Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 8, February 21, 1992

Judge Irving Kaufman and
‘Edwards v. Audubon’;: a reminiscence

by Thomas H. Jukes, Professor, University of California-Berkeley

On Feb. 3, 1992, the New York Times published an obituary
of Judge Irving Kaufman, former Chief Judge of the Second
Circuit U.S. Court of Appeals, which filled a half page of
the newspaper. The obituary cited various of Kaufman’s
opinions “involving the First Amendment” which the Times
considered important. The very first one listed was: “Ed-
wards v. the National Audubon Society (1977) in which he
wrote that a newspaper does not commit libel by fairly and
accurately reporting accusatory statements by a responsible
public organization even if the statements are clearly defama-
tory and false.” Just how a public organization can be “re-
sponsible” if it makes defamatory and false statements is not
explained. Kaufman’s decision overturned the U.S. District
Court jury verdict and libel decision against the New York
Times and Roland Clement, an executive of Audubon, of
1976. The plaintiffs were Gordon Edwards, Robert White-
Stevens, and myself. We had brought suit because the New
York Times, on Aug. 14, 1972, published an article, based on
information from Audubon, stating that we, and also Nobel
Laureate Norman Borlaug and Donald Spencer, were “paid
liars.” Borlaug and Spencer chose not to participate in the
suit. I shall give a brief history of the major events that
followed.

When the New York Times published the defamatory arti-
cle, I immediately sent them a rebuttal as a Letter to the
Editor (Aug. 15, 1972). This was done at the telephoned
suggestion of the reporter, John Devlin, who wrote the arti-
cle. The Times ignored and refused to publish my letter. So
much for “freedom of speech.”

Our suit came to jury trial in 1976. The evidence showed
that Devlin had asked Robert Arbib, the editor of the Audu-
bon newsheet, American Birds, to name the “paid liars” that
he had described as spokesmen for the pesticide industry
who had “twisted” data on bird counts showing that birds
increased during the period of usage of DDT. Arbib had said
that the number of birds had not increased, but the numbers
were larger because more people were counting birds, and
their figures had been added. Arbib was incorrect. We had
corrected the bird counts for the increased number of observ-
ers. For example, the Audubon Christmas robin count was
19,616in 1941, and 928,639 in 1960, before and after DDT.
The number of observers was 2,331 in 1941 and 8,928 in
1960, therefore there were more observers, but the number

of robins per observer was 8.4 counted in 1941, and 104 in
1960. Arbib had deliberately misquoted us.

In response to Devlin’s request: for “paid liars,” Arbib
asked Roland Clement, secretary of the National Audubon
Society, to furnish names. Clement furnished the five names,
and Arbib telephoned them to Devlin. When Devlin’s article
appeared, Clement wrote a letter to him commending it, and
appended Arbib’s signature. After Clement had mailed it, he
asked Arbib to approve the signature. Arbib refused.

I give these details because on the basis of them, the jury
decided that Roland Clement, acting on behalf of Audubon,
was the person responsible for the libel, rather than Arbib.
Their decision was highly logical, in my opinion.

During the trial, New York Times and Audubon, through
their respective lawyers, acted more like opponents of each
other rather than co-defendants.

The verdict and decision of the U.S. District Court was
in our favor, and we were awarded the comparatively trivial
sums of $21,000 to Edwards and $20,000 to each of the other
two plaintiffs as damages. This decision was followed by an
appeal, and at this point Judge Irving Kaufman entered into
the case. The Village Voice (New York) in an article, “Irving
Kaufman’s Haunted Career,” (Vol. 29, No. 10, March 6,
1984) describes how Kaufman had been friendly for many
years with the publisher of the New York Times, Arthur Ochs
Sulzberger, and his family. The New York Times consistently
supported Kaufman on the Rosenberg case (see below). Giv-
en such closeness of association, should not Kaufman have
removed himself from any participation in the New York
Times’ appeal? The Village Voice points out that “on March
16, 1977, disqualification notices were sent to all the judges.
. . . Disqualifying bias or prejudice . . . arises most often
from prior personal relationships.” Justice Felix Frankfurter
wrote that judges should recuse (disqualify) themselves when
and because “the administration of justice should reasonably
appear to be disinterested as well as be so in fact.”

Nevertheless Judge Kaufman “chose to be zealous in
holding on to the case for himself,” and he assigned the case
to a panel on which he would be sitting with two outside
judges—retired Supreme Court Justice Tom Clark and a vis-
iting judge from Montana. The Voice comments that the
record shows that “visiting judges never wrote a single dis-
senting opinion” from that of the chief judge in this court.

National 65

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n08-19920221/index.html

The decision
This was written by Judge Kaufman, and it overturned
the ruling of the lower court. It included the following state-

allegation could be better calculated to ruin an academ-
ic reputation. And, to say a scientist is paid to lie
implies corruption, and not merely a poor opinion of

ments: his scientific integrity. Such a statement requires a fac-
tual basis, and no one contends there was any serious
Unfortunately, the Audubon Society’s principal basis for such a statement in this case.

charges, as reported in Devlin’s article for the Times,
went far beyond a mere accusation of scientific bad
faith. The appellees were charged with being “paid to
lie.” It is difficult to conceive of any epithet better
calculated to subject a scholar to the scorn and ridicule
of his colleagues than “paid liar.”

To call the appellees, all of whom were university
professors, paid liars clearly involves defamation that
far exceeds the bounds of the prior controversy. No

. . .[I]t is unfortunate that the exercise of liberties
so precious as freedom of speech and of the press may
sometimes do harm that the state is powerless to recom-
pense: but this is the price that must be paid for the
blessing of a democratic way of life.

Judge Kaufman therefore clearly recognized that we had
been defamed and damaged. Surely, if he believed this, he
should have allowed the decision against Clement to stand!

Judge Irving Kaufman:
an afterword

Judge Irving Kaufman, a front-runner for the title of the
most corrupt judge in U.S. history, died on Feb. 1, 1992
at age 81.

Kaufman was notorious for his handling of the spy
case of Ethel and Julius Rosenberg in the 1950s. No matter
what the guilt of the Rosenbergs, their prosecution and
execution was one of the biggest travesties of justice in
U.S. history. For example: Shortly before the trial started,
Kaufman spent a week vacationing in Florida with prose-
cutors Roy Cohn and Irving Saypol. Before the trial was
even over, Kaufman had already decided to impose the
death penalty.

After sending the prosecutor to Washington to find out
the views of the Justice Department, Kaufman found out
that there was opposition to imposing the death penalty.
Kaufman then began his sentencing speech with an out-
right lie: “I have refrained from asking the government
for a recommendation.”

Kaufman repeatedly took steps to get the Justice De-
partment to expedite the case through the appeals process,
and often gave improper and unethical ex parte advice to
the prosecutors, advising them on their litigation strategy
s0 as to prevent a drawn-out appeals process which would
delay the execution of the Rosenbergs. In later years,
Kaufman also collaborated with the prosecution to deny
post-trial motions by the imprisoned Morton Sobell for an
investigation of Kaufman’s conduct and for his impeach-
ment. Rather than conducting an objective inquiry, the
American Bar Association shamelessly came to his de-
fense. Lawrence Walsh, a former colleague of Kaufman’s

on the federal bench in New York, appointed a special
committee to “counteract unwarranted criticism directed
to Chief Judge Irving Kaufman.” The committee’s report
completely exonerated Kaufman, despite massive evi-
dence of improper, ex parte conduct on his part.

Kaufman also secretly collaborated with J. Edgar
Hoover and the FBI to run Cointelpro operations against
those calling for a reexamination of the Rosenberg case
in the 1960s and *70s, e.g., recommending FBI “counter-
action” in 1975 in response to newspaper ads, etc. This
was disclosed in FBI documents obtained by the Rosen-
bergs’ sons under the FOIA.

Needless to say, Kaufman was a favorite of the B’nai
B’rith’s Anti-Defamation League (ADL). According to
Juris Doctor (November 1977): “Even as the Rosenbergs
were awaiting execution, Kaufman . . . was picked to
receive both the B’nai B’rith Virginia State Award of
Merit and the Certificate of Honor of the Jewish War
Veterans of the United States.” The ADL’s propaganda,
denouncing those who charged that the case was the result
of anti-Semitism, helped clear the way for the Rosen-
bergs’ execution.

The New York Times obituary notes that Judge Kauf-
man had let it be known that, before imposing the death
sentence on the Rosenbergs, he had gone to a synagogue
to pray for guidance. Supreme Court Justice Felix Frank-
furter, infuriated with Kaufman’s handling of the Rosen-
berg case, considered that “unjudicial conduct,” a blatant
effort to obtain publicity in his drive to win the “Jewish
seat” on the Supreme Court, writes the Times. In a letter,
Frankfurter wrote: “I despise a judge who feels God told
him to impose a death sentence. ] am mean enough to try
to stay here long enough so that K will be too old to
succeed me.”—FEdward Spannaus

66 National

"EIR  February 21, 1992




The Audubon Society is not a newspaper, and does not need
to be guaranteed “freedom of the press.”

Audubon gets off the hook

With consummate integrity, Judge Kaufman proceeded
to rule that it was Arbib rather than Clement, who was to
blame for naming us as paid liars. Therefore, the lower
court’s decision in this respect was erroneous, and was over-
turned. Of course, it would not be possible at this point to
convict Arbib—the principle of double jeopardy prevented
this. So, Kaufman emerges not only as a friend of the New
York Times, but as a friend of a friend of the New York Times.
His action on behalf of Audubon showed clearly that he had
no sympathy for the plaintiffs, despite his ringing assertion
that we had been defamed without “any serious basis”!

Kaufman was so pleased with his decision that he wrote
an Op Ed article for the New York Times in the fall of 1982
praising it (and himself). This article, “The Media and Ju-
ries,” also includes a self-serving explanation of how juries
are not qualified to decide the ‘“constitutional imperative of
an unrestrained press.” The Village Voice commented that
“Since the Audubon decision, Kaufman has become aregular
at the New York Times. . . . He is, to put it mildly, treated
as a member of the family.”

Floyd Abrams, the lawyer for the New York Times in this
case, has benefited from it greatly, and is now regarded as a
leading First Amendment lawyer. In the Feb. 3, 1992 obitu-
ary, Abrams said Judge Kaufman’s rulings “reflected an
abiding belief in the significance of free expression for every-
body.” Everybody, that is, except those who object to being
called paid liars by the New York Times, which has consis-
tently refused to publish any letters from me on the subject
of their article and our suit.

Summary

In retrospect, we should not have brought the suit, even
though we were successful in a jury trial before a U.S. Dis-
trict Court. Despite this, we could not overcome the judicial
and financial resources of the New York Times. We attempted
to appeal the Kaufman decision to the U.S. Supreme Court,
but it refused to hear the case. Perhaps two facts entered
into this refusal: First, a retired Supreme Court Justice, Tom
Clark, had participated in decision, and second, that he had
died a few weeks afterwards.

Judge Kaufman’s seeking divine guidance for his deci-
sions shows he was a formidable opponent. Ironically we
seemed to have been penalized for having been defamed.
Not only were we told that this was “the price that must
be paid for the blessing of a democratic way of life,” but
Kaufman’s decision was hailed by the press as giving them
freedom to castigate, provided that the derogatory informa-
tion has been furnished by a “responsible publication organi-
zation,” even if the newspaper is aware that “the statements
are clearly defamatory and false.”

EIR February 21, 1992

Bush again refuses to
release LaRouche ﬁles

OnFeb. 12, George Bush was confronted by a supporter of Lyn-
don LaRouche in Bedford, New Hampshire, who asked Bush
when he was going to release the government’s documents on
LaRouche. The story of the confrontation has drawn much media
coverage, including an Associated Press story, but the coverage
has been so distorted as to bear almost no resemblance to the
facts, and to cover up President Bush’s refusal to release the
government’s secret files on LaRouche, which would prove
LaRouche’s innocence of the charges for which he was sen-
tenced to 15 years in federal prison. The interchange between
Bush and Roger Ham occurred as Bush was shaking Ham’s hand
in the Bedford mall, and went as follows.

Ham: “When are you going to release the documents on
Lyndon LaRouche?”

Bush: “LaRouche is in jail where he belongs.”

Ham: “He’s a political prisoner because of you.”

Bush: “He’s in jail where he belaongs.”

Ham then showed Bush a bumper sticker that said,
“George Bush: Don’t Barf on Me.” Bush took a long look at
the bumper sticker and recoiled in horror. At that point, the
Secret Service moved in and arrested Ham for disorderly con-
duct—even though they admitted that Ham had not threatened
the President by either words or gestures.

Most press coverage of the incident was based on a grossly
inaccurate Associated Press wire story. The AP story tried to
convey the impression that Ham was a security threat to the
President, claiming that he “refused ta release his gripduringa
handshake with the President until thé Secret Service stepped
in.” This falsehood was attributed to White House spokesman
Fitzwater. .

The AP wire quoted Fitzwater saying that Ham asked
Bush, “When are you going to let LaRouche out of jail?’—
which Ham did not say. The AP wire story wrongly states that
“LaRouche and six supporters were convicted in 1988 of fraud
and tax evasion in a fund-raising scheme involving $30 mil-
lion in defaulted loans.” Other versions say that LaRouche
was convicted of campaign fundraising fraud. In fact, a) Nei-
ther LaRouche nor his co-defendants were convicted of tax
fraud; LaRouche was convicted of the nebulous charge of con-
spiring to impede the IRS, not tax fraud. b) The amount of
money at issue was less than $300,000 (the $30 million figure
coming from the amount of loans for which the government
barred repayment because of its illegal forced bankruptcy of
publishing companies identified with LaRouche—an action
later ruled to have been improper and fraudulent); ¢) The 1988
convictions had nothing to do with campaign fundraising.

National 67



