washington Post's 
financial advisor and investment banker. while Graham 
sits on the notorious Brandt Comfnission (named after 
West Germany's Willy Brandt). which in conjunction 
with her father's World Bank and the International 
Monetary Fund is desperately attempting to torpedo the 
Bremen economic proposals. 

Among Graham's first moves in 1963 as publisher of 
the Post. on the advice of Round Tabler Walter 

,. 
·i 

Lippmann. was to make Benjamin Bradlee editor of the 
Post. Bradlee, himself a good friend of Lippmann's. as 
well as one of John Kennedy's closet friends and 
journalistic apologists. reportedly told Graham that he 
"would give my right one" for the job. Bradlee, who is 
still the Post's executive editor, personally coordinated 
the Post's Watergate efforts; he has ret:ently been circu­
lating among Kennedy family and Rohatyn social 
circles, coordinating efforts to make Jiinmy Carter a 
"one-term president." 

The picture at the Times is essentially no different. The 
paper has been run since the late 19th century by the 
Ochs and Sulzberger families, and has dutifully 
supported British polIcies since then. Notable in this 
respect was the paper's blatant defense of Adolf Hitler in 
1933-34, a line channeled into the Times by the Warburg 
banking family. 

A look at who oversaw the Times's coverage at 
Bremen fills out the pickture. Economic reporter Paul 
Lewis; formerly the London Economist's Washington 
bureau chief, churned out British rewrites at Bremen. 
while the Times thief European correspondent. Flora 
Lewis, a membt'r of the British International Institute 
for Strategic Studies. helped out with background 
commentary. The paper's leading domestic economic 
commentator. Leonard Silk, drew on his exper:�nces as a 
Brookings Institution fellow to illuminate readers with 
his behind-the-scenes view. 

Then, it's time for editorial commentary. Max 
Frankel. the Times editorial page editor. has both Inter­
national Institute for Strategic Studies and COUI1cil on 
Foreign Relations memberships to keep him on the line. 
And if anything is left unsaid, there is, of course. 
columnist James "Scotty" Reston, well tutored in the 
advantage!. of an Anglo-American alliance by his 
mentors Walter Lippmann and the notoriously pro-Hitler 
"Cliveden Set" m Britain. 

, 
i 

/ 

-Patrick Koechlin 

� . '� 

4 U.S. REPORT EXECUTIVE INTELUqENCE REVIEW Au{:ust 7-August 1�. 197R 


