
Click here for Full Issue of EIR Volume 7, Number 50, December 23, 1980

© 1980 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Court rules against 
IHT in LaRouche case 

by Laurence Hecht 

The judgment of a Paris court finding the International 

Herald Tribune guilty of criminal libel against former 
Democratic Presidential candidate Lyndon H. La­

Rouche was released to the public last week. 
In a strongly worded statement released Nov. 29, the 

court charged that International Herald Tribune manager 

Thayer was guilty of defamation and "damage to the 

honor of a candidate " for public office by its publication 
of two articles appearing in the Oct. 13 and 14, 1979 

editions. The articles characterized the former presiden­
tial candidate as the leader of an anti-Semitic cult. 

Mr. LaRouche was awarded 5,000 francs (about 
$1,000) in damages by the French court. As "comple­
mentary damages," the decision requires the Internation­

al Herald Tribune to publish inserts of the decision and 
also to have it printed "in two newspapers which the 
plaintiff can choose." 

The International Herald Tribune is a jointly owned 
subsidiary of the New York Times and Washington Post. 

published in English for European circulation. 

The decision of the French court is of special interest 
to Americans, since the articles in question were reprints 

of articles that appeared in the Oct. 7 and 8, 1979 editions 
of the New York Times at a time when Mr. LaRouche 
was already campaigning for the Democratic Party's 

presidential nomination. In 1976 Mr. LaRouche ran for 
President on the U.S. Labor Party ticket, which the 
libelous material termed "a cult." 

In making its defense, the International Herald Tribune 

offered no proof of the truth of its allegations against 
Mr. LaRouche. Instead, the newspaper defended itself 
by citing other newspaper articles, also defamatory of 
candidate LaRouche, as their source. Many of the other 
articles were produced by the newspaper's parent com­
pany. 

In July 1979, New York Times reporters Paul Mont­

gomery and Howard Blum, who jointly prepared the 

libelous articles, confessed to undercover investigators 
that they were preparing the articles with the intention of 
prompting a government investigation of candidate 
LaRouche. 

Excerpts from the decision of the French court, presid­
ed over by Mme. Cia very, follow. Emphasis is added. 

44 International 

1. About the defamatory character: 
Starting with the headline, the defamatory character of 

the article appears. Effectively, the author associates the 
name of a political organization to a purpose very differ­
ent from that which it should have: the cult of a paranoid 
mental disease, a form of psychosis which the U.S. Labor 
Party is thus accused of. ... 

The author explains that he bases his article notably 
on interviews with former Labor Party members, "none 
of whom wanted to see his name mentioned. Some of 
whom said they feared for their life .... " Those remarks 
clearly express the idea that Mr. LaRouche leads an 
organization which has so many things to hide that it is 
ready to execute those who would divulge information 
about the party, which is defamatory .... 

This accusation of violence, and of dubious activities, 
is formulated again in the ... sentences in which the 

journalist stated that there were close relations between 
the party of Mr. LaRouche and organizations which 

have attached their names to ideas of racism and viol­
ence, which [statement] damages the honor and the consid­

eration of a candidate who wishes to present himself to the 

suffrage of the citizens .... 

A few paragraphs later, evoking the psychological 
atmosphere of that party, the author specifies, "Often, 
leaders of the party choose the person with whom the 

member must live." That means he imputes to the lead­
ers, and thus to Mr. LaRouche, psychological pressures 
such that the members of the party can no longer enjoy 
their freedom, thus tending to present the party as a 
"sect " with all the pejorative connotations that can be 
attached to that term .... This insinuation ... is also 
expressed in his conclusion: "We find that group as 
strange as the Marxist People's Temple of Reverend Jim 

Jones." 

It suffices to recall that the latter [Jones] pushed 

hundreds of his followers into suicide. to establish the 

defamatory character of this comparison .... 

2. On good faith: 
The accused, who did not offer to prove the veracity of 

the defamatory facts. limits himself to asserting that he 

acted in good faith, by informing his readers of what 

other journalists have written on the subject. But, not 
only were most of the articles presented by the accused 
published in newspapers belonging to the same press 
group as the International Herald Tribune, moreover it is 

not sufficient to show that other organs published the 
same defamatory information to establish the good faith 
of the one who restates these allegations. Mr. Thayer had 

the duty, as any newspaper manager would, to act with 
care and objectivity and thus to verify the affirmations 
he let be published .... 

The accused has thus not established that he acted in 
good faith .... 

EIR December 23, 198 0 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1980/eirv07n50-19801223/index.html

