
Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 11, March 13, 1987

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

N orthem Flank by Goran Haglund 

Has 'glasnost' come to Sweden? 

SvenskaDagbladet, the conservative mouthpiece, complains the 
cover-up of the Palme murder wasn't good enough. 

T he reception in Sweden of the 
March 1 New York Times Magazine 
reportage on the Palme murder says a 
lot about the assassination of the 
Swedish prime minister one year ago, 
Most revealing is perhaps the re­
sponse of Svenska Dagbladet, self­
professedly the main conservative op­
ponent of the Social Democratic re­
gime. 

In a lengthy story, titled "The 
Palme Obsession," on the failure of 
the murder investigation, researched 
in Sweden by U.S. journalist Richard 
Reeves, the New York Times Maga­
zine opened the door slightly to the 
thinking of those who walk the corri­
dors of power in Stockholm, allowing 
a peek into the thinking of the Swedish 
nomenklatura, the small elite preoc­
cupied with perpetuating its own ex­
istence-and with covering up the 
Palme murder. 

Acquiring "exclusive rights for 
Sweden," Svenska Dagbladet on 
March 1 reprinted Reeves's article­
or, whatever was left of it after delet­
ing sensitive points deemed inappro­
priate for Swedish readers to learn 
about: about one-half of the original 
English version! 

The censored Swedish version kept 
the main thesis of Reeves's article, 
that Palme' s murder was related to 
Swedish meddling in the Iran-Iraq war, 
including illegal arms shipments to 
Iran. It also cited "evidence that police 
and prosecutors may have been re­
strained and perhaps misled by their 
own government, particularly the for-
eign ministry. " . 

50 International 

Reeves wrote, and Svenska Dag­
bladet repeated: " 'The truth about the 
murder?' said a Swedish official fa­
miliar with cabinet discussions, who 
also insisted on anonymity. 'Most of 
the people in the government don't 
want it. It would be disastrous for the 
foreign ministry if people knew how 
stupid we have been in the [Persian] 
Gulf.' " 

But with clinical precision, Sven­
ska- Dagbladet deleted certain other 
points of Reeves's article: those ac­
knowledging the lack of evidence sup­
porting the trumped-up charges against 
EIR founder Lyndon H. LaRouche, 
Ir., and the references to Palme' s "ro­
mantic" relationship with peacenik 
professor Emma Rothschild, the 
daughter of Britain's Lord Victor 
Rothschild, himself a member of a cir­
cle of Soviet intelligence assets known 
as the Cambridge "Apostles." Emma. 
Rothschild worked with Palme on his 
Kremlin-initiated, so-called Indepen­
dent Commission on Disarmament and 
Security Issues. 

Wrote Reeves, but not Svenska 
Dagbladet: "I was told it was' a Nord­
ic ethic' to stay away from a man's 
'private zone,' meant as a euphemism 
for other women. The press, sensa­
tionalistic as it was on other subjects, 
followed that ethic as well, refusing to 
print the name of Emma Rothschild, a 
British scholar and writer whose close 
friendship with Palme has been the 
subject of speculation in British and 
American newspapers." 

In its editorial that day, Svenska 
Dagbladet, without explicit reference 

to their censoring of the New York 
Times Magazine, published an apolo­
gy for suppressing unwanted news, 
angrily denouncing those who insist 
on publishing news that the Swedish 

i nomenklatura has decided should go 
unnoticed by the Swedish public. 

"The gravest offense so far," 
Svenska Dagbladet intoned, "oc­
curred this week on TV. Complaints 
were made that Swedish mass media 
have not reported rumors in the British 
press regarding an internationally 
known personality who cooperated 
with Olof Palme in the context of dis­
armament." This refers to an inter­
view in which two foreign corre­
spondents based in Stockholm had 
dared to indicate the significance of 
the Rothschild story . 

"Investigative journalism indeed 
is not the same thing as spreading un­
founded, loosely connected specula­
tion," Svenska Dagbladet raved. One 
cannot but note the hypocrisy of this 
concern for protecting the name of a 
powerful family, in sharp contrast to 
the Soviet-orchestrated, wild slanders 
against LaRouche and his associates, 
in which Svenska Dagbladet itself 
played an initiating role, precisely by 
inventing "unfounded, loosely con­
nected speculation" saying, for ex­
ample, that associates of LaRouche 
were involved in the Palme murder. 

While the New York Times Mag­
azine admitted that "there was no real 
evidence against GunnarSson," the first 
suspect arrested by Swedish police, 
who was falsely alleged 19 be an as­
sociate of LaRouche, Svenf'ka Dag­
bladet carefully deleted' that part of 
Reeves's article. 

The common denoniirlaior of the 
sensitive points deleted "y 'StJenska 
Dagbladet is the Soviet cOnnection: 
the Soviet intelligence-tainted Roth­
schilds and the lack of eVidence for 
Moscow's attempts' to- implicate 
LaRouche. ! 

EIR March 13, 1987 
: 

} � ;! ,.- , 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n11-19870313/index.html

