Corporate Strategy by Richard Freeman

Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 17, May 1, 1984

Making out like bandits

Hot tips and low blows rock Wall Street Journal; is it really just a

“queering house” ?

Each morning, one of the flashiest
stars in the Wall Street Journal’s sta-
ble of young reporters would freshen
up: hair just right, stockings on
straight, make-up smooth. The only
catch is that this was the men’s room.
R. Foster Winans was set for a day’s
work.

For a number of years, R. Foster
Winans was one of two principal writ-
ers for one of the most widely read—
and reputedly penetrating—columns
in the businessman’s ‘“newspaper of
record,” the “Heard on the Street Col-
umn” of the Wall Street Journal. The
column offered hot tips on which
stocks would peak and which would
go limp.

But like much else in the cosmetic
Journal, the articles were cleverly
constructed con jobs. You see, as a
Securities and Exchange Commission
investigation is now uncovering, Mr.
Foster Winans was part of a homosex-
ual ring, operating out of the editorial
office of the Journal, who was writing
columns to make money for his lov-
ers. Winans’s friends were making out
like bandits.

In light of the recent disclosures,
the name of the column might be
changed to “Felt on the Street.” Win-
ans was hired despite a tarnished past
at the Trentonian, a New Jersey daily
tabloid, where, the Trentonian city
editor has charged, Winans stole and
sold the research of his colleagues to
other rival newspapers, unbeknownst
to them.

In the go-go world of the Journal
no questions were asked. The editors
of the Journal were certainly aware
that Winans’s columns at the Journal

were anything but impeccable. On
April 14, 1983, the then New York
bureau editor of the Journal, Stewart
Pinkerton wrote a letter reprimanding
Winans for no less than four factual
errors that Winans had written, three
of which required printed retractions.

But within six months, all that was
forgotten and Winans got a $35 per
week raise to raise his salary to the
lofty heights of more than $600 per
week.

Winans’s real money, at least for
his lovers, came from his passing ad-
vance notice of columns he would
write the next day to his homosexual
network so that they could take posi-
tions on the stocks Winans would write
about in his column, and make a good
deal of money.

The Securities and Exchange
Commission, in its current investiga-
tions, happens to think this is illegal.

Prime beneficiary- of Winans’
Journal practice was David Carpen-
ter, Winans’s lover. Winans flaunts
on his finger a gold ring given to him
out of Carpenter’s eamings. Winans
got the Journal to hire Carpenter in
February 1982.

Carpenter owned substantial stock
in a Scottsdale, Arizona company
called American Surgery Centers. On
Jan. 13, the Journal’s “Heard on the
Street” column, written by Winans,
ran a highly favorable promotional re-
view of American Surgery Centers.

Carpenter told a Wall Street Jour-
nal editor that he had stock in Ameri-
can Surgery Centers. But twice more,
on March 23, 1983 and Aug. 26, 1983,
the Journal allowed Winans to write
“puff pieces” on American Surgery

Centers refuting reports that had ad-
versely affected the stock’s price. NBC
news has reported that Carpenter may
have made a substantial sum from these
and subsequent columns.

Meanwhile, a group of New York
stockbrokers were being stroked by an
invisible hand.

There was a sort of rear guard
whom Winans helped get over the fi-
nancial hump. First, there was Peter
Brant, a hot-shot, high-living stock-
broker for Kidder Peabody, who owns
a home in a swank suburb of New
York, as well as land in Florida. Brant
was the source of information for some
of Winans’s Journal columns, on
which he then made money on the
stocks mentioned. David C. Clark, a
New York lawyer, made money short-
ing stock mentioned in Winans’s col-
umns. Scott Muller, a broker at Bear
Stearns, also seems to have made out
well from different Journal columns.

Winans’s behavior may not be ex-
ceptional at the Journal,; the only dis-
grace he is bringing on that paper’s
reputation is that he got caught. Who
doesn’t read the Journal to find out
which stocks it is pumping today, or
which hatchet job it is running against
a politician, or which of Kissinger’s
favorite ideas it is shamelessly
peddling.

Clarifying his personal relation-
ship to the former Secretary of State,
Journal editor Robert Bartley once told
a reporter: “I don’t p-ss on Henry, and
he doesn’t p-ss on me.”

A stonewalling managing editor of
the Journal, Norman Pearlstine, at the
fag-end of his patience snapped at the
press, “We have no reason to believe
that any other staff member is in-
volved. We will continue to co-oper-
ate fully with the SEC.”

But the astute reader must ask
himself, “is this activity really excep-
tional?” Not at all. The Journal is used
to going down the line for the East
Coast liberal establishment.

EIR May 1, 1984

Economics

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

13


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n17-19840501/index.html

