Click here for Full Issue of EIR Volume 10, Number 20, May 24, 1983

Report from Bonn by George Gregory and Rainer Apel

The Hitler diary hoax

Attempting to whitewash der Fiihrer with a crude forgery, the
Nazi International has put his name back into the limelight.

Experts from the West German
Federal Archives announced May 6
that the “diaries” of Adolf Hitler “dis-
covered” by Der Stern magazine re-
porter Gerd Heidemann were a “gro-
tesque and superficial fraud.” Hans
Booms, the Archive president, said
that he thought the hoax originated
with “unreformed Nazis.”

The perpetrators of the hoax are
the coalition that EIR has previously
identified as the backers of a “new Hit-
ler project”: the Nazi International
based in Switzerland, South America,
and elsewhere;. British Intelligence
networks (the same that put Hitler into
power into power in 1933), including
the “denazification” experts of the
postwar Wilton Park brainwashing
center; and strongly-suggested input
from the East.

Even with the diaries now ex-
posed, the effect has been achieved of
putting “the Hitler question” on the
agenda. As Newsweek commented in
its May 2 issue, in one of the more
extraordinary instances of journalistic
cynicism: “the appearance of Hitler’s
diaries—genuine or not, it almost
doesn’t matter in the end—reminds us
of the horrible reality on which our
doubts about ourselves, and each oth-
er, are based [emphasis added].” The
furor was intended to test the response
of the population to a “cleaned up”
version of Hitler (the “family man”
who supposedly “didn’t know” about
the Holocaust).

Stern magazine publisher Henri
Nannen is a chief perpetrator of the

operation. The details of Nannen’s past
history have been carefully excluded
from the public view: Nannen was a
prominent official in the Nazi propa-
ganda office of Josef Goebbels. In one
Nazi-era document, Nannen praises
the “biological advantages” of Aryan
blood over the “Jewish/Communist
race” for culture and art.

Reporter Gerd Heidemann is no
“objective journalist” but a cultist with
connections to the Nazi International.
German historian Werner Maser re-
ported to Time magazine that Heide-
mann is “gullible.and morbidly inter-
ested in Nazi paraphernalia.” Heide-
mann once denounced Maser for
claiming that Hitler knew of the mass
execution of the Jews. Maser claims
that Heidemann was “furious” and ac-
cused him of smearing “the Fiihrer’s
name.” Heidemann'’s wife spilled the
beans with her openly pro-Nazi state-
ments when the fraud was exposed:
“It would have been a joy to tell the
world the reality about the Fiihrer,”
she said. “We have received letters
and telegrams, above all from youths,
who are overjoyed finally to learn the
truth.”

Heidemann became interested in
the “diaries” through his purchase of
Reichsmarshall Hermann Goring’s
yacht, known during the Nazi years as
the “Carin II” (after Goring’s wife).
At the sale of the yacht, Heidemann
became acquainted with SS General
Karl Wolff, former chief adjutant to
Heinrich Himmler, as well as other
Nazi officials. Wolff was the principal

involved in separate peace negotia-
tions with Allen Dulles for a Nazi sur-
render to the Americans in Italy.
While the story of the sale of the
“Carin II” has been widely reported in
the U.S. and British press, no one re-
ports whom Heidemann bought the
160,000 deutschemark yacht from: the
Queen of England! The yacht was in
fact renamed the “Prince Charles,” by
the British Royal Family, which had
requisitioned it after the war. Links
between the Royal Family, Heide-
mann’s Nazi friends, and the “diaries”
hoax are currently under investigation.
Heidemann was also in touch with
members of the Nazi International in
South America, including Klaus Bar-
bie, the recently-arrested Gestapo
“Butcher of Lyons,” and Josef Men-
gele, the “White Angel of Death” of
the Auschwitz concentration camp.
Who certified the “diaries” as au-
thentic and rushed them into print? A
key figure was Hugh Trevor-Roper

Lord Dacre. A member of the board .

of the Sunday Times of London and a
top British Intelligence spook, Tre-
vor-Roper had been sent by Winston
Churchill into Germany just after the

war to determine whether or not Hitler

had died in the bunker. Trevor-Roper
was a leader of the Wilton Park center,
and has been involved in “validating”
every major “discovery” of Nazi ma-
terial. He edited the Goebbels diaries,
and was the first international “expert”
to hail the Hitler diaries as authentic
(a position he later amended).
Trevor-Roper in turn is a friend
and associate of Nazi International
head Frangois Genoud, abanker based
in Lausanne, Switzerland! Trevor-
Roper wrote the introduction to a col-
lection of Hitler’s “table talk” pub-
lished by Genoud. Asked his opinion
about the Stern diaries, Genoud de-
ferred to the opinion of Trevor-Roper,
whom he called “honest and reliable.”

EIR May 24, 1983

International

© 1983 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

49


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1983/eirv10n20-19830524/index.html

