
Click here for Full Issue of EIR Volume 12, Number 2, January 8, 1985

© 1985 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Graham's Post caught 
'aiding the enemy' 

by Lydia Cherry 

Katharine Graham's Washington Post showed the world where 
its loyalties lie shortly before Christmas, when a flagrant 
breach of national security prompted Defense Secretary Cas­
par Weinberger to score the Post for "giving aid and comfort 
to the enemy": the U.S. Constitution's definition of treason. 

Refusing to honor Defense Department requests to hold 
back the story, the Dec. 18 Post gave front-page coverage to 
information about the upcoming "sigint" satellite flight, the 
first in which the National Aeronautics and Space Adminis­
tration (NASA) had specifically invoked secrecy about its 
payload. The Post printed details of how the military intelli­
gence satellite is to be released and from where it is to b"e 
directed in geosynchronous orbit. 

Imagine an employee of the Pentagon, or any U.S. gov­
ernment agency, obtaining this information, scheduling a 
secret meeting with Soviet agents, and passing such infor­
mation along. That is, in essence, what Katharine Graham's 
newspaper did-for the whole world! 

The night before the Post broke the story, Brig. Gen. 
Richard F. Abel, Air Force director of public affairs, had 
warned that the Pentagon would treat shuttle missions "as we 
do the deployment of air, land, and sea forces. We are work­
ing to deny our adversaries any information which might 
reveal the identity of the mission or its payloads," he said. 
Abel had added that "speculation" by news media would 
result in a Pentagon investigation into the source, because 
"this information would have no value to anyone except the 
Soviets or other potential adversaries. " 

The following day, in an interview with the Cable News 
Network, Weinberger hit the Post broadside, noting that the 
major television media and Associated Press had honored the 
Defense Department requests and that it was "the height of 
journalistic irresponsibility to violate requests that are made" 
by the government to withhold sensitive national-security­
related stories. "The Washington Post felt they simply had to 
run the story . . . they ran it with the usual inaccuracy." . 

When asked whether what the Post had done was a danger 
to national security, Weinberger said it was. "There are cer­
tain things that we have to do, that we should do, and when 
they are published they can only give aid and comfort to the 

54 National 

enemy." 
The Post didn't find Weinberger's charges newsworthy, 

but responded the next day by devoting a front-page article 
to Goebbels-style misrepresentation of the Dec. 19 speech 
Weinberger delivered before the Foreign Press Club in Wash­
ington (see text, p. 56). The Post headlined its article with a 
statement that Weinberger never made: that President Reagan 
has agreed to the Soviet demand that the Strategic Defense 
Initiative be a bargaining chip. 

Just ten days before the Post exposed its concern for 
keeping the Kremlin informed on U.S. defense secrets, it ran 
the latest of its venomous attacks on Lyndon LaRouche, EIR 
founder and considered by many the "intellectual author" of 
Ronald Reagan's beam-weapon defense program. 

In a prominent article on Dec. 8 titled, "LaRouche Says 
He is Penniless: NBC Seeks to Collect $3 Million from Him," 
the Post reported on the federal court denial of a motion to 
stay the enforcement-while LaRouche appeals the case­
of a ludicrous $3 million judgment against him. In keeping 
with the Post's consistent line, the article is mainly devoted 
to prescriptions for removing LaRouche's security protection. 

These are not the first instances in which the Washington 

Post has acted as an agent of foreign powers. A study just 
released by a researcher at the Harvard University John F. 
Kennedy School of Government contends that the Washing­

ton Post was responsible for killing the U.S. commitment to 
develop neutron-bomb weaponry by running a campaign 
conveying "sensational and eerie impressions" about what 
the bomb's effects would be. Researcher David Whitman 
accuses the Post of having "fueled the Soviet propaganda 
campaign" that wrecked U.S. development of the weapon. 

This means that, thanks to the Post, NATO, massively 
inferior to the Soviets on the ground, now has no effective 
deterrent to a European invasion by Soviet forces-precisely 
what the neutron-bomb, an anti-tanklanti-personnel weapon 
for battlefield use, would have provided. 

Katharine Graham is the offspring of an oligarchical 
banking family typical of those Anglo-American establish­
ment families which now believe they have a workable deal 
with Soviet imperialism to preserve their own wealth and 
power while destroying that of the United States and handing 
Western Europe and the Middle East over to Russia's sphere 
of influence ("New Yalta"). Her middle name is Meyer, and 
she inherited the Washington Post from Eugene Meyer, the 
head of Lazard Freres investment house based in London, 
who was appointed first president of the World Bank in 1946. 
Meyer set the policy by which the World Bank has consist­
ently refused to lend for real economic development to Third 
World nations. 

Katharine is currently a member of the Brandt Commis­
sion, created by Robert Strange McNamara while he headed 
the World Bank, which has also sought to push only "appro­
priate technologies" such as hoes and buckets, thereby caus­
ing mass starvation in Third World nations. These nations 
are potential U.S. allies. Instead, they are being destroyed. 

EIR January 8, 1985 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1985/eirv12n02-19850108/index.html

