
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 8, February 21, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

The Audubon Society is not a newspaper, and does not need 
to be guaranteed "freedom of the press." 

Audubon gets ofT the hook 
With consummate integrity, Judge Kaufman proceeded 

to rule that it was Arbib rather than Clement, who was to 
blame for naming us as paid liars. Therefore, the lower 
court's decision in this respect was erroneous, and was over­
turned. Of course, it would not be possible at this point to 
convict Arbib--the principle of double jeopardy prevented 
this. So, Kaufman emerges not only as a friend of the New 

York Times, but as a friend of a friend of theNew York Times. 

His action on behalf of Audubon showed clearly that he had 
no sympathy for the plaintiffs, despite his ringing assertion 
that we had been defamed without "any serious basis "! 

Kaufman was so pleased with his decision that he wrote 
an Op Ed article for the New York Times in the fall of 1982 
praising it (and himself). This article, "The Media and Ju­
ries," also includes a self-serving explanation of how juries 
are not qualified to decide the "constitutional imperative of 
an unrestrained press." The Village Voice commented that 
"Since the Audubon decision, Kaufman has become a regular 
at the New York Times .... He is, to put it mildly, treated 
as a member of the family. " 

Floyd Abrams, the lawyer for the New York Times in this 
case, has benefited from it greatly, and is now regarded as a 
leading First Amendment lawyer. In the Feb. 3, 1992 obitu­
ary, Abrams said Judge Kaufman's rulings "reflected an 
abiding belief in the significance of free expression for every­
body." Everybody, that is, except those who object to being 
called paid liars by the New York Times, which has consis­
tently refused to publish any letters from me on the subject 
of their article and our suit. 

Summary 
In retrospect, we should not have brought the suit, even 

though we were successful in a jury trial before a U.S. Dis­
trict Court. Despite this, we could not overcome the judicial 
and financial resources of theNew York Times. We attempted 
to appeal the Kaufman decision to the U. S. Supreme Court, 
but it refused to hear the case. Perhaps two facts entered 
into this refusal: First, a retired Supreme Court Justice, Tom 
Clark, had participated in decision, and second, that he had 
died a few weeks afterwards. 

Judge Kaufman's seeking divine guidance for his deci­
sions shows he was a formidable opponent. Ironically we 
seemed to have been penalized for having been defamed. 
Not only were we told that this was "the price that must 
be paid for the blessing of a democratic way of life," but 
Kaufman's decision was hailed by the press as giving them 
freedom to castigate, provided that the derogatory informa­
tion has been furnished by a "responsible publication organi­
zation," even if the newspaper is aware that "the statements 
are clearly defamatory and false." 

EIR February 21, 1992 

Bush again refuses to 
release LaRouche files 

On Feb. 12, George Bush was confronted by a supporter of Lyn­
don LaRouche in Bedford, New Hampshire, who asked Bush 
when he was going to release the government's documents on 
LaRouche. The story of the confrontation has drawn much media 
coverage, including an Associated Press story, but the coverage 
has been so distorted as to bear almost no resemblance to the 
facts, and to cover up President Bush's refusal to release the 
government's secret files on LaRouche, which would prove 
LaRouche's innocence of the charges for which he was sen­
tenced to 15 years in federal prison. The interchange between 
Bush and Roger Ham occurred as Bush was shaking Ham's hand 
in the Bedford mall, and went as follows. 

Ham: "When are you going to release the documents on 
Lyndon LaRouche?" 

Bush: "LaRouche is in jail where he belongs." 
Ham: "He's a political prisoner because of you." 
Bush: "He's in jail where he belongs." 
Ham then showed Bush a bumper sticker that said, 

"George Bush: Don't Barf on Me." 8ush took a long look at 
the bumper sticker and recoiled in hCi>rror. At that point, the 
Secret Service moved in and arrested Ham for disorderly con­
duct--even though they admitted thatHam had not threatened 
the President by either words or gestures. 

Most press coverage of the incident was based on a grossly 
inaccurate Associated Press wire story. The AP story tried to 
convey the impression that Ham was a security threat to the 
President, claiming that he "refused to release his grip during a 
handshake with the President until the Secret Service stepped 
in." This falsehood was attributed to White House spokesman 
Fitzwater. 

The AP wire quoted Fitzwater saying that Ham asked 
Bush, "When are you going to let LaRouche out of jail?"­
which Ham did not say. The AP wire story wrongly states that 
"LaRouche and six supporters were convicted in 1988 of fraud 
and tax evasion in a fund'::raising scheme involving $30 mil­
lion in defaulted loans." Other versions say that LaRouche 
was convicted of campaign fundraising fraud. In fact, a) Nei­
ther LaRouche nor his co-defendants were convicted of tax 
fraud; LaRouche was convicted of the nebulous charge of con­
spiring to impede the IRS, not tax fL'aud. b) The amount of 
money at issue was less than $300,000 (the $30 million figure 
coming from the amount of loans for which the government 
barred repayment because of its illegal forced bankruptcy of 
publishing companies identified with LaRouche-an action 
later ruled to have been improper and fraudulent); c) The 1988 
convictions had nothing to do with campaign fundraising. 

National 67 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n08-19920221/index.html

