
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 2, January 10, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

could think of the implementation of an economic develop­
ment and great infrastructure projects program, is and re­
mains for me a worthy intention which should be encouraged 
by all means. 

EIR: What do you think of the role played by President 
Fran<;ois Mitterrand of France in the present crisis? 
Nerette: We have all in Haiti deplored that a head of state 
of the importance and experience of Mr. Fran<;ois Mitterrand 
should have let himself be pulled into a gallery as subtle and 
complex as the events of Sept. 30 were. 

Frankly, I am astonished. From this standpoint, it is pos­
sible to assume that his attitude was formed on the basis 
of the misinformation being supplied to him by his former 
ambassador in Haiti, Mr. Rafael Dufour. 

EIR: I would like to know what you think of the recent 
statements by two black American leaders, Jesse Jackson 
and [Rep.] Charles Rangel [D-N.Y.], who have called for a 
U.S. invasion of Haiti. 
Nerette: These were political statements, with no foun­
dation. 

EIR: Do you have any remarks you would like to address 
to our readers, in closing? 
Nerette: There are many, and time does not permit us to 
enumerate them all. 

First, the general impression one gets from this blast of 
aggression by the big powers against Haiti is as follows: 
After many years of our democracy being put on ice, our 
society should have made giant strides to catch up to the 
advanced group of western countries in matters of democratic 
conviviality. It was its misfortune that models were imposed 
which in no way correspond to its culture and its socio­
economic context. 

The United Nations and the OAS came to organize the 
elections in Haiti, and you know better than I do how things 
turned out. The observers did not have the courage to reveal 
the fraud and other electoral irregularities that were noted. 

Was this out of ignorance of the norms and techniques 
for running elections? May inexperienced experts not come 
and complicate the life of our people. We already have 
enough problems. 

In addition, may your readers not be duped, for every­
thing which is said about Haiti is not always true, and the 
Haitian people is open to modem ideas of the rights and 
liberties of the human person and of peaceful democracy. 

Finally, the Haitian authorities are not insensitive and 
indifferent to the natural reparations which should result from 
the enormous prejudice caused to Haiti and its people by an 
unconventional embargo, adopted in violation of our status 
as a sovereign state lUld full-fledged member of the Organiza­
tion of American States. It were better that the OAS had 
never been created. 

EIR January 10, 1992 

Demjanjuk case 

Lawyer charges 
conspiracy, frameup 
by Joseph Brewda 

The U.S. and Israeli governments conspired to suppress evi­
dence exonerating a man charged witb Nazi war crimes, John 
Demjanjuk's Israeli attorney has charged. Yoram Sheftel 
told the Israeli Supreme Court Dec. 23 that this evidence, 
which the U. S. and Israeli governments obtained as far back 
as 1978, showed that his client, former Cleveland auto work­
er John Demjanjuk, is not "Ivan the Terrible," the guard at 
the Nazi concentration camp Treblinka whom he is accused 
of being. Demjanjuk was deported to Israel in 1985, where 
he has been in prison since. In 198$, he was convicted of 
being "Ivan the Terrible," and sentenced to death. Sheftel 
has petitioned the Israeli court to reopen the case based on 
the new evidence. 

"This is a frameup. . . a case of fmud, deceit and destruc­
tion of evidence," Sheftel charged, and compared the case 
against Demjanjuk to that against Alfred Dreyfus, the French 
Jewish officer falsely accused of treason in the infamous anti­
Semitic show trial of the last century. Sheftel said that the 
U. S. and Israeli governments proceePed with a case against 
Demjanjuk because they wanted a sensational trial in Jerusa­
lem involving the Holocaust. DemjaQjuk has always insisted 
that he is a victim of mistaken identity. 

That the Demjanjuk trial was sensational is incontestable. 
It was broadcast live throughout Israel, and became a national 
obsession, as it was apparently meant to be. One of Demjan­
juk's previous Israeli attorneys was found dead in what was 
claimed to be a suicide, and a bottle of acid was thrown in 
Sheftel's face as well. 

What the evidence said 
On Aug. 12, 1978, the U.S. Justice Department's Office 

of Special Investigations (OSI)--its "Nazi-hunting" unit--ob­
tained 100 pages of eyewitness testimony from people who had 
known "Ivan the Terrible," and who jdentified the Treblinka 
camp guard as one Ivan Marchenko. All of the testimony, from 
some 25 witnesses, dates back to the inlmediate postwar period, 
and had been more recently assembled 1 from the archives by the 
Soviet government in connection with another Treblinka war 
crimes trial, that of Feodor Fedorenko of Ukraine. The Soviet 
government forwarded the trial evidence to the U.S. govern­
ment in 1978. Included was the testimony of Marchenko's 

International 51 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n02-19920110/index.html


fonner lover, who also testified that Marchenko--not Demjan­
juk-was "Ivan the Terrible." 

Moreover, all the testimony and documents identified 
Ivan as having been, at Treblinka, 30 years old, with dark 
hair, dark eyes, thick lips, and a scar on his neck. Demjanjuk 
at the time was 22 years old, with blue eyes, blond hair, thin 
lips, and no visible scars. Also, a photo of Marchenko was 
identified as being "Ivan" by other witnesses in various trials 
between the 1940s and 1960s. 

Over 15,000 separate Treblinka documents were submit­
ted in the Fedorenko case. There was not one reference to 
Demjanjuk, although there were repeated references to "Ivan 
the Terrible." 

Sheftel reported that he had a copy of a 1978 cable from 
the State Department to the U.S. embassy in Tel Aviv con­
finning that this Fedorenko testimony, photo, and other doc­
umentation had been forwarded to Israeli authorities. He 
charged that then-OSI head Martin Mendelsohn was in Israel 
in 1978, when Israel received the Fedorenko testimony, and 
conspired with Israeli officials to suppress it, because of its 
bearing on the Demjanjuk case. 

Israelis say 'so what?' 
The Israeli state prosecutors and judges did not attempt 

to contest the new evidence presented by Sheftel, but tried 
different tacks. Chief Judge Meir Shemgar, for one, inter­
rupted Sheftel to exclaim "What happened in the United 
States makes no difference .... Let's not forget [Demjan­
juk] was convicted on the basis of evidence presented at a[n] 
[Israeli] trial." 

It is true, in a sense, that Demjanjuk was convicted on 
the basis of "evidence" presented in Israel. But what was this 
"evidence"? 

Consider that the Israeli government's star witness, Eli­
yahu Rosenberg, who tearfully identified Demjanjuk as "Ivan 
the Terrible" in the 1988 trial, had earlier submitted sworn 
testimony in 1945 in Gennany that he had killed "Ivan the 
Terrible." In his earlier testimony, Rosenberg reported, in a 
66-page affidavit, that in 1943, while at Treblinka, "We went 
into the engine room where Ivan was sleeping and Gustav 
[another prisoner] hit him with a shovel on the head. And 
there he remained, lying for eternity." 

Chief Prosecutor Michael Shaked had a different ap­
proach at an earlier hearing, when confronted with Sheftel's 
citation of the Fedorenko testimony. "Is there a difference," 
he asked, "if he pushed a boy into the gas chambers of Sobi­
bor or Treblinka?" Demjanjuk was never charged with any 
crime at the Sobibor camp, nor with having been a guard 
there. Similarly, Efraim Zuroff, the director of the Simon 
Wiesen thai Center in Israel and a fonner OSI attorney, of­
fered another non sequitur: "As far as I am concerned, the 
question is not whether John Demjanjuk is an innocent per­
son, but is John Demjanjuk 'Ivan the Terrible,' or another 
terrible Ivan." 

52 International 

LaRouche case hits 
Moscow newspaper 
A full-page feature on Lyndon LaRouche appeared in a De­
cember 1991 issue of Svobodnoye Slovo, the newspaper of 
the Moscow Organization of the Democratic Union Party. It 
is a translation by V. Petrenko of two powerful presentations 
on LaRouche, his policies, aM the persecution of him and 
his associates. 

The banner headline is '''LaRouche-American Dis­
sident." 

The article, received in the Wiesbaden bureau of EIR 
Nachrichtengagentur by fax transmission, is accompanied by 
a portrait of Mr. LaRouche, and two illustrations of his Ber­
lin-Paris-Vienna Productive Triangle proposal for overcom­
ing world economic depression. One is a map of the plan, 
copied from the Gennan-language pamphlet issued by the 
Schiller Institute, and captioned, " 'The productive triangle', 
a scheme for economic cooperation in Europe according to 
Lyndon LaRouche." Second, there is the picture of a maglev 
train, with the caption, "Lyn40n LaRouche proposes to lay 
such high-speed magnetic cusbion lines from Europe to Mos­
cow, St. Petersburg, Kharkov, Kiev." 

Representatives of the Schiller Institute, founded by Lyn­
don LaRouche's wife, the German political leader Helga 
Zepp-LaRouche, have visited Moscow and traveled to sever­
al of the former Soviet republics as well as to all of the former 
eastern European satellite countries over the past year, pres­
enting the LaRouche policy to seminars, think tanks, in press 
conferences, and in meetings with government officials and 
opposition groups. On Nov. 12, 1991, an advertisement for 
the Triangle was placed in the Russian daily Nezavisimaya 
Gazeta (The Independent), a very widely read publication 
with a daily circulation of neatly 300,000, after Izvestia, the 
former official newspaper of the former Soviet government, 
had turned it down on political grounds because the advertis­
ment openly attacked the poli¢ies of the International Mone­
tary Fund. 

Rigorous opposition to Malthus, Darwin 
This first translation reads' as follows (lacunae are due to 

the quality of the fax transmission): 
"Lyndon LaRouche, who;turned 69 on Sept. 8, is often 

compared with Sakharov. By! profession he is an industrial 
economist. His theoretical wbrk has been concentrated on 
the refutation, from a rigorous scientific standpoint, of the 
malthusian and darwinian ideas ... [illegible] .... The 
'free market' approach, he exposes as a fraud, behind which 
hides in ambush the cruiser of imperialism. In the early 

EIR January 10, 1992 


