
Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 41, October 25, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Battle over EIR dope 
expose heats up 
in Venezuela 
by Jose Carlos Mendez 

Ever since Oct. 1, when a group of 18 Venezuelan congress­

men signed a letter in defense of freedom of expression and 

demanding that the "irregular and unconstitutional " ban in 

Venezuela on the circulation of EIR' s book N arcotrafico, SA 
(Dope, Inc.) be reversed, the battle to legalize the book has 

turned red hot. In February 1985, the Venezuelan political 

police, DlSIP, raided EIR's offices in Caracas, and those of 
the Venezuelan Labor Party (PLV ). All copies of the book 

found were seized and four EIR correspondents were ex­

pelled from the country, including this author. The multimil­

lionaire Cuban-Venezuelan Gustavo Cisneros sponsored 

these actions, apparently distressed by the mention of his 

name in the book. 

On Oct. 11 of this year, Venezuela's R CT television 

network began to air three explosive one-minute advertise­

ments by the PL V. In the first, PL V General Secretary Ale­

jandro Pena Esclusa says: "In 1985, the circulation of the 

book Narcotrafico, SA was banned in Venezuela, and jour­

nalists representing the book's publishing house were ex­

pelled from the country. Who is harmed by this action? Let 
us see what one of those expelled journalists has to say." 

Interviewed from Washington, D.C., Carlos Mendez is 

asked, "Were you attacked by the Venezuelan authorities?" 

Mendez responds: "Well, I wouldn't say I was attacked. I 

don't consider it an aggression. I think that with the banning 

of Narcotrafico, SA and the confiscation of its copies, the 

first party attacked is the Venezuelan Constitution, the Vene­

zuelan institutions, and, in general, the Venezuelan people, 

because they were denied information that I believe would 

have contributed a lot, or to a significant degree, to pre­
venting the drug trade, the consumption of drugs, and the 

laundering of dirty drug money from growing in Venezuela 

as they have over the last five years." 

In the second broadcast, Pena says, "The country is in 

imminent danger of becoming a colony of the drug trade. 
And yet the book which explains how to confront and defeat 
the drug trade was banned in 1985. Why?" In response, one 
of the book's co-authors, Dennis Small, is interviewed from 

Washington. Small says: "What the book explains is how it 

52 International 

works, what is behind it, and what are the interests that 

launder drug money, because the true beneficiaries of the 

drug trade are neither the consumers nor the producers, but 

the banks which launder dirty money from the drug trade." In 

the third broadcast, Small says thatNarcotrafico, SA explains 

how the foreign debt, the economy, the drug trade, and the 

International Monetary Fund, are all linked to each other. 

The real Dope, Inc. responds 
In response to all the ferment, the Cisneros-owned televi­

sion chain, Venevisi6n, gave major coverage to an Oct. 9 
interview with u.S. anti-drug "czar " Bob Martinez. The sig­

nificance of this interview-later published by Venevisi6n 

in full-page paid ads in the Caracas dailies 2001 , El Nacional, 

and El Universal-is that the interviewer Leopoldo Castillo 

did everything to get Martinez to attack EIR founder Lyndon 
LaRouche or the book Narcotrafico, SA by name-to no 

avail. For example, at the beginning of the interview, Castillo 

said, in evident reference to LaRouche: "There also is the 

case of individuals . . . who create conspiracy theories which 

in the end help the drug traffickers." When Martinez failed 

to respond, Castillo tried a new tack: "Regarding economic 
aid, there are people like Lydon [sic] LaRouche and his group 

who maintain that this is a new form of imperialism in the 

Latin countries." Martinez responded evasively, "Unfortu­

nately, something like this always happens, but we recognize 

that, particularly in Peru and Bolivia ... it is important to 

have an alternative economic opportunity." 

The defenders of the drug trade are also operating "anon­

ymously " in Venezuela. For the past several weeks, two 

pamphlets have been circulating filled with slanders against 

LaRouche. One of these includes a compilation of the slan­

ders that were published back in 1985 in several Venezuelan 

dailies, at the time of the prohibition of Narcotrafico, SA. 
Not included in the pamphlet, of course, is the lengthy front­
page article published by the daily El Mundo on Feb. 4, 

1985, which protested the arrest of the EIR journalists and 
charged that the arrests were conducted at the request of 

Gustavo Cisneros. 

Also not included is an editorial published in late Febru­

ary 1985 by the Caracas magazine Resumen, and signed 

by its director Jorge Olavarrfa, which stated that the Diego 

Cisneros Organization "unleashed an illegal executive action 

against the authors of a book. . .. The Cisneroses have 

mobilized the political police of the state and have ignomini­
ously expelled three journalists from the country." 

The second pamphlet, "Lyndon LaRouche in Prison," is 

anonymous-no author, no publishing house-a violation 

of Venezuelan laws prohibiting such publications. The pam­

phlet includes an unsigned article by a journalist who claims 
to have interviewed LaRouche in the fall of 1985, but who 
never published the interview because his tape recorder 

"didn't tape anything," which he ascribes to "electronic inter­

ference!" 

EIR October 25, 1991 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n41-19911025/index.html

