
Click here for Full Issue of EIR Volume 19, Number 27, July 3, 1992

© 1992 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

EIR joins fight against Cisneros 
takeover of U. S. television network 
by Carlos Wesley 

On June 18, EIR editor Nora Hamerman filed a formal letter 
of objection on behalf of EIR with the Federal Communica­
tions Commission (FCC) regarding the attempted takeover 
of Univision, the largest Spanish-language television net­
work in the United States, by a group of dirty-money invest­
ors that includes Venezuelan Gustavo Cisneros Rendiles and 
his brother Ricardo. Former Norman Lear partner Jerrold 
Perenchio and Mexican media baron Emilio Azcarraga, own­
er of the Televisa network, are the other principals in the 
deal. 

Azcarraga's Televisa is notorious for its pornographic 
soap operas and for its roster of avowedly Satan-worshiping 
stars. The Cisneros interests center on the Venezuelan televi­
sion network Venevision, but involve a family-owned con­
glomerate of companies, headed by Gustavo Cisneros, active 
in many countries around the world. 

EIR asked the FCC not to approve the transfer of the 
licenses of the Univision television stations from Hallmark 
Card, Inc. to the Venezuelan and his partners, because Cis­
neros "has a public record of activity in the area of mass 
media, and in other business activities, which makes his 
involvement with the proposed . . . takeover contrary to the 
public interest. " The document cites "Mr. Cisneros's meth­
ods of silencing the opposition to his growing control over the 
communications media," as well as "the gravest of concerns 
regarding his and his companies' possible links to interna­
tional financial circles involved in laundering dirty money. " 

The June 18 Wall Street Journal reported that EIR, the 
"international newsweekly founded by Mr. [Lyndon] 
LaRouche," was opposing the Univision deal "because of 
the involvement of Venevision, which is controlled by the 
Caracas-based Cisneros brothers. The spokesman contended 
that the brothers were behind a ban in Venezuela of a book 
published by LaRouche interests," reported the Journal. The 
book in question is EIR' s Spanish-language edition of Dope, 

Inc. , entitled Narcotrafico, SA-the only book banned in 
more than 30 years of elected governments in Venezuela. 

False financial certification 
Also opposing the takeover are the National Hispanic 

Media Coalition, the United States Hispanic Chamber of 
Commerce, and the National Puerto Rican Coalition, which 
filed a joint petition to deny transfer with the FCC on June 

10 Economics 

18. In a statement issued jointly by the Media Coalition's 
chairwoman Esther Renteria from Los Angeles, the Cham­
ber's Dr. Jose Nino, and the Puerto Rican Coalition's Luis 
Nunez from Washington, D. C. , they said that the transfer 
poses the danger of illegal "foreign control of U. S. A. broad­
cast media. " They noted that in 1986, Azcarraga was forced 
by the FCC to divest himself of many of the same television 
stations that today make up the Univision network, "because 
of unlawful alien control" of U. S. broadcasting facilities. 
Now, "Azcarraga is back at the FCC asking to own 12. 5% 
of these stations, and for a 'friendly' alien ally to own another 
12. 5%, and for them jointly to own 50% of the Univision 
network. (Gustavo Cisneros, .a principal owner of Venevi­
sion, is also a director of Azcarraga's Grupo Televisa. )" 

Moreover, while the American "Perenchio will provide 
only $50 million of the $550 million purchase price . . . 
Azcarraga and the Cisneros brothers will arrange for and 
provide 'any additional debt to financing for the acquisition 
that cannot be obtained from Hallmark or from financial 
institutions. ' "  Perenchio, Azcarraga, and the Cisneros 
brothers may also have "filed a false financial certification" 
with the FCC, they charged. The League of United Latin 
American Citizens (LULAC),·and the American GI Forum, 
are also fighting the takeover. 

Text of EIR's letter 

to the FCC 

What follows is the full text of the letter of objection filed by 

Nora Hamerman, as editor of Executive Intelligence Re­
view, on June 18, 1992 to Donna R. Searcy, Secretary. 

Federal Communications Commission, Washington. D.C. 

RE: UnivisionlBTCCT -920508KH KDTV et al. 

Dear Miss Searcy: 
I am writing this Letter of Objection to urge the Federal 

Communications Commission to deny the application for 

EIR July 3, 1992 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1992/eirv19n27-19920703/index.html


Transfer of Control of Univision Station Group, Inc. to Per­
enchio Television, Inc. (PTI), as announced in the FCC's 
Public Notice dated May 19, 1992. 

It is the contention of Executive Intelligence Review (EIR) 
that one of the proposed major financiers, stockholders, and 
directors of PTI, Venezuelan citizen Gustavo A. Cisneros 
Rendiles, has a public record of activity in the area of mass 
media, and in other business activities, which makes his 
involvement with the proposed PTI takeover contrary to the 
public interest. 

EIR is not alone iIi. these concerns regarding Mr. Cis­
neros's activities. As we document below, legislative, jour­
nalistic, and other reputable sources in at least four nations 
have publicly voiced their objections to Mr. Cisneros's meth­
ods of silencing the opposition to his growing control over 
the communications media, and have raised the gravest of 
concerns regarding his and his companies' possible links to 
international financial circles involved in laundering dirty 
money. The Cisneros interests center on the Venezuelan tele­
vision network Venevision, but involve a family-owned con­
glomerate of companies which are active in many countries 
around the world. 

It is our view that these documented concerns warrant, 
at the very least, the fullest possible investigation by the FCC 
in its consideration of the PTI application. This is especially 
so, since the application involves not just a single television 
station, but an entire network covering more than a dozen 
stations, which in toto constitute a large, and perhaps a domi­
nant, share of the Spanish-language television market in the 
United States. For all of these reasons, the greatest scrutiny 
is appropriate in this instance. 

Principal among the concerns regarding Gustavo Cis­
neros are: 

1) His manipulation of both the press and legal system of 

his country, Venezuela, to achieve the illegal co'!fiscation 

and banning of a book which published an unfavorable view 

of the powerful Cisneros family and its vast fortune. Such 

activities are hardly consonant with upholding the principles 

of freedom of the press and freedom of expression which the 

United States holds dear. 

The book in question is Narcotrajico, SA, published by 
EIR in 1985, and which is the Spanish-language edition of 
the book Dope, Inc. It is an expose of the international drug 
trade, and it contains a chapter which documents the exten­
sive business and political links of the Cisneros family to 
international financial circles involved in laundering dirty 
money (see Exhibit A). It is the only book which has been 
banned in more than 30 years of democracy in Venezuela. 

On Feb. 4, 1985, EIR's offices in Caracas, Venezuela 
were raided by the Venezuelan political police, DISIP; all 
copies of Narcotrajico, SA were confiscated; and four corre­
spondents were arrested. All four were deported from the 
country on Feb. 7. Simultaneously, a violently defamatory 
campaign was launched against EIR and its founder, Lyndon 

EIR July 3, 1992 

LaRouche, through the Cisneroses' mass media empire, ac­
cusing EIR of everything from KGB espionage to blackmail. 
Major newspapers in both Venezuela and the Dominican 
Republic reported that the actions against EIR were taken at 
the behest of Gustavo Cisneros· (see Exhibits B and C). 

On Feb. 8, 1985, Gustavo Cisneros and Jose Rafael Re­
venga (vice president of the same Venevision which is a 
proposed part owner of Univision) presented a brief to the 
Fourth Civil Court of the Federal District and the state of 
Miranda, in Venezuela, seeking an injunction against the 
circulation of Narcotrajico, SA (see Exhibit D). 

On Feb. 15, 1985, Judge Alirio Abreu Burelli of the 
Fourth Civil Court issued an injunction against the circulation 
of Narcotrdjico, SA in Venezuela, and ordered "the seizure 
of said publication so that it does not circulate within the 
national territory" (see Exhibit E). The judge concurred with 
the allegations by Mr. Cisneros's lawyers that the book was 
an offense to the honor and reputation of the Cisneros family. 

The order for the raid against EIR was signed by Judge 
Ana Luisa Gandica, who was also serving as legal counsel 
for Pepsi Cola Corp. in Venezuela-owned by the Cisneros 
family. One year later, Judge Gandica was ordered to leave 
the bench because it was found that she had never met the 
educational requirements for a judgeship. Her brother, Luis 
Gregorio Gandica, accompanied the police on the raids of 
the EIR offices, in representation of the public prosecutor's 
office. Mr. Gandica was fired in December 1985 for having 
stolen the files of another ongoing investigation. 

Although Narcotrajico, SA remains banned from circula­
tion in Venezuela to this date, this Cisneros-sponsored af­
front to freedom of the press was recently condemned by 18 
prominent members of Congress from Venezuela, reflecting 
several different political currents. On Oct. 2, 1991, the 
congressmen issued a communique !which decried that "a 
book called Narcotrajico, SA was prohibited from freely cir­
culating," and urged "the appropriate authorities, and espe­
cially upon the Judicial Branch, to correct that irregular and 
unconstitutional action, which, by IlI1Y lights, is prejudicial 
to free speech in Venezuela" (see Exhibit F). This statement 
by the Venezuelan legislators was seconded on Oct. 23, 1991 
by a group of 12 congressmen in the Dominican Republic 
(see Exhibit G), and on Oct. 16, 1991 by three Peruvian 
congressmen (see Exhibit H). 

It is noteworthy that Cisneros's efforts to silence all oppo­
sition continue up to the present. As recently as January 
1992, Gustavo Cisneros personally ·flew to the Dominican 
Republic to apply his considerable political pressure and to 
threaten legal action against the owner of a television station 
there (Colorvision), and against producer and TV host Dr. 
Julio Hazim, because, during a television interview on Jan. 
16, 1992, a guest had mentioned in passing the case of Narco­

trajico, SA. 

2) Gustavo Cisneros' s cousin and close business associ­

ate, Oswaldo Cisneros, in 1982 was denied authorization to 

Economics 11 



purchase a Florida bank by the U.S. Federal Reserve, in 

a case which also raised serious questions regarding the 

international business connections of the entire Cisneros 

empire. 

According to the book In Banks We Trust by Penny Ler­
noux (1984, Doubleday, New York) (see Exhibit I), Oswaldo 
Cisneros's brother-in-law, Juan Vicente Perez Sandoval, at­
tempted to gain control of Flagship Banks, the fifth largest 
bank holding company in Florida, in 1982. Flagship filed 
suit with the Federal Reserve, asking that the application be 
rejected "on the ground that the documents filed for stock 
purchase were 'materially false and misleading concerning 
the background and identity of Perez and Credival,' " an 
indirect financial holding of the Cisneros family and Perez's 
intended co-purchaser of Flagship Bank. 

Notes Lernoux, "In addition to not acknowledging Credi­
val's close relationship with the Cisneros family, Perez did 
not disclose that he and Oswaldo Cisneros had been associ­
ates of Guillermo Hernandez Cartaya in the mid-1970s." 
Cartaya is a Cuban-born banker considered the brains behind 
the World Finance Corporation (WFC), a financial empire 
up to its neck, according to Lernoux, in "drugs, the arms 
traffic, CIA agents, and Fidel Castro's regime." 

3) The government of the Dominican Republic in 1986 

issued a decree revoking the "privileged citizenship" status 

that had been granted a year earlier to Gustavo Cisneros, 

after a Dominican congressman demanded an investigation 

of his "unsavory activities" in relation to his association with 

circles linked to the international drug trade. 

According to a Dec. 31, 1986 release by the legal office 
of Dominican President Joaquin Balaguer, Decree No. 1-86 
(dated 1/2/86), granting such privileged status to Cisneros 
was overturned by Executive Decree 1271-86-494 (dated 121 
23/86). The Balaguer decree to strip Cisneros of his Domini­
can citizenship followed a heated congressional debate in 
August of that year, prompted by then Speaker of the House 
of Deputies Ramon Pina Acevedo, who challenged Cis­
neros's right to Dominican citizenship in light of his "unsa­
vory activities" and questions that had been raised regarding 
his association with circles linked to the international drug 
trade. After airing his charges on national television in mid­
August 1986, Pina Acevedo submitted a resolution to the 
Chamber of Deputies on Aug. 27, 1986, demanding an inves­
tigation of the January 1986 executive decree which had 
granted Cisneros Dominican citizenship. 

4) An airplane of the Cisneros family company, Pepsi 

Cola Corp. in Venezuela, was raided by the U.S. Customs 

Service in Hollywood, Florida on Feb. 14, 1985, and was 

found to have a cache of cocaine on board. 

The Lear jet, with registration number YV-12-CP, was 
registered to the company Aeroservicio Alas, a wholly 
owned subsidiary of Oswaldo Cisneros's Pepsi Cola Corp. 
in Venezuela. According to the March 1985 edition of the 
respected Caracas newsweekly Resumen, the Cisneros orga-

12 Economics 

Gustavo Cisneros (right) with 
ambassador to Venezuela, and 
minister, in 1985. 

nization "was mobilized, first to silence all reactions or com­
mentary in any Venezuelan rrledia, regarding this undoubt­
edly newsworthy event." Thd same editorial more broadly 
criticized "the Cisneros Organization, which used and abused 
its power and influence with the State, and the fact that it 
enjoyed a concession for proviring the public service of tele­
vision, to unleash against the authors or financiers-whether 
real or imaginary-of the boo [Narcotrafico, SA] an illicit 
executive action to expel them from the country." (See Ex-

hiliUJ.) I 
5) According to the Venezuelan daily EI Globo of Sept. 

19, 1991, a Venezuelan congressional commission found 

evidence that members of the Cisneros family are the actual 

owners ofCelere, Inc., a Midmi-based company which the 

U.S. Drug Enforcement Administration (DEA) had under 

investigation for cocaine trafficking. 

The 1988 case involved the shipment of 5,000 lbs. of 
cocaine on the vessel Meroandian Continent, from La 
Guaira, Venezuela to Miami, Florida, and adressed to Cel­
ere, Inc., as reported in U.S. Icourt documents (see Exhibit 

K). The Venezuelan daily El Globo (see Exhibit L) reported 
the Cisneros link to Celere. 

We bring all of the above information to the attention of 
the FCC, because we believel it indicates a pattern of past 
activities by Gustavo Cisneros which is incompatible with his 
proposed new role as a dominant force in Spanish-language 
television in the United State . We therefore urge the FCC 
to deny the Application for T�ansfer in this case, or, at the 
very least, to open an investigation into the serious question!! 
affecting the public interest w�ich are raised herein. 

If we may be of further assistance in more extensively 
documenting any of the above eoncerns, or in any other way, 
please do not hesitate to conta It me. 

EIR July 3, 1992 


