Refute Soviet charge
of Shuttle espionage

by James E. Oberg

The Soviet Union claimed that KAL-007 was on a spy mission
ever since a Soviet fighter pilot was ordered to shoot the
plane down, murdering 269 civilians, on Sept. 1, 1983. In
mid-June, the British Defense Attaché magazine, under a
“P. Q. Mann” byline, published a “detailed study” of the
incident, according to the Soviet news agency TASS, con-
cluding that this “violation of the air space of the U.S.S.R.
was not all ‘by chance.” ” It even “pointed out that the crew
of the [space shuttle] Challenger performed the role of the
coordinator of the entire espionage operation.” James E.
Oberg, a space engineer in Houston, Texas working on the
space shuttle project, sent the following “Open Letter to Free
World Editors” refuting such charges.

There has recently been a media flap over the allegation that
NASA'’s space shuttle Challenger was directly involved in
some anti-Soviet espionage in concert with the doomed Ko-
rean airliner of flight KAL-007 last Sept. 1. The fact that this
preposterous fantasy was given the slightest credence by any
supposedly responsible newsman is appalling. This seems to
be yet another example of the widespread passion to rush to
publish the vilest slanders as long as they are anti-American,

without any attempt to verify factual plausibility with experts.

Merely checking with experts could easily have estab-
lished the fact that the claims were physically impossible:
The shuttle’s orbit of 300 kilometers altitude, inclined 28
degrees to the equator, put it over the curvature of the Earth
with regard to all locations involved in the airliner atrocity.
No radio signals could possibly have been exchanged, a
limitation set not by policy or practice but by natural law.
Yet many leading news media sources merely mentioned
“official denials” without reference to the absolute physical
impossibility of the scenario. Some nitwit at NBC-TV news
in New York even created a graphic illustration of the claim
showing the space shuttle hovering over Alaska as the airliner
relayed radio spy data.

. . . At the time the airliner was destroyed, Challenger
was over central Africa and the astronauts were asleep. On
earlier passes across the Pacific, the spacecraft was never
closer than 3,800 kilometers to the doomed plane—almost
twice the effective radio range. _

Published claims that an earlier scenario of aircraft/sat-
ellite coordination in 1964 set the precedent for last year’s
exercises are also not based on reality. The satellite which

36 International

Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 28, July 24, 1984

“P. Q. Mann” designated an electronic “ferret” was nothing
of the sort: It was one of the “P-35” series of military mete-
orological observers which later evolved into the still-exis-
tent DMSP (“Defense Meteorological Support Program”)
series. This would have been obvious to an expert, since the
1964 satellite was in a retrograde polar orbit of the type called
“sun-synchronous”—a trajectory utilized almost exclusively
for optical observation satellites. This kind of orbit automat-

-ically places the satellite over the same locations at the same

clock times, a characteristic which “P. Q. Mann” found—in
his obvious ignorance—to be “too coincidental.” Electronic
eavesdropping satellites (so-called “ferrets”) of that era fol-
lowed distinctly different orbital paths: the Air Force version
had an inclination of 82 degrees and the naval version 70
degrees. All these facts would have been almost instantly
available to anyone consulting with any expert. . . . But
despite the widespread media attention to this claim, not a
single newsman has published these facts.

Moscow propaganda theme

The alacrity with which this claim was picked up by the
Soviet press, along with the precise way it fits into some
current Moscow propaganda themes, is a sure sign that it
should be regarded with considerably more skepticism than
many newsmen gave it. This malignant falsification provides
Moscow with further artificial justification to claim that fu-
ture military shuttle missions deserve the same gruesome fate
the Soviets still unwaveringly and unapologetically insist the
Korean airliner so “justly” received. In my opinion, it is
disgusting how eagerly any anti-American slander can be
spread and trumpeted in the Western news media, with a
negligence bordering on the criminal. Such a severe judg-
ment is justified in this case, since such downright dangerous
fabrications encourage violent acts against innocent men and
women aboard future space shuttles.

The oft-used excuse of journalistic naiveté is wearing
thin. It is harder and harder to dismiss the promulgation of
such preposterous fantasies merely as the ignorant blunder-
ings of well-meaning but scientifically illiterate writers and
incompetent sensation-seeking editors. In my judgment,
anyone—newsman, researcher, or citizen—who believed
even for a moment that America’s Space Shuttle could be
deliberately involved in any activity risking innocent lives
must be sick in the head or the heart. The story was a priori
absurd and viciously insulting.

This particular article, arguably an obviously planted piece
of Soviet disinformation, may serve as a “touchstone” for the
ideological loyalties of Western public figures. As already
mentioned, anybody who originally gave it even 2 moment’s
credibility is, in my opinion, sick; anyone who subsequently
repeats it as a legitimate theory is flaunting their ignorance
and/or their intellectual enslavement to the enemies of truth
and freedom.

EIR July 24, 1984

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n28-19840724/index.html

