former lover, who also testified that Marchenko—not Demjan-
juk—was “Ivan the Terrible.”

Moreover, all the testimony and documents identified
Ivan as having been, at Treblinka, 30 years old, with dark
hair, dark eyes, thick lips, and a scar on his neck. Demjanjuk
at the time was 22 years old, with blue eyes, blond hair, thin
lips, and no visible scars. Also, a photo of Marchenko was
identified as being “Ivan” by other witnesses in various trials
between the 1940s and 1960s.

Over 15,000 separate Treblinka documents were submit-
ted in the Fedorenko case. There was not one reference to
Demjanjuk, although there were repeated references to “Ivan
the Terrible.”

Sheftel reported that he had a copy of a 1978 cable from
the State Department to the U.S. embassy in Tel Aviv con-
firming that this Fedorenko testimony, photo, and other doc-
umentation had been forwarded to Israeli authorities. He
charged that then-OSI head Martin Mendelsohn was in Israel
in 1978, when Israel received the Fedorenko testimony, and
conspired with Israeli officials to suppress it, because of its
bearing on the Demjanjuk case.

Israelis say ‘so what?’

The Israeli state prosecutors and judges did not attempt
to contest the new evidence presented by Sheftel, but tried
different tacks. Chief Judge Meir Shemgar, for one, inter-
rupted Sheftel to exclaim “What happened in the United
States makes no difference. . . . Let’s not forget [Demjan-
juk] was convicted on the basis of evidence presented at a[n]
[Israeli] trial.”

It is true, in a sense, that Demjanjuk was convicted on
the basis of “evidence” presented in Israel. But what was this
“evidence”?

Consider that the Israeli government’s star witness, Eli-
yahu Rosenberg, who tearfully identified Demjanjuk as “Ivan
the Terrible” in the 1988 trial, had earlier submitted sworn
testimony in 1945 in Germany that he had killed “Ivan the
Terrible.” In his earlier testimony, Rosenberg reported, in a
66-page affidavit, that in 1943, while at Treblinka, “We went
into the engine room where Ivan was sleeping and Gustav
[another prisoner] hit him with a shovel on the head. And
there he remained, lying for eternity.”

Chief Prosecutor Michael Shaked had a different ap-
proach at an earlier hearing, when confronted with Sheftel’s
citation of the Fedorenko testimony. “Is there a difference,”
he asked, “if he pushed a boy into the gas chambers of Sobi-
bor or Treblinka?” Demjanjuk was never charged with any
crime at the Sobibor camp, nor with having been a guard
there. Similarly, Efraim Zuroff, the director of the Simon
Wiesenthal Center in Israel and a former OSI attorney, of-
fered another non sequitur: “As far as I am concerned, the
question is not whether John Demjanjuk is an innocent per-
son, but is John Demjanjuk ‘Ivan the Terrible,” or another
terrible Ivan.”

52 International

Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 2, January 10, 1992

LaRouche case hits
Moscow newspaper

A full-page feature on Lyndon LaRouche appeared in a De-
cember 1991 issue of Svobodnoye Slovo, the newspaper of
the Moscow Organization of the Democratic Union Party. It
is a translation by V. Petrenko'of two powerful presentations
on LaRouche, his policies, and the persecution of him and
his associates. ‘

The banner headline is ‘“LaRouche—American Dis-
sident.”

The article, received in the Wiesbaden bureau of EIR
Nachrichtengagentur by fax transmission, is accompanied by
a portrait of Mr. LaRouche, and two illustrations of his Ber-
lin-Paris-Vienna Productive Triangle proposal for overcom-
ing world economic depression. One is a map of the plan,
copied from the German-language pamphlet issued by the
Schiller Institute, and captioned, “ ‘The productive triangle’,
a scheme for economic coopeération in Europe according to
Lyndon LaRouche.” Second, there is the picture of a maglev
train, with the caption, “Lyndon LaRouche proposes to lay
such high-speed magnetic cushion lines from Europe to Mos-
cow, St. Petersburg, Kharkov, Kiev.”

Representatives of the Schiller Institute, founded by Lyn-
don LaRouche’s wife, the German political leader Helga
Zepp-LaRouche, have visited Moscow and traveled to sever-
al of the former Soviet republics as well as to all of the former
eastern European satellite countries over the past year, pres-
enting the LaRouche policy to seminars, think tanks, in press
conferences, and in meetings with government officials and
opposition groups. On Nov. 12, 1991, an advertisement for
the Triangle was placed in the Russian daily Nezavisimaya
Gazeta (The Independent), a very widely read publication
with a daily circulation of nearly 300,000, after Izvestia, the
former official newspaper of the former Soviet government,
had turned it down on political grounds because the advertis-
ment openly attacked the policies of the International Mone-

tary Fund.

Rigorous opposition to Malthus, Darwin

This first translation reads: as follows (lacunae are due to
the quality of the fax transmission):

“Lyndon LaRouche, who:turned 69 on Sept. 8, is often
compared with Sakharov. By profession he is an industrial
economist. His theoretical work has been concentrated on
the refutation, from a rigorous scientific standpoint, of the
malthusian and darwinian ideas . . . [illegible]. . . . The
‘free market’ approach, he exposes as a fraud, behind which
hides in ambush the cruiser of imperialism. In the early

EIR January 10, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without pérmission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n02-19920110/index.html

1970s, as the leader of a political action group (the Interna-
tional Processes [sic] of Labor Committees), he began to
agitate for unconditional moratoria on the payment of Third
World debts and proposed an interconnected packet of inter-
national development programs, the goal of which was to
put an end to poverty forever, by means of the support and
development of high-technology industry and agriculture in
those countries.

“Mr. LaRouche visited India, Thailand, and Latin
America. He met with leaders at the level of I. Gandhi, José
Loépez Portillo, and R. Alfonsin, in order to create a single
front against foreign indebtedness. This led his collaborators
into direct confrontation with the ruling elite in London and
Washington, in the person of Secretary of State Henry Kis-
singer. The latter coldbloodedly and unflaggingly utilized
the IMF and the World Bank for the depletion (by means of
hunger and disease) of hundreds of millions of people, whom
the Anglo-Saxons view as colored (i.e., subordinate) races.
Although LaRouche was in prison at the time, he warned that
the IMF would apply the very same policy to eastern Europe.
He [illegible], that the shock therapy which . . . [illegible]
. . . Poland and Czechoslovakia (under the vigilant eye of
Harvard economist Jeffrey Sachs) would lead to huge person-
al traumas, the collapse of industry and agriculture, civil
unrest, and, if this program were applied to the former Soviet
Union, possibly even world war.

“At the beginning of 1990, he proposed an alternative
which he called ‘The Paris-Berlin-Vienna Productive Trian-
gle.” Without a capability for rapid transportation of freight,
according to him, nothing will come of plans for the industri-
alization of the East and the modernization of agriculture.
The governments of the West ought to subsidize with long-
term, low-interest-rate credits the construction of an all-Eu-

EIR January 10, 1992

ropean high-speed rail network, together with new roads,
bridges, and canals.

“When this is achieved, it will be necessary to move into
the second phase of an industrial and agricultural revolution,
bringing a sharp growth in living standards for all the people
of eastern Europe. This proposed plan was rejected by Anglo-
American ruling circles, who fear that the development of
eastern Europe will mean new spheres of power on the conti-
nent, which they will not be able to dominate.

“It is worth noting the statement of Secretary of State
James Baker in September 1991: ‘The model for Europe is
Mexico’—a country, plunged by the U.S.A. into a sort of
‘free trade’ period, when employment, living standards, and
basic food consumption have fallen already 30% since Lépez
Portillo left the presidency in 1982.”

Legal persecution covered

A second article is a translation of a speech given in
Moscow earlier in the year by Anno Hellenbroich of the
Schiller Institute. It has two subheads: “On the Persecution
of Lyndon LaRouche” and “Harsh Treatment of LaRouche’s
Collaborators.” It covers LaRouche’s presidential campaigns
and television broadcasts of 1976, 1980, 1984, and 1988,
the development of the National Democratic Policy Commit-
tee (the LaRouche wing of the Democratic Party, founded in
1980), and the March 1986 Illinois victories by two NDPC-
backed candidates. The counterattacks, including slanders
instigated by the Anti-Defamation League, are recounted,
including the fact that LaRouche wasiaccused of killing Olof
Palme (a charge bolstered by none other than Boris Pankin,
Soviet ambassador to Sweden in 1986).

The Moscow paper gives a thorough summary of the
cases, highlighting the role of federal Judge Albert Bryan,
who presided over the judicial railrpading of LaRouche to
prison in late 1988 and sentenced the: American statesman to
a harsh 15 years in prison on vague “conspiracy” charges in
January 1989. The mistreatment of Lewis du Pont Smith, an
heir to the du Pont chemical fortune who was ruled “mentally
incompetent” by a corrupt court at the instigation of his fami-
ly, after he contributed money to LaRouche-associated caus-
es, is covered.

Reaching the 77-year sentence being appealed by
LaRouche’s colleague Mike Billington, the Russian transla-
tor (even though writing for an audience with personal expe-
rience of the Gulag) was so shocked that he inserted an excla-
mation point, and translated the “violation of Virginia
security laws,” which referred to securities in the financial
sense, as “security” in the sense of “national security.” The
account summarizes the complaints about the LaRouche case
that are before the United Nations, and concludes with the
fact that the U.S. government is sitting on documents related
to LaRouche, using the excuse of national security, while
people accused in the Iran-Contra case were given access to
their documents. “Isn’t that inequality before the law?”

International 53



