
Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 42, November 1, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Rockefeller's friends 
in Venezuela panic 

Cuban-Venezuelan multi-millionaire Gustavo Cisneros , 

one of David Rockefeller 's dearest friends in Venezuela, 
is in a justified panic over renewed interest in the contro­
versial book Narcotrdfico, SA (the Spanish-language ver­
sion of Dope. Inc.), which was illegally banned in that 
country in 1985 following the filing of a formal complaint 
by the Cisneros family. Published by the editors of EIR. 
the book details Cisneros's ties to various unsavory ele­
ments involved in the laundering of drug money. Those 
ties resurfaced in September in connection with a congres­
sional investigation into the reportedly Cisneros-owned 
company Celere, Inc., currently under investigation by 
the U.S. Drug Enforcement Administration for cocaine 
trafficking. 

Following the public call Oct. 1 by 18 VelJezuelan 
congressmen for a lifting of the unconstitutional ban on 
the book, ,and the Oct. 11-15 broadcast of a series of 
paid advertisements on the RCTV television channel also , 

denouncing the ban, the Chamber of Deputies' Commis­
sion on Communications Media undertook to conduct its 
own inquiry. On Oct. 15, the commission engaged in a 
debate over Narcotrdfico, SA, with the majority of the 
commission members agreeing that it was not the contents 
of the book, but the unconstitutionality of its prohibition, 
that had them concerned. Further debate was postponed 
until Oct. 22. 

Cisneros counter-attacked . Several slanderous pam­
phlets attacking Lyndon LaRouche, the founder of EIR 

and inspiration behind the book Dope. Inc. began tocircu­
late inside Venezuela. On Oct . 16, the Cisneros Organiza­
tion paid for substantial advertisements in three major 
Venezuela dailies . The ads were entitled "Disinformation , 

that the major concern of the moment was protecting the 
human rights of Peru's coca growers! 

At the same time, Fujimori announced that the conditions 
of a U,S, economic aid package to Peru had finally been 
agreed upon, In addition to cutting that portion of the aid 
package earmarked for re-equipping Peru's exhausted 
Armed Forces, the humiliating conditions include opening 
up military barracks to inspection by the International Red 
Cross, the U.N., and even private human rights organiza­
tions, like Amnesty International and Americas Watch, 
which have covered up the atrocities of the narco-terrorists" 
while attacking the Peruvian Armed Forces. The aid condi-

48 International 

a terrorist instrument," and de lared that "it is intentional­
ly tendentious to seek to lint< the Cisneros Organization 
with the activities of the dru� trade . Such an assertion is 
absolutely false." The ads al 0 threatened to take legal 
action, without ever mention ng the book Narcotrdficoj " 
SA by name, nor demanding trat its assertions be investi .. 
gated and disproven. 

Then, according to the O�t. 22 editiop of the Caracas 
daily El Universal, the vice presid�nt of the Cisneros: 
owned television channel Ven vision, Jose Rafael Reven­
ga-a co-signer with Gustav Cisneros of the 1985 com­
plaint against the book-file( a criminal suit 'against the 
Venezuelan Labor Party (PLv ) for defamation. The PLV, 
whose offices were raided in 985 along with EIR' s at the 
same time that the book was , pnfiscated, had paid for the 
RCTV television ads against �e ban. 

On the same day the Re enga lawsuit was publicly 
announced, the Commission on Communications Media 
abruptly terminated its inquiJ IY. And on Oct. 23, a full­
page advertisement appeare< in three Caracas dailies, 
signed by Congressman Gast n Guisandes (head of a so­
called "Anti-Drug League"), warning "public opinion" 
against "LaRouche and his fo owers" and th'reateping the 
television station RCTV whic It broadcast the PLY ads. A 
second ad by Guisandes app eared on Oct. 2( also at­
tacking LaRouche and RCTV 

Ironically, Guisandes is the same person who, on June \, 

2, 1985, wrote a newspaper (olumn praising Narcotrafi­
co, SA as "containing the best �d most complete informa­
tion available , " and offering t( print and circulate the book 
inside Venezuela personally I-regardle'ss of the dangers 
involved. On Oct. 24, the wic �ly read El Diario de Cara­
cas devoted a full page to rep, Pctucing Guisandes' s lauda­
tory coverage of the book thr e years earlier. The Diario 
de Caracas coverage promim ptly included a box on Gui­
sandes's more recent fulmi ations against LaRouche, 
entitled: "How much did h s change of heart cost?", 

1 -Valerie Rush 

tions even require the trial of high-level military officials 
for supposed human rights vi lations committed seven years 
ago. 

The slashing of the militafIY portion of the U.S. aid pack­
age will function as a de facti> embargo against any and all 
sales of weaponry and milit equipment to the Peruvian 
Army. This, at the same tim that the terrorist assassins­
who killed, amongst thousands of others, former Defense 

I 
Minister Enrique Lopez Albu�ar-are about to be invited to 
follow in the footsteps of the T-19, who currently hold cabi­
net ministries, and congressi9nal and other official posts in­
side the Colombian govern me 1. 

EIR November I, 1991 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n42-19911101/index.html

