
Click here for Full Issue of EIR Volume 5, Number 48, December 12, 1978

© 1978 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

In Southeast Asia, doubts 
about China's intentions 
The following are excerpts from an article entitled 
"Doubts Over' Peking Trip." which appeared in the 
Indian weekly paper New Wave Nov. 26. 1978. The 
article focuses on relations between India and China. 
but contains insights on the situation in Southeast 
Asia. Particularly appropriate are the comments 
cited in the article that were made by the Indonesian 
Foreign Minister during his recent trip to India. which 
stand in stark contradiction to comments by U.S. 
Assistant Secretary of State for East Asia. Richard 
Holbrooke last week. 

The Indonesian Foreign Minister. Mochtar Kusu­
maatmadja. had come to New Delhi (last week - ed.) 
straight from Hanoi. and had� first hand knowledge of 
what is happening there. It is true that the Indonesians 
still persist in their "once bitten. twice shy" attitude 
towards the Chinese. but they are no lovers of the Viet­
namese and the Soviets either. His view that Chinese 
aggressiveness has left no option for the Vietnamese 
except to seek a treaty of friendship and cooperation 
with the Soviet Union. should therefore carry con­
viction in New Delhi. 

The Indonesian Foreign Minister is fully convinced 
that the Vietnamese would. neither invoke the treaty in 
their dispute with �ampuchea (Cambodia - ed.) nor 
allow their nonlignment to be compromised. There is 
therefore no reason why our foreign policy makers 
should have any doubts about the treaty signed be­
tween the Vietnamese and the Soviet Union. The Indo­
nesian Foreign Minister was not speaking for himself 
alone when he said that before signing the treaty the 
Vietnamese had taken steps to remove whatever 
doubts lingered among their neighbors about their 
intentions . 

Indeed, the treaty which Vietnam has signed with 
the Soviet Union is on the same lines as the Indo-Soviet 
treaty, and the clauses of the two documents which lay 
down that in the event of aggression or threat of 
aggression against either contracting party the two 
sides would hold consultations for effective steps to 
end the threat and eliminate aggression, are identical. 
It seems that the Vietnamese as also the Soviet Union 
deliberately took the Indo-Soviet treaty as the model 
for their draft instead of the treaties which the Soviet 
Union has signed with some other countries like 
Angola and Ethiopia. 

With our own experience of the Indo-Soviet treaty. 
our Foreign Minister does not need any assurance that 
the Vietnamese treaty would not result in Soviet inter­
vention in Southeast Asian affairs, contrary to what 
the Chinese allege. But the Indonesian Foreign Minis­
ter seemed to feel that the Chinese have failed to 
remove the suspicions in these countries about their 
own intentions. These doubts have in fact, been 
strengthened by Chinese involvement in Kampuchea, 
their pressures on Laos, and their aggressive attitude 
against Vietnam. 

Third World battles 
At the UN, heated debate over the role 

Nonaligned nations around the globe have been 
steadily pursuing an effort stemming from before the 
Colombo Non-Aligned Nations' meeting in 1976 to 
rescue news control from the mouths of British­
sponsored propaganda outlets which systematically 
"filter. mutilate, and distort", developments of vital 
interest to these nations. The largest press agencies of 
the West. notably Reuters (British) and Associated 
Press and United Press International (U.S.) are 
among the major targets. 

At the center of this battle is the controversial 
Tunisia-Group of 77 (Third World nations) study en­
titled "The New World Order of Information;" The 
study asserts that "in the absence of adequate regu­
lations. one must expect a veritable invasion of tele­
vision programs and broadcasts constituting a vio­
lation of national territory and individual homes and 

Free expression 000 

Third World diplomats and journalists have 
numerous cases where Western journalists' exer­
cise of "free expression" passed over into disinfor­
mation and outright falsehood. Some examples: 

• At the height of the recent demonstrations against 
the Shah of Iran, UPI reported from Teheran that 
the Shah had been assassinated, causing panic on 
Iranian financial markets. Iran expelled the UPI 
correspondent responsible. 

• The British Broadcasting Corporation (BBC) 
broadcast appeals from exiled Shi'ite leader Aya­
tollah Khomeini to strike, demonstrate and blow up 
the oil fields; the government responded by jam­
ming BBC Persian language broadcasts and expell­
ing BBC correspondents. 

• Maltese Prime Minister Dom Mintoff addressed 
the European Commission last month regarding 
consistent British press falsification of matters 
relating to him personally and to his government's 
policies. Malta over the past two years named the 
BBC, the Daily Telegraph, and the Daily Mail as 
failing to retract stories as they had agreed, and 
was forced to take court action to receive retraction 
and civil penalties. 

34 THIRD WORLD EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW December 12-18,1978 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1978/eirv05n48-19781212/index.html


for press responsibility 
of the media 

the rape of men's minds. This threat cannot be too 

strongly denounced." 
And the study calls for the right of any nation to 

receive news that is not "filtered, mutilated, or dis­
torted"; the right to equality in the use of the world's 
airwa ves; the right to a code of ethics for reporters to 
ensure fair and honest reports and the right of 
reporters to be free from reprisals from their em­
ployers; the "right of correction" to distorted, false or 
misleading news stories; and the right to break the 
Western monopoly of news agencies which the 
developing sector views as a colonial holdover. 

The Tunisian study, which was supported by the 
Soviet bloc, further points out that the five largest 
international agencies control 80 percent of news 
circulating in the developing sector and maintain 4,300 

foreign correspondents and over 500 news bureaus, 

or disinformation and lies? 

• The Belga Press Agency (Belgium) released the 
story of the French rescue operation in Shaba 
Province, Zaire, four hours before it took place, 
precipitating the massacre of Western medical and 
mining personnel. 

• On July 3,1977, UPI correspondent Van Benniker 
announced that President Alfonso Lopez Michelsen 
of Colombia had been assassinated by terrorists. 
Van Benniker was expelled from Colombia, as he 
had been expelled previously from Peru for asking 
President Poveda if he ran drugs. Van Benniker is 
still employed by UPI - now in Nicaragua. 

• The Church Committee of the U.S. Senate exposed 
the CIA-fed story carried by UPI just before the 
Chilean coup in 1973, announcing that the coup was 
going to take place. This destabilization from 
without was run by 970 press outlets in the next 
three days. 

• CBS's "60 Minutes" program, Sunday, Feb. 26, 

1978 accused Cuban President Fidel Castro of 
running cocaine into the U.S. and laundering drug 
money. 

with virtually all telecommunications and satellite 
services in Western hands. 

The study has been the target of a bitter and intense 
opposition campaign by Western media led by the 
British press and such U.S.outlets as the New York 

Times and CBS's Walter Cronkite, who charge that the 
study's effort to impose standards of professional 
accountability on newsmen amount to censorship of 
their right to "freedom of expression." 

But the underlying issue is the fact that too many 
Western news gatherers - far more than what was 
suggested in the Church Committee report in 1977 -

have become tools of Western intelligence and eco­
nomic agencies. They regularly, almost instinctively, 
Third World spokesmen charge, slant their coverage 
in favor of their own government's foreign policies (to 
the point of encouraging coups and government 

• The New York Times, on March 19, 1978, during. 
the Colombian presidential campaign, ran a story 
entitled "Drugs, the New Treasure," blaming 
Colombian government officials for drug running. 

• The March 22 New York Post, in a story titled 
"Cocaine still pouring in," claimed that Julio 
Caesar Turbay, then running for President of 
Colombia, was involved in drug trafficking. 

• CBS's "60 Minutes" program claimed that 
Rosalyn Carter had handed Colombian President 
Michelsen a list of names of drug runners whieh in­
cluded Turbay as one high government official who 
"possibly" ran drugs. This was two weeks after 
CBS had agreed to, but had not aired, a retraction 
of earlier slanders. 

• UPl's Juan Tamayo, just hours before the dead­
line for agreement on the tense Beagle Islands dis­
pute between Argentina and Chile, ran a lengthy 
dispatch, "War Noises in the Southern Cone," 
asserting that war between Peru and Equador was 
inevitable because Peru had no oil. This war never 
occurred, and Peru certainly has oil. 

December 12-18. 1978 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW THIRD WORLD 35 


