
Click here for Full Issue of EIR Volume 16, Number 26, June 23, 1989

© 1989 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Kissinger Watch byM.T. Upharsin 

Dr. K's China policy 
blasted in Scandinavia 
In mid-May, Henry Kissinger gave a 
speech before businessmen in Malmo, 
Sweden, and advised them that, given 
the instability in the Soviet Union, their 
better bet would be to invest in the 
People's Republic of China. Less than 
three weeks later, Deng Xiaoping and 
others among Dr. Kissinger's good 
friends in theP.R.C. leadership began 
to slaughter their own population in 
Beijing, and set up police state mea­
sures that would "make the 'Ministry 
of Truth' in George Orwell's 1984 

blush," in the words of Switzerland's 
Neue Zurcher Zeitung June 11-12. 

Some Swedish influentials are 
doing something more than blushing. 
The conservative daily Svenska Dag­
bladet on June lOran a strong editorial 
attack on Kissinger. Attacks on Kis­
singer are very rare in Sweden. Kis­
singer Associates has built up strong 
ties with powerful Swedish business 
interests, including Volvo's Per Gyl­
lenhammer, and top figures in the 
Swedish social democracy. 

Svenska Dagladet said that the 
policy of U. S. President George Bush 
and Kissinger toward China is "with­
out emotion, and its precondition is 
closed diplomacy and a capability to 
isolate foreign policy from a popular 
democratic influence." The editorial 
blamed Kissinger for having started 
this cynical policy in 1972-a policy 
based on the doctrine that "dead vic­
tims and oppression preferably should 
not disturb the global game." 

The Swedish government an­
nounced on the same day that it would 
be cutting an export credit of $110 
million to China, which was ear-

EIR June 23, 1989 

marked for a project of the L.M. Er­
icsson telecommunications company. 
According to latest available infor­
mation, Ericsson is one of Kissinger 
Associates' current clients. 

Then in Denmark, on June 9, the 
paper Berlingske Tidende Weekend­
A visen carried an editorial written by 
its editor-in-chief, Toeger Seidenfad­
en. Seidenfaden criticized those who 
count over-much on the reform of 
communist systems, pointing, among 
other factors, to "the enormous prob­
lems in the [communist] societies cre­
ated by decades of ideological insani­
ty . " In response to the present terminal 
crises of the communist system, he 
stressed, Western societies' response 
is inadequate, in part because of a 
"natural inclination for stability, " 
which leads to a "cynicism in a situa­
tion where the bloodbath in Beijing 
caused worldwide disgust and con­
demnation. " 

"Even Henry Kissinger," com­
mented Seidenfaden, is transfixed by 
this idea of "stability in China-and 
in other death-struck communist sys­
tems." "Dangerous convulsions are 
before us," he warned, advising his 
readers that "the sacrifices in Tianan­
men Square were neither meaningless 
nor in vain." 

But for Chatham House, 
he's 'absolutely right' 
A counter-trend to these unprecedent­
ed attacks on Kissinger has also begun 
to develop. This was hinted at by the 
French daily Le Figaro June 12, which 
reported that Kissinger was a frequent 
visitor to Paris these days, and "was 
very active on the international scene" 
since George Bush's election. The pa­
per noted that Kissinger had breakfast 
on June 8 with Thierry de Bauce, the 
Secretary of State in charge of Inter­
national Cultural Relations. Kissinger 

was in Paris for, all or part of the June 
9-11 weekend, appearing with some 
frequency on French television, ped­
dling his line of de facto support for 
Deng Xiaoping and comrades. 

But the real center of the "Kissin­
ger Lobby" in Europe appears to be 
Chatham House, headquarters of Lon­
don's Royal Institute of International 
Affairs. Chatham House spawned the 
notorious Institute for Pacific Rela­
tions, a top agency of the London­
Moscow-Beijing "Trust" interests. It 
is also historically tied to the same 
drug-related interests in China and en­
virons, with which Kissinger Associ­
ates today is linked. At Chatham 
House, on May 10, 1982, Henry Kis­
singer swore that he had been an agent 
of the British Foreign Office and the 
Whitehall Establishment since his ear­
ly career. 

Speaking of Kissinger's present 
insistence that the West continue to 
back Deng Xiaoping, a leading Chath­
am House expert on China said June 
13: "In practical terms, he is absolute­
ly right." 

On June 14, Chatham House re­
search fellow Gerald Segal wrote an 
article for the International Herald 
Tribune, which asserted not only that 
events in China are more normal and 
stable than first seemed to be the case, 
but that the massacre by People's Lib­
eration Army forces was, in some sen­
ses, justified! "There can be no doubt 
that use of force by the PLA was ex­
cessive, but it also seems clear that the 
popular reaction was more violent than 
previously depicted by Western news 
media reports," Segal wrote. 

He insisted that "the impression 
that the whole of China is in crisis is 
overdrawn." The leadership in Beij­
ing is unified, and "may not be op­
posed to finding ways to further eco­
nomic reform." 

I.e., more shady deals with Kis­
singer Associates and friends? 

National 65 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1989/eirv16n26-19890623/index.html

