
Click here for Full Issue of EIR Volume 16, Number 31, August 4, 1989

© 1989 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Fact Sheet 

Behind the attack on 
Argentinas President 

by an EIR Investigative Tharn 

Former Secretary of State Henry Kissinger and the Cisneros 
Group of Venezuela are the central figures behind the present 
destabilization of Argentina's government and its new Pres­
ident, Carlos Saul Menem. The effort is being coordinated 
through the Project Democracy apparatus, whose CIA-backed 
"secret government" gained notoriety for trading arms for 
hostages with Iran's Ayatollah Khomeini, and revolves around 
a scandal involving Menem's newly appointed finance min­
ister, Nestor Rapanelli. 

Rapanelli took office on July 15, following the unexpect­
ed death of Menem' s first finance minister, Miguel Roig, on 
July 14. 

In Ibero-America, the Project Democracy apparatus is 
determined to eliminate those national institutions which stand 

in the way of U. S. strategic arrangements with the Soviet 
Union. These include the armed forces, nationalist political 
movements, and even the Catholic Church. 

It is likely that Henry Kissinger's highly publicized trip 
to Caracas on July 5-6, and his subsequent visit to Buenos 
Aires July 8 for Menem's inauguration, was to coordinate 
this campaign. Kissinger's trip to Venezuela was organized 
by Gustavo Cisneros, whose family's involvement in money 

laundering and other drug-related activity was documented 
in the book Dope, Inc. and its Spanish-language version 
Narcotrafico, S.A., both published by EIR. Among other 
things, Kissinger's trip to Caracas was intended to strengthen 
Cisneros's influence inside the cabinet of President Carlos 
Andres Perez. 

On July 18, Caracas media reported that Rapanelli, the 
executive vice-president of the Argentine grain cartel Bunge 
and Born was implicated in a multibillion-dollar fraud scan­
dal in Caracas, which occurred when he worked as a director 
of the Venezuelan grain-importing consortium, Gramoven, 
from 1984-88. Bunge and Born holds stock in the Venezuelan 
company. 

Gramoven is charged with overbilling and fraud in its 
dealings with Recadi, the Venezuelan agency which deter­
mined who would receive U.S. dollars at preferential rates 
(rather than at the free-market rate) to pay for imports. Ven-

48 International 

ezuelan Judge Guillermo La Riva L6pez issued an arrest 
warrant for Rapanelli on May 26, but Rapanelli's involve­
ment became front-page news only after he was named to 
Menem's cabinet. 

Destroy national institutions 
The scandal's objective inside Argentina is to create the 

conditions under which any nationalist elements which might 
help shape policy for the Peronist government can be de­
stroyed. A major target is Col. Mohamed Ali Seineldfn, 
leader of the army's nationalist faction for whom Henry Kis­
singer holds a particular hatred. Under the guise of offering 
his "assistance" to Carlos Menem, Kissinger's objective in 
traveling to Buenos Aires was to tell the new President to 
take action against Seineldfn. 

Kissinger has vented his rage against the military leader 
before. In a 1984 trip to Argentina, Kissinger warned Argen­
tina's authorities to be on the alert against the possible emerg­
ence of "new Qaddafis" from inside the armed forces, a crude 
refererence to Colonel Seineldfn, whose nationalism and 
strong Christian faith are seen by the Kissinger gang as "fa­
natic." The July 2 1  Washington Post carried the same mes­
sage. The Post praised the steps the new President has taken 
to deal with Argentina's economic crisis, but warned "Me­
nem has to deal with an army that . . . is full of ambitious 
officers who like to play around in politics." 

The Venezuelan angle 
The Recadi scandal inside Venezuela is itself suspect. In 

1986, a Venezuelan Senate committee investigated the affair 
and closed it officially. But in March and April of 1989, 
Judge La Riva reopened the case and issued arrest warrants 
for several Venezuelan executives and for Nestor Rapanelli. 
The publicity given the case by Venezuelan media has served 
to divert public attention away from the severe austerity pro­
gram imposed by President Carlos Andres Perez, and from 
any suggestion of involvement by former President Jaime 
Lusinchi and the ruling Democratic Action (AD) party, under 
whose government the misconduct occurred. 

Statements issued by Venezuelan media and political fig­
ures, many of them linked to the Cisneros group, have con­
tributed to the creation of a violently anti-Argentine and anti­
Menem environment inside that country. 

The following points are relevant to the Cisneros family's 
role in this case: 

• Nicomedes Zuloaga, one of Gramoven's executives 
who is also charged in the case, reported that the U.S. em­
bassy in Caracas was directly involved in providing pricing 
data subsequently used in a separate university study to 
"prove" that Gramoven had spent $5 million more than it 
should have for grain imports between 1984 and 1986. The 
Cisneros clan maintains close ties to the U.S. embassy, 
through media magnate Jose Rafael Ravenga. 

EIR August 4, 1989 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1989/eirv16n31-19890804/index.html


• In an interview published in the July 20 Diario de 

Caracas, Zuloaga strongly defended Nestor Rapanelli, and 
remarked that attacks on the Argentine minister were "ill­
intentioned rumors invented by the Cisneros." In an early 
June interview, Zuloaga pointed out that any competent in­

vestigation of Gramoven must also include an investigation 
of Gustavo Cisneros, who served on the consortium's board 
at the same time as Zuloaga, but who, curiously, has not been 
charged in the case. In the same interview, Zuloaga pointed 
to the role of Venezuelan Sen. Carlos Tablante, of the leftist 
Movement for Socialism (MAS), who is leading the congres­

sional investigation of the Recadi affair. "You should ask 
Tablante who finances him," Zuoloaga said. 

• Tablante is "owned" by the Cisneros clan. On their 
orders, following the 1985 raid on EIR's Caracas office, he 
set up an "anti-drug" committee, as a cover for the Cisneroses 
having been named in EIR's book Narcotrafico, S.A. That 
raid resulted in the banning of the book in Venezuela. 

• Arpad Bango, a top Cisneros agent, is one of the fig­
ures "collaborating" with Carlos Tablante in the investigation 

of Gramoven, according to the June 7 issue of Diario de 

Caracas. In 1985, on Gustavo Cisneros's orders, Bango 

prepared the raid against EIR' s Caracas office, which resulted 
in the arrest and subsequent expUlsion of its correspondents 
from Venezuela, and the banning of the book Narcotrafico, 

S.A. 
• Zuloaga has charged that the "extreme left" is behind 

the attack on him. A June 2 article in the Caracas daily El 

Nacional reported that Judge La Riva L6pez, who issued the 
arrest warrant for Rapanelli, was forced out of the Venezue­
lan armed forces in the early 1970s because of his pro-Com­
munist sympathies, and his stated refusal to combat the guer­
rillas. La Riva was repeatedly investigated for refusing to 
obey orders, and was reportedly involved in a plot to assas­
sinate then-President Rafael Caldera. According to Agence 
France Presse, Argentine deputy Eduardo Varela Cid has 
charged that La Riva is also involved in drug trafficking. 

• Venezuelan journalist Jose Vicente Rangel, a leftist 
with ties to Moscow and Havana, is among those attacking 
Rapanelli and Menem, claiming in the July 22 issue of the 
Caracas daily El Nacional that this is a case "which has to do 
with corruption and the administration of justice in Latin 
America," and chastising Carlos Menem for "overreacting" 
in his defense of his finance minister. 

An 'orchestrated' scandal 
President Menem charged on July 20 that the attacks 

against Rapanelli were "orchestrated" and an attempt to in­
terfere with Argentina's economic development plans and 
the reconstruction of its devastated economy. Menem com­
mented that "I wouldn't be surprised if these accusations 
originated with the Fundaci6n Plural, linked to the govern­
ment of [former President] Raul Alfonsin." 

ElK August 4, 1989 

• Venezuela's Diario de Caracas, the paper which 
launched the July 18 attack on Rapanelli, was founded by 
two violently anti-Peronist Argentines: Tomas Eloy Martinez 
and Rodolfo Terragno, the latter public works minister in 
Alfonsin's cabinet. Menem noted that the Fundaci6n Plural 
"may have used that foreign paper [Diario de Caracas], 

founded, among others, by ex-Minister Terragno." 

• Terragno, when he resided in Caracas some years ago, 
served as an adviser to Carlos Andres Perez. 

• Eloy Martinez is a leading member of the Fundaci6n 
Plural, one of several organizations set up under the Alfonsin 
government to promote the International Monetary Fund's 
brand of "democracy." These include the Fundaci6n Arturo 

Illia, the Fundaci6n para el cambio en democracia (Founda­
tion for Democratic Change), and the Fundaci6n para la 
concertaci6n del crecimiento (Foundation for Harmonization 
of Growth), all of which work closely with Project Democ­
racy's major asset, the Democratic Party's National Demo­
cratic Institute for International Affairs (NDI), funded by the 

National Endowment for Democracy. 
• In April of 1987, the Fundaci6n Arturo Illia helped 

NDI organize a major conference in Buenos Aires on the 
topic of "constitutional reform," attended, among others, by 
former U. S. Vice President Walter Mondale, Carlos Andres 
Perez, and Alfonsin. "Constitutional reform" is one of Proj­

ect Democracy's codewords for launching attacks on the 
nation-state, and promoting parliamentary systems over those 
of constitutional democracies whose "strong executives" are 
viewed as troublesome obstacles to their policies. 

• NDI sponsored the December 1988 conference in San­
to Domingo, entitled "Civil-Military Relations: The Case of 
Argentina." Attended by representatives of the Arturo Illia 

Foundation, among others, the conference's primary topic 
was how to further dismantle the institution of the armed 
forces, and eliminate nationalist tendencies, under the guise 
of making them "more democratic." 

• Tomas Eloy Martinez writes for El Periodista in Bue­
nos Aires, a pro-Soviet publication which has repeatedly 
attacked the institution of the armed forces, and particularly 
singled out Col. Seineldin. Following the January 1989 ter­
rorist attack on the La Tablada military base in Buenos Aires, 
Eloy Martinez and El Periodista defended the Trotskyist 
group Movement of All for the Fatherland (MTP), whose 
members led the assault, and accused the military of violating 

the terrorists' human rights. 
• It was El Periodista which lent credibility to charges 

by MTP lawyer Jorge Banos that Seineldin and Carlos Me­
nem were "plotting a coup" to overthrow then-President Al­
fonsin, a charge which became the justification for the armed 
assault on La Tablada. At that time EIR reported on the 
MTP's links to the CIA's Central American drug-trafficking 
apparatus, through such figures as Nicaragua's Eden Pastora 
and fugitive narco-banker Robert Vesco. 

International 49 


