
Click here for Full Issue of EIR Volume 18, Number 44, November 15, 1991

© 1991 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Andean Rep.ort by Valerie Rush 

Venezuela fight centers on 'Dope, Inc. ' 

The ADL and Cisneros clan cover for their filthy drug ties and 

economic takeovers with attacks on the PLY. 

DesPite an intense intimidation cam­
paign against the Venezuelan media run 

by elements linked to multi-millionaire 
businessman Gustavo Cisneros and the 
Anti-Defamation League of B'nai 
B'rith (ADL), a full-page ad calling for 
upholding the right to freedom of 
speech in Venezuela was published in 
Caracas Nov. 4 by the dailies Ultimas 
Noticias and El Mundo. Addressed to 

"All Venezuelan Patriots," the paid 
ad-the latest in a series-was put out 
by the Venezuelan Labor Party (PLV) 
in response to ''the disproportionate and 
somewhat hysterical campaign of 
newspaper ads, pamphlets, and anony­
mous broadsides" that have greeted ef­
forts to end a state ban on the book 
Narcotrafico, SA. 

That book-the Spanish-lan­
guage version of Dope, Inc., the ex­
pose of the international drug trade 
written by an EIR investigative team 
and commissioned by Lyndon 
LaRouche-was banned in Venezue­
la in 1985 because it made reference to 
Cisneros and to Venezuelan financier 
Pedro Tinoco, now head of Venezue­
la's Central Bank and the country's 
chief debt negotiator. 

This newest PL V ad is a response 
to efforts by the ADL's Jerkow Insti­
tute for Latin America, and by the 
phantom Anti-Drug League of Con­
gressman Gast6n Guisandes, to ter­
rorize and intimidate political oppo­
nents with slander, and direct 
attention away from the real issues 
raised by Narcotrajico, SA. The Jer­
kow Institute joined forces with Gui­
sandes to put out an expensive, full­
color pamphlet attempting to discredit 

EIR November 15, 1991 

LaRouche's role in identifying the 
controllers of the international drug 
trade. The ADL pamphlet was circu­
lated as a paid insert in the Oct. 27 
Sunday edition of El Nacional. Gui­
sandes has further financed an ongo­
ing series of full-page newspaper ads 
attacking the non-Cisneros-controlled 
television station RCTV for selling a 
total of 48 minutes of broadcast time 
to the PL V, which demanded that the 
ban on the book be lifted. 

The new PL V ad warned that one 
key issue iil the battle for free speech in 
Venezuela is the current effort by the 
Cisneros group to take over CANTY, 
the state-owned telephone and telecom­
munications company which is about to 

be put on the auction block. The Cis­
neros group, which already owns Vene­
visi6n (one of the country's two leading 
television stations), has also just been 
granted the national franchise on cellU­
lar telephone communications by the 
Venezuelan govemment. In addition, 
with Tinoco's financial group, the Cis­
neros Organization wants to take over 
the Televen television network. If Cis­
neros should win the bid for CANTY, 
it "will give the Cisneros Organization 
a total monopoly over all telecommuni­
cations in the country," read the PL V 
ad. 

Other forces also understand
· 

the 
danger of the Cisneros bid for 
CANTV. In an Oct. 28 editorial, the 
newspaper El Diario de Caracas re­

vealed that not only does CANTV in­
clude the domestic telephone system, 
but also all telephonic communication 
between Venezuela and other coun­
tries, public telephones, telex sys-

tems, data, voice, and image lines, 
private telecommunications net­
works, and control over access to 
world satellite communications. The 
editorial warned, "The National Con­
gress, our Armed Forces, and all Ven­
ezuelans in general, must seriously re­
flect on what is being handed over into 
the sole hands of one person, and on 
the absolute neoessity for a body of 
laws that will protect us from monopo­
ly rule over our communications sys­
tem. If there is no change in the pres­
ent direction, there will be an 
unacceptable reduction of the coun­
try's sovereignty which will do irrepa­
rable damage to the pluralism that has 
permitted us, so far, to live together 
in a democracy . ,� 

A similar argument is made by the 
former operat.ons manager of 
CANTV, Orlando Ochoa Teran. In a 
Nov. 1 interview with the daily El 
Nacional, Ochoa charged: "The polit­
ical elite of the country does not appear 
aware that what it is handing over is not 
only the most important infrastructure 
of development in the country, but . . . 
the technology of information and the 
most powerful means of mass commu­
ilicaRons and of local and international 
trade and financial transactions. The 
monopoly transfer from the Venezuelan 
state to a private consortium . . . im­
plies not only what is commonly under­
stood as telephony, but all the services 
which must constitute the most impor­
tant infrastructure of economic, educa­
tional, and cultural development of any 
country." 

The PL V ad concluded: "The 
Cisneros group has attempted to in­
timidate all those media that dared to 

inform the citizenry about the charges 
made by the PLV. What will be the 
fate of Venezuela if those who silence 
the opinion of others through the ban­
ning of books and campaigns . . . 
achieve total control over all the 
means of communication?" 

."-
International 57 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1991/eirv18n44-19911115/index.html

