
Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 50, December 19, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

movement." From 1966-69, Henry Kissinger, formerly an 
insider on the Pugwash circuit, served on SIPRI's Scientific 
Council, and went from there to his post as U.S. national 
security adviser in 1969. Contacts between SIPRI and Kis­
singer are reportedly close to the present day. As of most 
recent available listings, the SIPRI Scientific Council in­
cludes two Soviets, Academician Fokin of the U.S.S.R. 
Academy of Sciences and Vitaly Zhurkin, Arbatov's deputy 
director at the U.S.A.-Canada Institute. There are also a 
number of Western "Trust" agents, including former Austri­
an Chancellor Bruno Kreisky. 

At least twice to EIR's knowledge, SIPRI has been under 
suspicion of being an espionage front. In August 1981, the 
office of a British-born SIPRI "peace researcher," Owen 
Wilkes, was sealed by the Swedish security police sApo, 
when he was found to possess sensitive documents on Swed­
ish air defenses and on U.S. army installations, including 
nuclear bases, in Europe; earlier that year, Wilkes had been 
given a suspended sentence by a Norwegian court, after hav­
ing been convicted of publishing details of U.S. military­
electronic communications equipment on Norwegian soil. 
Then, on Sept. 8, 1981, the Swedish liberal daily Dagens 
Nyheter published reports of close connections between a 
Czech-emigre SIPRI consultant, Theodor Nemec, and the 
Soviet military attache in Stockholm, Stanislav Makarov, 
who had been earlier expelled from Denmark and Norway, 
on suspicion of spying, and who, according to Dagens Ny­
heter, was rumored to be a military-intelligence (GRU) agent. 
The paper reported that, in the spring of 1981, Nemec had 
caused the purge from SIPRI of a researcher who had tried to 
study Soviet military installations in the Baltic. 

Will the cover-up last? 
The outlines of the Emma-SIPRI-Soviet connection are 

beginning to make their way into the press. The British Sun­
day tabloid The People published an article on Dec. 7, "Why 
Spy-Catchers Checked Emma Rothschild: KGB Links 
Feared," reporting, "Swedish security chiefs feared that a 
peace organization in which she was a leading figure could 
have been infiltrated by Russia. " 

Contacted during the week of Dec. 8, a SIPRI spokesman 
arrogantly told a caller: "The Swedish police will never let 
the Emma Rothschild story out." 

But the clampdown on the Rothschild story is becoming 
a central factor in Swedish �etectives' and politicians' anger 
at the way Holmer's team is conducting the investigation. 
And that anger extends outside Sweden. As one British source 
told this correspondent Dec. 10: "Our people here are aston­
ished by the lack of progress in the investigation over there. 
Our people feel that their opposite numbers in Sweden have 
a good idea who was responsible, but political interference 
is holding things back. The Swedes are terrified of finding 
the evidence of Russian involvement in the killing of Palme, 
which everyone knows exists. " 

EIR December 19, 1986 

A classic Soviet 
disinformation job 

A few hours after Olof Palme was assassinated, EIR identi­
fied the initial elements of what was soon to develop into one 
of the most massive deployments of a Soviet dis information 
campaign ever seen. Our daily monitoring of Soviet state­
ments identified an unusual rashness in the Soviet propagan­
da response to the murder. 

Just hours after the assassination, on March 1, Georgii 
Arbatov, the chief of the U. S. A. -Canada Institute, a Central 
Committee member, and co-founder of the Palme Commis­
sion on disarmament issues, proclaimed: "I do not know who 
killed Palme, but I know all too well who hated him .... I 
saw demonstrations against him by fascist hooligans, inflam­
matory articles, and provocations. Reaction loathed Palme." 

In the weeks that followed, Arbatov's formulation was 
picked up by Soviet-linked media and political conduits in­
ternationally, becoming, by March 18, a world-wide barrage 
of slanders and lies aimed at blaming the assassination on the 
Swedish European Labor Party (ELP) and Lyndon La­
Rouche. 

As the Stockholm police investigation unfolded, and the 
surge of press coverage in the Swedish and international 
media began to take shape, EIR analyzed the activities of 
known Soviet disinformation specialists. These were coor­
dinated with Western networks previously identified as work­
ing for, or manipulated by, the KGB. The names of two high­
level Soviet officials surfaced increasingly: Ambassador to 
Sweden Boris Pankin and Sergei Losev, director general of 
the Soviet news agency TASS. 

KGB dirty tricks: Pankin's network 
According to Soviet intelligence defectors, the KGB's 

Department D (Disinformation) was restructured in January 
1959 by then KGB chief Aleksandr Shelepin, to coordinate 
with the Central Committee of the Communist Party, the 
Committee of Information ofGRU military intelligence, and 
the KGB's departments responsible for intelligence and 
counterintelligence. 

In 1968, one year after taking over control of the KGB, 
Yuri Andropov revamped Department D, renaming it De­
partment A, and soon thereafter upgraded its status within 
the KGB organizational structure. Along with a newly recon­
stituted Department V (responsible for assassinations, sabo­
tage, and dirty tricks), it was placed directly under the KGB's 
First Chief Directorate. 

Feature 39 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n50-19861219/index.html


Sitting atop the KGB's disinfonnation apparatus is KGB 
Lt.-Gen. Boris Pankin, who headed Department A before 
arriving in Stockholm as ambassador in October 1982. Pan­
kin coordinates a group of KGB and GRU officers who could 
be best described as the "LaRouche watchers" within Soviet 
intelligence. 

One of Pankin's closest collaborators is TASS director 
Losev, who, according to Soviet sources, has been "central­
izing all the infonnation around the Palme investigation from 
his office in Moscow." Around the axis of Pankin and Losev, 
a group of Soviet journalists and authors rotates, all of whom 
are high-ranking figures in the KGB or GRU. Attacks against 
LaRouche and the CIA originate with this group. It includes 

"journalist" Vitalii Petrusenko, a nest of operatives at the 
KGB "cultural" organ Literaturnaya Gazeta-Fyodor Bur­
latskii, Julian Semyonov, Iona Andronov, and Aleksandr 
Sabov-as well as leading lights of the Soviet Culture Fund 
and the dean of Soviet "anti-fascist" researchers, Ernst Hen­
ry. 

Consider just one example of how this group's disinfor­
mation has operated against LaRouche. After Pope John Paul 
II was shot in May 1981, the KGB assigned lona Andronov 
to counteract Western exposes of the Bulgarian and Russian 
intelligence services' involvement in the assassination at­
tempt-exposes in which EIR had particular competence and 
credibility. In a July 6, 1983 article in Literaturnaya Gazeta, 

Andronov wrote: 

Wiesbaden. Dotzheimer Strasse No. 164. The West 
Gennan branch of an American subversive institution 
under the mask Neue Solidaritiit [the weekly founded 
by Helga Zepp-LaRouche-ed.]. The specialty of the 
Wiesbaden center is to infiltrate the ranks of the peace 
movement supporters and left-leaning youth organi­
zations, shadowing them and disorganizing them from 
inside. The basic method of their diversionist intrigues 
is an intensive anti-Soviet propaganda. 

Here, Andronov was using a standard KGB disinfor­
mation tactic. First, he portrayed LaRouche and affiliated 
organizations as a "subversive" CIA operation-printing 
EIR's address in Wiesbaden for the benefit of leftist terror­
ists. Second, he falsified a statement of an EIR correspond­
ent, allegedly attacking the CIA as responsible for the as­
sassination attempt against the Pope. This was intended to 
convince Western specialists that EIR was working with the 
KGB in trying to blame the CIA for the attempted murder. 

In order to trace the roots of the Soviet disinfonnation 
campaign against LaRouche and the Swedish ELP, which 
reached its peak in the aftennath of the murder of Palme, 
one has to go back to the mid-1970s. Vitalii Petrusenko, a 
close collaborator of TASS director Sergei Losev, wrote a 
book in 1976, A Dangerous Game: CIA and the Mass Media. 

He devoted six pages to attacks on LaRouche, the newspaper 
New Solidarity, and the philosophical associations which 

40 Feature 

LaRouche initiated, the National Caucus of Labor Com­
mittees (NCLC) and the Europea Labor Committees (ELC). 
Petrusenko wrote: 

In the autumn of 1975, public attention was drawn 
to a statement by Per Fagerstrom, press secretary of 
the prime minister of Sweden, in which he said that 
the NCLC representatives" e energetically compil­
ing everything they can find out about leading Social 
Democrats. . . . " 

The Swedish newspaper Aftonbladet wrote that the 
"ELC is operating as a pro-Communist group [sic], 

but in reality is a North American anti-Communist 
organization which in Sweden and other countries is 
suspected of having committed various acts of espi­
onage and sabotage." 

A number of papers, including the West Gennan 
Die Tat, reported that fonner CIA Director William 
Colby and fonner CIA Deputy Director Ray Cline had 
admitted that the CIA annually provided New Soli­

darity with $90,000 and that about 80 percent of its 
staff were CIA and FBI people. 

From such lies, it was a small step to the disinfonnation 
line against LaRouche which Arbatov, Losev, and Pankin 
put out following the Palme assassination. 

How to obtain EIR's 

dossier on Palme's murder 

The 102-page Special 

Report upon which this 
Feature was based, 

"A Classical KGB Dis­
infonnation Campaign: 
Who Killed Olof 
Palme?" was released in 
October 1986 and was 
written by William Eng­
dahl, Goran Haglund, 
William Jones, and 
Paolo Serri. 

It is available for $100 fr0m EIR News Service; 
P.O. Box 17390; Washington, D.C. 20041-0390 (or 
in Europe: EIR Nachrichtenagentur GmbH; Dotzhei­
mer Str. 166; D-6200 Wiesbaden, Federal Republic of 
Gennany). 

EIR December 19, 1986 


