
Click here for Full Issue of EIR Volume 8, Number 4, January 27, 1981

© 1981 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Tower: No, here we're getting into foreign policy mat­
ters. 

EIR: It's so hard to separate them out. 
Tower: Yes, but you see, that's beyond the pale of my 
responsibility. What we have to await is for the adminis� 
tration to define its foreign policy objectives, and then 
try to provide them with the military capability to sustain 
and implement those objectives. 

EIR: One of your staffers said that you view military 
policy from the standpoint of implementation of foreign 
policy, and that a lot of your thinking was shaped when 
you were at the London School of Economics. Do you 
look toward anybody in particular for having shaped 
your thinking? 
Tower: My geopolitical thinking? I think that a lot of it 
was influenced by my studies at the London School and 
a lot of it by experiences I've had. 

EIR: Do you plan to make any trips abroad fairly soon? 
Tower: I plan to attend a West European defense semi­
nar in Munich in February, and I may do a little other 
traveling at that particular time, I would say to get an 
updated feel on the climate of Western Europe. I've spent 
a great deal of time over there, and I have a: pretty steady 
communication with a number of parliamentarians and 
defense-oriented officials in the NATO countries. 

EIR: Would you stress more communication between 
the new administration and the new Congress and the 
NATO allies than Carter had? 
Tower: Yes, I b.elieve that it is Ronald Reagan'sintent 
to develop better communications and more regular 
consultation with congressional leadership. And I believe 
he can follow through with that. 

EIR: On the question of Italy, we have picked up rumors 
that there might be a coup in the very near future, and 
the head of the Socialist Party Bettino Craxi might be 
involved; the Communist paper Unita warned of efforts 
to undermine the government this weekend. Are you 
going to look into this, since it involves a NATO ally? 
Tower: It's something I personally will monitor with 
great interest. It's not in the purview of my committee 
other than to keep informed of what's going on. 

EIR: Back to the Middle East-Henry Kissinger has 
made recent proposals during his visit there to station 
armed forces and air capabilities in the Middle East. Do 
you see that as important? 
Tower: I think we have to have a force capability in the 
Middle East, and that encompasses a number of things, 
if not in terms of bases, at least access, base access. 

EIR January 27, 1981 

The libel verdict 

against the IHT 
EIR has just obtained the full official English translation 
of the Nov. 29, 1980 libel judgment won in a French 
court of law by Contributing Editor Lyndon H. La­
Rouche, Jr. against the International Herald Tribune, an 
English-language, Paris-based joint venture of the New 

York Times and Washington Post. 

Under French jurisprudence, the main defense for a 
charge of libel is the truth of the allegations in question, 
while under U.S. law, the brunt of the defense can be 
honest motives for printing falsehoods. The International 

Herald Tribune offered no proof of the veracity of its Oct. 
13-14 articles on Mr. LaRouche. Instead, as EIR report­

ed Dec. 23, it defended itself by citing other newspaper 
articles containing the same allegations. 

The Oct. 13-14 International Herald Tribune articles 
were reprinted from articles by Howard Blum and Paul 
Montgomery in the New York Times on Oct. 7-8. The 
libels coincided with the start of Mr. LaRouche's cam­
paign for the Democratic Party's 1980 presidential nom­
ination. In 1976, Mr. LaRouche had run a prominent 
campaign for President on the ticket of the U.S. Labor 
Party, which Blum and Montgomery termed "a cult." 

Excerpts from the libel verdict follow. Subtitles are in 
the original. 

* * * * * 

By the action of Gibault, Process Server in Paris, on 
the date of Dec. 28, 1979, Lyndon LaRouche summoned 
before this court Walter Thayer, director of publications 
for the International Herald Tribune and the Internation­
al Herald Tribune, S.A., as being liable for damages, to 
answer to the charge of libel against an individual, dealt 
with in Articles 29 paragraphs 1 and 2,32 par. 1,33 par. 
2,42 of the law of July 29, 1881, by reason of an article 
written in the English language entitled "U.S. Labor 
Party: A Cult of Paranoia " which begins with the words: 
"Jim Jones' Peoples Temple," published in No. 3 0067 of 
the International Herald Tribune dated Oct. 13-14, 1979 
on page 7 .  

The plaintiff demands payment in the amount of 
1 00,000 francs and publication of the judgment to be 

National 55 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1981/eirv08n04-19810127/index.html


pronounced in the columns of the International Herald 

Tribune, as well as in three daily or weekly papers as 
chosen by the plaintiff at the expense of the accused . . . .  
Full argument was given o n  both sides, the plaintiff 
being represented by Mr. Varaut, the accused and the 
International Heald Tribune, S.A. by Messrs. Montigny 
and Legrez . . . .  The accused moved for his acquittal by 
reason of his honest intentions . . . .  

The main issue 

On the article under consideration, the plaintiff 
complains of the title: "U.S. Labor Party: A Cult of 
Paranoia," as well as the following paragraphs: 

"none of whom wanted to be named. Some said that 
they feared for their lives." 

"Officers of the party exchange information nearly 
daily with Roy Frankhouser, who calls himself the 
Grand Dragon of the Ku Klux Klan in Pennsylvania 
and who has been active in the U.S. Nazi Party." 

"Members of the Labor Party and its predecessors 
have been arrested on a variety of criminal charges­
kidnapping, possession of guns, assault." 

"A frequently used tactic-particularly when mem­
bers are selling the group's literature or disrupting the 
meetings of other organizations-is to try to incite 
violence through verbal abuse." 

"We find this group every bit as weird as Marxist 
Rev. Jim Jones' Peoples Temple." 

There is cause to examine if the incriminated article 
is of libelous character and, eventually, if the accused 
can legitimately uphold his claim of honest intentions. 

On the libelous character 

The libelous tone is already apparent in the title. In 
fact, the author associates the name of a political party 
with an object very different from what it should have: 
the cult of a mental illness, paranoia, form of psychosis 
of which the U.S. Labor Party is thus accused and 
therefore its main sponsor. The latter is alleged to have 
turned the party of which he took control away from its 
normal direction in favor of phantasms from a deranged 
mind. 

The author explains that he bases his article notably 
on interrogations of former members of the Labor 
Party "none of whom wanted to be named. Some said 
that they feared for their lives." These remarks clearly 
express the idea that Mr. LaRouche directs an organi­
zation which has so many things to hide that he is ready 
to have executed those who would divulge information 
relative to his party, which is libelous. 

This accusation of violence and of dubious activity 
is taken up again in the sentence, "Officers of the party 
exchange information nearly daily with Roy Frank­
houser, who calls himself the Grand Dragon of the Ku 
Klux Klan in Pennsylvania and who has been active in 

56 National 

the U.S. Nazi Party," a sentence in which the journalist 
makes a point of close ties between Mr. LaRouche's 
party and organizations that have lent their names to 
ideas of racism and violence, which point causes damage 
to the honor and reputation of a candidate . . . .  

These allegations of violence . . .  are pursued and 
made explicit in the following paragraphs: "Members 
of the Labor Party and its predecessors have been 
arrested on a variety of criminal charges-kidnapping, 
possession of guns, assault " ;  "A frequently used tactic 
. . .  is to try to incite violence through verbal abuse." 
These statements are thus equally libelous. 

Several paragraphs later, evoking the psychological 
atmosphere of this party, the author states: "Often 
party officials pick the person that a member is to live 
with." In other words, he imputes to the leaders and 
thus to Mr. LaRouche psychological pressure tactics 
such that members of the party are no longer able to act 
according to their free will, thus tending to present the 
political party as a "sect," with all the pejorative 
connotations that can be linked with this term. 

On the honest intentions 

The accused, who did not offer to prove the veracity 
of the defamatory facts, limits himself to maintaining 
that he acted with honest intentions, informing his 
readers of what other journalists had written on the 
subject. Not only have the articles exhibited by the 
accused appeared for the most part in newspapers 
belonging to the same press agency as the International 

Herald Tribune, but also and especially it is not enough 
that other agencies publish the same defamatory infor­
mation to establish the honest intentions of he who 
continues these allegations. In effect, Mr. Thayer had 
the duty, as any publisher of a newspaper, to act with 
prudence and objectivity and thus to verify the state­
ments that he allowed to be printed. 

Mr. LaRouche is free not to pursue all those respon­
sible for defamation without that excusing or justifying 
the work of this director of publications. 

Finally, if this article was written on the occasion of 
the beginning of the American electoral campaign, Mr. 
Thayer cannot justify his attitude by the existence of a 
polemic between Mr. LaRouche in the electoral cam­
paign; on the contrary, he presents his newspapers and 
those of the press organization to which he belongs as 
impartial and seeking only to inform their readers. 

The accused has therefore not established that he 
acted with honest intentions, and it is appropriate to 
pass sentence . . . .  

Mr. LaRouche suffered, because o f  the defamation 
of which Mr. Thayer is guilty, a prejudice which shall 
be compensated by the allocation of the sum of 5,000 
French francs, and the publications, in abstract, of this 
decision in two newspapers . . . .  

EIR January 27, 1981 


