Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 11, March 13, 1987

Editorial

Vindication in Sweden

The first anniversary of the murder of Swedish Prime
Minister Olof Palme came and went on Feb. 28, and
with it, a series of events which have totally vindicated
this publication and the associates of Lyndon H. La-
Rouche, Jr. in our analysis of the wild Soviet disinfor-
mation campaign that unfolded after the murder last
year.

The first event was the publication of a New York
Times Magazine cover feature on March 1, 1987, ex-

posing the reasons why the Palme murder has remained

unsolved. The second was the resignation of Stockholm
Police Commissioner Hans Holmér, the chief perpetra-
tor of a “LaRouche link” to the crime, in the wake of
the Times article. The third was the launching by the
Swedish govemment of its own “Irangate” probe, which
will hit, as it has here, the hard core of enemies of
LaRouche and EIR.

After Palme was gunned down on the evening of
Feb. 28, 1986 on a Stockholm street, with no security
guards protecting him, a worldwide media campaign
was unleashed, trying to implicate the Swedish co-
thinkers of EIR’s founder and contributing editor, Mr.
LaRouche, in the crime. This campaign hinged solely
on the arrest of a 33-year old “suspect” in Sweden who
had once approached the European Labor Party, which
is led by Swedish collaborators of Mr. LaRouche. (The
individual had been quickly expelled from association
with the ELP some years ago, after it was discovered
that he was mentally unstable.)

Even though the suspect had no actual connection
to LaRouche and moreover, was released by Swedish
authorities due to lack of evidence against him, the
smears took on a life of their own. In November 1986
a new flurry of media speculation, worldwide once
again, was touched off by the “leak” from NBC-TV
that the October raid on offices of LaRouche-associated
publications in Leesburg, Virginia had yielded notes
on the Palme case that had been forwarded to the Stock-
holm police by U.S. Attorney William Weld’s office.

The so-called “new evidence” was reporters’ note-
books from our own investigation that EIR had launched,
naturally, in the wake of the murder! EIR’s inquiry

showed that the Swedish police, under the directon of
Stockholm Police Commissioner Hans “Clouseau”
Holmér, had bungled the pursuit and investigation of
the murderer almost beyond belief. Moreover, we
proved, the thousands of reports that found their way
into the most provincial papers, alleging a “LaRouche
connection” to the crime, all traced back to the highest
levels of Soviet disinformation services.

In a paper laying out “Investigative Hypotheses” on
the case, LaRouche proposed that the broadest benefit
of the Palme killing accrued to the political “joint-stock
company” interests of the contemporary form of the
“bi-polar arrangements” between certain wealthy
Western interests and Moscow, also known as “The
Trust.” This paper, and the wealth of evidence accu-
mulated by our investigators concerning the Palme
murder, were published in fall 1986 in an EIR Special
Report, “A Classical KGB Disinformation Operation:
Who Killed Olof Palme?”

The New York Times Magazine’s March 1 article,
although containing many new colorful details and first-
person interviews, contained nothing crucial that had
not already been reported in EIR or in the EIR Special
Report. Reporter Richard Reeves’s thesis that the mur-
der was linked to the suspicious death on Jan. 15 of this
year of Sweden’s War Matériel Inspector, and that both
killings were politically motivated to cover up Swe-
den’s role in the Iran-Iraq War, had been detailed three
weeks earlier in EIR’s “Northern Flank column (Feb.
6 issue, page 41).

Our Palme Special Report had identified that Olof
Palme had, before his murder, ordered a halt to the
illegal shipping of weapons to Iran by Swedish firms,
and moreover, had ordered a probe into “insider trad-
ing” targeting the Swedish financial/armaments indus-
try nexus which we identified as the “Northern Route”
of The Trust.

Now that some Swedish authorities appear to be
following these leads, perhaps a competent investiga-
tion can begin—one that will include, also, an inquiry
into why the Soviets, NBC-TV, et al. were so frantic
to shift attention to LaRouche.

72 National ER March 13, 1987

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n11-19870313/index.html

