
Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 31, August 16, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Australia Dossier by Lydia Cherry 

Hollinger takeover bid in Melbourne 

The corporation whose purchase of the 'Jerusalem Post' ushered 
in the Sharon war cabinet is now staking out turf in Australia. 

T he Hollinger Corporation of Con­
rad Black, owner of the London Daily 
Telegraph and the Jerusalem Post, is 
now engaged in a takeover bid for The 
Age newspaper in Melbourne, Austra­
lia, and the entire Fairfax Group of 
newspapers. On July 28, Black met 
with Prime Minister Bob Hawke and 
other senior cabinet ministers to make 
the case for the purchase of the Fairfax 
group, and Black said after the meet­
ing he was sure Hawke would not 
apply anything other than "reasonable 
criteria" to the decision. Black has 
dismissed critics of the proposed deal 
as "paranoids." 

The takeover bid has sparked a 
controversy in Australia for two rea­
sons. One is Hollinger itself. The 
megacorporation is one of the chief 
operational agencies for the Anglo­
American establishment, as its board 
of directors would indicate: former 
U.S. Secretary of State Henry Kis­
singer, former British Foreign Minis­
ter and NATO Secretary General Lord 
Peter Carrington; and Peter Bronf­
man, cousin of Seagrams-DuPont 
magnate Edgar Bronfman, president 
of the World Jewish Congress. 

Black himself is reportedly a sec­
ond-generation British Intelligence 
financial warfare specialist who was 
sponsored by one of Her Majesty's 
leading wartime spymasters, Edward 
Plunket Taylor. 

The second problem is that Hol­
linger's partner in the deal is Austra­
lian multimillionaire Kerry Packer. 
Australian critics of the buy-up point 
to Packer's potentially huge grip on 
an increasingly concentrated media 

58 International 

industry in Australia. With the excep­
tion of the Fairfax Group, Australia's 
media is already controlled either by 
Rupert Murdoch or by Packer. 

Packer is suspected among many 
Australian intelligence circles of 
involvement in the dope trade cen­
tered in the Far East. In the early 
1980s, the parliamentary Costigan 
commission conducted an extensive 
investigation into Australian illegal­
drug trafficking. The commission's 
vow was to "go after the bosses." 

In informed circles the "bosses" 
were known to have meant Kerry 
Packer and his friend Sir Peter Abeles, 
a multimillionaire who heads the giant 
transport company, TNT. The com­
mission, however, was shut down pri­
or to their official identification. 

Despite the protests of the Holl­
inger-Packer takeover of the Fairfax 
group, the Melbourne Age is appar­
ently priming itself for the change in 
management. When Hollinger took 
over the Jerusalem Post in the spring 
of 1990, the paper abruptly shifted its 
editorial line, solidly backing the 
coming to power of the war cabinet of 
Prime Minister Yitzhak Shamir and 
Housing Minister Ariel Sharon. The 
Hollinger-backed change in govern­
ment in Israel set off the chain of 
events that led to the war against Iraq, 
which the Post strongly backed. The 
Post editorial shift also caused the 
wholesale walkout of the Post's previ­
ous reporters and editors. 

At The Age, however, one report­
er at least definitely plans to stay at 
her post under Hollinger manage­
ment: Sheena MacLean, so-called ru-

ral editor. An Aug. 7 article by Ma­
cLean in The Age attempts to tie the 
Citizen's Electoral Councils in Aus­
tralia to "right-wing white suprema­
cy" groups "distributing racial and 
anti-Jewish propaganda." 

MacLean reports that the CEC "is 
closely linked to the Lyndon 
LaRouche political organization in the 
United States." The CEC has emerged 
as a major iheadache for the Hawke 
government, because of the grassroots 
resistance it has mustered to the gov­
ernment's dismantling of the farm 
sector. 

The article reports that police are 

"investigating" various Australian 
groups for anti-Jewish activity, citing 
in particular the White Aryan Resis­
tance (WAR) and the Christian Identi­
ty Ministeries. She then makes the 
"connecto" that an advertisement was 
purchased by the Christian Identity 
Ministeries In the New Citizen, news­
paper of the Citizens Electoral Coun­
cil. The Age's smear was followed by 
a rural radio broadcast in Victoria 
claiming, falsely, that the WAR had 
direct links to the CEC. 

Last March, a full-page slander ar­
ticle on the CEC and LaRouche was 
published, also penned by MacLean, 
which relied highly on an interview 
with Mira Lansky Boland of the Anti­
Defamation League's Washington 
D.C. office.i(Prior to being given the 
ADL post, Boland worked for the 
CentrallnteUigence Agency.) 

Timed to coincide with the Ma­
cLean piece. Mark Liebler went on 
the radio and television airwaves call­
ing for strong laws to halt "incitement 
to racial hatred. " Liebler is the brother 
of lsi Liebler, vice president of the 
World Jewish Congress under Hol­
linger's Bronfman. In short, the indi­
cations are that the dirty tactics of the 
ADL are being escalated in Australia, 
a campaign Hollinger can be relied 
upon to boost. 

EIR August 16, 1991 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n31-19910816/index.html

