Eye on W&ShingtOn by Nicholas F. Benton

Click here for Full Issue of EIR Volume 14, Number 40, October 9, 1987

State Dept. peddles
Soviet disinformation

The State Department released a de-
classified, 89-page report on Soviet
disinformation Sept. 29, entitled,
“Soviet Influence Activities: A Report
on Active Measures and Propaganda,
1986-87.”

The report is designed to provide
a sampling of the array and nature of
Soviet methods to influence public
opinion outside the East bloc through
use of devious and/or lying methods.
The samples include the campaign to
accuse the U.S. defense establishment
of concocting the AIDS virus as a bio-
warfare weapon. This report also in-
cludes samples of Soviet forgeries of
letters from U.S. officials and of So-
viet “front groups” in the United States
and abroad.

However, while the report con-
tains some useful examples of Soviet
dirty tricks, it turns out to be, in fact,
more of a cover-up than a disclosure.

This became clear during a press
conference held at the State Depart-
ment to announce the release of the
report. Assistant Secretary Dr. Kath-
leen Bailey, head of the department’s
Intelligence and Research Section, re-
plied to a question by a reporter who
wanted to know why the United States
was willing to negotiate an arms con-
trol treaty with the Soviets if they were
continuing to engage in such egre-
gious, ongoing dirty tricks.

“There is no relation between arms
control and these matters,” she said.

I interjected. “What do you mean?”
pointing out that all the “front groups”
named in the report, such as the World
Peace Council, the Christian Peace
Council, and the World Council of

Churches, are actively engaged in
convincing Congress to tie the admin-
istration’s hands on defense matters,
bearing directly on arms control ne-
gotiations. “By your own admission,
these are efforts to accomplish Soviet
objectives in arms control by means
other than direct negotiations.” So how
can you say there is no connection?”

Dr. Bailey only conceded that, yes,
these “front groups” were indeed ac-
tive in lobbying Congress.

I asked why there was no mention
in the report of the single most impor-
tant example of Soviet disinforma-
tion—their lying about the Strategic
Defense Initiative (SDI), that the U.S.
system is “offensive,” and that they
don’t have a comparable program of
their own, whereas in fact they are
spending 15 times more than the
United States, including over $1 bil-
lion annually on laser research alone.

While Bailey dismissed the ques-
tion during the public portion of the
press conference by saying the report
contained only a few samples, and “its
purpose is not to be comprehensive,”
she tipped me off to the truth during a
one-on-one exchange after the close
of the press conference.

She admitted that, in fact, the
original intent was to include an entire
chapter in the report on Soviet lying
about the SDI—but that the people in
the inter-agency group responsible for
the report who were to write that chap-

ter didn’t manage to finish by the .

deadline.

“Therefore,” she said, “I had to
make the decision to get the report out,
so I went ahead with it without that
chapter.”

Needless to say, there had to be
more to it than that, given the critical
nature of the debate over the SDI both
in Congress and in arms control ne-
gotiations with the Soviets right now.
Someone decided to kill the chapter
because of how it would have influ-

enced that debate.

Bailey’s assertion of the lack of
connection between Soviet dirty tricks
and arms control negotiations was not
only artificial, but deadly.

It is clear that all Soviet disinfor-
mation campaigns should be under-
stood as “irregular warfare” opera-
tions, the same as terrorism, drug traf-
ficking, and other means of influenc-
ing events on behalf of Soviet inter-
ests. To say that these operations are
unrelated to larger Soviet objectives
contained in, for example, arms con-
trol negotiations is, frankly, unbeliev-
able.

Bailey was guilty of one more bit
of disinformation during her press
conference. She was asked by this re-
porter to comment on the case of the
Soviet attempt to pin the blame for the
assassination of Olof Palme on figures
in the United States. She answered that
a protest was made by the United States
to the Soviets for the airing of a Soviet
TV “docu-drama” earlier this year that
pinned the blame for the Palme assas-
sination on the CIA. The Soviet tele-
cast was aired in both the Soviet Union
and Sweden.

I asked her if the broadcast men-
tioned U.S. presidential candidate
Lyndon LaRouche. She lied, claiming
that it did not. In fact, the Soviet
broadcast identified LaRouche by
name, implying, in fact, that he was
the mastermind of the assassination
plot. However, for Bailey to admit this
would mean conceding that the Sovi-
ets consider LaRouche an important
target of their disinformation efforts.
This, apparently, she did not want to
do, even at the expense of the truth.

Afterward she told me she’d seen
the Soviet TV show, and had it trans-
lated for her, and that she never heard
LaRouche’s name mentioned. So, who
knows? Maybe the blame really be-
longs to the person who did the trans-
lation.

EIR October 9, 1987

National 65

© 1987 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.



http://www.larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n40-19871009/index.html

