Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 15, April 10, 1987

. ’
Report from Paris by ciaude Albert

Soviets to face LaRouche in court

In the suit filed by the American presidential candidate and the
European Labor Party for New Times’s defamatory article.

In a surprise move, Soviet authori-
ties, sued before French justice by
Lyndon LaRouche and the European
Labor Party in France, the Parti Ouv-
rier Européen (POE), have answered
the complaint and taken the main law-
yer of the French Communist Party
(PCF), Joe Nordmann, as their coun-
sel. Usually the Soviets, when sued
here, have the habit of “slipping away”
and presenting no legal defense—pro-
vided, however, that the relevant sub-
poenas against them, delivered via
somewhat whimsical diplomatic
channels, ever reach them at all.

In this case, the diligence of the
Quay d’Orsay (French foreign minis-
try) is as noteworthy as the Soviet re-
action, and the prospect of a public
debate between the LaRouche party
and the Soviet one.

LaRouche and the POE filed a civ-
il suit for defamation before the Paris
Court after the publication last Sep-
tember in the French edition of the
Soviet weekly New Times (published
in nine languages) of a violent five-
page slander titled “Neo-Nazis With-
out Swastika.” Among other authors,
Emst Henry, alias Semyon Rostov-
sky, a longstanding KGB expert, de-
scribed the POE as a tool of the CIA
for “subversive and terrorist opera-
tions” and paralleled the LaRouche-
associated movement in Europe to the
“Nazi party”: Same “financial contri-
butions from millionaires,” same “anti-
Soviet, anti-democratic and racist pol-
icy,” said Henry, but the POE is “even
more dangerous than the Nazis with
swastika” and is “‘capable of being used
for the assassination of progressive

personalities” such as the late Swedish
premier Olof Palme.

The nine individuals and legal en-
tities subpoenaed by LaRouche and
his associates include, besides Henry,
the co-authors of the slander, L. Be-
zymenski and K. Issakov; the two main
editors of New Times, V. Ignatenko
and L. Bytchkova; and Trud publica-
tions in Moscow. In the event the main
defendants had chosen not to answer,
writs were also issued against subsid-
iary entities such as the Aeroflot com-
pany in France and the two bookstores
distributing the weekly in this coun-
try, since press distributors are ac-
countable before the law here when
the primary defendants do not show
up in court.

In the legal briefs they have sub-
mitted, these subsidiary parties have
adopted a curious line. The counsel of
Aeroflot, the official lawyer of the So-
viet embassy in Paris, argued that since
Air France transports part of the freight
between the Soviet Union and France,
Aeroflot cannot be held responsible,
even though, as is printed in every
issue of the weekly, “Aeroflot trans-
ports New Times to all the countries in
the world.”

One of the two news agents claims
it has been carrying only one copy of
New Times every week, “for consul-
tation purposes rather than sale.” This
store has discontinued the sale of even
that single copy: “It is too political,”
the manager explains. As for the other
bookstore, the main distributor of So-
viet publications in France, their
counsel, also the Communist Party’s
Joe Nordmann, is pleading for dis-

missal of the case against them now
that the New Times journalists and ed-
itors have answered the complaint. The
latter’s legal argument is due at the
end of April.

While New Times has become a
hot potato for some in Paris, it is not
yet clear why the Soviets have chosen
to appear. Their intention should be-
come clearer by June 3, when the
hearing takes place before the First
Court of the Paris Tribunal. No doubt
the case has aroused interest in French
diplomatic spheres: In 1984, the POE
effort in favor of the Strategic Defense
Initiative, its launching of the “France
and Its Army” committee to rally
French military layers to President
Reagan’s side, had met hostility from
pacifist muddleheads of the foreign
ministry. A document describing the
POE as KGB-manipulated was circu-
lated by some services of the Quay
d’Orsay. Today’s pro-SDI Chirac
government might have had some-
thing to do with the proper delivery of
the LaRouche writs in Moscow, and
the subsequent blow to such disinfor-
mation against the POE.

New Times’ lies of last September
against LaRouche and his movement,
the type of defamation French law
treats very harshly, have been aggra-
vated by yet another serious slander
which appeared in the first March is-
sue of the Soviet weekly: Returning to
the topic of the investigation of the
Palme murder, New Times mentions
the POE “among the possible authors
of the crime,” next to “isolated fanat-
ics” and “different terrorist grou-
plets.” Such absurd charges were fun-
neled by the Soviets to Swedish press
conduits after the murder of Olof
Palme and used to feed an internation-
al campaign against LaRouche’s
movement. Several suits have been
filed here by the POE against press
organs which took up the slander.
Judgments are pending.

EIR April 10, 1987

International

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

45


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n15-19870410/index.html

