
Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 20, May 16, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

\ 

NBC: friend of 

Moscow, terrorists 

by Kathleen Klenetsky 

Jf an award for "Treason in Journalism" exists, the National 
Broadcasting Corporation more than earned it May 5, when 
the "NBC Nightly News" broadcast an interview with Abul 
Abbas, in which the international terrorist vowed to bring 
terrorist violence to American soil. 

In the course of the interview, Abbas told NBC Corre­
spondent Henry Champ that President Reagan "has now placed 
himself as enemy No. I," and,threatened: "We . . .  have to 
respond against America in America itself." 

Worse than NBC's decision to provide Abbas-who is 
wanted by the. United States and other Western nations for 
masterminding the Achille Lauro hijacking-with a national 
forum to air his threats, was the agreement the network made 
not to reveal his whereabouts. 

This drew an immediate condemnation from the Reagan 
administration�and even from some media. Robert Oakley, 
head of the State Department's counterterror unit, called the 
interview "reprehensible" and added: "When news organi­
zations make arrangements to keep secret the whereabouts of 
a terrorist suspect in exchange for an interview, they are 
saying: 'We've become his accomplice in order to give him 
pUblicity. ' " 

But NBC's executives were unfazed. Lawrence Gross­
man, president of NBC News, said he was "dismayed" by 
the criticism, while his deputy, Timothy Russert, a former 
top aide to Sen. Daniel Patrick Moynihan (D-N. Y.), accused 
media critics of "competitive envy." 

NBC's decision to protect Abbas is in keeping with the 
network's standard practice. Of the three major American 
broadcasting networks, NBC has been the most brazen in its 
contempt for U.S. national security. It has also been the 
network with the closest ties to the Soviet Union. As EIR 

documented in its Oct. 16, 1984 issue, NBC reached an 

agreement with Moscow several years ago, to work with the 
Soviet Union to "change the perceptions of the American 
population about the Soviet Union," as one of the parties 
involved in the negotiations put it. 

One channel being used to that end is the Alerdinck Foun­
dation, a Netherlands-based entity with close ties to the So­
viet hierarchy, which has sponsored several conferences on 
East-West media relations, one of which took place in Mos­
cow last year. Established by Dutch moneybags Frans Lur­
vink, Alerdinck's stated aim is to promote convergence be-

EIR May 16, 1986 

tween Eastern and Western coverage of such issues as the 
Strategic Defense Initiative. Obviously, since the Soviets 
aren't going to adopt a pro-Western position on these issues, 
what Alerdinck is really working for is to have the Western 
media become even more of an outlet for Soviet propaganda . 

. This became apparent at a conferency which Alerdinck 
held in New York May 2. Co-sponsored by the New York 
University Center for War, Peace, and the News Media­
whose board of directors includes such anti-SDI luminaries 
as McGeorge Bundy, Hans Bethe, an� Kostas Tsipis-the 
meeting brought together NBC's Larry Grossman, David 
Shipler of the New York Times. Leol)id Kravchenko, first 
deputy chairman of the Soviet State Committee for Televi­
sion and Radio, and Vladimir Lomelko, the chief Soviet 
Foreign Ministry spokesman, among others, to discuss how 
to end Western press "distortions" of SQviet society, the most 
appropriate ways for journalists East a1)d West to cover arms 
control, and so forth. 

. 

Not one representative from the U �S. side criticized the 
Sovietdelegates, when they launched into venomous attacks 
against the sm, or when they insisted, as Lome1ko did at the 
press conference, that the real "disaster' is not the Chernobyl 
accident, but continued U.S. underground nuclear testing! 
Instead, the Americans leveled one criticism after ariother at 
their own country. For example, the. Times' Shipler, claiming 
that "Soviet society has changed im�ensely since Stalin's 
time," blasted American textbooks for failing to portray the 
supposedly positive changes that have taken place. 

NBC's Grossman not only particip�ted in one of the con­
ference's major panels, but also appe�ed at a press confer­
ence, where he came to the defense of the Soviet handling of 
the Chernobyl disaster. This was not unusual, according to 
Alerdinck's executive director Gerd luge. Ruge said that 
NBC "has been involved with the Alerdinck process from the 
beginning." Although Alerdinck works with the other major 
U.S. networks, "NBC has by far bee� the most involved," 
Ruge said. NBC "would like to do some major things with 
the Soviet Union. NBC is looking fOf more direct contact 
with the Soviet Union." 

Ruge said the two individuals at �BC most involved in 
the Moscow back -channel are Grossman and his deputy, 
John Angotti. Grossman is one of four members of the U. S. 
board of the Alerdinck Foundation. Angotti belongs to AI­
erdinck's East/West Media Board, a�istinction he shares 
with G. Yuskevitchus, vice-president qf Soviet TV. 

Although the Soviet delegates lied: about the Chernobyl 
incident, claiming that Moscow had fulfilled its international 
responsibilities, and accusing the We�t of fomenting "anti­
Soviet hysteria" and "disinformationl" their behavior did 
nothing to dissuade Alerdinck's WesterJ!l sponsors from going 
ahead with plans for further "dialogues," Ruge privately dis­
closed that Alerdinck has scheduled a conference to work out 
television co-production schemes, where NBC is expected to 
be heavily represented. 

National 63 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n20-19860516/index.html

