
Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 14, April 4, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

The unfolding of an international 
Soviet disinforrnation campaign 
by Konstantin George 

Late in the night of Feb. 2 8, Swedish Prime Minister Olof 
Palme was murdered on a main street in downtown Stock­
holm. Of all the responses and reactions from around the 
world, only from one very specific quarter, the Soviet Union, 
did one hear definitive statements-within 48 hours of the 
crime-proclaiming "knowledge " of what, if not who, was 
responsible for the assassination. 

On Sunday, March 2, a Soviet Central Committee mem­
ber and director of Moscow's U.S.A.-Canada Institute, 
Georgii Arbatov, was quoted on Radio Moscow, saying re­
garding the murder of Olof Pal me: "We know who is respon­
sible. It was the work of right-wing extremi�ts who want to 
stop the international peace movement." 

Killers have motives. Russia had several motives to mur­
der Palme. In the last months of his life, Olof Palme had 
begun certain policy shifts, which infuriated Moscow: 

1) Palme moved to have Sweden join the policy of the 
U.S.-NATO Coordinating Committee (COCOM) of enforc­
ing a ban on military and related technology exports to the 
Soviet Union and the COMECON. Until then, Sweden had 
been the source of perhaps the biggest "leak " of Western high 
technology into Russian hands. 

2) Just before his death, Palme had ordered an investi­
gation and crackdown on financial speculation and stock­
market manipulation in Sweden, conducted by companies 
belonging to the Volvo-Gyllenhammer group, and the Wal­
lenberg group of companies. These two groups, taken to­
gether, represent the core of the Swedish corporate networks 
trading extensively with Russia. 

3) A warning, if not an obituary, on Olof Palme, was 
published in the January 1986 issue of the Soviet journal, 
IntermitionalAffairs. The article, signed, Yu. Venisov, stat­
ed, "Troubles in Soviet/Swedish relations also made them­
selves felt after the Olof Palme government came into office 
in 19 82. Although the government's programatic statement 
did refer to its intention to improve relations with the Soviet 
Union, it failed to take consistent and decisive practical steps 
in this direction .... The [Palme] government was under 
strong pressure from the right-wing opposition which grouped 
around the Moderate Party and sharply opposed whatever 

26 Investigation 

contacts with the Soviet Union they, deemed political." 
A component of any assassination of a high-ranking po­

litical figure, is to lay a false scent; distract attention from the 
perpetrators and their motives, focusing attention in other 
directions. Arbatov's declaration that it was the "extreme 
right-wing, " was a signal for Western outlets of KGB disin­
formation to begin a campaign against a target labeled by 

,Moscow "extreme right-wing. " The choice of target con­
forms to the fact that elimination of the target is a top strategic 
priority for Moscow. That target was the European Labor 
Party (EAP)-the European parties in Germany, Sweden, 
France, and Italy which promote t�e policies of the American 
statesman and economist Lyndon LaRouche, and his wife, 
the prominent German political figure and expert on the Wei­
mar Classics, Helga Zepp-LaRouche, head of the German 
EAP. 

KGB outlets spring into action 
Synchronized with the dissemination of the Arbatov 

statements, the KGB's disinformation operation commenced 
on Monday, March 3, with the Danish mass circulation tab­
loid, Extrabladet. The article wlls written not by a Dane, 
but by a Lebanese national, Paul Gazan, who came to Ex­
trabladet from the KGB's Danish mouthpiece, Informas­
jon, run by Juergen Dragsdahl., Extrabladet declared that 
the EAP is suspected of involvement in the murder of Olof 
Palme, with Gazan writing: " Sources in the police leadership 
reveal they are looking intensively at right-wing extremist 
organizations, including Swedish neo-Nazi groups and the 
so-called European Labor Party. " 

That same day, March 3, the W �st Berlin-based pro­
terrorist newspaper tageszeitung, launched the same charge 
against the EAP: "Police investigation is concentrated on 
extreme right-wing groups, among them the European Labor 
Party .... " 

In their haste to launcQ the operation to "implicate " the 
EAP, the KGB made a telling blunder. The Extrabladet and 
tageszeitung articles both claimed to quote the Swedish daily 
Expressen, but they appeared on March 3, i.e., the day 
before Expressen published its own slander, March 4. The 

EIR April 4, 1986 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n14-19860404/index.html


Expressen article was written by Leif Braennstroem, who 
wrote: 

"Certain of Saepo's [ Swedish Security Police] terrorist 
experts think the murder of Olof Palme can be the work of a 
sympathizer of one of the identified terrorist or extreme right­
groups in Sweden .... The Swedish organizations which 
are included are all extreme right organizations .... Nordic 
Reich Party . . . . EAP . . . known for hate propaganda 
against Olof Palme." 

The same day, Expressen made its own. blunder , publish­
ing a "guest article" by Georgii Arbatov, who wrote: 

"I don't know who murdered Olof Palme, but I know 
who hated him. He was hated, bestially hated, by those who 
cannot accept . . . what he spent his life for-peace and 
disarmament .... I saw ... how hated he was by others. I 
have seen demonstrations by neo-fascists, seen hooligans 
curse him and threaten him. . . ." 

From March 5 to March 13 inclusive, the EAP was not 
mentioned by name, but the Swedish press was filled with 
articles speaking of "groups which ran hate campaigns against 
Olof Palme " -the conditioning of the population for the next 
wave. \ 

During this interim, however, on Thursday, March 6, an 
article appeared in the weekly Literaturnaya Gazeta, a So­
viet journal unofficially directed b.y the KGB. The article put 

\ the Soviet government on record saying that Moscow lcnows­
generically-who killed Olof Palme. The article was not 
written by a usual KGB journalist, but by Vladimir Lomei­

ka, the Soviet Foreign Ministry's chief spokesman. Thus, it 
bore the official imprimatur of the Soviet government: 

" ... The TonjTon Macoutes of the world's dark forces 
killed him. At this moment, we do not ,know the names of his 
assassins, but we know the handwriting of political assassi­
nation." 

Liternaturnaya Gazeta has a history of slandering La­
Rouche. In June 1983, KGB colonel and Lit Gaz "corre­
spondent " lORa Andronov authored an article on the 1981 
attempt to kill the Pope, insinuating that the Pope was a 
victim of a "CIA plot, " which included LaRouche. 

A Danish KGB cut-out 
. On Friday, March 14, the Danish afternoon tabloid, B­

T, published an article by Jan Soegaard, headlined; "Olof 
Palme Killed by Communist Haters." 

B-T' s number-two editor is Nils Norlund, brother of the 
chief ideologue of the Danish Communist Party, Ib Nor­

lund. Nils Norlund is married to the ex-wife of Socialist 
International chief Willy Brandt. B-T' s feature writer, Jens 

David Adler, is a member of the Pugwash Movement, the 
nuclear disarmament asset of Moscow in the West. 

Had the article appeared in the DKP paper Land og Folk, 
it would have had no useful results for Moscow. The Kremlin 
used its Socialist asset, B-T, tmd the afternoon edition of the 
"respected" Berlinske Tidende, to launder the slander of the 
EAP into the West. The B -T article is the first article in 

EIR April 4, 1986 

Western Europe "linking " the Palme murder suspect who had 
just been arrested to the EAP. The; suspect's name had not 
been released by the police, nor by; anyone else at the time. 
B-Twrote: 

"The 35-year-old suspect is already known to Saepo. The 
reason was his connection to the e�treme right-wing move-
ment, EAP; According to sources i�side Saepo ... [he] had 
been a sympathizer of the EUP [sic] and worked ... for the 
party ... by writing articles for the party's pamphlets. In 
those, he was aggressive against Palme, and therefore was 
registered [by Saepo]. . . ." 

The facts are quite contrary: The arrested suspect never 
worked for the EAP, never wrote articles "for the party's 
pamphlets." He signed a petition in December 1984, declar­
ing himself a "member, " and was expelled as a "member" in 
May 1985, after a conversation with an actual member in 
which it became clear that he was mentally unstable. In the 
interim, he had never attended anyEAP meetings, or partic­
ipated in party activities in any manner. 

Over the weekend, the suspect's lawyer, one Henning 

Sjostroem, broke Swedish law by releasing to the press the 
name of the suspect, Ake Viktor Gunnarsson-a police 
informant sent to formally "join " the EAP for a short time. 
Sjostroem is not just any lawyer. �e is widely touted as the 
leading lawyer for organized crime in Stockholm. His polit­
ical connections, going back decades, link him to those cir­
cles in Sweden which, during the war, were pro-Nazi, and, 
in the postwar period, pro- Soviet. ; 

The storm breaks loose 
On Tuesday, March 1 8, the storm broke loose. The 

Swedish Riksradio (national radio) began the morning with 
broadcasts that the suspect is an EAP member, and filled their 
"news " with lurid details of "meetings of well-dressed people 
... both Swedish and foreign gue�ts" at the suspect,'s home. 

On cue, Sweden's leading daily, Svenska Dagbladet, 

that morning headlines: "Suspect �s a Member of a Political 
Sect." The authors were: Richard.Aschberg and Sune Ols­
Son.1 The key sentence, "In 1984, he was a member of the 
EAP, known for its campaigns against Olof Palme," was.a 
perfect echo of the KGB slander guidelines. The authors 
added, "The suspect is known for his very clear anti-com­
munist views." The article betrayed the next phase of the 
operation against the EAP, saying: "At the tax authority, 
[where party membership records are also kept] the suspect, 
along with 1, 800 other persons, stands as a member of the 
EAP." This was a direct call for �e police to "investigate" 
every legitimate EAP member. 

That day, every Swedish newspaper was filled with slan­
der articles: 

Aftonbladet carried a photo from 1976, allegedly por­
traying an "EAP member " together with the arrested suspect, 
Gunnarsson, conducting "violent action" at a Swedish Social 
Democratic Party conference. The "EAP member" jn the 
picture was actually an active member of the Social Demo-

Investigation 27 



cratic Party itself. 
A local Joenkoeping paper carried a picture of an EAP 

member with an invented quote: "We are prepared to kill 
Palme." 

. 

Timed, with this, Radio Moscow broke the silence on the 
matter imposed since the Arbatov statements, and declared 
in every foreign and domestic language broadcast that the 
"murder suspect was a member of the extreme right-wing 
European Labor Party. " 

The'Swedish media barrage served as the trigger for re­
ports sweeping across Europe throughout the day: 

Denmark: Extrabladet continued to attack the EAP, but 
also quoted Swedish EAP spokesman Mike Ericson that Gun­
narsson is not an EAP member. B-T, in contrast to all other 
Scandinavian papers, did not even mention the EAP in its 
coverage on Gunnarsson, saying only that in September 1983, 
he had visited Copenhagen and dropped off "propaganda 
materials of an extreme right-wing organization" l1t newspa­
per offices. 

,Germany: All regional radio stations and the two nation­
,al TV channels covered the story. 

France: The two radio channels, the state-owned France­
Inter and the commercial Europe-I, reported that suspect 
Gunnarsson was a member of the "extreme right -wing" EAP. 
The original accusation was launched through AFP news 
agency. The second TV channel, Antenne-2, also followed· 
the same line, calling the EAP "a fascist organization." The 
afternoon daily Le Monde also reported the alleged EAP 
membership of Gunnarsson, although more cautiously word­
ed in their first edition. Their second daily edition carried the 
EAP's denial. 

Italy: Italian TV and radio carried the accusations. 
Britain: The "story" broke too late to get into the major 

European printed media of March 18-with one striking 
exception: the London Times. Author: Christopher Mosey, 
Stockholm correspondent. The London Times carries a front­
page slander, with a picture of Gunnarsson, calling him a 
"member of the extreme right-wing European Workers Par­
ty." 

On Wednesday, March 19, the disinformation storm hit 
nearly every European newspaper. At the same time, Radio 
Moscow launched the next public Soviet escalation, describ­
ing the "guilty party" as the "fascist European Labor Party, 
with its headquarters in West Ge!'1llany." 

Norway 
Dagbladet, a left Social Democratic-run daily, with a 

long history of slanders against LaRouche, asserted that LynJ 
don LaRouche is the "leader of the Ku Kux Klan," publishing 
a picture of LaRouche, and a picture of a .Klansman in white 
robe, claiming this picture is also of LaRouche. 

Morgenbladet, author: Berit Rekaa, wrote regarding 
the chairwoman of the German EAP, Helga Zepp-:LaRouche: 
"Officially she was born in Trier, West Germany )true), but 
. . . she originally W$S East German, which has been hid-

28 . Investigation 

den." That article quoted a NonJegian supporter of the Her­
itage Foundation, BJom Haiistroem, callfng LaRouche's 
organization, "national socialiStic," and comparing La­
Rouche with Hitler. 

Thus, the Moscow line that "EAP = fascist," is first con- , 
. duited through the Heritage Fouddation networks. 

Vaerldensgang: This paper alleged'that the "EAP attacks 
Russia" because Russia "is ruD by the Jews." In 1985, 
"LaRouche and his organization received 2.5 million Nor­
wegian crowns from the CIA." i 

Germany . 
Frankfurter Rundschau, author: Hannes Gamillsch­

eg, writes from Copenhagen: "The EAP. . . concentrated on 
political propaganda of the nastiest so�, and Olof Palme waS 
their favorite enemy in Scandinavia. . . . The hatred, which 
they inflame, can seduce a psychologically unstable individ­
ual to action whose seriousness � cannot comprehend." 

The more standard slanders usled the "extreme right-wing" 
Second International line: 

Sueddeutsche Zeitong ran a'Reuters-Stockholm release 
basing itself on the Aftonbladet coverage of the day before, 

. mentioning the "radical right" EAP. 
Die Welt, DPA-Stockholm, n:fered to the "right extrem-

ist" EAP and to Aftonbladet. ' 

Saarbriicker Zeitung, DPA-Stockholm, calls the sus­
pect, "for many months a member of the Swedish section of 
the right-radical 'European Labor Party' which is active 
throughout all of Europe." 

. 

Thus, the German dailies with national circulation base 
their stories on Sweden's Aftonbladet, owned by the Social 
Democratic trade, union organization, LO. 

Italy 
Vnita, the Communist new.paper, no ,named author. 

headlined: "Is the Killer of Pal me a Hard-Core Nco-Fascist?" 
"He was an activist of the European Labor Party. " 

D Resto del Carlino, a Bologna region newspaper; au­
thor asserted that he had attended "EAP meetings" where 
"Nazi songs were sung" and a "lot of beer and sausages were 
consumed. " 

Corriere deUa Sera, author: Francesco Alonzo, Stock­
holm correspOndent, said the EAP is "a sect witli very con-
fused ideas." . : 

D Giomo, ,no author named, quoted Svenska Dagbladet 
on the "extreme right-wing" EAP. 

La RepubbUca, author: V.nzo Lanza, Stockholm 
correspondent, cited Lyndon LaRouche, representing "an 
extreme right ideology," The EAII» had waged a campaign-of 
"defamation and verbal aggression" against Palme. 

La Stampa, author: M. C. cited Gunnarsson as having 
been "a member of the extreme right-wing organization, the 
European Labor Party.'" , 

D Giornaie, author: V. Tramb cited the "extreme right­
wing" EAP.France 

EIR April 4, 1986 



Le Matin de Paris (Socialist) published a box entitled: 
"POE: a sect, a party, a leader," recalling the Nazi slogan 
"Ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer." 

Le Quotidien de Paris stated that Palme had no enemies. 
"This is why investigations oriented towards terrorist organ­

izations [such as] the Ustashi Croatians, the Baader-Meinhof 
gang, and the fascist-leaning sect known as the EAP." 

Radio-France-International, the official radio station 
broadcasting over Africa and other French-speaking parts of 
the World, described the EAP as an extremist organization 
linked to the SAV AK, the Iranian secret services under the 

Shah, and claimed that all the EAP members were "trained 
as urban guerrillas " in America. 

The following day, when Gunnarsson was released, one 
channel of France-Inter did not hesitate to imply that Gun­
narsson had been released because he was not a member of 
the EAP! 

Britain 
London Times, author: Christopher Mosey, Stockholm 

correspondent, "Police are now investigating his [Gunnars­
son's] links with the European Workers' Party, ari extreme 
right-wing political group based in Wiesbaden, West ,Ger­
milJ1Y· 

The London Guardian and International Herald Trib­
une run the Reuters wire from Stockholm. 

The bubble bursts 
O n  late Wednesday afternoon, March 19, the Stockholm . 

police officially announce that 00 evidence exists that the 
arrested suspect, Gunnarsson, was involved in the murder of 
010f Palme. The suspect is released, though now kep under 

close police guard, at a secret location. The effect is nearly 
instantaneous. Throughout Europe, the TV and radio drum­
beat li,nking theEAP to the murder of Pal me stops. 

The European press of Thursday, March 20-s�)Uth of 
Scanc;linavia-falls almost exclusively into two categories: 

1) no further mention whatsoever of the' Palme murder case; 
2) more commonly, straight news reporting the suspect's 

release for lack of evidence, with no mention of the EAP. 
The major exceptions lie in Scandinavia. Expressen in 

Sweden, and Morgenbladet in Norway. \ • 

Expressen author ILeif Braennstroem, who had launched 
Moscow's original campaign against the EAP, wrote: 

"The investigators of the murder now penetrate deeper 
into the investigation of the European Labor Party. The crim­
inal police have now seized the 1,800 membership list that 
the right-wing extremist party had filed with the tax authori­
ties .... The interest in the EAP' by the criminal police 
means that the investigation has been broadened." The article 
comes with two pictures; one of the police sequestering the 

I 
list, and the second of the police scrutinizing pictures of EAP 
meetings. 

Morgenbladet, no named author, headlined: "CIA Has 
Not Supported Lyndon LaRouche and His Movements." The 

EIR April 4, 19 86 

lead sentence: "The CIA has nothing to do with th� extremist 
organization, the' European Labor Party," citing a CIA 
spokesman. 

'I n  Germany, the Kieler Nachrichten called the EAP 
"terrorists. " 

The French coverage, however, included the first objec­
tive reports: 

Le Monde: The leading daily of France commented truth­
fully that Lyndon LaRouche and the POE (EAP) are widely 
known for their campaigns against the Club of Rome and the 
Trilateral Commission; that the POE is known for its com­
mitment to developing the Third World, and its policies make 
it "more left Gaullist than ultra-conservative." Le Monde also 

• accurately identifies LaRouche and the POE as committed to 
seeing the SDi implemented. 

Present, the conservative French daily, asked: "Is the 
EAP extreme right-wing? Let's have a closer look .... The 

Swedish press committed two errors .... Gunnarsson is no 
longer an EAP member, and the EAP is not extreme right­
wing." In the just-concluded French elections, the EAP ran 
a highly publicized multi-racial slate. It also quotes Swedish 
EAP spokesman Mike Ericson, that the EAP had in tht( past 
uncovered and exposed "attempts by neo-Nazis to infiltrate 
the EAP," and that the international slander campaign against 
the EAP "results from Soviet sources." Present itself com­
ments: "In West Germany, the Soviet Union has its best 
writers. " 

Investigation 29 


