giikInvestigation

Click here for Full Issue of EIR Volume 17, Number 32, August 10, 1990

The Palme murder coverup:
the case of Pat Lynch

by Herbert Quinde

Italian investigators charged with responsibility for probing
possible U.S. CIA involvement in the Feb. 28, 1986 assassi-
nation of Swedish Prime Minister Olof Palme would do well
to focus their investigation on the National Security Council-
housed “Get LaRouche” strike force. It was that group of
intelligence community operators—including career CIA
man Walter Raymond, President’s Foreign Intelligence Ad-
visory Board member Henry Kissinger, Propaganda 2-linked
NSC consultant Michael Ledeen, NSC staffer Roy Godson,
Wall Street “spook” John Train, NBC producer Pat Lynch,
and “former” CIA employee and Anti-Defamation League
hatchet Mira Lansky Boland—which out of the Reagan-Bush
White House coordinated an elaborate coverup of the Palme
assassination.

The key to the coverup program was the knowingly fraud-
ulent claim that the American statesman Lyndon H.
LaRouche, Jr. was behind the Palme murder, a lie that was
encouraged from the moment of the assassination by such
leading Soviet government figures as Georgi Arbatov, then
Moscow’s chief “America expert.”

Within hours of the shooting, Arbatov gave an interview
to Radio Moscow in which he “signaled” that Moscow would
cooperate with a coverup so long as the crime was pinned on
“extreme right-wing elements.” Within days, Arbatov and
other Soviet spokesmen were speaking much more precisely
about Lyndon LaRouche and his associates in the Swedish
“European Workers Party” (actually named the Swedish La-
bor Party).

The “Get LaRouche” strike force was formally consti-
tuted in April 1983 as the result of a years-long campaign by
Henry Kissinger to erase LaRouche’s influence on Reagan
administration policy by having the political economist
framed up and jailed. The fact that the black propaganda

56 Investigation

effort was launched within weeks after LaRouche’s Strategic
Defense Initiative proposal was publicly adopted by Presi-
dent Ronald Reagan is suggestive of Soviet coordination
from the very outset.

According to court testimony and other eyewitness ac-
counts, Wall Street investment counselor John Train hosted
aplanning meeting at his New York City townhouse to launch
a broad-based propaganda offensive against LaRouche to
create the proper political climate for the eventual frameup.
Strong circumstantial evidence suggests that Train was as-
signed the coordinating role in the effort as part of a secret
NSC propaganda program euphemistically called “Public Di-
plomacy” which targeted opponents of the Reagan-Bush ad-
ministration’s Iran-Contra fiasco. Walter Raymond headed
the “Public Diplomacy” program as part of his responsibil-
ities as the NSC liaison to the U.S. intelligence community.

Raymond NSC associate Roy Godson, a longtime
LaRouche-hater, formally attended the Train session on be-
half of the government. NBC producer Pat Lynch, the ADL’s
Mira Lansky Boland, Dennis King, and a dozen or so other
“journalists” also participated.

It was NBC’s Pat Lynch and Mira Lansky Boland’s boss
at the ADL, Irwin Suall, who later linked up with the Soviet
government to poison the Palme assassination probe with the
confetti attacks on LaRouche.

In all high-level political assassinations, the coverup is
an integral part of the killing, usually planned in advance.
The trail of the assassins is always illuminated by studying
the forces that converged on covering up the act. In the case
of the Palme murder, the fact that the coverup was conducted
by a task force of the Project Democracy apparatus which
was then scrambling to conceal a foul East-West trail of arms
smuggling and dope trading is relevant. Even more to the

EIR August 10, 1990

© 1990 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1990/eirv17n32-19900810/index.html

point is the fact that “Get LaRouche” strike force coordinator
John Train was multiply linked to the Swedish Bofors inter-
ests who were at that very moment being probed by Palme
for their role in the arming of Iran.

Pat Lynch, ‘vigilante journalist’

To aid the Italian and other investigators probing the
possible CIA ties to the Palme murder, EIR offers the follow-
ing account of the strike force operation—focusing for dos-
sier purposes on one of the leading players in that secret
government operation—Patricia Lynch, a television produc-
er nominally employed by NBC News.

Lynch faces charges, in a $30 million lawsuit filed July
6 in Illinois by Lyndon LaRouche and two associates, of
conspiring to extort money from anelderly political supporter
of LaRouche’s, Mrs. Harriet Driver. The suit says that Lynch
attempted to coerce Driver into giving false testimony against
two friends of LaRouche. A malicious “robbery” prosecution
was immediately dropped against these friends, as soon as
they subpoenaed portions of Lynch’s videotaped interviews
with Mrs. Driver as part of their defense (see EIR, July 20,
1990, p. 59).

On March 18, 1986, less than three weeks after Palme
was gunned down in Stockholm, Pat Lynch weighed in by
helping to throw investigators off the trail of the real assas-
sins, who to this day have yet to be brought to justice. NBC
Nightly News broadcast an item by Lynch’s colleague Brian
Ross reporting that a Swede allegedly linked to LaRouche
was the leading suspect in the assassination. Irwin Suall, the
head of the Fact Finding Division of the Anti-Defamation
League, was interviewed, avowing that it was conceivable
that a person affiliated with LaRouche could commit such a
crime.

Earlier in the day, Lynch had telephoned the CIA in
Washington and wanted “to tell PAO [Public Affairs Officer]
that a member of Lyndon LaRouche’s organization is being
accused of involvement in the murder of Sweden’s Prime
Minister Palme,” according to an entry in a CIA log obtained
by EIR.

The same day, an EIR journalist contacted the CIA. The
log entry reads, “The Executive Intelligence Review and the
CIA are victims of a Soviet disinformation campaign. Victor
Gunnesson [sic], who has been arrested in the assassination
of Swedish Prime Minister Palme, is portrayed as a member
of the European Workers Party—allegedly connected with
LaRouche outfit.” The CIA response to EIR’s call, according
the log entry, was “Cannot find anyone here interested in
talking to EIR. We of course would vehemently deny that
the CIA had any connection with Palme’s assassination.”

Strike force gears up

By later that very same day, American political pundits
were apoplectic, as two LaRouche-affiliated candidates for
statewide office in Illinois won the Democratic primary for

EIR August 10, 1990

lieutenant governor and secretary of state, establishing that
the LaRouche wing of the Democratic Party was potentially
unstoppable as a factor in national politics—something al-
ready known to Democratic Party pollsters, as well to U.S.
intelligence operatives politically associated with then-Vice
President and former CIA director George Bush.

The “Get LaRouche” strike force went into high gear
to undermine the political as well as the financial base of
LaRouche’s movement. For the next several weeks, tens of
thousands of news articles labeling presidential candidate
LaRouche a “political extremist” littered the American politi-
cal landscape. In May, a key piece in the disinformation
campaign was printed in the Wall Street Journal. Its theme
was the canard that LaRouche and associates were exploiting
the elderly by soliciting political contributions from them—
the subsequent pretext for the judicial persecution of
LaRouche. Co-authored by Lynch and professional
LaRouche-hater Dennis King, the Journal article was pub-
lished through the intervention of John Train, the Anglo-
American “spook” investment banker who was playing a
coordinating role in the witchhunt.

Although the U.S. media temporarily forgot the “Palme
affair” as they attempted to contain the growing perception
that LaRouche might indeed be a viable presidential candi-
date in 1988, the Soviets did not. Article after article ap-
peared in the Soviet and Soviet-influenced press naming
LaRouche and associates as likely authors of the Palme kill-
ing. Vremya, a Soviet TV news program, on March 21,
1986, denounced the Swedish police for releasing Viktor
Gunnarsson when it was clear that he was not the assassin.
On the Vremya program, the announcer characterized
LaRouche’s Swedish friends as an “international pro-fascist
organization.” The mill continued to grind for months in
multiple articles in Izvestia, Krasnaya Zvezda, the Polish
weekly Polityka, and the French Communist Party daily
L’Humanité, among others, where on occasion LaRouche
would be named as somehow behind the killing, in cahoots
with or on behalf of the CIA. The Soviet weekly New Times
of Sept. 15, 1986 highlighted the Palme affair in an anti-
LaRouche pastiche titled “Nazism without the swastika.”

The Soviet press campaign went so far as to present a
crude one-hour “docu-drama” about Palme’s killers on Jan.
27, 1987, in which a Russian actor portrayed LaRouche as a
jackbooted neo-Nazi.

Seemingly inspired by the Soviet media’s example, Pat
Lynch produced another “scoop” on LaRouche and the Palme
affair. On Dec. 4, 1986, nine months after the murder, with
still no suspect in Swedish custody, NBC Nightly News
broadcast a report that the notebooks of an EIR editor, seized
by federal authorities in the 400-man assault on Oct. 6-7,
1986 on the offices of companies which published
LaRouche’s writings, had been turned over to Swedish police
authorities in connection with the Palme inquiry. The sensa-
tionalist account reported that entries in the notebooks, which

Investigation 57



were to be part of the evidence in the now-famous Boston
trial of LaRouche and associates, referred to Viktor Gunnars-
son, the suspect who had been released by Swedish authori-
ties. In fact, such entries did exist, as reporter’s notes prepa-
ratory to a special report EIR published in October 1986
entitled “A classical KGB disinformation campaign: Who
killed Olof Palme?”

Former LaRouche prosecutor John Markham made the
astounding revelation in a court hearing in Roanoke, Virgin-
ia, that Pat Lynch, who apparently is not a U.S. government
official, called him to say that Swedish police officials were
enroute to the U.S. and that he, Markham, and his employer,
the U.S. Department of Justice, had better have the note-
books ready for inspection. The FBI and the DoJ complied.

The malicious intent of Lynch’s ploy, as well as the bad
faith displayed by the DoJ/FBI complicity, is evident in the
sequence of dates. The Swedish police were given the note-
books in December 1986. EIR’s 100 page-plus Special Re-
port, which was a full exposure of the JFK-assassination-
style coverup of Palme’s murder, had already been published
and widely distributed throughout major Western capitals,
including Washington, D.C.

Almost ten months after Palme’s murder, it was clear
there was no “LaRouche angle” to the investigation. Only
Pat Lynch, the Soviet KGB, the U.S. Department of Justice,
and the ADL thought so. The day after the December 1986
NBC “news” broadcast, a UPI wire from Stockholm reported
that the police denied the existence of a link to LaRouche,
and further complained about the pressure being put upon
them by NBC to target LaRouche and his friends.

The wire read in part: “There is a disproportionately great
interest among journalists in the United States in one of the
leads we have followed up during the investigation. Every
time NBC or some other agency from the United States calls
us about this we look at each other at police headquarters and
say, ‘Oh no, not again.’ ”

The ADL’s input

Lynch had zealous backup from the tax-exempt Anti-
Defamation League in her “active measures” campaign. Ir-
win Suall, a right-wing social democratic operative linked to
the U.S. State Department-funded National Endowment for
Democracy, the “legal” arm of North’s Project Democracy
apparat, as well as the head of the ADL’s “counteraction”
team, worked to pin the Palme murder on LaRouche.

Three days after the NBC broadcast, the Dec. 7, 1986
edition of the New Orleans Times Picayune reported that
Suall described Gunnarsson as “not a hard-core member” but
a “sympathizer” of LaRouche’s Swedish group. Gunnars-
son’s only affiliation with LaRouche had been his signature,
one among thousands, on a political petition circulated by a
pro-NATO party influenced by LaRouche’s ideas—some-
thing Suall had to know: “Suall said he visited Stockholm
last summer,” reported the Times Picayune, “to look into

58 Investigation

LaRouche’s operations there and was questioned by Swedish
investigators. He said he was later questioned by a Swedish
consul official.

“Suall said he gave the FBI a written report on his findings
but that nothing in that report shed any light on the assassina-
tion.” The Louisiana daily also reported that Suall had helped
Swedish authorities in locating an American member of the
European Labor Party in the U.S. who allegedly “disap-
peared” after the Palme killing.

It is of historical note that NBC News played a pivotal
role in ensuring that the assassination of President John F.
Kennedy was never resolved, according to researchers who
have spent years reviewing the case. It was an NBC hatchet-
job news segment on New Orleans District Attorney Jim
Garrison that served to undermine the most productive in-
vestigative leads that could have gotten to the bottom of the
complex plot that altered the course of American history.

National security fantasies
and the LaRouche prosecutions

Hiding behind “freedom of the press,” producer Lynch
has done her best over the years to perpetuate the bogus and
spiteful theme that LaRouche and associates were in the habit
of assassinating people and kept secret Swiss bank accounts
for such activity. Throughout the investigation, grand jury,
and multiple trials of LaRouche and his associates, prosecu-
tors such as Assistant U.S. Attorney Kent Robinson were
substantially driven by such wild “national security” fantasi-
es to convict him, according to sources close to the case and
internal documents declassified by the CIA.

As early as March 4, 1984, the “First Camera” show on
NBC aired an “exposé” by Pat Lynch, aimed at undermining
LaRouche’s policy influence at the White House. Lynch pro-
duced a segment for “First Camera” which included an inter-
view with a professional FBI snitch who had previously co-
operated with NBC in sabotaging the JFK assassination
investigation. Gordon Novel appeared on camera with his
face and voice electronically masked and made the ludicrous
statement that he had information that LaRouche had ordered
the assassination of President Carter, members of his cabinet,
David Rockefeller, and Joseph Luns, then NATO secretary
general, among others via radio-controlled bombs installed
in the world leaders’ private phones!

On May 1, 1986, Lynch again produced a “news” seg-
ment in an attempt to revive the “LaRouche angle” in the
Palme affair. Forrest Lee Fick, a stringer for the CIA and the
FBI, appeared on the segment charging that a LaRouche
associate had ordered him to set up the assassination of Henry
Kissinger. After both broadcasts, government officials were
contacted by LaRouche spokesmen, who were assured that
the charges were considered spurious.

Although Lynch appeared to be retailing Soviet disinfor-
mation, it is curious that she bragged on numerous occasions
in candid conversation that much of her information on

EIR August 10, 1990



LaRouche was obtained from the CIA. According to one
report, she averred that James Jesus Angleton, the former
head of the CIA’s counterintelligence division and a darling
of both British and Israeli intelligence, was one of her best
sources.

Only more than three years after the fact, in late summer
1989, with LaRouche imprisoned, did the truth start to sur-
face in the Palme case. On Aug. 24, the Swedish daily
Expressen was headlined, “Soviets knew that Palme was
going to be murdered.” The New York Tribune of Aug. 28
picked up the story under the title, “Soviets knew of Palme
murder plot early, may be involved too, Swedes say.” The
Washington Times carried a small item on the story on Sept.
1. The Washington Inquirer, a weekly in the nation’s capital,
on Sept. 8 ran a bold headline: “Palme murder coverup—
Soviet role revealed.”

The gist of the stories was that the Swedish government
had been suppressing audio-surveillance tapes made by
Swedish counterintelligence officers of a senior Soviet diplo-
mat stationed in Stockholm who was known to be a Soviet
spy by Western intelligence agencies. The bugged conversa-
tion was made the night Palme was killed. The Swedish
translator of the audio-tape had written a report, also sup-
pressed, saying that “the intonations and other peculiarities
in the conversation showed the Soviets had both initiated and
carried out the murder,” according to Expressen.

Former Polish Ambassador Zdzislaw Rurarz, who had
worked for Soviet intelligence and defected in Tokyo in
1981, told the Washington Inquirer that he “always suspected
the Soviets of being behind the Palme assassination. He
pointed out that they had produced a slick film that was shown
throughout Europe that put the blame on the CIA and the
Lyndon LaRouche organization to divert attention from their
own culpability.”

But Swedish officials made another startling revelation.
They admitted that the audio-tape had been made available
to U.S. intelligence as well as the intelligence agencies of
other NATO countries, within hours of being recorded the
night Palme was killed.

Although this was a political bombshell suggesting that
under the “peace-loving” leadership of Mikhail Gorbachov,
a Western head of state could have been assassinated under
Soviet auspices, not a peep was heard from the White House,
the Department of Justice, the State Department, or the CIA.
Pat Lynch and NBC did not cover the story even after it broke
in 1989. Irwin Suall’s “anti-communist” posturing ADL,
which almost daily issues a press release, never addressed
the story.

The Project Democracy operatives at the United States
Information Agency (USIA), who are paid by taxpayers to
diagnose and counter Soviet disinformation, did nothing,
although informed of the story by EIR. Walter Raymond,
number-two man at USIA and a former specialist in political
propaganda at the National Security Council, didn’t lift a

EIR August 10, 1990

finger. Herbert Romerstein, another Project Democracy
agent and ADL asset whose official duty was to counter
Soviet disinformation, told EIR it was not his job to clear
LaRouche of the malicious slander even though he possessed
all the information to do so.

Raymond, as indicated above, was in charge of the “pub-
lic diplomacy” dirty-tricks program to protect the Iran-Contra
arms- and drug-peddling apparatus identified with Oliver
North from public scrutiny and criticism. Raymond has been
named in court testimony by former Reagan-era NSC execu-
tive staffer Richard Morris (see EIR, May 25, 1990, p. 58)
as one of the senior operatives from the CIA, who, while
assigned to the NSC, led a campaign of defamation accusing
LaRouche of being a communist—in order to protect Project
Democracy’s Contra operations.

Who really wanted Palme dead?

On Aug. 30, 1989, the New York Tribune was the only
publication after EIR to ask the question headlined in its
front-page story: “Did West hide Soviet role in Palme slay
plot to aid détente?” In many ways, despite ignorant popular
perceptions of Oliver North’s “freedom-loving” activities,
the Iran-Contra affair was part of the international political
foreplay which has put Bush and communist leader Gorba-
chov politically in the same bed.

In mid-1985, as the Iran-Iraq war raged, agents of Kho-
meini fanned out across the globe to purchase weaponry.
Prime Minister Palme, under United Nations auspices had
assumed the task of trying to negotiate a settlement between
the two Persian Gulf states. In June 1985, a scandal pulled
the rug out from under Palme when it was discovered that a
Swedish ordnance manufacturer, Bofors Industries, had been
secretly selling tons of weapons and explosives to Iran.
Palme ordered a crackdown on Bofors exports to Iran. About
the same time, Oliver North and his NSC compatriots discov-
ered Iranian “moderates” who were suddenly happy to trade
American hostages in Lebanon for weapons.

Of interest to serious investigators might be the bizarre
fact that Pat Lynch’s cohort in attacks on LaRouche, John
Train, is financially linked to Bofors and the extended inter-
national gun-running network that was raking in profits
through its illegal sales to Iran.

Bofors is a wholly owned subsidiary of Nobel Industries,
whose majority shareholder, Erik Penser, is also a major
stockholder of the recently reorganized Swedish financial
institution PKBanken. During the late 1980s, the Wall Street
investment firm, Train, Smith Counsels, of which Train was
75% owner, was sold to the English Trust Co. of London.
The British firm got 50% of Train’s business, and English
Trust was in turn acquired as a wholly-owned subsidiary of
PKBanken.

It was Penser who facilitated the financing for Karl Erik
Schmitz, the Swedish arms merchant who coordinated Bo-
fors shipments to Khomeini.

Investigation 59



