
Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 38, October 1, 1984

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

N orthem Flank by A. Borealis 

Svenska Dagbladet shows its colors 

Why one of Sweden's leading newspapers is joining the East 
German press in attacks against the Schiller Institute. 

T he Schiller Institute's campaign to 
strengthen the Western alliance has not 
only drawn blood from those in NATO 
countries who want to decouple Eu­
rope from the United States. The 
"conservative" daily Svenska Dag­
bladet in the neutral country of Swe­
den is apparently also upset by the for­
mation of the new institute. "The 
Schiller Institute," said the paper in a 
Sept. 9 front-page attack, "views the 
Soviet Union as an aggressive, expan­
sive state which has to be stopped by 
a stronger defense and closer Swedish 
relations with the Western alliance." 

Since when is a stronger defense 
against Soviet expansion a crime in 
the eyes of Swedish conservatives? 
Judging from the broad-based support 
that organizers for the Schiller Insti­
tute have found within these layers, it 
clearly is not. In recent weeks, the 
campaign for Sweden to join the 
Western alliance, co-sponsored by the 
Institute and the European Labor Par­
ty, has found conservatives and Social 
Democrats alike fed up with Prime 
Minister Olof Palme's policy of ap­
peasing Russia, as well as with the soft 
opposition to Palme by the conserva­
tives in Sweden's Moderate Party. 

What seems to have upset this press 
mouthpiece of the Swedish oligarchy 
is that the campaign for closer Swed­
ish relations with the West threatens 
to wreck the policy for a neutral but 
well-armed Sweden, co-existent with 
what is seen as the stronger superpow­
er, the Soviet Union. 

48 International 

The article, titled "ELP: Sect with 
Hard Discipline," includes a large 
front-page picture of a European La­
bor Party campaign placard, compar­
ing Sweden in 1984 with Finland in 
1939, when that neutral country was 
assaulted by the Red Army. 

Perhaps it is the growing recogni­
tion among the Swedish population 
that neutrality may not save them from 
Soviet attack-catalyzed by the cam­
paign for closer relations to the West­
that caused Svenska Dagbladet to 
mimic the editorial position of Neues 
Deutschland, the official outlet of the 
East German ruling party. The East 
German paper on Aug. 16 denounced 
the Schiller Institute as "right-wing." 

The Swedish daily's affinity to 
Neues Deutschland, however, may be 
more profound. Last June, the Swed­
ish paper praised Palme' s spectacular 
visit to East Germany, when in the 
middle of the largest Soviet military 
maneuvers in East Germany since the 
war, "peacenik Palme" arrived at the 
Peenemunde military airbase. Sven­
ska Dagbladet not only covered the 
visit, but its editor-in-chief, Ola 
Gummesson, was granted an exclu­
sive interview with East German party 
chief Erich Honecker. Honecker liked 
the interview so much that he had the 
text reprinted in Neues Deutschland! 

The Palme visit to East Germany 
had followed by just two weeks Swed­
ish Defense Minister Anders Thun­
borg's trip to East Germany, a visit 
Thunborg described as designed to 

"further develop the cooperation be­
tween the two states and their armies. " 

Exactly what kind of army coop­
eration Thunborg was speaking of has 
never been elaborated. It is known that 
Honecker's masters in Moscow have 
demanded that Sweden prove its ca­
pability to shoot down Western cruise 
missiles passing through Swedish air 
space on their way to Eastern targets. 
And it was Thunborg who, in the fall 
of 1983, announced that tests de­
signed to demonstrate such a Swedish 
capability had been concluded. The 
announcement was favorably greeted 
by Radio Moscow. 

As early as a September 1982 
speaking engagement in Stockholm, 
Kremlin leader and Palme Commis­
sion member Georgii Arbatov stated 
that "Sweden must pursue a more ac­
tive poHcy of neutrality," a code-word 
for Swedish acquiescence to Soviet 
demands. Hosting Arbatov was the 
"Svenska Dagb/adet Executive Club." 

Returning evil for good, the paper 
of the Soviet Journalists' Association, 
Za Rubezhom, in a recent issue charged 
Sweden's meek Moderate Party with 
"proposing that Sweden should aban­
don its neutrality" in favor of "a mu­
tual assistance treaty with NATO," and 
adding the fallacious statement that "in 
its propagandistic fervor, Svenska 
Dagbladet is particularly outstanding 
. . . [its] anti-Soviet baiting some­
times exceeds the limits of all even 
elementary decency. " 

These charges are not to be read 
literally, but are Moscow's way of 
communicating that its assets will be 
held accountable for any deviation 
within their ranks. While providing 
the Moderates and Svenska Dagbladet 
with an anti-Soviet cover, the Soviets 
are communicating that unless the 
Schiller Institute campaign is thwart­
ed, the deal that Palme and the oligar­
chy imagine to be on with Moscow 
might be suddenly called off. 

EIR October 1, 1984 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n38-19841001/index.html

