Click here for Full Issue of EIR Volume 10, Number 49, December 20, 1983

Are the Swedish elites planning to
topple Olof Palme’s government?

by Clifford Gaddy in Stockholm

Are Swedish Prime Minister Olof Palme and his notorious
“Swedish model” of Orwellian socialism finally about to
leave the scene? This question has been raised repeatedly in
Sweden, and an increasing number of observers here are
prepared to answer it with a “yes.”” Never before in Palme’s
career has he been under such pressure as this autumn. Inter-
nationally, the Swedish welfare state has received an unpre-
cented barrage of negative publicity on the issue of repression
of individual civil rights, while at home the Palme govern-
ment has been hit by a series of scandals including the resig-
nation of justice minister Ove Rainer, a close Palme associ-
ate, for improprieties in his personal tax affairs.

The prospect of Palme’s disappearance from a political
scene that he has dominated for the better part of 20 years
involves a much larger story behind the attacks on Palme than
his personal malfeasance or his particular brand of socialist
policies. The fact on both these counts have long been krnown,
without incurring the sort of response we see today.

The background to the moves to topple Palme is a geo-
political deal in the works, involving the still-powerful noble
families of the kingdom of Sweden, British circles associated
with Lord Peter Carrington, and the Soviet Union.

A ‘Children’s Gulag’

International media attacks on Palme and the system that
he had built up over the past 30 years began early this fall.
Sweden, previously praised as a social welfare paradise in
the liberal press throughout the world, suddenly—and curi-
ously—found itself depicted as a land of technocratic totali-
tarianism, a “real-life 1984.” The interesting aspect was not
the content of the attacks as such—most signalled very ac-
curate, if belated, recognition of the real nature of Swedish
society under Palme—but that they were being led by some
of Palme’s greatest admirers in days past.

The West German weekly newsmagazine Der Spiegel, is
a prime example. This influential publication which had pre-
viously been as avid a supporter of Olof Palme as it is of the
anti-American peace and environmentalist

EIR December 20, 1983

Germany, turned against Palme with a viciousness that stunned
Swedish circles.

In one lengthy feature in October, Der Spiegel portrayed
Sweden as no less than a “Children’s Gulag,” in which state
social welfare authorities are engaged in forcibly seizing
children from their parents on a massive scale in order to
place them in homes or institutions approved by the socialist
authorities.

This article was only one of a flood of similar attacks on
the “Swedish model” in the West German, Italian, French,
and some American publications, which zeroed in on other
violations of individual rights in Palme’s Sweden.

These attacks from abroad triggered a renewed campaign
against Palme at home, though Palme’s domestic critics have
for the most part been noticeably restrained in their criticism
of the Swedish model, since many of them have been com-
plicit in building up the apparatus. Rather, the domestic side
of the anti-Palme campaign has tended to focus on Palme’s
personal instability, arrogance, and mismanagement of na-
tional affairs.

Wartime unity?

The most notable feature of the anti-Palme campaign
inside Sweden has been its character of a collaborative effort
between circles outside and inside his own party. It is this
coalition of forces that suggests that the ouster of Palme is
designed to make possible a revival of the old wartime alli-
ance between those same groupings: Conservative circles led
by the Swedish military and oligarchy, on the one hand, and
a conservative, isolationist wing of the Social Democracy,
on the other.

During World War II, Sweden avoided being invaded
and occupied—the fate of its neighbors Denmark and Nor-
way—thanks to a very elaborate sswucture of secret deals and
counterdeals with both the Nazis and the British. The moral
price that Sweden paid for remaining outside the war—spe-
cifically, its direct assistance to the Nazi war machine—is
something most ordinary Swedes would prefer to forget.

International 35

© 1983 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1983/eirv10n49-19831220/index.html

However, there is no doubt that influential aristocratic circles
here are prepared to revive that tactic of secret diplomacy in
deals with both sides—the Soviet Union, on the one hand,
and NATO, on the other—in the hope of guaranteeing the
country’s survival in circumstances of an impending super-
power confrontation.

The nobility apparently concludes that the delicate ma-
neuvering required in such a situation is something that can-
not be entrusted to an unstable figure like Olof Palme, al-
though he is a member of their ranks.

Perhaps the strongest direct evidence so far that these
considerations, rather than any genuine opposition to Palme’s
particular brand of 1984 fascism, are the real reason for
certain oligarchical circles’ participation in the anti-Palme
campaign was given in a recent lead editorial in the conserv-
ative daily newspaper Svenska Dagbladet. In its Nov. 27
issue, the Stockholm daily accused Palme of abusing Swed-
ish military intelligence organs for his own and his party’s
private benefit.

In raising this issue, Svenska Dagbladet touched on one
of the most sensitive matters in the kindgom. Even after the
breakdown of the wartime coalition, the right and the social
democratic left in Sweden have maintained one particular
area in which unity remained sacred: the military and related
intelligence sphere. On the other hand, Palme has threatened
to violate that unity throughout his career. In the early 1970s,
the military tried to cut short a clear social democratic play
for power over Swedish intelligence when military-linked
circles “blew” a key operation run by the social democrats.

This was the so-called “IB-affair,” in which investigative
journalists disclosed the existence of a social democratic
security service engaged in domestic surveillance of political
enemies. The activity of this “information bureau-IB” had
been concealed under the rubric of a military intelligence
operation. As an attempt to stop social democratic abuse of
national intelligence operations, the IB-affair was unsuccess-
ful, owing to major counter-blackmail capabilities by the
social democrats. The threat that the social democrats might
expose much more vital Swedish intelligence operations on
other levels forced the opposition to back off.

This was to remain a constant predicament of the military-
oligarchical circles unless they could make a deal with a
faction inside the social democracy that would be prepared
to help dump Palme and accept a more balanced role to be
alloted to the social democratic party under a “national unity”
regime.

The Svenska Dagbladet editorial was in effect a declara-
tion that such an arrangement has been made. The newspaper
states that “The IB affair is not over” for Olof Palme; despite
countless investigations by the authorities, commissions and
the mass media, “We do not yet know the truth, the whole
truth, and nothing but the truth about the IB.”

On Dec. 5, Svenska Dagbladet successfully launched a
new scadal against Palme and his deals with the Russians.

The paper says that during the big “submarine crisis” last

36 International

spring, when the “Submarine Commission’s” report was
published and the navy was chasing a sub, Palme established
direct channels with the Soviets, specifically Georgii Arbatov
and Gen. Mikhail Milstein, who have been involved with his
Palme Commission on Disarmament, while bypassing the
ordinary foreign department channels.

Svenska Dagbladet says that Palme, via his former sec-
retary and secretary of the Palme Commission, current Swed-
ish U.N. Ambassador Anders Ferm, let Arbatov know that
Sweden would be prepared to drop the whole question of sub
violations of Swedish waters in the past if the Soviets would
just stop doing it in the future. He also promised to tone down
the ongoing sub chase.

Ferm reportedly had meetings with Arbatov and Milstein,
and then repeated follow-up meetings with Milstein after
Arbatov left the United States.

This story is undoubtedly true, and in a sense is not news.
Why is it being brought up now? It closely resembles the so-
called “Bahr Affair,” when certain members of the Swedish
nobility, acting through conservative politician Carl Bildt,
leaked documents showing that Egon Bahr had personally
written the Swedish government’s proposal for a nuclear-free
corridor.

The basic issue then was the same: Palme’s private diplo-
macy with the Russians, bypassing the oligarch-controlled
Swedish foreign ministry.

The next day, the scandal was picked up by everybody—
all the press and TV. Palme appeared on TV and in Dagens
Nyheter on Dec. 6, saying that he made no promises to
Arbatov that the Soviets would be let off the hook on the sub
violations, as Svenska Dagbladet claims he did.

But this part of the affair seems to be secondary to the
question of the relations between Palme and his crowd and
the foreign office staff bypassing the normal foreign office
channels in reporting to and from Arbatov and Milstein.
Now, when the foreign office leaked the contents of Palme’s
messages to Arbatov, Palme has blasted the foreign office
leaks and accused Svenska Dagbladet of illegally stealing
secret documents. Ferm has called the foreign office staff
“blabbermouths” and “gossips.” The staff in turn has de-
manded an apology.

The Svenska Dagbladet lead editorial of Dec. 6 defines
the scandal as another case of Palme’s abuse of Swedish
institutions for personal aims. “It is not the individuals An-
ders Ferm and Olof Palme who are to develop our country’s
foreign policy in intimate contacts with their friends from the
Palme Commission. Foreign policy is formulated by the par-
liament and the government. Administration of foreign af-
fairs is the province of the foreign office. . . . For Anders
Ferm to conduct private foreign policy in consulation with
Olof Palme, outside of the foreign office, is absurd. . . .

“Once again a political scandal develops with the prime
minister in a leading role. Half-truths and direct personal
exercise of power on the part of the prime minister character-
ize this affair as well as the preceding ones.”

EIR December 20, 1983



