ports that Hart polled 46%, double Mondale’s 23%.

Although AFL-CIO spokesmen are trying to put the best
face on the outcome, the New Hampshire fiasco is bound to
provoke a revolt among local union bureaucrats and rank-
and-filers, who weren’t particularly gratified when Kirkland
rammed Mondale down their throats with an unprecedented
AFL-CIO endorsement before the primaries. If this turns into
an outright rebellion, that could mean the end not only of
Mondale’s heavily labor-dependent presidential bid, but of
Lane Kirkland as well.

The New Hampshire vote has given the Eastern Estab-
lishment media two black eyes as well. For months now,
such august outlets as the New York Times, the Washington
Post, and the big three television networks had confidently
predicted that Mondale would sweep the primaries and take
the nomination without a challenge. On the day of the pri-
mary, the Times ran a front-page story pronouncing that
“Walter F. Mondale now holds the most commanding lead
every recorded this early in a presidential nomination cam-
paign by a non-incumbent” and went on to declare him a
shoo-in for the nomination.

But the media are losing their ability to mold public
opinion and choose the nation’s leaders. Long-simmering
public outrage against the media boiled over during the Gren-
adaintervention, when the vast majority of Americans rallied
behind President Reagan, leaving the media exposed as a
conspiracy of unpatriotic liars. New Hampshire is further
evidence that with the country in a political and economic
crisis, the media are not as influential as they might wish.

Hartburn

As for “Mr. Atari” Hart, his victory resulted far more
from an unexpectedly large turnout by independent voters
and a Gene McCarthy-type student brigade than from rank-
and-file Democratic Party support. A full third of the primary
voters were independents, not Democrats, and many went
for Hart only because he claimed to be a candidate indepen-
dent of the party establishment.

Hart, the man whom mass-murder advocate Averell Har-
riman dubbed his favorite when the Democratic race began,
also benefited from a stream of front-page media coverage
over the week before the New Hampshire vote in the wake of

"his second-place showing in the lowa caucuses.

Hart may do well in the Maine caucuses and the Massa-
chusetts primary, particularly if George McGovern drops out
of the race and endorses his 1972 campaign manager. But he
faces big obstacles on “Super Tuesday,” March 13, especial-
ly in the Southern primaries. His kooky views are not ex-
pected to win the voters’ hearts and minds if they happen to
find out what he thinks (see Elephants and Donkeys, page
59). Moreover, he has almost no machine to speak of in the
South, except possibly in Atlanta. He has not even filed full
delegate slates in the key states of Pennsylvania, Illinois, and
Florida.

50 National

Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 10, March 13, 1984

Why NBC'’s chief

by Scott Thompson and Marilyn Murray

Democratic presidential candidate Lyndon H. LaRouche has
issued a debate challenge to Thornton Bradshaw, the chair-
man of the Radio Corporation of America, whose National
Broadcasting Company (NBC) subsidiary ran a five-minute
libel of LaRouche on the Nightly News Jan. 30. NBC reporter
Brian Ross accused LaRouche of leading a hate group.
Circulated nationally through 60-second paid radio spots
in New York, Pennsylvania, California, and Washington,
D.C., LaRouche’s challenge has made political campaign
broadcast history. “I challenge Henry Kissinger’s crony
Thornton Bradshaw,” he said, “to face me on a national TV
news feature to defend himself against his network’s using
libels cooked up by members of the drug pushers’ lobby,
such as Chicago’s Chip Berlet and New York’s Dennis King,
to conduct the dirtiest campaign against a Democratic can-
didate ever to appear on the television news media.”
Thornton Bradshaw has yet to respond. Like his crony
Henry Kissinger, who tells friends that “LaRouche is perse-
cuting me,” but has never taken legal steps against La-
Rouche’s charges (except when his wife defended herself in
court on charges of attempting to throttle a LaRouche sup-
porter), Thornton Bradshaw has too much to hide for a na-
tionwide TV debate with LaRouche.
Bradshaw is a man who turns genocide into a business.
He operates at the top levels of the principal U.S. companies
and think tanks promoting Malthusian “population reduc-
tion” and negative economic growth. Bradshaw is a member
of the U.S. Association of the Club of Rome; during the
1960s he joined the executive board of the Aspen Institute,
and soon became its vice-chairman; director of the Atlantic
Richfield Co. (Arco) and its predecessor companies (1956-
64), he became Arco’s president in 1964; in 1976 he joined
the board of the London Observer, when Arco bought the
paper; in 1981 he became chief executive officer of RCA.
We publish here highlights of EIR’s dossier on these
institutions, and Bradshaw’s activities with them.

The Club of Rome’s blueprint for genocide

The Club of Rome was founded in 1968 by Fiat executive
Aurelio Peccei and Organization for Economic Cooperation
and Development scientific affairs director Alexander King,
and has advocated “population reduction” policies that would

EIR March 13, 1984

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n10-19840313/index.html

tears LaRouche

mean the murder of 2 to 3 billion predominantly darker-
skinned people by the year 2,000. This systematic murder is
to be carried out by manipulation of raw materials crises,
forced de-industrialization, regional wars in the “Third
World,” the use of food as a weapon, and epidemic disease.

In 1971 the Club of Rome issued its first report, Limits to
Growth, based upon a computer study by Dennis Meadows
and Jay Forrester of the Massachusetts Institute of Tech-
nology. Club of Rome leader Aurelio Peccei has admitted
that Meadows and Forrester rigged their computer to produce
the desired effect, namely a “shock treatment” that cause
nations to adopt “lifeboat economics” of eliminating “excess
population.” President Carter’s Secretary of State Cyrus
Vance used this blueprint for genocide to draft the Global
2000 Report, which blamed the drop in per capita consump-
tion of energy and resources on “population growth”—a de-
cline which is a result of limiting the development of new
technologies and their transfer to the less-developed sector.

Robert O. Anderson, a longstanding crony of Thornton
Bradshaw as the chairman of Arco and an advisory board
member of the U.S. Association of the Club of Rome, set up
a Citizens’ Committee for the Year 2000 with Cyrus Vance
to assure the implementation of the Global 2000 Report. This
18-member committee, which receives substantial govern-
ment funding and works with the Council on Environmental
Quality, includes Russell E. Train of the World Wildlife
Fund; Cyrus Vance; former World Bank president Robert
McNamara; and William Ruckelshaus, head of the Envi-
ronmental Protection Agency.

Arco: ‘alternative energy’ for a Dark Age

Thornton Bradshaw has been a leading propagandist for
a phony “energy crisis.” Already in a 1971 interview with
U.S. News & World Report, Bradshaw warned that “Ameri-
cans may soon flip the light switch and nothing will happen.”
Asked whether rationing would be necessary, Bradshaw re-
sponded: “In a very real sense, we’re already seeing that.
Every brownout is rationing.”

Starting in 1966 with the takeover of the West Coast-
based Richfield Oil, Robert O. Anderson and Bradshaw be-
gan a string of acquisitions that turned their Atlantic Refining
Company into the eighth largest oil company in the United

EIR March 13, 1984

Thornton Bradshaw

States. In 1968 the firm struck black gold on the North Slope
of Alaska near Prudhoe Bay. At 10 billion barrels, this is the
largest oil reserve discovered in history. In 1969 Bradshaw
acquired the Midwest-based Sinclair Oil, then launched a
$60 million marketing program that led to the formation of
Arco. Today, Arco has continued this acquisition policy with
its bid to take over Gulf Oil.

But after the Prudhoe Bay discovery, Bradshaw stressed
that his goal' was never “just becoming a bigger oil company.”
Already in 1971 Bradshaw wamed that the United States
“would no longer be master of its fate” if it did not achieve
“energy independence” from Middle East oil before “oil pro-
duction in the ‘lower 48’ states tops out in 1973.” Bradshaw
proposed building a $2 billion trans-Alaska or trans-Canada
pipeline, which would bring oil from Arco’s Prudhoe Bay oil
field into the United States by 1973. This was only the first
phase of Bradshaw’s effort to destroy the United States’
nuclear industry, while Arco wrung maximum profit out of
“alternative energy sources.” -

In the same 1971 U.S. News interview, Bradshaw said
that “progress toward nuclear energy had undermined the
coal industry.” He called for creation of “one organization
which develops policy across the total energy spectrum,”
beginning with a national effort to develop “synthetic fuels”
such as shale oil, tar sands, coal slurry, solar energy, and
other programs in which Arco had already invested.

In 1976 Bradshaw was made a member of Carter’s Cam-
paign Task Force on Energy, which adopted his “alternative
energy” program. In 1977 President Carter formed the De-
partment of Energy, naming James Schlesinger as its sec-
retary. John Sawhill, Schlesinger’s undersecretary, had been
the deputy chairman of a task force on energy set up by the

National 51



Aspen Institute for Humanistic Studies. Robert O. Anderson
and Bradshaw are respectively chairman and vice-chairman
of the institute.

In the same year Bradshaw wrote a piece for Fortune
titled “My Case for National Planning,” to sell the idea of an
energy dictatorship to U.S. industry. He also endorsed the
Humphrey-Hawkins “full-employment bill,” intended to re-
locate workers to industrial projects planned around Arco’s
projects in the Western states.

Under Schlesinger, the Department of Energy slashed
funds for the nuclear program, while proposing an $80 billion
slush fund to subsidize Bradshaw’s ‘“alternative energy
sources.” Bradshaw protested that this was too generous;
only a $20 billion piggybank was required. .

A study by the Fusion Energy Foundation concluded that
since the 1960s, the refusal of the United States and other
governments to develop fully the potential of nuclear energy
has already resulted in the unnecessary death of 115 million
human beings.

Aspen’s ‘secular humanism’

The workshop for constructing the Malthusian programs
advocated by Bradshaw is the Aspen Institute for Humanistic
Studies.

Aspen was founded in 1948 by University of Chicago
president Robert Hutchins, heir to John Dewey’s campaign
to destroy U.S. education. After World War II Hutchins
joined forces with Bernard Baruch, then head of the United
Nations Atomic Energy Commission, to curtail the civilian
uses of nuclear energy, because, Hutchins argued, they would
only create “more vacant time.” )

Hutchins was also a patron of nuclear physicist Leo Szi-
lard, who gave an address before the second of Russell’s
East-West Pugwash Conferences in 1958, calling for a policy
of “limited” nuclear wars with the Soviet Union—making
Szilard the model for “Dr. Strangelove.”

Robert O. Anderson, who had studied in Hutchins’s “Great
Books” seminar, took over as chairman of the Aspen Institute
in the 1960s. He appointed his protégé Thornton Bradshaw
to become vice-chairman of Aspen’s board of trustees during
that period. In daily control of Aspen’s programs is Joseph
E. Slater, whom Anderson appointed Aspen’s president in
1969. Slater gained experience in population reduction when
he worked from 1949-52 under Allied High Commissioner
to Germany John J. McCloy and Gen. William Draper to
develop the brutal economic policy of the Occupation Direc-
torate in Germany, then that of the early phases of the OECD,
which is NATO’s non-military body. In 1964, former Na-
‘tional Security Adviser McGeorge Bundy, an instigator of
the Club of Rome, named Slater director of the foundation’s
International Affairs program, in which capacity he drafted
a 10-year, $3 billion program to implement Malthusian
schemes in the name of “overseas development.”

Part of Aspen’s network is Security Pacific Bank of Cal-

52 National

ifornia, whose chairman, Frederick G. Larkin, Jr., is on
the board of Arco. Security Pacific executives were involved
in the 1983 American Enterprise Institute planning session in
Vail, Colorado, at which Henry Kissinger became the
spokesman for seizing debtor nations’ resources and state-
sector industries, especially in Ibero-America, in lieu of debt
payment.

The environmentalist shock troops

Under the direction of Anderson, Bradshaw, and Slater,
Aspen created an environmentalist movement; promoted arms
control programs to assure maintainance of the Szilard doc-
trine of Mutually Assured Destruction; negotiated East-West
policy accords before their adoption by government; provid-
ed support for insurgencies such as the Ayatollah Khomeini’s
Islamic dark-age fundamentalism; and secured political con-
trol over the major media.

While Thornton Bradshaw acted as the apostle to industry
for environmentalism, the Aspen Institute joined McGeorge
Bundy’s Ford Foundation and the Sierra Club beginning in
the 1960s to create an anti-nuclear environmentalist move-
ment. In 1969, for example, Anderson came up with $200,000
to fund the Friends of the Earth, which includes Aurelio
Peccei on its advisory board. With another $200,000 grant
from Anderson, the Aspen Institute, Friends of the Earth,
and other groups organized the first “Earth Day” in May
1970, which turned “environmentalism” into a mass-based
movement.

Joseph Slater convinced Sverker Ostrom, the Swedish
ambassador to the United Nations, to launch the first U.N.
Conference on the Human Environment in 1972. With the
backing of Maurice Strong, an Aspen board member and
president of Arco’s business partner Petro-Canada, Slater
created the International Institute for Environmental Affairs
to act as a clearing house. Anderson and British Labour Party
leader Roy Jenkins agreed to be its co-chairmen, while Rob-
ert McNamara and Maurice Strong led its advisory council.
The conference’s pitch was that underdeveloped countries
must sacrifice industrialization to environmental concerns.

While the U.N. conference was in preparation, Ambas-
sador to the U.N. Charles W. Yost, then head of Aspen’s
East-West, Iran, and China projects, worked through David
Rockefeller’s Dartmouth Conference to create the Interna-
tional Institute for Applied Systems Analysis (IIASA). This
Anglo-Soviet venture was to apply “the approach of the Club
of Rome” toward “population trends, utilization of natural
resources, capital investment, industrialization, agriculture,
pollution, and the quality of life.” After meeting with partic-
ipants at the 1971 Dartmouth Conference in Kiev, Alexei
Kosygin appointed his son-in-law Dzhermen Gyvishiani, a
KGB official and co-founder of Aurelio Peccei’s Club of
Rome, to become a director of IIASA.

Charles Yost also directed Aspen’s project to create the
very “energy crisis” that Robert O. Anderson and Thornton

EIR March 13, 1984



Bradshaw had predicted would occur if the U.S. government
did not adopt their multibillion-dollar “alternative energy
program.” This project brought the Aspen Institute into direct
collaboration with the Soviet KGB to destabilize a U.S. ally.

Already in 1973, the year when Bradshaw had projected
that U.S. oil production would top out, then-Secretary of
State Henry Kissinger—today an Aspen senior fellow—had
triggered the Mideast “oil hoax” war, which led to skyrock-
eting prices, turned a market glut into a sudden shortfall, and

toppled most European governments. The next target was the
Persian Gulf.

In 1975 Yost coordinated an Aspen seminar in Persepol-
is, Iran, whose theme was that the Shah’s too-rapid indus-
trialization program, “based upon a linear, Westernizing con-
ception of progress” had undermined the “spiritual, non-
material” values of Iranian Society. This seminar brought
together top Aspen officials, a dozen members of the Club of
Rome, key revolutionary leaders, and the founders of a Sufi-

NBC aids Soviet meddling
in Democratic contest

This news release, issued on March 2 by Democratic
presidential candidate Lyndon H. LaRouche, Jr. from his
campaign headquarters in New York City, was provided
to'EIR by The LaRouche Campaign.

“I have been informed that NBC-TV’s First Camera
show will air its smear job against my campaign. Sunday
evening, March 4, and that NBC network has engaged a
good deal of its national television and radio broadcast
facilities in promoting First Camera’s slander. According
to reports intc my campaign headquarters from across the
country, NBC radio network is advertising the First Cam-
era. The NBC-TV network’s Today show featured an
advertisement that stated that LaRouche ‘has been called
a small-time Hitler,” and claiming that ‘he draws support
from the KKK and anti-Semitic groups,’ while showing a
picture of sheet-draped individuals. The ad also repeated
the slander that LaRouche ‘has his own cult following.’

“I personally am already suing NBC and spokesmen
for B’nai B’rith’s Anti-Defamation League (ADL) for $60
million for defamation and conspiracy to defame, citing
particularly NBC’s Jan. 30 Nightly News broadcast pre-
pared by reporter Brian Ross, and featuring Chicago ADL
leader Abbott Rosen. This federal court action, initiated
Feb. 10, names leading members of the U.S. drug lobby,
including Rosen, High Times magazine stringer Chip
Berlet, and New York City’s Dennis King, as defen-
dants.

“Contrary to NBC’s allegations, The LaRouche Cam-
paign knows that NBC’s corporate officials and the ADL
know the statements they are circulating about LaRouche
are lies. The LaRouche Campaign has in its possession
affidavits of voluntary statements given by executives of
the ADL, stating that they know the slanders now being
repackaged by NBC to be false. Nevertlreless, these slan-

ders of the ADL have been circulated since 1975, when
Soviet sympathizers associated with Philip Agee, and us-
ing funds conduited through the Eli Lilly Foundation,
organized the publication of the so-called Terrorism In-
formation Project’s pamphlet slandering me, under the
headline ‘Brownshirts of the Seventies.’

“The interesting point here is that Philip Agee is known
to be a Soviet asset. The current slanders of me are Soviet
propaganda, and represent nothing less than interference
by Moscow in a U.S. presidential election campaign.

“Why is NBC acting as an agent of influence in a
Soviet attempt to disrupt the 1984 U.S. presidential con-
test? NBC chief Thornton Bradshaw’s business and per-
sonal connections should be examined in this regard. As
readers of Henry Kissinger’s March § article in Time mag-
azine already know, Kissinger is the leading proponent of
the proposal to decouple the military alliance between the
United States and Europe, a proposal which the military
junta governing the Soviet Union heartily endorses. Do
these citizens also know that Thornton Bradshaw is a
personal friend and political crony of Henry Kissinger’s,
and that Kissinger and Bradshaw are together involved in
this Aspen Institute project to decouple the United States
from Europe?

“NBC chief Thornton Bradshaw, whose network is
blanketing the country with slanders against my presiden-
tial campaign, is a crony of the Henry Kissinger who
works for the Pugwash movement, and was a leading
player in the past 25 years of London-New York centered
‘back channel’ negotiations with the Soviet Union. Due
to the influence of these Pugwash circles, Kissinger has
nearly totally destroyed the economic and strategic capa-
bilities of the United States.

“In a related development, NBC has violated the law
by refusing to sell prime-time advertising to The La-
Rouche Campaign. Due to this violation of the law and
complementary harassment, The LaRouche Campaign this
afternoon filed an emergency complaint with the Federal
Communications Commission to revoke the broadcasting
licenses of NBC for ‘repeated and wilful violations’ of the
FCC regulations.”

EIR March 13, 1984

National 53



cult-based Islamic-Marxism. Thus began Aspen’s promotion
of assets under the control of British “triple agent” H. A. R.
“Kim” Philby and Soviet KGB official Geidar Aliyev to
topple the Shah’s government.

Arco has continued to profit from the revolution, not only
through rising oil prices, but through direct oil deals with its
representatives. Arco owns two subsidaries in Libya. In spring
1981 Arco met with Col. Abdusalam Jalloud, shortly after
Libya’s first invasion of Chad, to discuss ways to restore full
diplomatic ties with the United States, cut off when the U.S.
embassy was looted and burned in Tripoli in December 1979.

Arco’s Mideast connection also ran through the shady
Swiss-based commodity dealer Marc Rich, a protégé of
Robert O. Anderson. In early 1981 Arco officials were called
before a grand jury in New York’s Southern District to ex-
plain their dealings with Rich, who has since been indicted
in the largest tax fraud case ever prosecuted by the Justice
Department. When the 51-count indictment was announced,
an Assistant U.S. Attorney also denounced Rich for “trading
with the enemy,” because he bought $200 million worth of
oil from Khomeini’s Iran at the height of the hostage crisis,
when Iranian assets were blocked. This oil was for Charter
Oil Company’s Bahamas Refinery, which also employed
President Carter’s brother Billy Carter to buy Iranian and
Libyan crude.

Bradshaw’s media empire

Long before he became chairman of RCA, Bradshaw was
a member of the elite “club” that has set policy for the news
media for decades. Through his chairmanship of the London
Observer, he had entered into the inner circles of the Anglo-
American intelligence establishment.

In 1976, when Arco bought the paper, Bradshaw joined
its board. In October 1982, it was the Observer, just after
Arco sold it, which delivered a barely disguised threat to
Lyndon LaRouche on the day before he and his wife Helga
Zepp-LaRouche founded the Club of Life in Rome as a coun-
terpole to the Club of Rome.

Arco had bought the Observer from David Astor, the
son of Lord Waldorf Astor (the latter was host in the 1930s
to the infamous Cliveden Set, which sought open British
support for Hitler’s Germany). The younger Astor was in-
volved in one of the more closely guarded intelligence oper-
ations of the British Secret Intelligence Service (SIS). In
1933, he provided British “triple agent” Guy Burgess with
letters of introduction to Nikolai Bukharin, then head of the
Comintern. In 1956, after “Kim” Philby became suspected
as the “Third Man” in a spy scandal involving Burgess and
Donald Maclean, David Astor hired him as the Observer’s
correspondent in Lebanon, where Philby’s father transfered
the Islamic fundamentalist Arab Bureau assets that enabled
Philby to assist in toppling the Shah of Iran after his “defec-
tion” to Moscow.

Bradshaw’s RCA has a similar Anglo-American intelli-

54 National

gence pedigree. Founded in 1919 when J. P. Morgan forged
a partnership among General Electric, Westinghouse, AT&T,
and Lazard Fréres, RCA established the broadcasting net-
works that became both NBC and ABC, as well as a cinema
empire with Joseph Kennedy. RCA’s first chairman, Owen
D. Young, was a party with Morgan, Thomas Lamont, and
John Foster Dulles in the international monetary conferences
that placed the German economy under Nazi Economics
Minister Hjalmar Schacht and led to creation of the pro-Nazi
Bank for International Settlements in the 1920s and 1930s.

Young’s successor and protégé, David Sarnoff, was
trained during World War II in the British Psychological
Warfare Executive. This work brought him in contact with
Lord Beaverbrook, who had founded the British Broadcast-
ing Corporation at the same time as RCA and a major press
syndicate; Lord Northcliffe, publisher of the London Times;
and British SIS agents H. Bruce Lockhart and R. H. S.
Crossman, whom Beaverbrook had named to head the Psy-
chological Warfare Executive.

When Arco took over the Observer, Bradshaw brought
in Douglass Cater, who was then in charge of the Aspen
Institute’s media project, to be his chief editorial assistant.
In the 1950s Cater wrote The Fourth Branch of Government,
which praised the power of the media to influence policy in
Washington. On the reputation of this book, Cater was brought
onto President Johnson’s White House staff, where he draft-
ed the legislation for the Public Broadcasting Corporation.

In 1970 Aspen president Joseph Slater had asked Cater to
run an Aspen media seminar which would map out a political
campaign against Vice-President Spiro Agnew’s “virulent
attacks upon the Eastern press.” This seminar laid the
groundwork for Watergate, which was carried out in the
pages of the Washington Post by Katharine Meyer Graham
(who had also been a student of Robert Hutchins).

Since the days when the Aspen group conspired to topple
aU.S. president thtou gh “Watergate,” its media program has
been greatly expanded. Today, the Aspen Media Advisory
Council includes: Elie Abel, dean of the Columbia School of
Journalism; Louis G. Gowan, president of the Broadcast
Institute of North America and former president of CBS;
Kermit Gordon, president of Brookings Institution; and
James Killian, director of the Corporation for Public Broad-
casting. The National News Council, which brings together
hundreds of major newspapers and journalists, was another
spinoff from Aspen’s media project.

As chairman of RCA, Thormton Bradshaw has used that
firm to carry out a slander and containment campaign against
candidate LaRouche. When your policies have caused 115
million deaths, when your associates say that 2 to 3 billion
more must die by the year 2000, it is a small matter to use the
power of the media in a smear effort against a presidential
candidate who threatens to expose your role in crimes against
humanity. This why Thomton Bradshaw has refused Lyndon
LaRouche’s challenge for a nationwide TV debate.

EIR March 13, 1984



