Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 1, January 2, 1987

bility facing West Germany and the Northern and Southern
Flanks of NATO. On the Northemn Flank, in mid-April, the
Soviet armed forces staged a military exercise which was the
first full-scale dress rehearsal for the invasion and seizure of
northern Norway. In August, in the Odessa region of the
Black Sea, in a distinct “message” to Turkey, the Soviet
Union conducted the largest ai. borne exercises in years.

"On East German soil, Soviet forces, operating alone, held
large offensive maneuvers in early September, yet another
Russian rehearsal of a blitzkrieg against West Germany. The
Soviet forces stationed in East Germany are now not only
fully war-ready in terms of hardware, armor, supplies, air-
craft, and missiles, but are joined by elite air assault brigades
(spetsnaz), whose mission would be to seize or destroy key
command, logistics, transportation, and communications
centers far behind NATO lines in the first hours of war. On
Oct. I, with the completion of the rail ferry between the East
German ‘port of Mukran and the Soviet port of Klaipeda
(Memel), the Soviet forces in East Germany are no longer
dependent on lines of supply running through Poland.

~ Soviet blackmail is already a factor in Western Europe.
This year witnessed an escalating Soviet campaign to decou-
ple the United States and Western Europe. Through a com-
bination of plotting with anti-Western forces in the West, and
manipulating those terrorized at the prospect of a reduction
of U.S. troop strength and missiles in Germany, Moscow
began to play a “German reunification” card. The 1952 “Sta-
lin Note” has been re-activated in back-channel discussions
with West Germans.

Toward the Indian Ocean

It was exactly one year ago that two little-noted devel-
opments signaled that Moscow, from its base in Afghanistan,
was gearing up to “go for the kill” against Pakistan, and thus
bring the Russian Empire to the shores of the Indian Ocean.
In December 1985, the Soviet media openly endorsed Pathan
separatist uprisings in Pakistan’s Northwest Frontier Prov-
ince and the cause of Baluchi “freedom fighters” in southwest
Pakistan. That same month, a certain Najibullah, Afghan
KGB head and an ethnic Pathan, was promoted to Central
Committee Secretary—the position received in April 1982
by Yuri Andropov, a few months before he became the Krem-
lin boss. In April, Najibullah was installed to head the Kabul
puppet regime, under the ideological banner of a “Greater
Afghanistan,” including the cited provinces of Pakistan.

Since then, Moscow’s Pathan assets have ignited the
most serious disorders ever to hit Pakistan, as witnessed in
the ongoing violence in the port of Karachi. Nor has the
Soviet Union missed an opportunity to worsen tensions be-
tween India and Pakistan, by repeatedly accusing Pakistan of
responsibility for Sikh terrorism and for the attempts on the
life of Indian Premier Rajiv Gandhi.

Next door to Pakistan, in Iran, the Soviet Union signed
comprehensive trade and “economic cooperation” deals with
the mullahs in December. Soviet “technicians” by the thou-

EIR January 2, 1987

Moscow blames Palme
murder on LaRouche

by Géran Haglund

Although the killer who gunned down Swedish Premier
Olof Palme on Feb. 28 hasn’t been caught in the largest
Swedish police hunt ever, the curious efforts of Soviet
media and Western assets to cover up the tracks of the
assassin may reveal more about the murder than would the
arrest of the gunman himself. Like the thief crying “Catch
the thief!” pointing his finger at somebody else, the Krem-
lin is glowing red from screeching of an imaginary “con-
nection” to the Palme murder of U.S. presidential candi-
date and EIR founder Lyndon H. LaRouche, Jr.

On Dec. 12, the official organ of the Red Army, Kras-
naya Zvezda, ran a prominent page 3 article blaming
LaRouche for the murder. The Soviet military daily cited
as its “evidence” U.S. news reports that the FBI raid on
the offices of LaRouche’s associates in Leesburg, Va. had

- turned up “documents in which all details are reported

about the circumstances of Palme’s murder.”
Incidentally, those detailed documents were already
published in October as an EIR Special Report entitled, A
Classical KGB disinformation Campaign: Who killed Olof
Palme?—a report featured in last week’s EIR. :
Although the author of the Krasnaya Zvezda article
was given as “O. Vakulovski,” such a byline has never
before appeared in the Soviet military daily. Seurces re-
port the real author to be a certain Nikolai Vukolov, ac-
credited as the correspondent in Stockholm for both Kras-
naya Zvezda and the Soviet official news agency TASS.

_ A disinformation specialist of Soviet military intelli-
gence (GRU), Vukolov already co-authored an infamous
attack on LaRouche’s “connection” to the Palme murder
in No. 36 (September 1986) of the Soviet intelligence
weekly New Times, an attack inspired by aging Soviet
spy-master and disinformation specialist Semyonov Ros-
tovsky, alse known as “Emst Henry.” Vukolov also ac-
companied Soviet Central Committee propaganda chief
Aleksandr Yakovlev to Iceland, in Secretary-General
Mikhail Gorbachov’s entourage at the summit meeting.

On Dec. 8, both the Soviet Communist Party daily
Pravda and government organ [zvestia had run similar

attacks on LaRouche. All the three major Soviet dailies
~ were referring to a Dec. 4 NBC-TV broadcast as their

source, which broadcast was based in turn on leaks pro-
Continued on page 44

International 43

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n01-19870102/index.html

Continued from page 43

vided by the FBI and corrupt sources in the U.S. court
system. But neither the NBC, nor the Soviet press ever
mentioned that the allegations in the broadcast of a
“LaRouche connection” to the Palme murder "were
promptly denied by Leif Hallberg, the spokesman of the
Swedish police investigation.

The Kremlin’s propaganda mouthpieces were in fact
calling the shots in the FBI and Justice Department’s es-
calating political harassment of LaRouche. This was in-
dicated by the three new indictments issued on Dec. 16 by
the Boston grand jury initiated by Justice Department
Criminal Division head William Weld, to persecute cam-
paign committees and other associations affiliated with
LaRouche (see page 26).

Not only were the new indictments issued within days
of the Kremlin’s most recent media explosion against
LaRouche, but Assistant U.S. Attorney John Markham,
who argued for the grand jury indictments in court, is
reportedly the source of the NBC-TV lies about a “La-
Rouche connection” to the Palme murder cited by the
Soviet press, by his making available documents seized
in the Leesburg raid containing journalists’ notes on the
Palme murder investigation.

This interplay between the Kremlin and its witting or
useful fools in the West is a recurring theme of the EIR
Special Report on the Palme murder. As documented in
the report, typically, the Soviets’ first have their trusted

~ Western assets float a lie designed to divert attention from
the tracks pointing to Moscow’s own involvement in the
murder, and then those same lies are replayed in Soviet
media, citing “authoritative Western sources.”

Hours after Palme waskilled, Georgii Arbatov, Soviet
Central Committee member and head of the Moscow-
based U.S.-Canada Institute, dictated the Soviet disinfor-
mation line, including a coded but unmistakeable refer-
ence to LaRouche’s associates in Sweden. Within days,
Western media assets of the KGB’s dezinformatsia appa-
ratus were busy zooming in on this fraudulent “LaRouche
connection.” This occurred with the aid of complicit ele-
ments of the Swedish government and the large police task
force investigating the Palme murder, under the leader-
ship of Stockholm Police Chief Hans Holmér.

A jurist by profession, Holmér’s ascent within the
Swedish police has been promoted by the Social Demo-
cratic leftist party machine, to which he owes his loyalty.
The murder investigation ran by Holmér as a bureaucratic
tyranny quickly provoked fierce resistance from among
experienced layers of the police and court system. The
smell of a politically motivated cover-up began to become
undeniable, as public attacks on Holmér’s role and calls
for him to resign were issued more frequently.

44 International

sands soon will be entering Iran. In Iranian Baluchistan, on
the Arabian Gulf, Soviet military facilities have been estab-
lished.

The fraud of the “withdrawals” of Soviet forces from
Afghanistan aside, 1986 saw the greatest number and inten-
sity of Red Army offensives against rebel-held regions of
Afghanistan. If it were possible, 1986 was the most brutal of
the seven brutal years of Red Army occupation.

Great Russian chauvinism

We are now but one year away from 1988, the 1,000th
anniversary of the Byzantine model “Christianization” of the
Russian Empire. In preparation for that magical/mystical
date, arebirth of Great Russian chauvinism has been spawned
under the tutelage of Raisa Gorbachova. In August, under
her guidance, a Soviet Culture Fund was launched. The core
promoters, besides Raisa, included, Andrei Belyayev, the
new editor-in-chief of Sovetskaya Kultura—a leader in So-
viet attacks against LaRouche—the newly installed culture
minister, Vassili Zakharov, an agitprop specialist from the
Central Committee’s Propaganda Department; Zakharov’s
boss, Alexander Yakovlev, head of the Central Committee’s
Propaganda Department; Archbishop Pitirim, head of the
Moscow Patriarchate’s publishing house—whose Journal of
the Moscow Patriarchate published the slogan: “The Third
Millennium Shall Be Slavonic”; and the old “godfather” of
the ultra-chauvinist “Russian Party,” 79-year-old Dmitri Lik-
hachov, was been appointed chairman of the Soviet Culture
Fund 10-person presidium—which includes Raisa Gorba-
chova.

Choosing Likhachov was natural. In 1946, at celebra-
tions for the 800th anniversary of Moscow, he wrote that
Russia had inherited its historical mission and imperial fran-
chise as the “Third Rome” from Byzantium.

Since the fund’s creation, the stamp of Great Russian
chauvinism has been manifest in all areas of Soviet life. In
early September, Gorbachov, in a speech in the Krasnodar
region of Russia, urged all Soviet citizens to read the works
of Fyodor Dostoevsky, whom he and Raisa “often” read.
Dostoevsky, of course, is the model of a racialist, Great
Russian anti-Semite—the model of a 20th-century Nazi.

In 1985, soon after Gorbachov came to power, during a
visit to Kiev, he told the Ukrainian audience that the Soviet
Union and Russia “are the same.”

That point was made in mid-December when Gorbachov
and his number-two man, Yegor Ligachov, made a Russian,
Gennadi Kolbin, the new first secretary of Kazakhstan, re-
placing a Kazakh who had ruled there since 1964. At one
stroke, the unwritten rule since the end of the Stalin era,
whereby each republic’s party organization is headed by a
figure from the ethnic group of that republic, has been over-
thrown.

If the implications of the Krasnoyarsk are not grasped in
the West, then Gorbachov’s next quip might be that Russia
and the world “are the same.”

EIR January 2, 1987



