Eye on Washington by Nicholas F. Benton

Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 24, June 12, 1987

Diplomat blames P.R.C.
problems on growth

Gaston Sigur, assistant secretary of
state for East Asian and Pacific affairs,
blamed domestic problems in the Peo-
ple’s Republic of China on “too-rapid
development, rather than too-slow
growth,” during a speech before the
National Council for U.S.-China
Trade here June 4. He said, nonethe-
less, that “U.S. interests are served by
the P.R.C.’s continued commitment
to economic modernization, internal
reform, and expanded negotiations
with foreign countries under the so-
called ‘open door’ policy.”

While he noted heightened ten-
sions between China and India on the
disputed Himalayan border, Chinese
irritation over what they term “resur-
gent Japanese nationalism,” and on-
going Sino-Soviet relations aimed at
reducing tensions between those two
countries, he said he felt that the
P.R.C. is “carving out an independent
path,” and will “not repeat the errors
of the 1950s, when it aligned itself
totally with the Soviet camp.”

Oil rep warns of
Persian Gulf cutoff

The president of the American Petro-
leum Institute debunked any notion
that protection of the Persian Gulf sea
lanes was not in U.S. interests, at a
press conference here June 4. Charles
Di Bona noted that while only 6% of
oil consumed by the United States
comes directly from the Gulf, the level
is over 1 million barrels per day, high-
er than at the time of the Great Oil
Hoax of 1973.

He said the majority of the current

world oil glut, about 65%, is held by
Persian Gulf producers, and even cur-
rent natural trends toward increased
consumption worldwide will push
OPEC to over 80% of its production
capacity within three to five years.

“The cushion of supply between
today’s glut and tomorrow’s danger-
ously tight markets amounts to only
about 4-6 million barrels a day,” he
said, and any disruption in current de-
liveries immediately causes the cur-
rent cushion to vanish. Given Japan’s
and West Germany’s great depen-
dence on Persian Gulf oil, he said, any
disruption “would threaten great eco-
nomic damage. Japanese and Euro-
pean buyers would rush to buy oil
wherever they could find it. Prices
would rise rapidly everywhere. More
oil would go onto the spot market.
Supplies would be restricted to other
countries, and the United States would
feel the effects of the disruption along
with Japan and Europe.”

Warning of Soviet
mobilization for space

Thomas G. Pownall, chairman and
CEO of Martin Marietta Corp., wamned
of the massive Soviet build-up in
space, and called for the United States
to “restart the engine” of its space pro-
gram to regain leadership in the inter-
national space race.

Speaking before the Space Busi-
ness Roundtable here June 4, Pownall
noted: “When we look to see how the
Soviets are doing, we find they cur-
rently have a space station in orbit, are
developing a space shuttle, that they
launch four to five times as many pay-
loads as we do each year, and possess
far heavier lift capacity than the United
States. Soviet cosmonauts have logged
more than 4,200 man-days in space—
almost three times as many as our as-

tronauts.

“Next year, the Soviets embark on
the first of a series of four missions to
Mars which are scheduled to return a
sample from its surface before the tum
of the century. Their space budget,
greater than the combined costs of our
civilian and Defense Department space
activities, has been rising 15% a year,
and a very large proportion of their
program is devoted to military purpos-
es. They have been conducting their
own SDI for years. The Soviets have
never lost track of the fact that space
is the high ground.”

Laxalt settles
libel suit

Former Sen. Paul Laxalt, a probable
candidate for the Republican presi-
dential nomination, announced an out-
of-court settlement of his libel suit
against the McClatchy newspapers at
a press conference here June 4, de-
claring the joint statement agreed to
by the two sides “a complete vindica-
tion” of his four-year-long legal fight
against C.K. McClatchy, the publish-
er of the Sacramento Bee.

The Bee published an article inti-
mating that Laxalt was involved in
skimming profits from a gambling
house his family owned in Nevada.
Laxalt claimed the Bee spent millions
of dollars trying to substantiate its sto-
ry, and if it had been able to, it would
not have approached him with the of-
fer of a settlement.

However, at the conclusion of the
press conference, copies of a state-
ment by McClatchy were handed out
at the door to Laxalt’s office, in which
the publisher said he stood by his orig-
inal story.

This is not the first time Mc-
Clatchy, a Democrat, has been sued
for libel for publishing articles with
highly charged political implications.

66 National

EIR June 12, 1987

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.



http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n24-19870612/index.html

