Eye on WaShingt()n by Nicholas F. Benton

Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 19, May 8, 1987

Editor sees threat
to freedom of press

The national president of the 25,000-
member Society of Professional Jour-
nalists went on record at a public press
conference here April 28 calling for
an independent investigation into the
charges that the government violated
the First, Fourth, Fifth, and Sixth
Amendments to the Constitution in
shutting down two publications be-
cause of their alleged links to Demo-
cratic presidential candidate Lyndon
LaRouche.

Robert Wills, president of the So-
ciety and editor of the Milwaukee Sen-
tinel, called for an investigation into
the circumstances surrounding the
government’s actions to force the pub-
lishers of New Solidarity, a twice-
weekly newspaper with a circulation
of 160,000, and Fusion, a bi-monthly
scientific journal, into involuntary
bankruptcy earlier in the month.

Wills was speaking at a press con-
ference at the National Press Club on
the subject of “the importance of a free
press” when he was asked to comment
on the government’s actions by this
reporter.

The press conference was spon-
sored jointly by the Society for Profes-
sional Journalists and the Advertising
Council, announcing a new national
ad campaign on the importance of a
free press in America. Present with
Wills were Robert Keim, national

president of the Ad Council, and John
Quinn, editor of USA Today newspa-
per. Twenty journalists and three TV
crews made up the audience.

Following a presentation of the
newspaper, radio, and TV ads slated
for their campaign, and a brief paean
to a free press by Quinn (who referred
to his own newspaper as “giving new
depth to the meaning of shallow”), I
asked Quinn to comment on a “real
case.” I described how the U.S. At-
torney Henry Hudson had gotten an ex
parte hearing before a bankruptcy
judge and an order for involuntary
bankruptcy against the publishers,
based on allegedly unpaid debts of the
allegedly LaRouche-linked compa-
nies to the government, which are in
fact still under appeal in court.

The result of the action, I noted,
was the swift shut-down of the two
publications, despite the fact that there
has not been a single conviction for a
single criminal action with regard to
anyone associated with the organiza-
tions, or LaRouche himself, for that
matter. The first move by the tempo-
rary trustees assigned by the courts
was to order the immediate termina-
tion of the publications.

Quinn could hardly brush off the
question after the speech he had just
given. He said, “I can only speak for
myself, but I think that an investiga-
tion of this would be in order. As for
a remedy, that would depend on the
outcome of an investigation.”

Wills interjected: “I can speak on
behalf of the Society for Professional
Joumnalists, and say that I think this
should be investigated. We have a
Freedom of Information Committee set
up for just such purposes and its chair-
man is in this room. We also have a
legal defense fund.”

Inanervous attempt to get the sub-
ject of the press conference back on its
original track, Keim said, “It is cases
just such as this that our advertising

campaign on behalf of a free press has
been developed to assist.”

The chairman of the SPJ’s legal
defense fund, Peter Prichard, ap-
proached me right after the briefing for
further information on the case. I was
later told by a representative of Cam-
paigner Publications, which pub-
lished New Solidarity, that Prichard
told him the size of its legal defense
fund is very small, but asked to have
a formal request for a review of the
case mailed to him.

The fact that the SPJ’s legal de-
fense fund has only a few dollars in it
is a clue that they haven’t been con-
fronted with a serious fight to protect
a free press in some time.

Visible decline
of a free press

The freedom of the American press
has eroded slowly but surely. Its most
evident form lies in the dramatic de-
cline in the number of daily newspa-
pers available to the public. Twenty-
five years ago, the average large
American city had three or four dail-
ies. Some had five or even six dailies.
Today, a city is lucky to have two.
Most, including the nation’s capital
(except for the limited-circulation
Moonie paper), have only one. Most
of those monopoly papers, including
those in the thousands of smaller towns
in America, are owned by a handful
of chains.

This is no accident. The annual
reports of the New York Council on
ForeignRelations, the arm of the Brit-
ish Round Table’s efforts to “re-colo-
nize” America, for years were ap-
pended with a detailed profile of every
daily newspaper in the United States,
including the size of its circulation and
its political persuasion. This profiling
was obviously for the purpose of
eventually controlling this medium,
and their success has been staggering.

EIR May 8, 1987

National

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

57


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n19-19870508/index.html

