Book Reviews

Book wammns press:
‘Black out LaRouche’

by Anita Gallagher

Feeding Frenzy: How Attack Journalism
Has Transformed American Politics

by Larry J. Sabato

Free Press, New York, 1991

306 pages, hardbound, $22.95

University of Virginia Professor Sabato’s book demonstrates
two things: that the discipline known as “political science”
is no more a science than voodoo; and that its practitioners
are about as concerned as witch doctors with the truth, or
even the consistency, of their underlying assumptions.

This book is important, however, because it attempts
to deliver a strong waming on the eve of the 1992 U.S.
presidential election that Lyndon LaRouche’s political move-
ment must not be allowed to force issues into the press which
could destroy “major” candidates, as happened with Demo-
cratic nominee Michael Dukakis in 1988. Sabato also seems
to suggest that, now that voters are revolted by press revela-
tions about candidates and elected officials, this is the time
to officially restore candidate selection to the elites who run
both parties.

The press puff this otherwise-silly book received at its
August publication and the announcement of a national
speaking tour this fall for the author indicate that this book
is to be used to move the United States further along the road
to political dictatorship.

Sabato’s book examines four instances of massive nega-
tive press coverage of candidates (“feeding frenzies™), in-
cluding the issue of Dukakis’s mental health in 1988. Lack-
ing proof to the contrary, since Dukakis refused to release
his mental health records even at the request of the New York
Times and the Detroit News, Sabato nevertheless calls the
Dukakis “mental health” controversy “one of the most despi-
cable episodes in recent American politics. . . . The corro-
sive rumor that the Democratic presidential nominee had

60 National

Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 36, September 20, 1991

undergone psychiatric treatment for severe depression began
to be spread in earnest at the July 1988 national party conven-
tion. The agents of the rumormongering were ‘LaRouchies,’
adherents of the extremist cult headed by Lyndon LaRouche

. . who claims that Queen Elizabeth II is part of the interna-
tional drug cartel.”

In a footnote here, the schplarly Professor Sabato cites
as an academic reference the slander of LaRouche written
by Dennis King, a left-gutter journalist who formerly wrote
for High Times, for the drug lobby! King later received a
grant from the Smith-Richardson Foundation to write his
book to set up a climate for LaRouche’s prosecution in 1988.
Smith-Richardson is a conduit for the mind-control division
of the U.S. intelligence community. This unabashed display
of hypocrisy by Sabato is almost laughable, since his book
is full of denunciations of the common journalistic practice
of lifting a story from a dubious source without independent
investigation.

Shoot the messenger

Sabato loudly hints that the LaRouche movement’s publi-
cations must be denied press credentials. He makes his case
with a description of the 1988 White House press conference
where an EIR reporter asked President Reagan if he thought
Dukakis should make his medical records public. Sabato
recounts: “A jovial Reagan replied, ‘Look, I’m not going to
pick on an invalid,” ” and thus, Sabato says, he “propelled
into the headlines a rumor that had been only simmering on
the edge of public consciousness.” Sabato not only endorses
the method of attacking those trying to uncover the truth, but
demands that it not be allowed to fail in 1992.

In preparing his book, Sabato has interviewed, and there-
by “organized” 150 well-known journalists on how to control
the 1992 election, with the Dukakis incident in mind. The
Wall Street Journal’s Ellen Hume is quoted that, instead of
covering the allegations about Dukakis, the American press
instead should have attacked the source of the story. National
Public Radio’s Nina Totenberg told him, “We were stamped-
ed on the Dukakis story, and we should never have let it
happen.”

In fact, there was no “rumor.” In EIR’s Aug. 19, 1988
Feature (“I Never Claimed Dukakis Had Been Cured,”)
LaRouche cited two biographies that claimed Dukakis had un-
dergone treatment for depression: Dukakis: An American Odys-
sey, by Charles Kenney and Robert L. Turner (Boston: Hough-
ton Mifflin, 1988); and Dukakis: The Man Who Would Be
President, by Richard Gaines and Michael Segal (New York:
Avon Books, 1987). LaRouche concluded: “With the approach
of 1989, our nation and the world are entering into a period of
the most dangerous crises in the modem history of this planet.
The next President will be confronted by a complex of grave
emergencies like no other President of this century. It is from
that vantage-point that an objective assessment of the mental
health of the next President must be made.”

EIR September 20, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n36-19910920/index.html

Controlling the news

It is almost as if Professor Sabato aspires to be a function-
ary in an Orwellian dictatorship. Just as he thinks the public
should not know whether a man running for President has a
history of mental health problems, he maintains that “efforts
to link [vice presidential candidate] Geraldine Ferraro and
her husband John Zaccaro, to the Mafia in 1984 were
“strained.” Prosecutors saw the matter a bit differently than
our professor, and John Zaccaro pleaded guilty in 1985 to
criminal fraud in attempting to finance a real estate deal.

And, in contrast to the exposure of the Dukakis story,
Sabato praises the Washington Post for having “wisely ig-
nored the the grandstanding headlines of its minor rival, the
Washington Times, in the summer of 1989 when the Times
claimed to have uncovered a massive homosexual ‘call boy’
scandal entangling ‘key officials’ of the Reagan and Bush
administrations” (emphasis added). This refers to the ring in
which top Republican Craig Spence (a 1990 “suicide”) was
involved, organizing midnight tours of the White House for
the participants, among other activities. This magazine has
reported on sworn testimony presented to the Nebraska Sen-
ate’s “Franklin Committee” on procurement of children for
high-ranking GOP pederasts’ parties in Washington, D.C.
But Professor Sabato believes that the Spence story, about
which there is much more to learn, “wisely” should be cov-
ered up.

‘Politically correct’ mistresses

Sabato likewise praises the restraint of the dominant press
for withholding the story of George Bush’s reputed mis-
tress(es), which goes back to February 1981. Sabato says,
“The rumor boiled down to this: Vice President George Bush
had been nicked by a bullet as he left a woman’s town house
late one evening. The woman was his mistress—and here is
where two separate versions developed—she was either a
longtime member of his staff or the widow of a former Mid-
western Republican congressman.”

On Oct. 19, 1988, a rumor that the Washington Post was
going to publish the story caused the Dow-Jones Industrial
Average to fall 43 points. Sabato seems to endorse the rationale
of the Washington Post, which laid off the story because, unlike
former Sen. Gary Hart, George Bush was discreet, and either
or both of Bush’s supposed mistresses were adult, and single
or widowed—all of which seems to add up to a “politically
correct” mistress, and therefore, not to be reported.

Sometimes our “political scientists’ ” opinions display
mind-boggling naiveté: “Examples of press corruption today
are exceedingly rare, and not even the most extreme of the
modern media’s critics charge otherwise.” Has Professor Sa-
bato ever heard of grants, such as those Dennis King receives
(not to mention Sabato’s own from the Virginia Foundation
for Humanities and Public Policy)? Professor Sabato also
tells us, “The media constitute no monolith,” but later quotes
CBS News’s Dan Rather: “If the Washington Post, New York

EIR September 20, 1991

Times and Los Angeles Times run a page one story for more
than a day, the heat’s on to run it and|we usually do.”

Why the U.S. press stinks

Actually, the most interesting portions of Sabato’s book
are profiles cited from other authors of today’s press—which,
as he says, “correctly perceives that it has replaced the politi-
cal parties as the screening committee” for the candidates.
The U.S. press maintain no formal educational requirements
for journalists; e.g., Parade Magazine recently reported that
ABC News’s top editor and anchor, Peter Jennings, is a
grade-school dropout. (Two-thirds of all reporters are under
36 years of age.) Sabato also reports the observation of the
Washington Post’s Watergate reporter Bob Woodward that
even back in 1984, he could name 40 people in the Post’s
newsroom who used cocaine. Sabato reports that only 10%
of all news stories deal with real policy questions; no wonder,
the reporters lack the training and attention span to report
issues in depth, and thus can be easily manipulated to stick
to establishment feeds or the fluff of “personalities.” Thus,
despite thousands of journalists in the U.S. who earn $50,000
a year, the story of the decade, the illegal arms shipments to
Iran, broke first here in EIR, in 1979, and was revived in
1986 by the Lebanese paper al Shirra.

Sabato also provides profiles of the press organizations:
In 1940, some 83% of the U.S. dailies were independently
owned. By 1990, only 20% were independent. In 1945, when
President Harry Truman held a news conference to announce
dropping the atomic bomb on Hiroshima, 12 reporters attend-
ed. The last time Iranian hostages appeared on the White
House lawn, 3,000 reporters came.

As an interesting aside on gutter: coverage, Sabato de-
scribes how U.S. libel law was loosened in 1964, by aruling
that, for a victim of libel to win, it was not enough to prove
that a defamatory falsehood was published; a plaintiff also
needed to show the falsehood was published with “actual
malice.” Three years later this ruling was extended to libels
against all “public figures,” thus reducing the success rate in
libel suits to only one in ten. The direct fixing of the news by
the FBI and Secret Service is also clear from Sabato’s book.
The nomination of the late Sen. John Tower for secretary of
defense was wrecked by press leaks of “FBI reports” on
his drinking that consisted merely of every allegation ever
raised, without verification. Sabato also raises the charge that
the Secret Service agents assigned to candidates are often the
leakers of later press scandals. '

Perhaps the litmus test of Professor Sabato’s own integri-
ty was provided when this reviewer asked, since his subject
was attack frenzies by the press, whether he had used the
LaRouche legal frameup in his home state of Virginia as an
example. “No, there’s nothing about that in there,” Sabato
said, neglecting to mention that LaRouche-proofing the 1992
elections is the real subject of his book. So much for the
objectivity of the “political scientist.”:

National 61



