
Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 2, January 17, 1984

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

DatelineMexico by Josefina Menendez 

'Plan Bravo' and the press 

The KGB and Cuba's DGI have been up to some funny tricks on 
the Mexican press scene. 

As many people know, the KGB 
and the Cuban intelligence agency, the 
OGl, call many shots in the Mexican 
press. This arrangement has been tol­
erated by the Mexican government, 
which has its own methods of control 
in the press and views the resulting 
"shared assets" as a way of confining 
Mexico's leftists. 

However, when the Ministry of 
Government began to crack down on 
some of the KGB/OGI apparatus this 
fall, the Cubans decided to play rough 
themselves. The result is upheaval 
throughout the left press. Mexican se­
curity specialists are now looking, in 
a coordinated way, at the question of 
Plan Bravo (the 1980 Cuban plan for 
disruption, sabotage, and other as­
saults against the Reagan administra­
tion, a 180-degree reversal of Cuban 
overtures to the Carter administration 
under the preceding Plan Alpha), the 
Cuban moves vis-a-vis the Mexican 
press, and Castro's speech Jan. 2, on 
the 25th anniversary of the Cuban 
Revolution. 

The first scene of battle was Uno­

nuisuno. the left daily. When the de la 
Madrid government took office a year 
ago, successful efforts were made to 
pull Unomasuno out of the KGBIDGI 
intelligence orbit. Cuba's response: 
Ouring the last week of November, 
four of the paper's top editors and 
writers, led by a KGB-linked ex-Jes­
uit named Miguel Angel Granados 
Chapa and top Communist Party 
(PSUM) ideologue Humberto Musac­
chio, resigned. Fifty-one other editors 

EIR January 17, 1984 

and writers promptly joined them. 
Fernando Benitez, one of Mexico's 
best-known "Indianologists" and his­
torians, who has spent most of his time 
in recent years creating the conditions 
for an Iranization of Mexico, lasted 
only another three weeks. 

A similar process occurred at Por 

Esto!, a left magazine established in 
1980 as a joint operation of the OGI 
and forces monitoring the left for the 
Mexican government. For some time 
Por Esto! specialized in "behind-the­
lines" reports from guerrilla forces in 
Central and South America, provided 
to the magazine courtesy of Cuban in­
telligence stringers. 
ligence stringers. 

But in mid-1983, as the Mexican 
government gained more control over 
the magazine at the expense of the 
KGB/OGI element, the Cubans pulled 
another tantrum. Por Esto! failed to 
publish a number of issues and then 
returned to the stands with a new look: 
no more special reports from the Cu­
ban intelligence stringers. About the 
same time Granados Chapa of the 
Unomasuno fight, who certainly was 
in a position to know what the Cubans 
were thinking, pronounced the death 
sentence: "Sources in the Cuban em­
bassy are unhappy" with Por Esto!'s 

evolution, he declared to the press. 
The two publications which are 

moving in to take up some of the slack 
on behalf of the KGB/OGI apparatus 
are the daily EI Dia, and the weekly 
Proceso. EI Dia now has the largest 
flow of international information of 

any paper on the Mexican scene. A 
specialty of the house is news of the 
left in the rest of Ibero-America-pro­
vided courtesy of Cuban/Social Dem­
ocrat channels-and of the East bloc, 
provided by Novosti press service and 
a stable of Soviet "commentators." 

El Dia is also suspected of receiv-
. ing money from Libya's Qaddafi. It 

gave wholehearted support to Qadda­
fi's invasion of Chad, and declared 
"neutrality" on the PLO issue when 
Qaddafi and his assets attempted to 
eliminate the Arafat faction. 

The other beneficiary is Proceso 

magazine, established in 1976 as 
Mexico's muckraking left newsweek­
ly. Editor Julio Scherer Garcia, a Jes­
uit-trained Christian Oemocrat who 
has never been choosy about the intel­
ligence agencies he works with, has 
kept the weekly afloat with long-con­
tract revenue from full-color adver­
tisements for Cuban airlines, hotels, 
and rum. 

In fact, Cuban (and Soviet Aero­
flot and vodka) ads remain the core of 
the advertising for Por Esto!, El Dia, 

and Proceso, doubtless with greater 
clout in each case because of a with­
drawal of Mexican government 
advertising. 

The Cuban element is involved in 
yet another press scandal: that of the 
prestigious daily Excelsior. Eighteen 
top reporters and staff were purged by 
editor Regino Oiaz Redondo in order 
to keep his own deals, including some 
with the OGl, in place. This takes on 
special significance because of Ofaz' s 
ties to one of the most powerful figures 
in government, Education Minister 
Jesus Reyes Heroles. 

What would Reyes Heroles be 
protecting? His protege, RodolfoEch­
everria Ruiz, might know. Echeverria 
Ruiz (who has broken with his uncle, 
former president Luis Echeverria Al­
varez) is Mexico's ambassador to 
Cuba. 

International 47 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n02-19840117/index.html

