
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 35, September 12, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

members, James R. Schlesinger and Bob S. Bergland, 
are scheduled to go shortly. The United States helped 
on breaking the deadlock in the long-stalled Sino­
Japanese treaty negotiations, according to diplomats 
involved, and Peking has been told the Carter 
administration will move early next year on Sino­
American relations .. . .  

The unpredictable character o f  Peking's rivalry 
with Moscow and now Hanoi could upset China's 

recent gains and block future goals, according to a 
number of Asian and Western analysts. 

"China miscalculated the effects of its policies with 

Vietnam for the result is the opposite of what Peking 
wanted - Hanoi has drawn much, much closer to 

Moscow as a result of China's hostility," an Asian 
diplomat commented, "This raises the very serious 
question of how carefully other policies have been 
plotted and their impact weighed" .... 

What Is A IChristian Science Monitor?1 

Since striking pressmen shut down New York 
City's three major dailies last month a number of 
newspapers, ranging from the so-called interim 
strike papers through the Reverend Sun Myung 
Moon's News World, have proliferated on the city's 
newsstands. Among these, the Christian Science 

Monitor has risen to the challenge posed by the 
absence of London's usual conduits, Rupert 
Murdoch's New York Post and the Sulzberger 
family's New York Times, by increasing its circula­
tion, diverting its normal distribution, and 
broadening its coverage. 

The Monitor is now the primary source of press 
attacks on President Carter, repeating the same 
stale story day after day under slightly varying 
headlines - e.g., "A one-term presidency?" (Aug. 
29) or "30 days that may make or break Carter" 
(Sept. 5) - despite the fact that no real news 
developments have occurred. 

Jokingly referred to in policy-making circles 
skeptical of the Brzezinski-Schlesinger "China 
Card" oi>tion as the Chinese Science Monitor, the 
newspaper has doubly earned this epithet for its 
reporting on Chairman Hua Kuo-feng's just­
concluded trip to Iran, Yugoslavia and Romania. 
Publicizing (anonymously) Brzezinski's own 
assessment of Hua's trip on the USSR (as the 
national security advisor communicated it to 
Carter shortly before the convening of Camp 
David), the Monitor portrayed it as a devastating 
setback for Soviet influence. "Soviets fume over 
Hua but unable to act," proclaimed David Willis in 
the Monitor's Aug. 29 issue. "Hua visit spotlights 
Iran's key role; China's latest satisfactions include 
ballistic advances and Kremlin setbacks; Iran 
promises further rewards," the paper crowed the 
next day. By Sept. 6, the Monitor was reporting that 
"China counts Hua's trip a huge success" because 
"it has got Moscow genuinely worried and 
considerably agitated." 

Attempting to build a steamroller effect on behalf 
of this Brzezinski-Schlesinger fantasy, the Monitor 

leaked Aug. 28 that the President had such an 

option under consideration. But the bulk of this 
report was devoted to publicizing a proposal for a 
Mideast Treaty Organization (METO), an anti­
Soviet alliance among Israel and the moderate 
Arab nations, first put out by Zionist lobby bigwig 
Edgar Bronfman and fully supported by Brzezinski 
and Henry Kissinger. 

The Monitor, established in 1908 by Mary Baker 
Eddy, founder of Christian Science, an synthetic 
religious cult loosely linked to the British-fostered 
"spiritualism" and "theosophy" movements which 
flourished at the turn of the century. Christian 
Science opposes doctors, medicine and hospitals 
even in life-and-death situations. 

The Monitor itself was a project of the British 
Round Table which designated it as one of its chief 
propaganda conduits in the United States. Lord 
Lothian, an active Christian Scientist and original 
organizer of the Round Table, wrote extensively for 
the Monitor and reorganized its editorial board 
several times during his tenure as Britain's 
Ambassador to the U.S. (1925-39). Lord Lothian 
died because he refused to see a doctor. 

Other prominent Christian Scientists have 

included Lady Nancy Astor, an American 
expatriate who became the doyenne of the pro­
Hitler "Cliveden Set" in Englandj Lord Brand, 
managing director of Lazard Freres; Kissinger 
controller Fritz Kraemer; and Senator Charles 
Percy. 

The Monitor's former editor, Erwin Canham, was 
a Rhodes scholar, a member of the Order of the 
British Empire and of the Order of Orange-Nassau. 
He was also the American correspondent for the 
Round Table's official journal. His present 
successor, John Hughes, was born and educated in 
Britain. 

Little wonder that a spokesman for the 
newspaper proudly told a reporter recently: "The 
Monitor has always been the most Anglophile 

newspaper in the United States." 
-Kathleen Murphy 

16 u.s. REPORT EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW Sept. 12-17. 1978 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n35-19780912/index.html

