
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 3, January 17, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

KGB employed Danish 

anti-LaRouche agent 
by Poul Rasmussen 

The opening of the files of the former East German secret 
intelligence service, the Stasi, is casting light on the activities 
of thousands of communist agents all over Europe, and many 
of these low-life types are now scurrying for cover. The 
dissolution of the Soviet empire might also bring some an­
swers to the question many have asked themselves through­
out the past 20 years: "Who is saying all these nasty things 
about Lyndon LaRouche, and why?" Part of the answer to 

that question found its way into the pages of most of the 
Danish press during the second week of January. 

For the past 17 years, Denmark has had the "honor" of 
hosting one of the small handful of journalists worldwide, 
who are purveyors of the voluminous slanders of Mr. 
LaRouche. In the United States, hardly any slander has ever 
been written against LaRouche which did not originate from 
the pens of either Dennis King or Chip Berlet, two New 
Left scribblers who formerly wrote for the marijuana lobby's 
magazine High Times. and who were recruited by the Anti­
Defamation League of B 'nai B'rith (ADL) to do their "jour­
nalistic" dirty work for them. In Denmark, similarly, the 
press attacks on LaRouche can be ascribed to one person, 
J0rgen Dragsdahl, a joumalist at the small left-wing newspa­
per Information. 

On Jan. 5, Extrabladet. the largest tabloid in Denmark, 
carried a centerfold with the banner headline, "Editor of 
'Information' Was a KGB Spy." The article was an exclusive 
interview with Oleg Gordievsky, a former colonel of the 
Soviet KGB who had defected to the West in London in 
1985. According to Colonel Gordievsky, J0rgen Dragsdahl 
has been operating as a Soviet agent of influence and spy 
since the middle of the 1970s. In the KGB files, Dragsdahl 
carried the code name "STaT." 

Gordievsky identified the two KGB officers who con­
trolled Dragsdahl as Mikhail Petrovich and Stanislav Chebo­
tok. Extrabladet also claimed that Dragsdahl had received 
large sums of money from these controllers on at least two 
occasions, in two secret meetings in Budapest and Vienna. 

The strategic stakes 
Dragsdahl has denied all the allegations of espionage, 

but if the information printed by Extrabladet is true, it cer­
tainly sheds some interesting light on a man who built his 
career by vile attacks against LaRouche and his associates. 

52 International 

As EIR has documented in numerous articles in the past, 
the international media attacks against LaRouche centered 
around four principal events: 1) the publication in 1978 of 
Dope, Inc .• which sent the ADL and British intelligence into 
apoplexy, for its identification of their roles in the internation­
al drug trade; 2) LaRouche's 1'982 back-channel diplomacy 
on behalf of what later becam� the Strategic Defense Initia­
tive (SDI); 3) LaRouche's call:for the Third World to break 
the grip of the Anglo-AmeriCIan monetary system; and 4) 
the victory of two associates, of LaRouche in the Illinois 
Democratic primary race for high state offices, which showed 
that the LaRouche candidates' movement could win. 

In an article dated March 9, 1990 ("Gordievsky on the 
LaRouche SDI Plan"), for exlample, we showed, through 
recent press interviews given by the KGB colonel, how the 
Soviets had deployed in 1982-$3 to block LaRouche's influ­
ence in the Reagan administration. 

According to Extrabladet 'and Gordievsky, the KGB's 
keen interest in Dragsdahl started in 1976. In a document 
from the files of the KGB, dated Sept. 13, 1976, published 
by Extrabladet, Dragsdahl is referred to by the new code 
name "STaT." The KGB report refers to an espionage opera­
tion against the Danish prime: minister's office. The KGB 
officer in charge suggests involving agent STaT. 

Dragsdahl's defense against this charge is that it is not 
possible, because Dragsdahl was in the United States at the 
time renewing his contact to his old friends in the Black 
Panther Party and the New Left (most likely including Dennis 
King and Chip Berlet). 

When Dragsdahl returned to Denmark in August 1977, 
the KGB immediately reestablished contact, according to the 
Danish newspaper's account. lane of the very first things 
Dragsdahl wrote on his returni to the country was a vicious 
slander against LaRouche, published in Information in De­
cember 1977. In this article, LaRouche and his associates 
were for the first time accused of being agents of the CIA. 

This article was followed by other slanderous attacks on 
LaRouche at' the beginning of 1978. This is obviously the 
beginning of Dragsdahl' s new career as the "Dennis King" 
of Denmark. Parallel to this, Dragsdahl also builds a reputa­
tion as a "strategic expert"-Pt0re truthfully, an advocate 
of Soviet strategic interests. ae authored innumerable anti­
American and anti-NATO artiCles in the Danish press. 

In view of his anti-U .S. attitude and his secret contacts 
to the KGB, Dragsdahl' s career as a LaRouche-hater reached 
an interesting inflection point in 1989. When Lyndon 
LaRouche was thrown into jail, his associates in Denmark 
contacted numerous prominerlt lawyers in order to solicit 
international support for the legal fight to free LaRouche. 
Some of the lawyers contacted (he U. S. embassy in Copenha­
gen and requested information on the LaRouche case. The 
embassy answered by sending1a package containing several 
of Dragdahl's slander articles hgainst LaRouche. The KGB 
must have been very happy. 

EIR January 17, 1992 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n03-19920117/index.html

