
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 15, April 10, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

Kissinger Watch byM. T. Upharsin 

CBS kicks over 
Fat Henry's trough 
On March 29, using material often 
first appearing in print in Executive 
Intelligence Review, CBS News's "60 
Minutes" program slammed Henry 
Kissinger and his global influence 
peddling, from which he earns mil­
lions each year. The two main con­
flicts explored were Kissinger's call 
for no tough sanctions against China, 
after his friend, Deng Xiaoping, or­
dered the Tiananmen Square massa­
cre, and the role of Kissinger Associ­
ates, Inc. 's chief economist, Alan 
Stoga, in advising Saddam Hussein on 
how to restructure his debt so he could 
receive new credits from Anglo­
American banks. 

One important error by CBS was in 
judging the nature of Kissinger's con­
flict with Iraq by confusing the outcome 
of Iraq's request for consultation with 
Alan Stoga. From a balance-of-power 
standpoint, Kissinger saw nothing other 
than a profitable, temporary way of bal­
ancing a tilt toward Iran, which he be­
lieved had gone too far. The record of 
the U.S.-Iraqi Business Forum, under 
whose auspices Stoga visited Baghdad, 
shows, as EIR has previously docu­
mented, that Stoga said the way Iraq 
could obtain major new credit was to 
"privatize" its raw materials, including 
its oil reserves and bauxite. This, the 
Iraqis rejected as an attack on their sov­
ereignty. Thus, Stoga was part of the 
economic warfare begun at the end of 
the Iran-Iraq war that led to the Iraqi mis­
calculation that it could benefit from in­
vading Kuwait. But apart from this er­
ror, the CBS broadcast was right on 
target. 

A 'seamless web' 
Time magazine senior editor Walter 
Isaacson, who is writing an unauthor­
ized biography of Kissinger, spoke on 
the CBS program of how Henry sold 

EIR April 10, 1992 

"extraordinary access" to a gold-plate 
list of clients, including American Ex­
press, Coca Cola, Anheuser Busch, 
H.J. Heinz, Volvo, Arco, Hunt Oil, 
Chase Manhattan, the American In­
ternational Group (AIG) , and Free­
port McMoRan, an international min­
ing company. Said Isaacson: 

"There's only one consultant in 
New York or Washington who can 
travel with you to China, and you can 
have lunch in the Great Hall of the 
People with Deng Xiaoping, and 
that's Henry Kissinger . ... Kissinger 
has a nice web of people around the 
world [that] . . .  he's formed connec­
tions with. That's how he makes his 
money. He has a nice seamless web 
of interests and influence." 

Mike Wallace of "60 Minutes" 
also mentioned Kissinger's revolving 
door, where porkers once at Henry's 
trough are now in government, help­
ing fill the trough for Henry and those 
left behind. As Wallace put it: 

"And Kissinger Associates has 
been a revolving door for people like 
Brent Scowcroft and Lawrence Ea­
gleburger, who worked for Kissinger 
in the Nixon and Ford administra­
tions. Scowcroft and Eagleburger left 
government to work for Kissinger As­
sociates, and then they left Kissinger 
Associates to return to government. 
. . . Both men are still close to Henry 
Kissinger. " 

Rep. Henry Gonzalez (D-Tex.) 
was shown exposing Kissinger's on­
going ties with the Banca Nazionale 
del Lavoro after it had been caught in 
a 347 -count indictment against former 
BNL employees because of $4 billion 
secret loans to Iraq, which Represen­
tative Gonzalez called "the biggest 
banking scandal in United States 
history." 

Ironically, Martin Peretz, the 
friend of Emma Rothschild who had 
published a piece by Joe Conason in 
The New Republic exposing Kissing­
er's ties to Iraq, wrote "60 Minutes" a 

letter retracting the story. He then had 
his attorneys phone the show to retract 
his letter. 

Firing flak at 
journalists 
The show repeatedly exposed Kis­
singer's efforts to muzzle the press. 
Al Hunt, Washington Bureau chief of 
the Wall Street Journal, told how Kis­
singer had gone after the Journal after 
John Fialka published his story about 
Kissinger's China conflict. This story, 
which led to Kissinger's ties with 
ABC being severed because of his 
conflicts 0iIl China, caused Kissinger 
to "go ballistic," as Hunt put it, not 
because the story was not true, but, 
said Hunt: ,"What he [Kissinger] basi­
cally said }vas that we didn't have the 
right to address the issue." 

None Of the journalists who spoke 
to "60 Milnutes" pointed out that as 
a member of the President's Foreign 
Intelligence Advisory Board (PFI­
AB), Kis$inger may have violated 
federal law by failing to recuse him­
self from giving advice to President 
Bush on �imiting sanctions against 
China. Only EIR has printed this 
story. 

Mike Wallace revealed that Kis­
singer, a 'CBS board member, tried to 
gain editorial control of the "60 Min­
utes" story, and refused to participate 
when he failed. Not surprisingly, Kis­
singer had his attorney Lloyd Cutler 
write to deny that Kissinger had had 
any conflicts on China and Iraq, add­
ing: "I would think it outrageous to 
suggest that his published writings are 
designed to line his pockets rather 
than to adivocate policies he believes 
will best �erve the public interest." 
But the law on conflict of interest 
speaks of not gi ving the appearance of 
impropriety, which Kissinger certain­
ly does by profiting from the evil poli­
cies he peddles. 

National 66 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n15-19920410/index.html

