Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 40, October 16, 1984

Soviet embassy is caught dictating
marching orders to U.S. news media

by Mark Burdman

The American population has since early September been
bombarded with a several-days-long NBC-TV series of
broadcasts from the Soviet Union, whose cumulative effect
was to portray the Soviets and their byzantine imperial lead-
ership as “just plain folks, more or less like us.”

How did such an extraordinary bombardment of decep-
tion come spewing over the television airwaves at exactly the
moment when the Kremlin is preparing to launch the most
dangerous set of war provocations in four decades?

An EIR investigative team has learned that the answer is
very straightforward. The Soviet Embassy in Washington,
run by would-be Russian imperial proconsul for North Amer-
ica and Soviet Central Committee member Anatolli Dobry-
nin, has been deploying leading members of the American
media profession to Moscow, as a key aspect of the Soviets’
propaganda campaign to disarm the United States militarily,
politically, and culturally.

The investigaton has uncovered that Dobrynin has at his
disposal a network of American appeasers all too ready to do
the Soviet bidding, headed by a heretofore-obscure operative
named Ann Catharine Menninger. Via the mediation of Men-
ninger and friends, the Soviet Central Committee and NBC-
TV have struck a deal to “change the perceptions of the
American population about the Soviet Union.”

Menningers, Astors, and Soviets

Ambassador Dobrynin has not had to spend much energy
searching for individuals willing to betray the U.S.A.

At centers like Harvard University’s Kennedy School of
Government, Brown University’s Center for Foreign Policy
Development, and the New York Council on Foreign Rela-
tions, and within the major television networks as well, proj-
ects have been launched during the past 5 to 10 years to
“change the perceptions of the American population about
the Soviet Union” so that the individuals who run these insti-
tutions can implement their delusory “New Yalta” global deal
with the Soviet leadership.

The single most important role in this “Road to Moscow”
show is Ann Catharine Menninger (see box).

Through her various connections, by marriage and oth-
erwise, Ann Catharine was procured by Dobrynin in 1980 to
coordinate a “media exchange” project whereby American
journalists would be sent to Moscow, nominally in exchange

54 National

for Soviet journalists coming to the United States, but in
reality to spew out deception propaganda.

Dobrynin assigned Soviet Press and Information Attaché
Valentin Kamenev to be Ann Catharine’s controller. Since
the project first began, Kamenev has become the Soviet for-
eign ministry chief in charge of all liaisons to the foreign
press. He has assigned two underlings from state-run Soviet
Radio and Television, Ziniava Yevgrathova and Vladimir
Popov, to be Ann Catharine’s Moscow connections. Popov,
former number three at the embassy in Washington, was code
named “Igor” by the CIA several years back for his role in
arranging transfer of sensitive U.S. secrets to the U.S.S.R.
by a renegade CIA operative.

Under Soviet Embassy direction, Ann Catharine has been
establishing four regional “task forces” to work out the me-
dia-exchange project, in New England, Chicago, and Cali-
fornia in the United States, and in London.

Together with Garrison, Austin, Nicholas Monserrat of
the Barry, Vermont Times-Argus, and Frank Grundstrom of
the Boston Globe, Ann Catharine has since 1982 been coor-
dinating exchange visits to the United States and Moscow
between the New England Society of Newspaper Editors and
selected Soviet-KGB journalists. During the most recent
meeting in Providence, Rhode Island in August of this year,
six Soviet attendees from several newspapers and the Union
of Soviet Journalists and the Union of Journalists in Lithuania
attended the meetings; “diplomatic observer” Yevgeny Mak-
arov was denied entry into the United States on charges of
being a KGB agent.

Earlier in the year, Ann Catharine and the Committee of
California Print and Broadcast Journalists, headquartered at
the same Los Angeles Times offices that recently hired Henry
Kissinger as a syndicated columnist, ran a conference in
California, at which top officials of NBC-TV were present.
It was at this meeting, media sources report, that crucial
features of NBC’s fall 1984 media extravaganza in Moscow
were preliminarily mapped out.

In London, Ann Catharine’s main interlocutor is David
Astor, former editor and trustee of the London Observer
during the time when that paper’s Beirut correspondent was
(now Soviet KGB general) Kim Philby. Astor sold out his
interest in the Observer to Atlantic Richfield (ARCO) oil
company, one of whose directors is Thorton Bradshaw, now

EIR October 16, 1984

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n40-19841016/index.html

head of NBC’s parent company, RCA.

According to a high-level British intelligence source close
to Kissinger, Menninger and Astor maintain regular friendly
contacts with Victor Matveev, former London correspondent
for the Soviet government paper /zvestia since the time of the
Suez and Hungary crises of the mid-1950s and a KGB oper-
ative with strong ties in the Soviet Central Committee. “Mrs.
Menninger has been involved in a sense with Matveev,” the
source asserted. “He’s a good friend of hers. . . . He’s been
informed of her London project, and he likes the idea, he’s
given the green light for it.”

The special case of NBC television

Other British sources, particularly those who have them-
selves had unusually good contacts with Soviet officials over
the past years, are awed by the degree of cooperation that has
been achieved by friends of Menninger and the Soviet lead-
ership. A British Broadcasting Corporation Russian Affairs
specialist who had been filming a BBC documentary on the
Soviet Union at the same time that NBC’s crews were in
Moscow exclaimed: “NBC’s access was tremendous. They
seemed to have a lot of political cooperation in high places,
probably up to the Central Committee level. This was our
understanding from the way Soviet Radio and TV people
snapped to attention whenever NBC came around. It was
obvious the whole thing was approved. Obviously some fair-
ly senior NBC executives were involved in working this out.
We [at BBC] haven’t penetrated so high. . . . I was told by
someone in Soviet Radio and TV that NBC had got approval
for the project within the Soviet Central Committee. Of course,
there are always rumors floating around Moscow, but our
impression too was that they had high-level cooperation.

"‘Presumably, the Soviets saw it in their interest to be so
helpful,” he concluded.

EIR investigations have established that at least three top
NBC friends of Ann Catharine Menninger have been instru-
mental in this extraordinary project. These include:

Gordan Manning, NBC vice-president, described by
friends of Dobrynin as “the architect” of the Moscow extra-
vaganza. Manning had at least one meeting with Dobrynin in
the June-July period to map out the project.

Lawrence Grossman, recently appointed head of NBC
News, who, according to one source, “gave the go-ahead”
for Manning. “It was his brainchild,” a media insider stated.

Frank Burchholzer, who stayed on beyond the time of
the NBC filming “on a special assignment,” the same insider
reported. “He goes back and forth to the Soviet Union every
year, has been doing so for about 15 years. He’s very persona
grata there. They like him personally, he’s learned the lan-
guage. He’s one of a kind.”

NBC, in any case, has always been “special” for Mos-
cow. As the Cuban Missile Crisis was unfolding in 1962,
NBC-TV was just wrapping up the first-ever-in-history
American TV show filmed in Moscow. Anatolii Dobrynin
had just been appointed proconsul for North America.

EIR October 16, 1984

Who is Mrs. Menninger?

Ann Catharine Menninger is the ex-wife of Roy Men-
ninger, head of the Topeka, Kansas-based Menninger
Foundation and scion of one of the families most re-
sponsible for the psycho-sociological profiles of the
American population now being used by the Soviets to
determine vulnerable points of cultural weakness.

Before their divorce, Roy Menninger, who had
been a visiting scholar at the State Department’s For-
eign Service Institute in the mid-1960s after training in
psychological warfare at Harvard University, was a
trustee of a Kansas-based organization called “People
to People,” under whose auspices Anatolii Dobrynin
and his wife Irena were “guests” of the Menningers
during the 1960s.

Says Ann Catharine: “Anatolii Dobrynin is a good
and old friend. . . . I’ve known his wife for 30 years,
20 years ago she stayed at my house in Kansas, as part
of the People-to-People program. I've known the Dob-
rynins ever since.”

In that context, she reports, she introduced Anatolii
and Irena to such leading U.S. appeasers as Roger
Fischer (“Roger is the dearest friend I have on this
earth,” she reports), head of the “crisis-management”
apparatus ensconced in various departments of Har-
vard. Thanks to his link to Dobrynin, Fischer has set
up “joint training seminars in crisis management and
prevention” with officials of the Soviet foreign ministry
and Soviet embassy.

In the late 1970s-early 1980s, she became promi-
nent in the Committee for East-West Accord in Wash-
ington, D.C., and the Forum for U.S.-Soviet Dialogue
at St. Anselm’s College in New Hampshire.

During that period, she also came under the control
of former New York Times Moscow correspondent An-
thony Austin and Mark Garrison, who had been ap-
pointed head of the Soviet Affairs desk at the U.S.
State Department under Henry Kissinger before be-
coming one of the directors of the U.S. embassy in
Moscow under Ambassador Tom Watson of IBM. At
Watson’s behest, Garrison established the Brown Cen-
ter for Foreign Policy Development, a leading institu-
tion in arranging back-channel “crisis-management”
talks with Moscow.

Menninger became Dobrynin’s pet operative:
“Daobrynin introduced me to Valentin Kamenev, direc-
tor of the press department at the Soviet Embassy. They |
helped me create this project, quite literally.” '

National 55




