
Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 16, April 18, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

European Labor Party vs. per Spiegel 

Anti-LaRouche magazine in Germany 
gets slapped down by court for lies 
Recently, the peculiar journalism that is the trademark of the 
German weekly magazine Der Spiegel suffered a considera­
ble setback. 

A suit was filed against the publisher of Der Spiegel, 
Rudolf Augstein & Company, Ltd., by the European Labor 
Party (EAP) over a four-page article that appeared in the 
magazine over two years ago, on March 5, 1984, and imputed 
to the EAP and to Lyndon H. LaRouche, the American pol­
itician and the husband of Helga Zepp-LaRouche, the chair­
man of the EAP, among other things, anti-Semitic state­
ments, "methods such as those of youth sects," "telephone 
terror," a crude worldview, and connections with radical 
anti-Semitic or racialist organizations such as the Black Mus­
lims, the Liberty Lobby, and the Ku Klux Klan. 

On March 6, 1986, a jUdgment, incorporating a partial 
judgment by acknowledgement of Feb. 22, 1985, was ren­
dered against the Spiegel publishing house of Rudolf Aug­
stein and Company Ltd., enjoining them to cease stating or' 
otherwise disseminating the defamatory remarks against the 
EAP and against LaRouche. For every case of violation of 
the judgment, a penalty was threatened of "as much as 500,000 
deutschemarks in an individual case"-or imprisonment of 
"up to six months" (in total, as much as two years). 

Additionally, Der Spiegel may no longer assert that "Wil­
ly Brandt's office manager Klaus-Henning Rosen stated re­
cently in Bildzeitung, that 'a systematic disinformation cam­
paign from a Western intelligence agency is being conducted' 
under the cover of the EAP." 

In the view of the Third Civil Division of the Hamburg 
Regional Superior Court, the "German News Magazine," as 
Spiegel is subtitled, failed to give any proof of the factual 
assertions of Spiegel editor Jorg R; Mettke, former corre­
spondent in East Berlin and specialist in positive reporting 
on the German Democratic Republic and the Greens: 

• As proof for the "crude worldview" of Lyndon La-

48 International 

Rouche, Spiegel claimed it '�was to be read" in an EIR law­
enforcement newsletter, Spltren und Motive (LaRouche is 
the founding editor of Execlaive Intelligence Review), that 
the Club of Rome, the' Anglican Church, and the animal 
lovers of the World Wildlife Fund were "behind the attack 
on the Polish Pope." The court could only determine that the 
assertions attributed to Spu�n und Motive were simply not 
there to read. "The statement, that the imputed assertion is to 
be read in the publication named is not true," according to 

the Hamburg Regional SUpel'ior Court. Mr. Mettke had thus 
either not read the article at all, or had missed something, 
namely, the fact that the article referred to by him gives a 
detailed discussion of the involvement of Eastern intelligence 
agencies in the assassination attempt on the Pope. 

• Concerning Mettke 's :imputation, "Willy Brandt's of­
fice lllanager Klaus-Henning Rosen asserted recently in 
Bild . . . .  " the court ruled quite concisely: "The contested 
assertion is not true according to the defendant's [Der Spie­
gel] own statement." Der Spiegel had not even made the 
attempt to factually support: this rumor-mongering from the 
questionable gossip columrt written by Count Nayhauss in 
Bildzeitung that was put forward as a quasi-official "state­
ment. " The charge of systematic disinformation-on whoev. 
er's commission-thus better fits Augstein's·own weekly 
pUblication. 

• Der Spiegel had been forbidden in the February 1985 
judgement to disseminate absurd defamations such as "The 
EAP uses methods 'such as youth sects, ' urges young people 
'to discontinue their professional training or studies,' and 
keeps youth "from freely available news media.' " The re­
searchers of Spiegel had unfortunately overlooked that Chris­
tian Democratic Union politj.cian Irmgard Karwatzki had pre­
viously, on May 3, 1985, been legally enjoined to cease 
making these false and defll-matory statements. "The defen­
dant [again,Der Spiegel] also did not support the content of 

EIR April 18, 1986 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n16-19860418/index.html


this assertion in the present litigation," according to the Dis­
trict Superior Court. 

• Likewise, in the first court, Spiegel was forbidden to 
assert that followers of LaRouche's "deployed, using aliases, 
an inJense telephone terror, recruited workers with house 
visits, and occasionally cast aspersions on those unwilling to 
cooperate by means absurd insinuations to their bosses." 
Since not a single concrete instance could be given for these 
vehement accusations, Spiegel had abandoned this charge in 
the first trial and had acknowledged the EAP's demand for 
an injunction. 

Anti-Semitism 'simply not true' 
• Concerning Spiegel's charge, "LaRouche also attacks 

[Henry] Kissinger occasionally because of his Jewish de­
scent," with which Mettke intended to support the claimed 
anti-Semitism, the judges decided quite unequivocally: "The 
contested statement is not true." The inept attempt to at least 
begin to give argumentation floundered miserably. The court 
did not allow itself to be misled by the "method of textual 
association" with which Spiegel, using the otherwise proven 
model of most of its exposes, arbitrarily strings together 
quotes that are as devoid of content as they are of coherence, 
!llld where, additionally, the source of the statements remains 
a mystery. Also, the Superior District Court rejected .the 
Spiegel's evidence. Jorg Mettke himself was called as a wit­
ness, and claimed to have heard from a third party, otherwise 
not described, whose identity or even existence will probably 
never be revealed, how LaRouche-concerning the when 
and where, of course, no information was given-was said 
to have made the remark ascribed to him. 

The summery judgment of the court concerning this inept 
attempt at proof: "This report is not sufficient," and yields 

"nothing tangible." 

Newspaper articles are not fact 
• The treatment of the major lie, that LaRouche occa­

sionally"consorted . .. with Black Muslims, the anti-Sem­
itic Liberty Lobby, the raCialist Ku-Klux-Klan or with all 
together," was quite shameful. Here, Spiegel did introduce 
extensive written material, "ut on closer examination these 
proved to be merely articles that were equally wild and infla­
matory, wh�se fanciful offerings Mettke had obviously used 
without discrimination. That sort of "offering of proof' was 
judged with annihilating clarity by the Superior District Court: 

"The defendant [Spiegel] supports itself in this litigation not 
on concrete facts, but on sources that make similarly situated 
accusations that are equally unsubstantiated. . . . That is not 
sufficient. . . . The defendant has otherwise not proven that 
it has exercised its duty of journalistic conscientiousness. 
The burden of proof therefore still lies with it. The quotes do 
not furnish the proof. " 

The present judgment was issued almost exactly two years 
after the publication of the contested article in Spiegel on 
March 5, 1984. It is revealing to look back at the situation at 

EIR April 18, 1986 

j 

that time. In March 1984, one year #ter President Ronald 
Reagan's historic announcement of an American beam weap­
on program (the Strategic Defense Ini6ative), it had become 
clear to Spiegel and other similarly inclined circles what a 
decisive influence LaRouche and the Fusion Energy Foun­
dation (FEF) co-founded by LaRouche had had on the initi­
ation and working out of this military program. One entire 
page of the Spiegel article in question was therefore con­
cerned with the reputation tbat FEF scientists have in univer­
sity and specialists' circles. Uneasily" Mettke stated then: 

"Nevertheless, the fusion propogandists have no lack of ac­
ceptance from the academic professiol,l." In addition, he ap­
pealed to his journalistic colleague M�thias Schulenburg of 
the German radio Westdeutschen Rundfunk (WDR), who 
had made the same complaint, and had smelled behind the 
successful FEF work a sinister LaRouche conspiracy and an 
attempt by LaRouche to get an nuclear bomb of his own. 
After the Hamburg Superior District judgment, Mettke once 
again has something in common witb Schulenburg: Previ­
ously, on June 25, 1985, the Cologne Superior District Court 
had ruled that the WDR cease making a series of charges 
made against the EAP in the broadcast in question. 

. 

Another aspect of the 1984 Spiegel piece evokes smiles 
today. Mettke gloated over LaRouche's political influence at 
that time, saying that Larouche was supported merely by a 

"politically insignificant 'National Democratic Policy Com­
mittee' (NDPe)." Since the sensationhl electoral victory of 
the NDPe candidates in the state of IiUnois, Spiegel is again 
given the lie. 

The one flaw in the District Superi�r Court's ruling in the 
EAP v. Der Spiegel case is the explanations of those state­
ments that the Third Civil Court considered as "fair state­
ments of opinion" or as cautious acceptance of utterance of 
third parties, and therefore, in both cases, as protected by the 
German fundamental law on freedom. of speech. Thus, the 
judges deliberately avoided comment on the rightness or 
wrongness of the insults that Spiegethad written, arguing 
that a political party such as the EAP must "tolerate funda­
mentally sharp and even polemical criticisms. That would 
even be valid if those sorts of statements would contribute 
nothing to a suitable formation of opinion," or if the "evalu­
ation" rested on a "subjective, possibly biased view of the 
defendant." 

It is interesting that Spiegel is not' prepared to give the 
wide room for tolerance conceded by the judgment in regard 
to criticism of its own magazine. Wh�n the counsel for the 
EAP reprimanded the underhanded tria). proceedings of Spie­
gel, in attempting to give a totally opposite interpretation to 
the meaning to a quote whose source had not even been 
identified, the Spiegel spokesman made a veiled threat of 
bringing charges against the EAP lawyer. The Spiegel lawyer 
reacted in a similarly uncontrolled manner when the London· 
trial of Spiegel v. Goldsmith was referred to. Sir James Gold­
smith had reproached the magazine, witlil, among other things, 

" "KGB propaganda techniques." 

International 49 


