
Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 18, May 1, 1987

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Soviet diatribes 
targeted LaRouche 

by Konstantin George 

The April 21 U.S. government seizure of Leesburg, Va. 
entities politically associated with U.S. presidential candi­
date Lyndon LaRouche, followed a wave of "telegraphed" 
Soviet demands from the highest level that LaRouche's po­

litical influence in the United States be eliminated. The Soviet 
demands were transmitted via a barrage of slanders in the 
Soviet media against LaRouche. 

The attacks began in the March edition of the leading 
Soviet journal, International Affairs. with a seven-page fea­

ture libeling LaRouche as a "neo-fascist." The article was 
authored by Vladimir Pustogarov, an intimate collaborator 
of former U.S. Attorney General Ramsey Clark and corrupt 
networks in the U.S. Department of Justice (cf. EIR. April 
24, 1987). On April 21, the day of the raid, both Radio 
Moscow in Russian (domestic) and English (overseas), and 
Soviet military radio stations such as Radio Volga (East Ger­

many) began what has become a daily outpouring of slanders 
against LaRouche. Here, Moscow reactivated the 1986 slan­
ders accusing LaRouche's friends of responsibility for the 
murder of Swedish Prime Minister Olof Palme, and then' 
progressed into "covering the news" of the Leesburg sei­
zures. 

Prior to the earlier Oct. 6, 1986 raid on Leesburg, Mos­
cow had issued a six-page calumny against LaRouche in its 
multi-language international weekly, New Times. calling him 
"most dangerous" and a "Nazi without swastika." Three days 
before that earlier raid, Soviet leader Gorbachov, speaking 
in Moscow, in a code-phrase call to destroy LaRouche, de­
livered a long tirade against "Nazis without swastikas" as 
being "by far more dangerous" than the swastika variety. 

In October, when the raid occurred just prior to the Reyk­
javik summit, and now, the Soviet attacks and the raids come 
at a time when President Reagan is under strong pressure to 
adopt a "zero option" INF agreement with the Kremlin. After 
Secretary of State Shultz returned from Moscow April 16, 
the pressure on the President to approve an INF treaty with 
Moscow to be concluded this year became intense. The dan­
ger of a zero option sell-out, and its "New Yalta" redrawing 
of the map of Europe in Moscow's favor, is again very much 
alive. 

This brings us to April 21, and the latest Soviet slander 
barrage. Radio Moscow reactivated the Palme assassination 
slanders against LaRouche with broadcasts beginning at 3 

64 National 

p.m. Central European Time, i.e., 9 a.m. Eastern Daylight 
Time, after the Leesburg seiZures occurred-so tightly co­
ordinated was the timing. 

The barrage 
Radio Moscow April 21 highlighted an April 19 anti­

LaRouche slander from the Swedish daily Aftonbladet. say­
ing: "Swedish police still suspect the extremist right-wing 
European Labor Party [EAP] in the Palme investigation. 
After the crime, the party went underground. It is believed 
that some members left for the United States. The case might 
have involved foreign service agents from the CIA, South 
African, and Israeli secret services." The EAP are co-think­
ers of LaRouche. 

Radio Moscow, citing Aftonbladet. said that "inquiries 
continue into the circumstances of the assassination of Swed­
ish Prime Minister Olof Palme ... . The police are giving 
the greatest attention to the right-wing extremist group, the 
European Workers' Party (EAP) in the crime . . .. For a 
number of years this group has conducted a campaign of 
hatred and hostility . . . in Stockholm and abroad." 

The Aftonbladet slander was concocted in cooperation 
with the U.S.-based organization of thugs with Jewish sur­
names, the so-called Anti-Defamation League or ADL. The 
co-author of the slander, one Stefan Borg, is a close collab­
orator of ADL leaders, including Irwin Suall, head of the 
ADL "Fact-Finding Division" and unofficial ADL case offi­
cer against LaRouche. 

The Aftonbladet report was submitted to Radio Moscow 
by Stockholm Tass correspondent Vukolov. Vukolov, him­
self a case officer against LaRouche's Swedish associates, 
was one of the authors of a September New Times slander 
against LaRouche arid his organization. 

A nearly identical broadoast was sent out April 21 on the 
Soviet military radio station in East Germany, Radio Volga. 

Radio Moscow, in its Russian-langauge morning news 
program April 21-before the raid and continuing through 
the morning-employed the International Affairs "neo-fas­
cist" slander against LaRouche. The "Leesburg raid" story 
(quoting an AP wire) was added on to the Aftonbladet slander 
in the next morning's (April 22) broadcasts. 

A signal that this barrage was coming appeared in the 
April 17 Izvestia. which carried an article by Soviet "La­
Rouche-watcher" A. Sichev. titled "They Hated O. Palme." 
Sichev. author of past arti¢les in Izvestia slandering La­
Rouche, wrote: "Investigations into the murder . . . of Swed­
ish Prime Minister Olof Paline, now carried out for over a 
year, have called Swedish authorities' attention to the activ­
ities of neo-fascist groups." , 

Which "neo-fascist" gr()UP Izvestia had in mind, was 
unmistakably communicated by attacking "those circles who 
last year blamed Palme for trying to 'sell out Sweden to the 
USSR. ' "  This was the phrase carried in earlier 1986 Soviet 
slanders against LaRouche and the Swedish EAP. 

EIR May 1, 1987 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n18-19870501/index.html

