
Click here for Full Issue of EIR Volume 6, Number 32, August 14, 1979

© 1979 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

"Over 60 million people a night watch news shows 
on the CFR's three networks." 

Why the press lies SO, much 

I
t is not possible to establish any distinction between 
the New York Times and the New York Council on 
Foreign Relations and associated institutions of Brit­

ish influence in the U.S.A. The choice of the Times, the 
"newspaper of record," to launch a campaign of slander 
against Lyndon H. LaRouche's presidential campaign, 
touches upon the fact that 24 top-name editors, board 
members and correspondents for the Times are also 
members and directors of the· New York Council on 
Foreign Relations. The New York Times as a publica­
tion of the Council, by itself would give the C FR and 
its royal British parent institution, Chatham House, 
extensive managing influence over the flow of news and 
information in the United States. 

But not only the New York Times. Eight directors 
of C BS are members, as are three top C BS correspond­
ents. Four directors of NBC as well as its current news 
"anchorman" receive news policy from the C FR. Two 
directors, the senior correspondent and the diplomatic 
correspondent of A BC are Council on Foreign Rela­
tions members. Three directors, a senior reporter and 
the former publisher of Time magazine are C FR mem­
bers. The same goes for the Washington Post, which 
has six members; for Newsweek, which has four; for the 
Wall Street Journal, the Associated Press, United Press 
International, and for a dozen of the best known 
syndicated columnists, publishers and editorial writers 
in the country. 

It is estimated that 75 percent of all the news 
r�ported in the United States is reported by the Chath­
am House network, to which the C FR is central, 
through these to major news media. 

The Council on Foreign Relations was created in 
1922 to replace the old "Civic Federation" as a U.S. 
branch of the Royal Institute of International Affairs _ (Chatham House) in London. Spreading out like spokes 
from the C FR is a network of " British intelligence" 
institutions which intersect the ubiquitous Knights of 
St. John of Jerusalem ( British: Most Venerable Order) 
and which includes the Aspen Institute, the Twentieth 
Century Fund, the Heritage Foundation, the Ditchley 
Foundation, the British monarchy's New York-based 
Zionist investment houses, Lazard Freres, Lehman 
Brothers- Kuhn Loeb, and the Harriman family interests 
centered in Brown Brothers, Harriman bank. 

Those policy-makers at the 10 major news media 
who are not official members of the C FR are invariably 
members or directors of one or more of these associated 
and parallel institutions. 

T-he policy begins at Chatham House-for example, 
to elect Gen. Alexander Haig President of tHe United 
States. It is channeled through C FR's "seminars" into 
the thinktank, foundation, and financial boardrooms. 
It "automatically" enters the editorial offices of the to 
major news outlets. Their assignment-as in the "su­
pergate" disruption of the LaRouche campaign-is to 
make Alexander Haig President. 

It is exemplary of the press role in the 1980 election­
rigging .project that Jimmy Carter's election in 1976 
was a decision made at the Council in 1975 by a special 
task force under Cyrus Vance. Vance was a New York 
Times director. The Carter mythology was created by 
the press. Haig's planned accession to the White House 
as a "forceful president" amid "crises" carefully 
planned, will find no obstacle in Carter, because the 
news media can destroy the mythology at th� founda­
tion of his presidency as easily as they created the 
mythology. Apart from media and myths, Carter never 
had any more substantial political following than does 
Haig. 

It is also exemplary that the Haig option first took 
serious shape when the former NATO qommander was 
invited to speak at a 1978 conference of the British 
Ditchley Foundation. Haig delivered a "Thatcher"-like 
foreign policy speech about extending NATO every­
where and atuning it to International Monetary Fund 
needs. 

British Ditchley' was established, according to its 
own constitutional statement, to train influential Amer­
icans in British "geopolitical" doctrines. The U.S. 
Ditchley Foundation, according to a constitutional 
statement, was established to further the strategic pol­
icy-goals of the British monarchy and oligarchy. U.S. 
Ditchley's membership roster includes Cyrus Vaiice and 
Rita Hauser, another C FR member who is a special 
advisor to presidential candidate John Connally. Hauser 
willingly describes "her" candidate, Connally, as a 
stalking horse for Al Haig. The Ditchley board also 
includes Peter Flanigan, a former economic advisor to 
President Nixon, and currently an important campaign 

26 .Counterintelligence EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW August 14-August 20, 1979 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1979/eirv06n32-19790814/index.html


strategist and financial supporter of another Haig stalk­
ing horse, George Bush. 

At the time of the Ditchley conference, the New 
York Times initiated a series of front-page "news sto­
ries" focusing on the split between Haig and the Carter 
administration over NATO policy. 

In december 1978, Haig toured the country. His 
addFess at Tufts University's Fletcher School of Diplo­
macy was followed by a Boston Globe report of the 
"news" that there was a groundswell of discussion in 
Republican circles of a Haig presidential campaign. 

Informed sources say that funds for Haig's cam­
p.aign are channeled through British intelligence agent 
Arthur Ross-of the Bank of Nova Scotia, among 
others. Ross is an important figure at the New York 
Council on Foreign Relations. 

Operational control of the Haig campaign, however, 
is exercised by the Ditchley Foundation council and the 
Knights of St. John, through Knight Arthur Amory 
Houghton. Houghton's son is a director of CBS. 

Vote-theft, machine tampering, and other street­
level methods are the smallest part of "rigging" an 
election. Rigging the "choice" of candidates, as in 
dubbing someone a "winner," a "serious candidate,"­
in short, newsworthy-is much more important. The 
CFR's control of the White House depends upon its 
control of the media, its power to distort popular 
perception of events and figures. Jerry Brown is full of 
interesting and new ideas. Senator Adlai Stevenson's 
program for high-technology exports is unimportant. 
A group of unwashed antinuclear demonstrators is 
news. Ten thousand pronuclear construction workers 
are selfishly interested in jobs. 

How word gets around 
Over 60 million people at night watch news shows on 
the CFR's three networks; 8 million copies of Time and 
Newsweek are sold each week; there is not a significant 
policymaker on the East Coas.t of the United States not 

. reading the Times or the Post every morning. 
The 10 outlets at the core of the CFR's media 

operation have established various branches which are 
the major sources of news for almost every other news 
operation in the United States. 

The Associated Press, for example, is a cooperative 
of over 5,000 domestic subscribers (it has another 5,000 
foreign outlets), each of which has, in principle, equal 
rights with every other. In fact, the operation works 
quite differently. The Washington Post's own Katherine 
Graham, the New York Time's , Arthur O. Sulzberger 
and CBS News President William Leonard control the 
AP board on the basis of the authority that their 
respective publications carry among newspaper publish­
ers. It helps that AP President Keith Fuller is also a 
CFR member. 

With over 10,000 subscribers in 107 countries, AP 

reaches, in the words of its own promotional literature, 
"over I billion people a day" who "make their value 
judgments on international developments on the basis 
of AP news." 

The New York Times news service, with over 400 
subscribers, and the jointly run Los Angeles Times­
. Washington Post wire service, with over 350 subscribers, 
serve much the same purpose as AP. Now, 400 news­
papers can publish what James Reston or Richard Burt 
of the International Institute of Strategic Studies in 
London have to say. How can an editor in Galveston, 
Texas or Grand Forks, South Dakota know that Rich­
ard Burt is lying? He just read the same report on the 
AP wire, and Time magazine and John Chancellor 
confirm it! 

The New York Times 
To describe the New York Times as controlled by the 
Council on Foreign Relations is an understatement. 
The Times is, rather, its direct extension. 

Every significant editorial position on the paper, 
with the exception of the metropolitan editor, is filled 
by a CFR member. Included in this bunch are such 
names as James Reston, Max Frankel, A.M. Rosenfeld, 
Leonard Silk, Richard Burt, Drew Middleton, Flora 
Lewis, C.L. Sulzberger (recently retired) and Harrison 
Salisbury. 

The research for the CFR's 1980s Project, the pro�_. 
posed program for a Haig presidency and a "controlled 
disintegration" of the world's economy, was coordinat­
ed by Richard Ullman who has since become the foreign 
affairs editorial writer for the Times. Two "Chairman 
of the Working Groups" of the 1980's Project were 
Leslie Gelb and Cyrus Vance, respectively, Times dip­
lomatic correspondent turned assistant secretary of 
state, and Times director, turned secretary of state. 

The Times is a corporate member of Britain's Inter­
national Institute of Strategic Studies. Six of the paper's 
CFR writers and editorial writers Frankel, Ullman and 
Robert Kleiman, and correspondents Flora Lewis, Mid­
dleton and Burt-are also members of the nss. In fact, 
when Times diplomatic correspondent Leslie Gelb 
joined the State Department in 1977, the Times hired 
the IISS's staff director, Richard Bur�, to replace him. 

Until he became secretary of state, Vance was on 
the board of directors of tl}e Times. When he resigned, 
he was replaced by his old Yale roommate, William 
S,cranton, who also naturally replaced Vance on the 
boards of the United Nations Association, IBM and 
the Trilateral Commission. 

The most significant Vance mouthpiece at the Times 
is James Reston. Reston, whose son Tom is (6ne of 
Vance's press spokesmen at the State Department, is a 
columnist, vice-president and director for the Times. 
Walter Lippmann was the most profound influence on 
Reston's journalism. Lippmann, who edited the British 

August 14-August 20, 1979 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW Counterintelligence 27 

I 



Roundtable's semi-official U.S. publication, New Re­
public, is the father of British journalism in the United 
States. Reston is a member of the CFR and a regular, 
privileged guest at meetings of the Trilateral Commis­
sion and Bilderberg Society. During World War I I, 
Reston worked with OSS head Bill D onovan in reorg­
anizing the Office of War Information. As his managing 
editor Turner Catledge wrote: "One day,he (Reston) 
invited me to join him and his wife, Sally, on a weekend 
visit with Lord and Lady Astor at Cliveden ... Cliveden 
. .. had been a famous mingling place f or politicians 
and journalists for a dedlde-it was sometimes called 
the 'second foreign office.' .. 

The "Cliveden Set" was rather the notoriously pro­
Nazi faction of the British oligarchy. 

The Washington Post 
If the Times is the house organ for the CFR, the 
Washington Post serves the same function for the same 
policies of Britain's "Our Crowd" investment banks, 
particularly Lazard Freres which J:uns the company. 

There is no element of metaphor in describing 
Lazard Freres as a British institution. The Lazard bank 
is established in three locations, New York, L ondon 
and Paris. The London operation, Lazard Brothers 
Ltd., which officially owns a large p ortion of its New 
York affiliate, controls both the L ondon Financial 
Times and The Economist in Britain and the bank's 

directors have headed the official British Roundtable 
S ociety since World War I I., 

The vehicle for Lazard c,ontrol over the Post has 
been the family of Eugene Meyer, Jr. (no relation to 
Lazard's Director Andre Meyer). Eugene Meyer, who 
became first president of the World Bank in 1946, 
bought the Washington Post at a public auction in 1933. 
The paper served as an influential, though financially 
weak, British mouthpiece until Meyer and his son-in­
law Philip Graham, who was the company's president 
at the time, bought out the paper's major competitor in 
1954. The Post is now controlled by Meyer's daughter, 
Katherine Meyer Graham, the company's president and 
chairman of the board. 

It was Meyer's son-in-law Philip Graham who made 
the Post the second most influential paper in the country 
with a ciruclation of over a half a million. Phil Graham 
was a protege of Felix Frankfurter (serving as his law 
clerk at the Supreme Court), and established himself as 
a major power-broker first in the Democratic Party and 
subsequently in the Kennedy administration. He killed 
himself in 1963. 

Katherine Graham, who then took over, was a 
student of Robert Hutchins, probaby the single biggest 
factor in ensuring British hegemony in American higher 
education. Hutchins left his mark at the University of 
Chicago, the Encyclopedia Britannica, the Ford Foun­
dation, the Center for the Study of Democratic Insti­
tutions and the Aspen Institute. One of Graham's fellow 

, The CFR's 'Newsmen' 
David Jones, national editor 
Robert Semple, foreign editor 
Hedrick Smith, Washington bureau 

Steven Rattner, economics 
correspondent , 

John Oakes, Senior, editor-retired 

I ris apparently not possible to gain 
any important position of employ­

ment with major news media in the 
United States unless one is a member 
oFthe Council on Foreign Relations. 
The following "newsmen" are CFR 
members: 

New York Times 
'Cyrus Vance, former director 
William Scranton, director 
James Reston, director, columnist 
A.M. R osenthal, executive director 
Seymour Topping, managing editor 
James Greenfield, assistant 

managing editor 

28 Counterintelligence 

chief 
Max Frankel, editor, editorial page. 
Richard Ullman, editorial writer 
Robert Kleinman, edit orial writer 
George W. Goodman, editorial ' 

writer 
Leonard Silk, financial columnist 
Flora Lewis, chief European 

correspondent 
Richard Burt, diplomatic 

correspondent 
Graham Hovey, diplomatic 

correspondent 
Drew Middleton, military 

correspondent 
. 

Roger Wilkens, international 
correspondent 

Judith Miller, economics 
correspondent 

EXECUTIVE'lNTELlIGENCE REVIEW 

C. L. Sulzberger, foreign affairs 
columnist-retired 

Harrison Salisbury, Senior, editor-
retired. 

Washington Post 
Philip Geyelih, ex-editor 
Robert O. Anderson, advi�or 
Nicholas de B. Katzenbach, director 
Murray Marder, d�plomatic 

correspondent 
Peter Osnos, Moscow 

corresponden t, 
Walter Pincus, national 

correspondent 

CBS 
William Paley, chairman 
WilIiam Burden, director 
Roswell Gilpatric, director 

August 14-August 20, 1979 
' 



students was Robert O. Anderson, now of ARCO and 
the Aspen Institute, and an influential voice in editorial 
policy at the Post. 

Graham is a member of the boards of the Associated 
Press and the American Newspaper Publishers Associ­
ation. She is a trustee of the University of Chicago and 
George Washington University, and a member of the 
Brandt Commission (with, among others, RCA-NBC 
Director Peter Peterson) which is designed to keep the 
Third World under control of her father's World Bank 
with a policy of "appropriate technologies." The Brandt 
Commission coordinates its Third World policy thrust 
with the CFR's 1980's Project. 

The Meyer family holds three board positions 
(Katherin Graham, her brother and her son, the paper's 
new publisher Donald Graham) and a majority of the 
voting stock of the Post. Felix Rohatyn of Lazard is 
the company's investment banker. 

Ben Bradlee, the Post's editor, was already well­
connected when Katherine Graham took over. He was 
one of John Kennedy's closest friends while serving as 
Newsweek's Washington bureau chief in the early 
1960's, a connection that did more than a little for his 

career. His maternal grandfather was a founding part­
ner of the Cravath, Swain and Moore law firm, �he firm 
of the chairman of the board of the Post. Bradlee's 
parents were close friends with both the Walter 
Lippmanns and the Vincent Astors. 

It was Bradlee who was the real "deep throat," 

directing the work of Woodward and Bernstein during 
Watergate. 

Phil Geyelin, the editorial page editor, is a director 
of the CFR and a member of the Twentieth Century 
Fund task force on presidential debates. He is a former 
C IA agent. He was a protege of Walter Lippmann. 
Editorial writer Stephen Rosenfeld is henry Kissinger's 
mouthpiece at the paper. Three correspondents, Murray 
Marder, Walter Pincus, and Peter Osnos, are members 
of the CFR. 

Three days after Alexander Haig's appearance at 
last April's annual Associated Press meeting, the Wash­
ington Post featured an interview with the "retiring 
NATO general" as the lead item in the newspaper. 

Newsweek 
The Post is Lazar Frere's daily; Newsweek is Lazard's 
weekly. One of Philip Graham's last acts before com­
mitting suicide was to buy Newsweek magazine in 1962 
from the Astor Foundation, which inherited it from 
Vincent Astor at his death. Newsweek's history as a· 
British organ, however,' extends back even' further. 

In January 1979, Malcolm Muir, retired editor of 
Newsweek. died. Both Newsweek and the New York 
Times described him in glowing terms as one of the 
leading "Anglophiles" in the United States. The Times 
went on to recount Muir's history with Newsweek. In 
1936, Vincent Astor and Averell Harriman asked Muir 

James Houghton, director 
Frank Stanton, director 
Franklin Thomas, director 
Marietta Tree, director 
Charles Collingwood, 

Thomas Macioce, director 
Barbara Walters, senior 

correspondent 

Marilyn Berger, correspondent, 
Public Broadcasting System 

Robert McNeil, correspondent, ., 
Public Broadcasting System 

Marquis Childs, syndicated 
correspondent 

Marvin Kalb, diplomatic 
correspondent 

Harry Reasoner, correspondent 
Robert O. Anderson, ex-board 

member 
NBC 
Peter Peterson, director 
Jane CahiII Pfeiffer, director 
John Petty, director 
Thornton Bradshaw, director 
Henry Kissinger, advisor 
Herbert Schlosser, executive 
John Chancellor, news anchorman 

ABC 
John P. Connor, director 

August 14-August20, 1979 

John Scali, diplomatic 
. correspondent 

Time 
Hedley Donovan, editor, director 
Louis Banks, director 
Alexander Heard, director 
Thomas Griffith, senior reporter 
Joe Albritton, ex-publisher 

Newsweek 
Arnaud de Borchgrave, senior 

editor 
Osborne Elliott, editor-retired 
Robert Campbell, president 
-Maynard Parker, managing editor 

Miscellaneous 
William Attwood, chairman 

Newsday 

EXECUTIVE INTElLIGENCE REVIEW 

columnist 
Elizabeth Drew, The New Yorker 
Richard Rovere, The New Yorker 
Joseph Harsch, editorial writer, 

Christian Sdence Monitor 
Stanley Karnow, syndicated 

columnist 
Joseph Kraft, syndicated columnist 
Lewis Lapham, publisher, Harper's 
Keith Fuller, president, Associated 

Press 
Irving Kristol, Commentary 
Norman Podhoretz, Commentary 
Daniel Schorr, columnist (formerly, 

CBS) 
. Sanford Ungar, editor, Foreign 

Policy (formerly, Atlantic) 

Counterintelligence 29 



to take over and reshape their young magazine, News­
week. Muir, who had founded Business Week magazine 
seven years earlier, accepted and headed Newsweek for 
25 years, when he retired to pursue, as the Times put it, 
his lifelong interest in strengthening U.S.-British rela­
tions. Muir was a leading member of the Ditchley 
Foundation, founded by Astor in-laws. He was also a 
member of the Council on Foreign Relations, the 
Atlantic Council, an Honorable Knight Commander in 
the Order of the British Empire, Lebanese Order of the 
Cedar and much, much more. 

The Post's takeover of Newsweek has had two 
effects. The first was tripling its circulation. Secondly, 
it established the Washington Post as a major press 
empire. . 

Newsweek maintains a corporate membership in the 
IISS, one of the four U.S. media to have such a 
distinction (the New York Times, Time, Ltd. , and Read­
ers Digest, Ltd. ) 

Two of Newsweek's foreign correspondents are 
among the few American journalists in the I ISS-Milan 
Kubic in Bonn and Peter Webb in London. Four top 
Newsweek officials are members of the CFR. 

Time, Inc. 
There is a general agreement in Washington, D.C. that 
Time magazine did more to elect Jimmy Carter Presi­
dent in 1976 than any other publication. Time's bidding 
on behalf of Carter, beginning with a 197 1 cover story 
and extending through the magazine's favorable cov­
erage of Carter's 1976 campaign, in no way represents 
a commitment to Carter. In fact, Time editor Hedley 
Donovan, who is now "special advisor" to the president 
on everything, is clearly behind the choice of Ted 
Kennedy as Democratic loser-to- Haig in 1980. 

Time's editorial policy is a product of New York­
based, Anglo-American Episcopalian financial circles, 
the CFR "Old Boys" network, that in fact has con­
trolled the company since Henry Luce established Time 
with considerable infusions of funds from J.P. Morgan's 
banking empi're in 1923. 

There is a widely held view that Henry Luce was the 
final word at Time until he died in the late 1 960s. Luce 
ran Time in much the same way that William Paley has 
run CBS. Luce was largely dependent on the CFR 
Anglo-American elite for financial backing and policy. 
Luce's conservative ideological idiosyncracies were fea­
tured prominently in the magazine. For example, Luce 
disliked Walter Lippmann intensely and had Time at­
tack him regularly, but, at the same time, Luce's Time 
became the biggest cheerleader for the "American Cen­
tury" doctrine which Lippmann authored. 

The publishing empire Luce built is today the largest 
in the United States. It includes, in addition to Time 
(with a circulation of 4.6 million), Fortune, Life, Sports 
llIustrated, and People, and an extensive book publish­
ing operation. 

CFR control of Time revolves around Hedley Don­
ovan, a member of the board of directors of the CFR, 
and was editor-in-chief of all Time publications. It was 
Donovan who engineered Time's push for Carter and, 
in a move as predictable as it is ironic, Donovan gave 
the praise-filled introduction for Ted Kennedy when he 
addressed a recent CFR meeting. Donovan is also a 
member of the Trilateral Commission, a trustee of the 
Ford Foundation and the Carnegie Institute, and, in 
the best British tradition, a Rhodes Scholar.' 

Time Directors Alexander Heard (also chairman of 
the trustees of the Ford Foundation) and Louis Banks 
(of M IT) are CFR members. 

Time, Ltd., the company's British subsidiary, is a 

corporate member of the I ISS. Three of its correspond­
ents, William Mc Wirter, Bruce vanVoorst and Herman 
Nichol, are I ISS. members. Time director Gaylord Free­
man is an Aspen Institute director, while Matina Hor­
ner, Time director and Radcliffe College president, is 
on the board of trustees of the Twentieth Century Fund. 

The remaining com position of the board gives a 
flavor of the Wall Street "Old Boy" network which 
actually controlled Luce from the beginning. Chairman 
Andrew Heiskell, the brother-in-law of Times publisher 
Arthur Sulzberger; Thomas J. Watson, chairman of 
IBM; Raleigh Warner, chairman of the board of Mobil; 
and Sol Linowitz, United Brands' negotiator of the 
Panama Canal treaty, director of Xerox and, until 
recently, director of Marine Midland. 

In addition to its enormous magazine empire, Time 
owns the Washington Star, which it bought in February 
1978, the only "alternative" to the Washington Post in 

the city. Time bought the Star from Texan Joe Albrit­
ton, who is a CFR member, named former Time editor 
Murray Gart (also a CFR member) to be the paper's 
editor, and left Edwin Yoder, a CFR member and an 
advisor to William Buckley's National Review magazine, 
as editor of the editorial page. 

Television and radio 
In the 1920s Winston Churchill argued, ultimately with 
success, that the British government should set up the 
first national radio outlet in the country because the 
British oligarchy could not afford to have such a 
powerful instrument of social control out of its own 
hands. The British also set out to obtain control ov'er 
the broadcast media in this country. Without ex�gger­
ation, the Natio,nal Broadcasting Company is entirely 
British, CBS has so little actually American in it that it 
requires an enormous effort and a comparable'.amount 
of "benefit of the doubt" to find it, and ABC is �oing 
its utmost to make up for lost time in establishing its 
British pedigree. As for the Public Broadcasting System, 
the British Broadcasting Corporation would own it 
outright, if it didn't prefer to have the American tax­
payer support the operation. 

30 Counterintelligence EXECUTIVE INTElLIGENCE REVIEW August 14-August 20, 1979 



The three private networks, CBS, NBC and ABC, 
maintain overwhelming dominance over television and 
radio in the United States. Each of these networks has 
200 or more affiliated television stations throughout the 
country. Through these affiliates, the three networks 
have about 90 percent of the television audience in the 
United States. Although many of the affiliates may be 
owned by individuals who are American in orientation, 
all national news and virtually all prime-time program­
ming for those affiliates comes from the networks. 
Owners of individual stations are frozen out of any 
significant role in determining what news and enter­
tainment the station airs. Although these stations do 
have their own local news shows, they have no capa­
bility to cover any but local stories. 

The three networks maintain similar control over 
radio. CBS and NBC each have over 200 affiliates, 
again with the network providing hourly newscasts (or 
more) to the affiliates. ABC supplies national news to 
1, 500 stations around the country, many of whom have 

no other affiliation with ABC. Control over radio is 
only slightly less total than with television: there are 
more radio stations than television stations. 

Columbia Broadcasting System 
C

·
BS is largely the child of William S. Paley, who has 

run the company since 1928. Who runs William Paley? 
Paley, despite his Russian Jewish roots, has served 

in British intelligence connections, which qualify him 
for CFR membership. As the composition of the CBS 
board of directors shows clearly, policy control over 
CBS is exercised by the CFR "club" to which Paley 
belongs. 

In addition to Paley, Brown Brothers, Harriman, 
has enormous ownership control in the company. At 
least eight directors are members of the Council on 
Foreign Relations, two are Knights of St. John of 
Jerusalem, find a third is the son of a Knight. Tracing 
overlapping directorates, CBS is connected to the 
RAN D  Corporation, the Rockefeller Foundation, the 
Carnegie Institute, the Atlantic Council, the American 
Assembly, the Ford Foundation, the Ditchley Council, 
and the Aspen Institute. That is significant because 
policy-control of each of these institutions is British. 

Alexander Haig has recently boasted of his relation­
ship to the Astor family, the American real estate 
swindlers turned British nobility, Haig himself is related 
to the lowland Scottish nobility which runs the Haig 
and Haig whiskey company. Both Bill Paley, who is a 
brother-in-law of the late Vin,cent Astor, and CBS 
board member Marietta Tree, the wife of the founder 
of the ,D itchley Foundation, are in-laws of the Astor 
family. 

Three senior news correspondents- Edward Mur­
row protege Charles Collingwood; Marvin Kalb, the 
sycophant biographer of Henry Kissinger; .and Harry 

Reasoner of the 60 Minutes show-are members of the 
. CFR. Richard Salant, for 1 5  years the president of CBS 
News and who is now at NBC, is a member of the 
"National News Council," a joint1>roject of the Aspen 
Institute; the Twentieth Century Fund and the Colum­
bia University School of Journalism and a self-appoint� 

,ed media "watchdog" group founded as part of the 
effort to watergate President Richard Nixon. Salant's 
top assistant, News vice president William Small, served 
on the Twentieth Century Fund campaign-debate task 
force. 

CBS News was for all practical purposes invented 
in London. CBS News formed around CBS London 
correspondent Edward R. Murrow during World War 
I I. Murrow worked closely with William Paley, who 
was deputy chief of the Psychological Warfare Division, 
S HA EF in London, in setting up a "news" operation 
to cover World War I I. Churchill was already on record 
in favor of controlling U.S. news tightly. As David 
Halberstam describes it in his recent book, The Powers 
That Be. "The British loved him (Murrow-ed.} .... 
And so he was taken up by the very elite of British 
society; in a country where doors opened reluctantly if 
at all, suddenly all doors were open." Murrow recruited 
Rhodes Scholars Howard K. Smith and Charles Coll­
ingwood, William Shirer and Eric Sevareid to CBS, 
creating what was to be for over 20 years the core of 
CBS's news operation. 

The National Broadcasting Company 
NBC is owned by Radio Corporation of America 
(RCA). RCA is controlled, and its board of directors 
dominated, by the British-allied "Our Crowd" invest­
rvent banks, with Lazard Freres, and Lehman Brothers­
Kuhn Loeb featured most prominently. Lazard Freres' 
Chairman Andre Meyer has the bulk of his personal 
fortune invested in RCA and for years he sat on the 
RCA board before turning his board seat over to 
Stephen DuBrul, also of Lazard, in the early 1970s. 
( DuBrul left the board in 1975 to Read the U.S. Export­
Import Bank.) Lazard has been a prominent force at 
RCA and NBC since the 1920s when' David Sarnoff, 
the company's president, developed close ties to Lazard 
partner Frank Altschul and to Joseph P. Kennedy, 
whose family investment banker has long been Andre 
Meyer. 

Peter Peterson, the chairman of the board of Leh­
man Brothers-Kuhn Loeb and a close associate of 
Henry Kissinger, holds his bank's official seat on the 
RCA board. In addition, the RCA board includes John 
Petty, a former senior partner at Lehman Brothers, now 
of Marine Midland bank. Petty's most prominent activ­
ity since taking over Marine Midland has been to try 
to sell the bank to the British drug-running bank, the 
Hongkong and Shanghai. 

These investment banks represent' a division of the 

August 14-August 20, 1979 EXECUTIVE INTElLIGENCE REVIEW Counterintelligence 31 



CFR's capabilities. Both Peterson and Petty are C FR 
members, as are RCA/NBC directors Thornton Brad­
shaw and Jane Cahill Pfeiffer. 

Bradshaw, the president of ARCO (Atlantic Rich­
field) is a director of the Aspen Institute, as well as a 
member of two prominent " Harrimanite" spinoffs of 
the CFR, the Foreign Policy Association and the United 
Nations Association. RCA/NBC director Donald M. 
Smiley, president of the "Our Crowd" Macy's depart­
ment store, is also on the Foreign Policy Association. 

The most intersting figure in the NBC news opera­
tion is Henry Kissinger. In 1977, NBC hired Kissinger 
for an undisclosed sum of money to serve as a consult­
ant to their news operation, .to do several documentaries 
on foreign affairs and to appear on NBC news shows, 
like the Today Show. NBC has been made Henry 
Kissinger's propaganda outlet. 

Kissinger, like Peterson, is a director of the C FR 
and, like Peterson and Pfeiffer, a member of the Trila­
teral Commission. He is a fellow at the Aspen Institute, 
sharing that institutional affiliation with Thorton Brad­
shaw. 

A few months ago, Richard Salant, the former 
president of CBS News, became vice-chairman of the 
board of NBC to oversee the news operation. Salant is 
a prominent member of the National News Council, set 
up by the Aspen Institute and the Twentieth Century 
Fund. 

Both Richard Wald, NBC News president until 1977 
(he is now effectively in charge of ABC News) and 
Irwin Margolis, general manager for NBC News 
Worldwide in London, are members Of the International 
Institute for Strategic Studies, the elite British think 
tank under Chatham House. John Chancellor, anchor­
man for the NBC Nightly News, is a member of the 
C FR, prominent in the Foreign Policy Association, and 
a protege of the late Walter Lippmann. Edwin Newman, 
who will host a series of prime time NBC News specials 
starting this fall, is also a member of the Foreign Policy 
Association's editorial board. 

The controlling influences at NBC intersect British 
control of the Democratic and Republican parties in 
the United States. Lehman interests have run the Dem­
ocratic Party in New York (and hence largely nation­
ally) for over 40 years. Lazard Freres has dominated 
the Kennedy fortune and provided this country with 
the likes of New York's Mayor Ed Koch. Thorton 
Bradshaw's immediate superior at both ARCO and 
Aspen, Robert O. Anderson, is controlling the cam­
paign of zen-buddhist Jerry Brown. 

In much the same way, Henry Kissinger and Peter 
Peterson, both former Nixon cabinet members, lead the 
Republican National Committee around on a leash, 
while various CFR figures run the party's various 
pathetic presidential candidates. 

American Broadcasting Company 

Under the pressure of a U.S. government antitrust 
ruling in the 1940s, RCA sold the smaller of its two 
radio networks to Edward Noble. That network became 
ABC. In 195 3, Joseph Kennedy, Sr. arranged a merger 
of ABC with Paramount Theatres which established the 
company in its present form. ABC is a Kennedy com­
pany, but only at the sufferance of the Most Venerable 

. Order of the Knights of St. John of Jerusalem. 
Three ABC board members who worked closely 

with Kennedy on the merger remain on ABC's board­
Leonard Goldenson, Simon Siegel, and Donald Cook. 
Goldenson has reenforced his Kennedy connections 
with memberships on the boards of the J.F. Kennedy 
Center for the Performing Arts and the J.F. Kennedy 
Library. 

Donald Cook, another of Joe Kennedy's old cronies, 
is a senior partner at Lazard Freres, the Kennedy 
family's banker. Lazard holds a second de facto board 
membership in the person of John T. Connor, who is 
chairman of Allied Chemical. Allied Chemical was the 
creation of Lazard's Eugene Meyer, owner of the Wash­
ington Post. Meyer's daughter, Washington Post presi­
dent Katherine Graham, remains on the Allied board. 

Britain's Knights of St. John round out the con­
trolling apparatus of ABC. Thomas Macioce of Allied 
Stores and John A. Coleman, a board member for over 
20 years until he died in 1977', were both members ·of 
the Knights of St. John. Macioce is also a director of 
Columbia University, a distinction he shares both with 
Times Publisher Sulzberger and several CBS directors. 

Throughout the 1960s and 1970s, c91lservatives in 
the U.S., realizing that television was biased iii its news 
coverage and programming, tried to infiltrate or take 
over ABC, thinking that this network could be grabbed 
out of British hands. The Hunt family in Dallas, big 
both in oil and conservative politics, tried at one ·time 
to buy the network. While he was President, Richard 
Nixon deliberately granted ABC exclusive interviews 
and other favored treatment in order to strengthen the 
network against its competitors. Other conservatives 
have "sent our people" into middle levels of ABC. 
These efforts have failed completely -to establish any 
even remotely anti-British tendency either on the board 
of directors or in the news operation. 

The ABC news department underwent a reorgani­
zation two years ago making a none-too-good opera­
tion much worse. Richard Wald, senior vice-president 
for news is a member of London's International Insti­
tute for Strategic Studies. The network's leading �eleb­
rity, Barbara Walters and its diplomatic correspondent 
John Scali, are both members of the CFR. 

-,-Patrick Cotter 

32 Counterintelligence EXECUTIVE INTelLIGENCE REVIEW August 14-August 20, 1979 


