
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 46, November 28, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

against any U.S. military intervention in Iran issued 
the same weekend may well have been related to the 
MIG 23 incidents. See the report in SOVIET 
SECTOR.) 

All this, over what Administration and press 
virtually proclaimed from the rooftops was a hoax: no 
one asserted that the MIG 23s were armed with 
nuclear weapOQS, nor even outfitted for the purpose, 
and even if they were, officials conceded, it would 
make no difference in the overall strategic balance of 
forces. 

A Washington Post editorial delivered the "soft 
version" of the British line: the hoax must be used to 

make "the Kremlin .. . help the Administration . .. to 
make a complete accounting to the public" for its 
actions or face the prospect of "an immense crisis." 

Subsequently President Carter announced that he 
had received "assurances" that the planes were 
neither armed with nuclear weapons nor deployed 
against the United States, clearing the atmosphere 
somewhat. But he added that "investigations" would 
continue. 

The money beh i nd Murdoch 
How a British publisher moved in on the U.S.- and why 

Two years ago Australian-British publisher Rupert 
Murdoch purchased the New York Post from aging 
Kuhn Loeb heiress Dorothy Schiff. Since then, the New 
York Times reported Nov. 6, Murdoch's increasingly 
lurid Post has lost a thumping $18 million, despite its 
monopoly of the afternoon newsstands. He only paid 
$30 million for it in the first place. 

Murdoch, unfazed, has continued to snap up 
publications across the country. In New York he is 
organizing his entry into the morning newspaper field, 
a horoscope-sex-and-violence paper for "youth and 
ethnics" called The Sun. That entry, along with his 
Post, Village Voice, New York magazine, and National 

Star, will mean that easily half the major publications 
New Yorkers see on their newsstands will be 
Murdoch-owned. 

Where does Murdoch get his money? The New York 
Times claims he gets it from the internal profits of his 
international publishing operations. But as a 
spokesman for the Daily News put it privately, "That 
SOB puts down $30 million for the Post and $12 million 
for New York magazine and the Village Voice. No real 
publisher puts in, or can put in, that kind of money 
expecting to lose $18 million of it." 

Arthur Ross, one of the two financial fairy 
godmothers whose sale of stock to Murdoch was key to 
the New YOlk-Village Voice takeover, is reported to 
have said that Kuhn Loeb's decision to sell the Post to 
Murdoch was taken because "it was felt that New 
York needed something different - something more 
in line with Big MAC, more gruesome." Ross's 
remark betrays the secret of Murdoch's apparently 
unlimited financial resources. Murdoch is not a 
publisher at all. Just as Big MAC and the Emergency 
Financial Control Board were the instruments for the 
financial reorganization of New York on the model of 
British-style austerity economics, Murdoch was the 

blunt instrument for the accompanying social and 
psychological reorganization. 

Murdoch's systematic debasing of the population of 
the city of New York is not particularly a question of 
his own taste. It is a social pact. He was brought into 
New York by Big MAC and the EFCB, and he in turn 
has hired most of his senior staff from those two 
agencies. 

Murdoch's financial agent in New York City is 
EFCB board member Stanley Schumann of Allen and 
Co. investment bankers. He has recently hired EFCB 
Executive Director Donald Kummerfeld as his new 
chief international operating officer and president of 
his American publishing firm, News America 
Publishing, Inc. 

And Murdoch's banking friends are at the center of 
the intl�rnational "Big MAC" operation - the gamut 
of British policy from wrecking the dollar to propping 
up the London-run international illegal· narcotics 
business. The Allen and Co. investment house has 
worked with gangster Meyer Lansky to set up casino 
gambling resorts (Allen and Co. later claimed they did 
not know of Lansky's involvement), has underwritten 
Las Vegas and Hollywood investments with friends 
from the Democratic Party, and has acquired a 
reputation for shady business deals. Allen's recent 
purchase of Columbia Pictures took place amid 
allegations of criminal activity. 

Abroad, Lord Catto of Cairncatto sits on the board of 
Murdoch's international ,holding company News Ltd. 
Lord Catto is also a board member of the Hongkong 
and Shanghai Banking Corp., which has been accused 
of heavy involvementj.n drug dealing. Also on the 
News Ltd. board; is 'P;B. Hamlyn, publisher of 
Mandarin Books, which is backed by Jardine, 
Matheson and Co., the British concern that openly 
held the lion's share of the opium trade in the Far East 

Nov. 28-0ec. 4. 1978 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW U.S. REPORT 37 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n46-19781128/index.html


and is still today accused of coordinating it. 
Edgar Bronfman, one of the stockholders who gave 

control to Murdoch in the New York magazine deal, 
comes from the Bronfman liquor interests that ran 
gangland crime during Prohibition and are now 
reputed to be the major conduit for Montreal and 
Vancouver-based narcotics smuggling into the United 
States. Bronfman controls the Bank of Montreal and is 
a powerful figure in the Loeb, Rhodes investment 
house in New York, which was founded by his father­
in-law and through which he sold his New York 

magazine stock to Murdoch. 

Murdoch's International Austerity, Inc. 
Murdoch made his move into the New York City 
media, with the offer of Kuhn Loeb's New York Post, 
at the end of 1976. He had alreadY set up the Nationa] 
Star, claiming, according to Newsweek magazine, 
that existing competition Midnight and the Nationa] 
Enquirer had become too staid. Clay Felker of New 

York magazine introduced Murdoch to Dorothy Schiff 
of Kuhn Loeb, then publisher of the Post; to Felix 
Rohatyn of Lazard Freres bank and the Municipal 
Assistance Corp. (MAC); to Arthur Ross of Argus 
Corp., then a hefty New York magazine stockholder; 
and to the rest of the network out in the Hamptons. 
Kuhn Loeb decided it didn't want the Post, and 
decided Murdoch should have it, apparently for the 
reasons Arthur Ross is reported to have given. The 
Post began conditioning the population to Big MAC 
austerity. 

The New York magazine takeover 
Clay Felker buddied around with Murdoch in the 
Hamptons and apparently interested him in the slick­
sensational image of Felker's New York magazine 
and ViJJage Voice. When East Side socialite Carter 
Burden decided he wanted-to sell his stock in New 
York Magazine Co. and went looking for buyers, 
Murdoch was there. 

Felker, financially trapped and probably misled, 
desperately tried to head off Murdoch's financial 
backers with his own deal with Katherine Meyer 
Graham, Lazard Freres heiress and Washington Post 
publisher. Graham called in her banker, Felix 
Rohatyn, head of New York's MAC. 

The fight, carried on in the daily newspapers for a 
couple of weeks, was between factions with identical 
interests, and it wasn't hard to see, in Big MAC's New 
York, that whichever side pushed the most debased 
line would win out. And the most debased line was 
being pushed by Murdoch's friends from the drugs and 
gambling business. Edgar Bronfman's representa­
tive John Loeb, a stockholder in his own right, 

backed Murdoch. Arthur Ross, another major 
stockholder, either went with Carter Burden or 
manipulated him, and sold out en masse to Murdoch's 
group. 

Murdoch was welcomed with open arms by New 
York City's publishers in 1976, to help eliminate their 
"union problems" - ignoring his penchant for Cold 
War raving headlines, sensationalism and 
pornography in print, and his notoriety for dirty 
dealings against his political "allies" in Australia. 

But Murdoch's activities in the recent New York 
newspaper strike made it clear that pis goal in New 
York was to take over the biggest daily newspaper 
readership in the country from the Chicago Tribune 
Company's New York Daily News. 

After convincing the financially troubled News 

publishers that he could solve their "union problems" 
with a strike through the slow month of August, 
Murdoch pushed a "hard line" in negotiations in his 
capacity as president of the Publishers' Association, 
and dragged the strike on into October. With the entry 
of labor mediator Theodore Kheel into negotiations as 
an advisor to the unions in late September, and with 
other signs that the News especially was anxious for a 
settlement, Murdoch suddenly called off negotiations, 
protesting Kheel's presence, pulled out - and made 
his own separate peace settlement with the Post's 
pressmen to return to work under a "me too" 
agreement in which they would get whatever the other 
two newspapers subsequently settled for. 

Murdoch's duplicity not only gave him a heads tart 
return to the newsstands, and in time for profitable 
Columbus Day advertising business, but allowed him 
to use the situation to begin plans for moving into and 
taking over the morning newspaper market from the 
strikebound Dai]y News with his new morning tabloid 
Sun. 

The move will have only marginal effects on the 
New York Times, which has a special role as a 
national newspaper and does not compete with the 
Post for readers or advertising, but it bursts the Daily 
News' illusions of using Murdoch to negotiate for a 

ha rd-line contract of manpower cuts and 
"productivity" increases. Because of their 
vulnerability to antilabor profiling by Murdoch, the 
News now stands to lose the most, having lost money 
on the strike and on prestrike plans to expand 
circulation into suburban New York and New Jersey 
- plans which have since been dropped. 

But Murdoch didn't get what he wanted from the 
strike. The deliverers' union refused to handle the 
Sun without some effective guarantees on the future of 
the Post, something Murdoch has been unprepared to 
give. Finally, negotiators prevailed over the stupidity 
of the News's executives and the paper was back on 
the streets right before election day. 

The Sun has yet to rise, and an enraged Murdoch has 
filed a multimillion dollar conspiracy suit against the 
mail handlers union and the News. 

- Fay Sober and Mark Cooke 

38 U.S. REPORT EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW Nov. 28-Dec. 4. 1978 


