International Intelligence

Israeli settlers seize
Arab homes in Jerusalem

A group of 50 Jewish settlers seized control
of seven Arab homes in East Jerusalem on
Oct. 9, evicting their tenants. The group, El
Ad, was joined by Yuval Neeman, Israeli
minister of science and technology. They
were later ousted by the police. The event
took place one year and a day after the Is-
raelis slaughtered 21 Arabs at al Haram al
Sharif—]Jerusalem’s Temple Mount—after
a settlers’ group attempted to attack the Al
Agsa mosque, one of Islam’s holiest sites.
Israeli authorities banned all Arabs from Jer-
sualem on the anniversary of the massacre.

On Oct. 11, an unidentified Arab driver
drove his van into a group of Israeli soldiers
in Tel Aviv, killing two and injuring 11. The
Israeli government is reportedly considering
banning all Arabs from the city.

Croatian Jews denounce
Serbia’s genocide

Croatia’s Jewish Congress in Zagreb issued an
appeal to the world on Oct. 7 to stop Serbia’s
aggression. Representatives of this 200-year-
old Jewish community “state with sadness,
desperation, and shock that the Republic of
Croatia, of which we are citizens, is being
attacked by a brutal army force which is con-
ducting genocide,” according to the state-
ment. “That the population of the Republic of
Croatia is being exposed to heavy physical
and psychological and economic slaughter
without regard for nationality, race, color of
skin, religious or political beliefs. That the
Jews of Croatia and their institutions, their
private and state property, are suffering from
the same danger. And that this damage to
Croatia and her cities and villages can mark
the end of Jewish heritage which has existed
on this soil since ancient times.”

This appeal says that “even though claims
are made trying to show that the Republic
of Croatia is anti-Semitic and neo-fascist, the
Jewish community has enjoyed all rights of a

56 Intemational

religious and ethnic minority without obstruc-
tion or any kind of discrimination. Therefore,
we express our full support for the declared
policies of the Republic of Croatia, which de-
sires to build a new and democratic state in
which human and political rights, and ethnic
and religious rights for all citizens or group:
will be honored. .

“In particular we are appealing to our
brothers in the Jewish community and individ-
uals around the world, including public opin-
ion, to put pressure on their govenments and
international organizations to achieve a cease-
fire in Croatia leading to the protection of hu-
man life. We will never forget how the Jewish
people perished in the Holocaust before the
eyesof the world, who stood silently watching
on. We do not wish that this tragic history be
repeated in Croatia.”

Britain’s ‘skinhead’
movement is spreading

“Britain has an appalling record for exports
in recent years, but in one field she has done
remarkably well, namely in spreading the
racist and violent sub-culture of the skin-
heads,” states a European Parliament report
compiled by British Parliamentarian Glyn
Ford. The London Sunday Times of Oct.
6 reported that a number of the skinheads
involved in recent racist attacks in Germany
were actually Britons.

Ford’s report on Racism and Xenophobia
states: “Skinheads first appeared in Britain in
the late 1960s and were involved in what was
known as ‘Paki bashing.’ . . . In the early
1970s they went into decline but found a natu-
ral home in the British Movement from the
late 1970s until about 1982. . . .

“Over the next five years the racist skin-
heads built up their organization by means of
a series of bands playing racist music. . . .

“During the 1980s the skinhead cult
spread from Britain to West Germany, Bel-
gium and Holland and then to Scandinavia.
The cult also gained popularity among
young unemployed racists in France, and
it eventually reached Hungary, Poland and

Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 41, October 25, 1991

East Germany. . . .

“What has been one of the most startling
developments has been their success in the
U.S.A. About three years ago . . . they had
about 400 followers. Within a year this has
grown to 4,500. . . .

“The established racist groups see them
as cannon fodder . . . which can cross inter-
national borders. . . . They are also viewed
as a huge financial benefit for the racist
movement. In Britain they are capable of
generating income to the tune of around £1
million a year from sales of concert tickets,
videos, shirts, boots, records, and tapes.
They also sell protection for other people’s
concerts and public events.”

As EIR has documented, such groups as
the skinheads are cannon fodder, not only
for what Ford identifies as “established rac-
ist groups,” but also for intelligence services
engaged in dirty tricks. It is notable in this
regard that the British press has taken the
lead in accusations that recent racist out-
breaks by skinheads in Germany are a “char-
acteristically German” phenomenon.

Red Army challenged
to leave Transcaucasus

The Parliament of Azerbaidzhan on Oct. 10
rubber-stamped a series of provocative de-
crees by President Ayaz Mutalibov, directly
challenging the Soviet Armed Forces based
in Azerbaidzhan. The move is fraught with
the potential for creating a new round of
inter-ethnic warfare in the area.

The decrees ordered the Soviet Army to
leave behind all stored arms and equipment in
its garrisons once troops leave Azerbaidzhan,
so that this equipment can be transferred to the
newly created Azerbaidzhan National Guard.
They furthermore placed all Soviet Army
forces in Azerbaidzhan under the control of
President Mutalibov. Mutalibov, who had
publicly supported the Aug. 19 Moscow coup
attempt, gave as an excuse “a tense situation”
in the capital of Baku.

Other measures in the decrees called on
all 140,000 Azeri conscripts now in the So-

EIR October 25, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n41-19911025/index.html

viet Army to be sent home (which Russia
had intended to do over the next year) and
appealed to all Azeri officers to leave the
Army and to staff the new National Guard.
Not in the final published version, but in-
cluded in the first draft—and possibly re-
tained as a secret protocol—was an order
positioning Azerbaidzhan Guard units along
the border with Armenia.

Mexican daily slams
‘Americas Watch’

In response to the escalating campaign of
the international human rights lobby against
Mexico, the daily Unomasuno fought back
with a front-page article published Oct. 3,
exposing the “selective” nature of this lob-
by’s human rights campaign, giving as an
example biased treatment of the case of U.S.
political prisoner Lyndon LaRouche by the
private human rights group Americas
Watch. The article, part of a series by Wash-
ington-based journalist Rodolfo Medina,
begins:

“There are those who resent Americas
Watch in the United States. One of these is
Lyndon LaRouche, a former contender for
the presidency of the United States, a politi-
cal activist, and currently a prisoner in a
prison in the state of Virginia [sic], near the
US. capital.

“LaRouche has alleged he is a victim of
a political conspiracy by President George
Bush. The former attorney general Ramsey
Clark, followers and sympathizers of the
political activist, who is described as ‘radi-
cal’ in certain circles, feel that there is a
political hue to the accusation of fraud
against him.

“The LaRouche case was submitted to
Americas Watch for consideration as a vio-
lation of human rights, but no positive re-
sponse was forthcoming.

“Juan Méndez, director of Americas
Watch, points out that the investigations
they carry out are based on priorities. The
resources of the organization are devoted to
those cases where charges of violation of

EIR  October 25, 1991

human rights are most frequent.

“There are urgent cases. For example,
in Mexico—he says—there have been de-
nunciations of human rights violations
against the population.”

Moscow reverses policy
on Kurile Islands

The Soviet daily /zvestia on Oct. 4 reversed
longstanding Moscow policy and effective-
ly recognized Japanese claims to the Kurile
Islands. The newspaper published docu-
ments from Russian czarist times substanti-
ating the claim that the four islands are in-
deed Japanese. The paper said that the
Soviet Foreign Ministry had found the docu-
ments, and asked Izvestia to publish them.
The paper stressed that the Soviet public has
been indoctrinated for decades with inaccu-
rate information about the Kuriles.

The islands were seized by the Soviet
Armed Forces in the final days of World War
II, and the issue has been an obstacle to
diplomatic and financial relations between
the two countries ever since. Japan and the
Soviet Union never signed a postwar peace
treaty because of the issue of the Kuriles.

The most important document published
by Izvestia is a secret handwritten instruc-
tion by Czar Mikhail I, in 1853, to Admiral
Count Putyatin, for negotiations with the
Japanese. Russia was then trying to gain
access to Japan, in the wake of the British
and the Americans. The admiral was told to
inform the Japanese that the borders in the
Kuriles should be north of Iturup and south
of Yurup, as Japan has always insisted.

On Oct. 8, Japan announced a $2.5 bil-
lion aid package to the Russians, reversing
their own previous policy. A Japanese
spokesman said that the islands are no long-
er an obstacle in relations with Moscow, and
that the turning point in the situation was the
failed coup.

Also, according to the London Guard-
ian, a Japanese mission has been to the Sovi-
et Far East, to investigate the food and medi-
cal needs there.

Briefly

@ FORMER STASI operatives are
a fertile ground for extremism and
terrorist actions, says a new report
of the BfV, the German agency for
constitutional protection, which lists
two groups of former East German
intelligence officers, the ODOM and
the ISOR, as a threat to domestic se-
curity.

@ SEVENTY PERCENT of the
Russian KGB “gave notice” on the
first day of the Aug. 19 coup that they
would support President Boris Yelt-
sin, said Sergei Stepashin, chairman
of the Russian Republic’s parliamen-
tary committee on state security.

@ TURKEY’S former top secret in-
telligence official, Gen. Adnan Er-
soz, was assassinated at his home in
Istanbul on Oct. 13. The terrorist or-
ganization Dev-Sol claimed respon-
sibility. General Ersoz, who retired
as head of the MIT intelligence
agency in 1979, is said to have played
arole in the military coup of Septem-
ber 1980. Erspz was the fifth senior
army general assassinated this year.

@ CZECHOSLOVAKIA’S Civic
Democratic Party is making a bid to
ban for five years from public func-
tions all those who may have collabo-
rated with the communist political
police in the' period 1948-89. Ac-
cording to the French daily Le Monde
of Oct. 11, the move is a power play
by Finance Minister Vaclav Klaus,
who wants to replace Prime Minister
Marian Calfa, and put “his people”
in all the key government positions.

@ OTTO HAPSBURG charged
that the policy of the Serbian leaders
resembles the Khmer Rouge of Cam-
bodian dictator Pol Pot, referring to
the “indiscriminate slaughtering of
the population” and “the destruction
of churches, historic monuments,
and cemeteries.” The interview with
Hapsburg, a German member of the
European Parliament, was published
in the daily Deutsche Tagespost of
Oct. 8.

Intemnational 57




